Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Veldstoel varianten

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 23:23    Post subject: Veldstoel varianten
Eigenlijk heb ik hele andere wensen als een veldstoel behorende bij een schuiltentje (wie niet Rolling Eyes ) maar gezien deze qua huidig budget (nog) niet haalbaar zijn (een flinke Canon L tele in het bereik van 400mm of liever nog 500mm zou erg fijn zijn om de vogels dichterbij te knippen Crying or Very sad ) zal ik me tevreden moeten stellen met het alternatief.

Ik ben van plan om het "Buteo" schuiltentje aan te schaffen (goedkoop, makkelijk, gewicht) en voor wat betreft het stoeltje twijfel ik tussen een 'Walkstool' (te koop bij o.a. konijnenberg), de draaibare rotatiestoel die mede-birdpixer "Han Bouwmeester" via zijn website aanbiedt en een stoel die aangeboden wordt door de fabrikant van de Buteo-schuiltent, namelijk een luxe stoeltje met armleuningen en een rugleuning, geheten "woodland camo".

Maar wat is wijsheid ?

Ik weeg 100 Kilo, ben 186cm lang en heb dus een beetje draagkracht en toepasselijke ruimte nodig Idea

Het stoeltje dat Han verkoopt is ideaal, kan bijv. draaien om zijn as en heeft geen ruimte-beperkende armleuningen, maar kan het mijn gewicht (blijvend) dragen ? en hoe ongemakkelijk is het eigenlijk om zonder een rugleuning een paar uur in een tentje als de Buteo te verblijven ? De Walkstool bijv. heeft als groot voordeel het gewicht, compactheid en draagkracht maar heeft geen rugleuning en kan niet om z'n as draaien. Het stoeltje dat de Buteo-fabrikant in z'n assortiment heeft lijkt de meest comfortabele oplossing maar oogt niet erg stevig, heeft ruimte-beperkende armleuningen en ook dit stoeltje kan niet om z'n as draaien.

Ik ben op zoek, en zeer benieuwd, naar ervaringen van Birdpixers op dit gebied en dan met name inzake de omloop zijnde veldstoeltjes (opklapbaar/opvouwbaar/verstelbaar/draaibaar etc.). Een dergelijke mobiele zitplaats moet uiteraard redelijk voldoen aan criteria zoals gewicht (ik trek er meestal op uit met de scooter), degelijkheid/duurzaamheid, gebruiksgemak en omvang (van enig belang gezien het beperkte formaat van de schuiltent).

Een dubbeltje voor jullie ervaringen!
Back to top
Reply with quote

Sytze

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 10:09    Post subject:
Een driepootstoeltje is natuurlijk lekker klein opvouwbaar maar uit eigen ervaring weet ik dat je er in het veld weinig aan hebt.
Zodra de bodem een beetje vochtig of drassig is zak je door de druk op de pootjes erin weg.(ook al zitten er bij sommige type's wat grotere doppen onder de pootjes)
Ik gebruik een aluminium vouwstoeltje maar dan een groot model, weegt niets zit heerlijk confortabel en heeft veel meer draagkracht doordat de beugels geheel de grond raken.
Mocht het een keer te nat zijn dan kun je altijd een tak onder je stoeltje leggen, gaat met een 3-poot echt niet lukken.
De klapstoel kun je over je schouder dragen ook op fiets of brommer.
Gekocht bij een campingwinkel.

Succes en groet, Sytze

Canon 7D II / Canon 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 10:25    Post subject:
Hoi,

De ervaringen laat ik natuurlijk aan de deskundigen zelf over maar even een opmerking over het draagvermogen van de rotatiestoel.
Over een aantakl weken kan ik namelijk een nieuw type van deze stoel leveren die tot maar liefst 250 kilo belastbaar is. Ik zal dat nog even op de website vermelden.

Het wegzakken heb ik bij deze stoel zelf nog niet zo ervaren wegens de verbrede voetjes maar in erg zachte grond zal het inderdaad wel wat in de bodem willen zakken.
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 10:50    Post subject:
In de hengelsportzaken kun je daarvoor speciale moddervoetjes kopen. Anders in de betere motorzaken, waar ze kunstststof voetjes hebben voor onder de zijstandaard.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 11:26    Post subject:
Neem sowieso een stoeltje met 4 pootjes ipv 3. Veel stabieler en zakt niet zo makkelijk weg in de grond. Als je er veel gebruik van maakt (zoals ik), ga er dan vanuit dat geen van de stoeltjes het een jaar gaat volhouden (en dan weeg ik maar 75 kilo). Ik heb er sinds juli al twee versleten...
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 12:51    Post subject:
Ik begin me nu toch echt af te vragen wat jij allemaal met je stoeltjes doet Doodles Razz
Ik heb zelf ook een walkstool en die gaat nu al een jaar of vier en met zeer intensief gebruik mee; op drie pootjes wel te verstaan. Confused
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 20:48    Post subject: stoeltje
Hoi R.D.,

Zelf heb ik een opklapstoeltje met rugleuning: zo'n regisseursstoeltje en die bevalt me meer dan uitstekend: licht, makkelijk en redelijk compact. Zo'n stoeltje zonde rleuning vind ik persoonlijk een drama: binnen de kortste keren heb ik last van mijn rug en mn. nek en schouders. Met name als je langere tijd in dezelfde houding moet zitten. Kortom, ik hou wel van wat afwisseling.
We wegen min of eer hetzelfde en je bent iets kleiner dan ik, maar het regisseurstoeltje bevalt dus prima. Ik denk dat de stoel van Han zoals hij hierboven beschrijft ook interessant kan zijn.

Ik zou zeggen: ga met stoel en al eens in zo'n tentje zitten voor je het allemaal aanschaft, dan weet je hoe het is.

Succes in ieder geval!
Phil

Patrick Lemmens

PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 21:43    Post subject:
Das toeval...... Voor wat betreft die 3-pootjes:

Zijn ook nog niet zo heel stevig, had een behoorlijk stevige variant dacht ik (zo'n legerkrukje, 3-poot) Vandaag echter een pootje totaal omgeknakt.....

(maja kan ook aan mn postuur (100 +) liggen Very Happy )

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 21:56    Post subject:
Dank jullie voor de reacties en het delen van de ervaringen, het geeft genoeg stof om nieuwe overwegingen te maken en inderdaad is het misschien wijs om het schuiltentje als eerste item te bestellen en vanuit daar de keuze voor het stoeltje te maken. Ik zal er in ieder geval op rekenen dat de stoeltjes niet een heel lang leven beschoren zijn (op de walkstool van Han na uiteraard Smile ) en dat er waarschijnlijk zo nu en dan weer vervanging nodig is. Waarschijnlijk zal ik er best een aantal per jaar nodig hebben als ik dit allemaal zo lees want eenzelfde probleem heb ik ook met bureaustoelen en die zijn over het algemeen heel wat steviger als een veldstoeltje lijkt me dan.

Nogmaals dank voor de reacties!

Gr, Ray
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Mon 18 Feb 2008, 8:33    Post subject: volgorde
Hoi Ray,

Ik denk dat je beter eerst een voor jou enigszins comfortabele stoel moet aanschaffen, en dan de tent. Want als je een stoel hebt waar je niet fatsoenlijk uren op kunt zitten, dan wordt het denk ik een grote ellende in de tent. Een beetje kunnen leunen tussen de bedrijven door vind ik wel belangrijk.
Ik heb al jaren een fijne stoel en zoek er nu de tent omheen Smile Past in ieder geval in de P&M tent, en dat is een van de kleinste heb ik begrepen.

Succes!
Phil

Ecoshot

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 18 Feb 2008, 8:39    Post subject:
Het beste is gewoon naar een [karper]visserij speciaalzaak te gaan. Die mensen brengen ook uren achtereen door [soms dagen] op zo'n stoel.
I.i.g. hebben zij vaak de beste, fijnste uitklapbare lichtgewicht stoelen.
Het er zelf 1 van € 23,95 en als ik er in zit waan ik me op vakantie, zo lekker zit ie! Very Happy

gr. Richard
Canon 400 5.6L / Canon 1.4 ext.

en wederom sparende....
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 22:00    Post subject:
Richard Gerritsen wrote:
Het beste is gewoon naar een [karper]visserij speciaalzaak te gaan. Die mensen brengen ook uren achtereen door [soms dagen] op zo'n stoel.
I.i.g. hebben zij vaak de beste, fijnste uitklapbare lichtgewicht stoelen.
Het er zelf 1 van € 23,95 en als ik er in zit waan ik me op vakantie, zo lekker zit ie! Very Happy

gr. Richard

Dat ik daar niet zelf op heb kunnen komen Very Happy Vissers zijn de aangewezen doelgroep waar het om mobiele stoeltjes gaat Smile

Dank jullie voor de aanvullende tips Cool

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum