Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Kleurverandering van NEF

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 19:59    Post subject: Kleurverandering van NEF
Ik heb last van een kleurverandering van NEF (nikon-raw formaat) bij het openen in PS cs 3 via de adobe raw-converter. als de foto's eenmaal in PS geopend zijn dan zijn ze geel/groener van kleur en in een 8-bit ipv een 16-bit wat bij eerdere versies niet het geval was. Als je de nef opent in nikon Capture nx en daarna opent in Ps heb ik dit euvel niet. Weet iemand hoe dit kan en of het in adobe camera raw te verhelen is?
groet, eric

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 21:33    Post subject: Wellicht kleurprofiel...?
Hoi Eric,

Kijk eens onderaan bij je CS3 RAW converter. Hier staan de instellingen mbt. AdobeRGB of sRGB. Wellicht staat die ingesteld op de verkeerde waardes?

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 10:53    Post subject:
De raw converter van CS blijft een verzamelbak van raw bestanden
de beste resultaten met nef bestanden worden bereikt in NX dat programma is voor nikon bestanden de allerbeste raw converter Het is alleen jammer dat het programma amateuristisch geschreven is en daar door erg traag.
Ik zelf zet in NX de kleur temperatuur de belichting de verscherping, niveaus en evt d lighting goed, daarna ga ik snel over op CS en doe daar het kroppen en klonen.
Voor reportagewerk meestal 80 - 100 beelden, zet ik dus eerst in NX de instellingen zoals boven beschreven goed daarna laat ik de pc het werk doen door de hele map om te zetten in tiff 8 bits
Ik heb al veel en bij verschillende fotozaken 16 en 8 bits afgedrukt maar het eindresultaat blijft het zelfde op het laatse na weet ik van een aantal prof natuurfotografen met nikon appr het precie zo doen

Eric Gibcus

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 17:50    Post subject:
Beide dank voor de reactie.
Ron ik ga daar kijken , dir is een van de weinige dingen waar ik nog niet naar heb gekeken.
groet, eric

peter wijn

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 12:53    Post subject:
Tom van Hell wrote:
Het is alleen jammer dat het programma amateuristisch geschreven is en daar door erg traag.

off topic, Tom, gebruik je de nieuwste versie - ik meen 1.3, van ergens tussen juni en augustus 2007 - wel? die is eindeloos veel stabieler en sneller dan eerdere versies.
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 14:22    Post subject:
peter wijn wrote:
Tom van Hell wrote:
Het is alleen jammer dat het programma amateuristisch geschreven is en daar door erg traag.

off topic, Tom, gebruik je de nieuwste versie - ik meen 1.3, van ergens tussen juni en augustus 2007 - wel? die is eindeloos veel stabieler en sneller dan eerdere versies.

Hallo Peter
Ik gebruik idd 1.3 ivm D300 maar die is een stuk trager dan de 1.2 versie
idd wel stabieler Maar beelden van de D200 bewerken in 1.3 duurt veel langer dan in 1.2 Ik moet wel zeggen dat ik heel vaak Vieuw nx, CS3 en capture nx gelijk open had en dat ging goed met 1.2. maar nu niet meer zo gebruik dan de verkenner van capture

mvg Tom

JoopG

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 15:16    Post subject:
Tom van Hell wrote:
idd wel stabieler Maar beelden van de D200 bewerken in 1.3 duurt veel langer dan in 1.2 Ik moet wel zeggen dat ik heel vaak Vieuw nx, CS3 en capture nx gelijk open had en dat ging goed met 1.2. maar nu niet meer zo gebruik dan de verkenner van capture

Ik ken de programma's niet, maar ik kan me zo voorstellen dat 1.3 meer intern geheugen van de computer vraagt dan 1.2. Dit is -helaas- een zeer bekend verschijnsel in computerland. De oplossing: meestal (maar niet altijd) het bijprikken van geheugen.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 15:46    Post subject:
JoopG wrote:
Tom van Hell wrote:

Ik ken de programma's niet, maar ik kan me zo voorstellen dat 1.3 meer intern geheugen van de computer vraagt dan 1.2. Dit is -helaas- een zeer bekend verschijnsel in computerland. De oplossing: meestal (maar niet altijd) het bijprikken van geheugen.

Groet, Joop

Hallo Joop

Zit 2 GB werkgeheugen in zou voldoende moeten zijn CS3 raw werkt 10 x sneller maar het resultaat van NX is mooier ( vind ik)
mvg Tom

JoopG

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 17:06    Post subject:
Tom van Hell wrote:
Zit 2 GB werkgeheugen in zou voldoende moeten zijn CS3 raw werkt 10 x sneller maar het resultaat van NX is mooier ( vind ik)

2GB lijkt me het probleem niet, daarom had ik ook de tekst "maar niet altijd" er tussen haakjes bij gezet.
NX herkent waarschijnlijk alle instellingen van jouw camera, en geeft daarom betere resultaten dan CS3 die die instellingen niet herkent. Uiteindelijk zul je ook in CS3 wel tot dezelfde resultaten kunnen komen, maar dit vergt het nodige probeerwerk. Hetzelfde zie je ook bij Canon, DPP (het door Canon geleverde programma) herkent de Picture Styles en kan ze perfect weergeven, andere programma's herkennen die niet. Desondanks verkies ik de gebruiksvriendelijkheid van Adobe Lightroom boven het n.m.m. gebruiksonvriendelijke DPP. Dan maar wat langer schuiven en proberen om tot de beste resultaten te komen.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 17:17    Post subject:
hi tom
ik heb 2G ram en gebruik gelijktijdig View NX, Expresion Media (werkt nog niet met d300 files) en Capture nx tegelijk. Draait allemaal als een zonnetje (ten minste, ten opzichte van versie 1.1). Photoshop gebruik ik niet meer, is een redelijk zwaar programma naar ik begrijp, maar zit softwarematig idd wel veel beter in elkaar dan nikon-software.
Toch wel vreemd.
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 8:54    Post subject:
Wat zijn eigenlijk de beste bewerkingsmethodes in RAW?
Ik gebruik het wel, maar heb eigenlijk de indruk dat er veel meer uit een foto te halen valt want wellicht ontbreken belangrijke toepassingen in mijn bewerkingen.
Kan iemand me vertellen wat zijn "technieken" zijn?

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl
Back to top
Reply with quote

Edwin B

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 9:50    Post subject:
Ben ook gebruiker van Capture NX 1.3 en dit met name om de kleuren. Met adobe Raw krijg ik gewoonweg niet de kleuren tevoorschijn zoals met het nikon-programma. Het programma heeft nog wel een paar bugs, zoals bv wanneer je een belichtingscorrectie toepast dan verdwijnt de ingestelde verscherping...(?) Ook de selectie-tools zouden mijn insziens verbeterd mogen worden. Nu open ik de NEF in Capture, zorg voor de juiste levels en kleuren en via openen met... ga ik ermee naar adobe waar selecteren en andere bewerkingen fijner en vooral sneller gaan.
Wat de snelheid van Capture betreft ergerde ik me in het begin groen en geel. Dit ging al beter met de upgrade naar 1.3 en sinds ik bij de cache-locatie een map op een ander virtueel station heb gezet scheelt dat enorm. (gebruik ook 2GB intern)
Dit vind je bij: Bewerken-voorkeuren-cacheinstellingen

Groetjes Edwin
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 14:04    Post subject:
Edwin B wrote:
Ben ook gebruiker van Capture NX 1.3 en dit met name om de kleuren. Met adobe Raw krijg ik gewoonweg niet de kleuren tevoorschijn zoals met het nikon-programma. Het programma heeft nog wel een paar bugs, zoals bv wanneer je een belichtingscorrectie toepast dan verdwijnt de ingestelde verscherping...(?) Ook de selectie-tools zouden mijn insziens verbeterd mogen worden. Nu open ik de NEF in Capture, zorg voor de juiste levels en kleuren en via openen met... ga ik ermee naar adobe waar selecteren en andere bewerkingen fijner en vooral sneller gaan.
Wat de snelheid van Capture betreft ergerde ik me in het begin groen en geel. Dit ging al beter met de upgrade naar 1.3 en sinds ik bij de cache-locatie een map op een ander virtueel station heb gezet scheelt dat enorm. (gebruik ook 2GB intern)
Dit vind je bij: Bewerken-voorkeuren-cacheinstellingen

Groetjes Edwin

Hallo Edwin

Mijn fotobestanden staan allemaal op andere schijven als de progamma's die staan op de c schijf en de cache heeft daar 51 gb vrije ruimte wat bedoel jij dan met een virtueel station

mvg Tom

Edwin B

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 16:47    Post subject:
Hi Tom,

Heb capture op m'n C-drive staan en heb op m'n D-schijf een mapje gemaakt bestemd voor de cache van Capture. Tevens heb ik bij die cache-instellingen de grootte beperkt tot vrij weinig opnamen.
Die tip las ik hier: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=26473900&q=capture+cache&qf=m

Toen ik m'n D300 net had heb ik ook microsoft.network 3.5 geïnstalleerd wat de snelheid ook ten goede kwam. Kun je hier downloaden: http://www.techzine.nl/downloads/15705/.NET-Framework-3.5.html

Al met al is het nog niet het snelste programma, maar kan er nu goed mee leven. Draai overigens XP op m'n machine...

Groetjes Edwin
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 18:06    Post subject:
Ha Edwin

Bedankt voor de tips, ik ga het zeker uitproberen en network upgraden.

Ik ben er nu ook achter dat Firefox gesloten moet zijn want dan werkt capture nx bijna helemaal niet meer

mvg Tom

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum