Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

helaas

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 8:55    Post subject: helaas
in 2007 had ik eindelijk een mooie ijsvogelplek gevonden

was wel ver weg voor me , ( 45 minuten rijden enkele reis) maar wel een zeer mooie plek.
om elke keer 45 min te rijden , was totaal geen probleem , de drang om ze te fotograferen was/is zo groot

het beekje liep door weilanden , en stoomde door een bos , perfekte plek , met veel omgevallen bomen , en steile overs verschillende bomen hadden heel veel nestpijpen
veel mooie momenten mee gemaakt , heerlijk alleen in mijn tent , en de spanning , dat hij voor je op zijn tak land

na het broedseizoen , was het vrouwtje weg getrokken , maar het mannetje was gebleven , vaak duurde het erg lang voordat hij weer kwam , maar dat is normaal , buiten het broedseizoen

MAAR paar maanden geleden begonnen werklui in het bos , bomen om te zagen , en echt , ook vlakbij de oever , vaak bomen die maar een meter van de waterkant afstonden , echt gigantisch veel bomen , was gewoon een puinhoop , met zo`n graafmachiene met rupsbanden werden de bomen weggetrokken , je begrijp wel dat het er uitzag of er een bom was ontploft
ik heb aan de werklui gevraagd wie de opdrachtgevers waren , en een van hun vertelde mij , HET BRABANTS LANDSCHAP
ik hun gebeld , en ja hoor het klopte

de reden dat ze daar veel bomen weghaalde , was dat :
ER MEER LICHT IN HET BOS MOEST KOMEN

nu wil ik dit wel geloven , maar de ijsvogel is vertrokken , heb hem al anderhalve maand niet meer gezien , uren gewacht , ook de vaste wandelaars , hebben hem niet meer gezien
ben bang dat hij hier niet meer terug komt
moet nu een andere plek vinden , maar vind ik tot nu toe erg moeilijk , iedereen ziet ze wel vliegen , maar heb nog geen plek kunnen vinden

moest dit even kwijt , heb er zo veel moeite , en weken overgedaan om deze plek te vinden , en nu ben ik hem kwijt

groet
gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 9:03    Post subject:
Dat is dus zwaar klote voor je . Misschien dat ik nog een plekje voor je weet . Ik weet niet waar je vandaan komt , Stuur me maar een pbtje .
Heb geen zin in hoorde natuurfotografen Daar te zien rond struinen .
uh sorry , Wat zeg ik nu voor lelijks .

groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 9:26    Post subject: jammer
Da's inderdaad flink balen en jammer; ik heb min of meer hetzelfde meegemaakt met een paartje IJsvogel bij mij in de buurt: alles voorbereid voor het seizoen erna, wilde ik erheen gaan, is de hele boel kortgezaagd!! De vogels nooit meer daar gezien want het duurt jaren voordat de boel weer is hersteld....tja.

Hopelijk vind je een nieuw stekkie.
Phil

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 15:09    Post subject:
Dit is inderdaad erg frustrerend maar vergeet niet dat veel ijsvogels nu al de winterplekken aan het verlaten zijn en zich meer rond de balts- en broedplekken gaan ophouden.
Toevallig zag ik vanmorgen een ijsvogeltje aan het vissen op amper 35 meter afstand van een gigantische graafmachine. Ze kunnen er soms dus mee omgaan...
Reply with quote

david ruijs

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 18:27    Post subject:
Toch zou ik er niet te snel van uitgaan dat hij niet terugkomt,
ze zijn behoorlijk honkvast.

Groet David.
Back to top
Reply with quote

gustav

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 19:00    Post subject:
ja david

ik blijf hoop houden , dat hij terug komt , het is een ideale plek voor een ijsvogel

maar heb hem al meer dan anderhalve maand niet meer gezien , al die keren dat ik er naar toe ging , wachte ik een uur of drie

je zou eigenlijk eens moeten gaan kijken , lijkt wel of twee leopardtanks zijn wezen crossen daar

maar zal toch af en toe gaan kijken ,misschien komt hij terug , de drang om daar te nestelen word misschien groter
maar kijk ook voor een andere plek ,
de ijsvogel is voor mij , de allermooiste vogel ,
wil graag weer in mijn tentje zitten , met mijn afstandbediening in mijn hand , en dat gevoel , als hij in ene keer , weer voor mijn lens komt zitten

groet
gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

david ruijs

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 20:03    Post subject:
Gustav, Ik zal binnenkort eens komen kijken, het is veel te lang geleden!

Groet David.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 20:29    Post subject:
Ik ben ook volop met ijsvogels bezig, gewoon omdat ik ze ook het mooist en leukst vind van alles wat er rondvliegt.

Gisteren zat er weer 1 voor het raam van het kantoor waar ik werk. Echt geweldig om hem dan zo'n beetje vanaf de vensterbank naar een visje te zien duiken.

Op het industrieterrein waar ik werk resideren ze dus. Ook daar heeft men flink huisgehouden met baggeren en het verwijderen van grote takken en complete bomen. De wegen zijn opnieuw bestraat. Ook daar waren ze even verdwenen voor een maand of twee. Gelukkig zijn ze nu weer terug ook.

Mijn mening is dat het niet eens vanwege de drukte of de veranderde habitat is, wel omdat het water lange tijd te troebel was om te kunne jagen. Vanwege het baggeren zullen de visjes ook flink van slag zijn geweest.

In wat Han schrijft zie ik ook enkele parallellen met wat ik zie op 'mijn' ijsvogelstekken. Dat vertrekken naar de broed en baltsgebieden heeft denk ik ook te maken met het aanbod van kleine visjes daar. De visjes die vorig jaar zijn geboren zijn nu al veelal te groot voor ze. Op die voorjaarsstekken zijn misschien wel meer kleinere vissoorten te vinden die zich nu weer laten zien. De visjes zijn weer erg actief op het moment. De betere tijden komen er weer aan voor ze.

Succes ermee, ik zou vooral toch blijven kijken daar.

Bas
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 8:06    Post subject:
Op dit moment zijn ze 's ochtends vroeg druk aan het jagen, om daarna lekker wat te relaxen op een rustige plek in het zonnetje. Logisch natuurlijk. De visjes zijn 's middags het meest actief op de ondiepste plekken waar het zonnetje op staat. Daar vind je dan ook de ijsvogels weer. Aan de smalle slootjes met bomen aan weerszijden zijn ze nu permanent weg. Zon hebben ze schijnbaar nodig.

Misschien leuk om hier een ijsvogelbevindingentopic van te maken?

Groetjes,

Bas
Back to top
Reply with quote

gustav

PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 21:42    Post subject:
even een berichtje van mij

weet niet hoe het precies komt
maar de ijsvogels zijn terug ,ik heb afgelopen zondag veelvuldig kunnen fotograferen
hier ben ik ontzettend blij mee , volgens mij waren ze een paartje aan het vormen , en opeens was er zelfs nog een mannetje meer bij

toen ze elkaar in de gaten kregen , zag ik ze voor mijn tentje achter elkaar aan vliegen
volgens mij waren ze het tweede mannetje , aan het wegjagen

ik heb al twee foto`s ingestuurd , een staat er al , de tweede moet nog door de commisie heen

groeten
en bedankt allemaal voor het reageren
gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 23:01    Post subject:
gustav wrote:
weet niet hoe het precies komt maar de ijsvogels zijn terug

Nou ja, zoals men al gezegd had, jij kende hun zomer territorium en omdat het winter werd verlieten ze die. Nu de winter voorbij lijkt komen ze weer terug.

Maar mooi voor je dat ze er weer zijn.

Groetjes, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 21:35    Post subject:
Geweldig, je gaat weer een leuk voorjaar tegemoet. Ik heb ze ook al achter elkaar aan zien jagen op een voor mij nieuwe stek. Nu ben ik ze weer even kwijt op de vaste (winter?)stek. De snoeken zijn al lang weer afgepaaid. Binnenkort weer genoeg kleine snoekjes voor ze...

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum