Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Switchen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 19:45    Post subject:
Bart, ik zou zeggen, bekijk foto's op BP die gemaakt zijn met deze lens. Bijv. Arie Ouwerkerk ofzo.
Zelf heb ik de lens (helaas...) niet, maar wat ik gehoord heb is alom lof, qua scherpte, en snelheid.

Suc6!

Gr.
Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 19:52    Post subject:
Tja, heel veel mensen willen deze lens, het is alleen de vraag of je 'm kunt veroorloven (ik nog niet). Ik geloof best dat het één van de beste vogel/wildlife lenzen is van Canon, of het de allerbeste is laat ik in het midden (je hebt nog 600 mm f4, 300 mm f2.8 met extenders en die 300-800 mm van Sigma).

Ik heb even vluchtig gekeken naar het lenzenassortiment van Sony zelf en zie dat er nog geen 500 mm f4 in zit. Wel de 300 mm f2.8 maar die is duurder als de Canon 500 mm f4 Shocked 950 euro erbij en je hebt de Canon 500 mm met EOS 40D. In dat opzicht is overstappen toch aantrekkelijk, maar dan alleen als je ook echt voor een dergelijke toplens gaat (kunt betalen dus Wink ).

Een andere optie waarvoor je niet hoeft over te stappen is de Sigma 500 mm f4.5 EX APO Macro, ook voor Sony leverbaar voor 'slechts' €3650,- Er zijn genoeg gebruikers hier op Birdpix die er haarscherpe plaatjes mee maken, volgens mij doet de lens dan ook niet veel onder aan de 500 mm van Canon, en je hebt met je A700 toch beeldstabilisatie (bij Canon en Nikon met de Sigma 500 mm niet)

En een andere geliefde wildlife/vogellens is natuurlijk de Sigma 300-800 mm EX APO, maar die is momenteel duurder als de Canon 500 en beduidend zwaarder en groter (wil je hiermee sjouwen is dan de vraag).

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=8830

De enige optie waarvoor je nog kunt zoeken voor je A700 is die ene supertele van Minolta, de AF 600 mm F4 APO, maar het is de vraag of je die tweedehands voor een schappelijke prijs kunt vinden.

Succes met de verdere keuze en eventueel sparen,

Joep

Last edited by Joep Tomlow on Wed 13 Feb 2008, 20:32; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 20:09    Post subject:
Tja, dan kun je inderdaad nog kiezen tussen de Sigma 500 mm f4.5 of de switch maken en naar die Canon 500 mm. De Sigma is volgens mij iets kleiner en iets lichter als de Canon.
Naar mijn idee kun je met beide 500 mm's inderdaad beter uit de hand schieten, maar volgens mij is het verschil in scherpte tussen Minolta-Canon-Sigma beperkt tot verwaarloosbaar (Minolta heeft prima glaswerk, Sigma ook). Doorslaggevende factor zou dan de Autofocus-snelheid zijn, dus je A700 tegen een EOS 40D afgezet, of ga je gelijk naar een EOS 1D mark III of tweedehands mark II?

Overigens, ik ken een fotograaf die is overgestapt van een Nikon 600 mm f4 AFS naar die Canon 500 mm f4 om dezelfde reden als jij (het gewicht) en omdat een nieuwe nikon 500 mm f4 AFS met VR bijna net zo duur was als de Canon 500 f4 (met IS dus) met 1D mark III Shocked

Ben benieuwd wat het wordt.

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 18:45    Post subject:
De Sigma 500mm schijnt een goede lens te zijn (diverse mensen op Birdpix fotograferen er mee). Staat ook op mijn verlanglijstje.
Wat misschien ook wel interessant is, is de lens in Hong Kong te kopen.
Scheelt op dit moment meer als 1000 Euro voor de Sigma 500mm (kijk even op Ebay). Splinternieuwe lenzen voor rond de 2550 Euro.
Succes met de keuze.

Groet,
Ruud

Dutchy

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 20:05    Post subject:
Ik fotografeer tegenwoordig met Sony en ken het probleem met objectieven.

Ik heb net de 500mm van Sigma besteld in New York. In Nederland en Belgie is de levertijd minimaal 2 maanden, Amerika slechts drie weken. Verder is de prijs behoorlijk gunstig momenteel, inclusief verzendkosten (ex invoer) 2900 euro.

Ook nog eens een zeer betrouwbare winkel: http://www.bhphotovideo.com/c/product/380704-USA/Sigma_184205_500mm_f_4_5_EX_DG.html
Momenteel zelfs op voorraad, dus levertijd een dag of 5 Smile

Cor
CNPP Foto
Back to top
Reply with quote

Dutchy

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 20:20    Post subject:
Bart40 wrote:
Nou ja behoorlijk fustrerend dus maar hoeveel invoerrechten moet je betalen.
Want de douane zal dit zo voorbij laten gaan.
En hoe zit het met je garantie.

Als je nog heel even geduld kunt opbrengen krijg je dat te horen zodra ik het objectief binnenheb.

Garantie is bij Sigma wereldwijd dus dat mag geen probleem zijn. Ook ga ik hem gelijk uitproberen met een TC dus ook daar kan ik je binnenkort dan wat meer over vertellen.

Cor
CNPP Foto
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 21:14    Post subject:
De Sigma 500mm werkt hoe dan ook met de Sigma converters. Verder erg goed met de Kenko. Op het ogenblik is het zo dat de douane bijna alles wat uit Amerika komt controleert. Uit Hong Kong is dat minder.

Groet,
Ruud

Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 16:29    Post subject:
http://www.cameraland.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,10643/category_id,456/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/
groet
Elbert

Last edited by Elbert van Wijk on Fri 15 Feb 2008, 16:44; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 16:45    Post subject:
Inderdaad geen IS, net als de sigma..... Ik ben benieuwd hoe snel de AF is van deze lens en hoe de beeldkwaliteit zich verhoudt tot de sigma.
groet

peter wijn

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 17:36    Post subject:
Het lijkt me dat je niet zomaar kan stellen dat je met een Canon 500 F4 mooiere foto's maakt dan met een minolta 600 F4.

Misschien wel uit overweging van de betere mogelijkheden aan camera's (5D en de diverse 1Dxx mk yy)
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 20:13    Post subject:
Als ik je zo hoor zit je dus toch sterk te denken om de switch te maken.
Dat kan, zeker als je Minolta 600 mm f4 via ebay 5200 euro gaat opleveren (las ik in het andere topic), dan heb je in feite de 500 mm f4 IS Canon al terugverdient. Dan nog de keuze tussen een nieuwe 40D (<1000 euro), nieuwe mark III (ca. 3000 euro) of tweedehands mark II (<2000 euro).
Dus je werkelijke uitgave wordt in dat geval de nieuwe camera van Canon, variërend tussen <1000 of ca. 3000 euro.

EDIT: als een volledige systeemwissel doet levert je A700 ook een deel op voor je nieuwe Canon EOS. Als je echter veel andere dure lenzen moet vervangen zoals een 70-200 mm f2.8 ofzo dan wordt het misschien een wat duurdere grap...

Over die Canon EF 500 mm f4.5; volgens mij doet ie optisch helemaal niets onder aan de EF 500 mm f4 IS, maar je zit wel met je autofocus bij een 1.4 extender van Canon. Bij een EOS 40D heb je waarschijnlijk (zeker weten doe ik het niet) geen autofocus. Bij Mark II of III weer wel (tot f8 autofocus via middelste scherpstelpunt).

Ik ken overigens geen Canon EF 500 mm f4 non-IS… Question

Ga je echter voor de Sigma 500 mm f4.5 op je A700, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid geld overhouden aan je Minolta 600 mm (en je kunt direct verder). Hoe snel Sony met een professionele body komt is dan weer de vraag…

Ben benieuwd wat je kiest...

Last edited by Joep Tomlow on Fri 15 Feb 2008, 22:10; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

NicoBeun

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 21:03    Post subject:
Hallo. Mischien word het tijd dat je gaat fotograferen. Als je met een A700 en bv. een sigma 500 4.5 niet goed kan fotograferen dan kun je dat waarschijnlijk met een Canon ook niet en ook niet met een A900. vr Gr Nico Beun

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 9:11    Post subject:
Joep zei:"Naar mijn idee kun je met beide 500 mm's inderdaad beter uit de hand schieten".

Als je flinke spierballen hebt gaat dat aardig lukken.
Ik schiet met mijn 500 echt niet los, je heb onwijs veel last van onstabiliteit en zo licht is hij nou ook weer niet.
Praktisch even zwaar als de Nikkor 500 mm 4.0 (zonder VR) en deze is ook niet los te gebruiken.

Ik ben dik tevreden met de Sigma met name toch ook de scherpte.
Wat ik wellicht mis en dat zijn vaak die 10e secondes of zelfs minder is de anticipeersnelheid (AF) van de lens.
Ik denk haast dat de Canon 500 mm zelfs sneller is dan de Sigma en ik durf zelfs te stellen dat het glaswerk van Canon significant beter dan de Sigma, maar dit geld tevens voor de Nikon.
Qua prijs hoef je het niet te laten, persoonlijk vind ik €3500,-- een redelijke tot goede prijs voor een dergelijke lens als de Sigma 500 mm.
Toen ik 'm kocht was hij net uit en ik dacht een fractie duurder, maar veel is hij niet gezakt.

Een overweging is wellicht het verschil in anticipatie tussen de verschillende lenzen, het onderlinge verschil in glaskwaliteit (is gewicht ook een overweging waard?).

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 10:08    Post subject:
Voor de prijs is Cameraland meestal niet verkeerd de laatste tijd, ennuh.. ze hebben alle lenzen liggen, dus wellicht kan e.e.a. vergeleken worden...
Het lijkt me vooral het beste om niets overhaast te doen. succes!

Joep Tomlow

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 14:32    Post subject:
robby roos wrote:
Joep zei:"Naar mijn idee kun je met beide 500 mm's inderdaad beter uit de hand schieten".

Als je flinke spierballen hebt gaat dat aardig lukken.
Ik schiet met mijn 500 echt niet los, je heb onwijs veel last van onstabiliteit en zo licht is hij nou ook weer niet.
Praktisch even zwaar als de Nikkor 500 mm 4.0 (zonder VR) en deze is ook niet los te gebruiken.

Klopt Robby, het is inderdaad niet eenvoudig en beter om bijvoorbeeld een monopod te gebruiken of gewoon netjes vanaf statief. Het is echter ook niet zo dat je continue de lens in de hand moet blijven tillen, af en toe een rustpauze en je kunt weer een ronde vooruit. Het zal overigens zeker eenvoudiger zijn om met 500 mm uit de hand te schieten ipv de loeizware 600 mm.

Nikon is qua teleobjectieven wel een stuk duurder dan Canon, zeker als je een 500 mm f4 VR wil. De D300 is echter 'veel camera' voor die prijs. Maar ik stop nu, want ik geloof dat ik een beetje het topic overheers.... Embarassed

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum