Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon EOS 5D of de EOS 40D
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 11:45    Post subject:
Staat ook op de Canonsite.

Groet,

Pjotr

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 14:32    Post subject:
In principe is het meest universele advies aan iedereen die hier langs komt om een 40D met een 500 F4 IS USM met tc1,4 aan te schaffen als ie heel veel geld heeft, en een 300 F4 IS USM als ie slechts veel geld heeft.
Al het andere is hetzij duurder, minder geschikt, minder verkrijgbaar, minder makkelijk hanteerbaar, of houdt verband met specifieke wensen.

Sommige mensen - zoals ik - willen een nikon systeem. Vooral vanwege de "feel" van de camera's denk ik (??). In mijn geval ook omdat je goed aan goede 2e hands lenzen kunt komen. Sommige mensen willen Olympus of Pentax. Daar zijn ook goede redenen voor.

Jij hebt tot nu toe met Fuji gewerkt. Dat betekent dat je erg mooie beelden (tonen en kleuren) uit je camera kreeg. Dat is misschien de reden dat ze zo traag zijn? Het maakt dat je uit moet kijken met zomaar een nikon of een canon aanschaffen. Ik verwacht dat je niet teleurgesteld zal zijn van het beeld uit de 5D. Om te zien of de 40D jou bevalt is heel simpel: gewoon even wat foto's mee maken en goed bekijken.

J.A. van der Giesen wrote:
... Ik heb even gekeken op fotoapparatuur.nl ze zien er inderdaad mooi uit maar als je de omschrijving leest stappen ze beiden over naar Canon. Als ik dat zie denk ik Waarom ??? Prijs misschien, voor mij in ieder geval wel...

Wat voor hen de reden is, is misschien voor jou niet relevant.

Je wilt graag een 500 mm lens aanschaffen? waarschijnlijk omdat je de vogeltjes dichterbij wilt halen. Voor je 5D zal die 500 een heel andere lens zijn dan voor je 40D. Waarschijnlijk wil je namelijk op je 5D een 800 F5,6. Dan praat je wel weer over heel andere kosten en gewicht en is het voordeel dat je wilde halen vervlogen.
Houd er rekening mee dat je appels met appels moet vergelijken. Wink

Veel plezier met je zoektocht.
Back to top
Reply with quote

J.A. van der Giesen

PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 19:53    Post subject:
*Peter wijn

Ik heb inmiddels al mijn spullen te koop staan, en ga dus zeker over naar Canon.

Maar of het nu de 40D of de 5D gaat worden daar moet ik nog maar even uit zien te komen.

Maar ik heb tot nu toe al heel veel aan jullie reacties gehad en ben dus al een stukje opgeschoten.

Dus tot zover weer bedankt.

J.A. van der Giesen

PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 20:13    Post subject:
Nou voor mij is de keus gemaakt, ik ga morgen bij www.cameratools.nl de D40 halen met het glaswerk erbij.

Later gaan we voor de 500mm F4 IS, of er moet nog iemand wezen die er eentje te koop weet (tweedehands)
Ik zou dit graag horen of zien

Bedankt.

Jeroen

JoopG

PostPosted: Mon 10 Mar 2008, 6:19    Post subject:
Nou voor mij is de keus gemaakt, ik ga morgen bij www.cameratools.nl de D40 halen met het glaswerk erbij.

Veel plezier met je nieuwe aankoop.

Quote:
D40

Ik dacht dat je zou overstappen naar Canon Laughing Wink

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Koos Dansen

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Mar 2008, 9:56    Post subject:
Ik heb aansluitend op mijn 20D en 400D net een nieuwe 40D gekocht. Ik heb daaraan voorafgaand de zeer informatieve tests in videovorm van Stefan Gross op Duitse website www.traumflieger.de bekeken en ook via die site zijn ''Das Prof-Handbuch zur Canon EOS 40D" aangeschaft. In de inleiding tot dat boek schrijft Gross: Uber die Frage, welches meine Lieblingscamera sei, muss Ich nicht lange nachdenken. Es ist die EOS 40D! (en niet de EOS 1D en 1Ds die hij ook heeft). Voor iedereen die Canon gebruikt of overweegt is www. traumflieger.de beslist een aanrader voor info en advies! Groet, Koos

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Mar 2008, 14:10    Post subject:
Ik denk dat inderdaad de 40D nu royaal winnaar is voor vogelfotografie, die keuze had ik momenteel ook gemaakt.

De keuze die je binnenkort (vanaf april) serieus zou moeten overwegen is de 40D of 450D, zie ook deze aankondiging:

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=31903&highlight=450d#31903

De 40D heeft nog steeds met 6,7 fps de snelheid met zich mee, terwijl de 450D op zijn beurt 2 megapixel meer heeft bij eenzelfde 1.6x APS-C formaat (dus werkelijk 2 megapixels winst). Met een richtprijs voor de body van 730 euro is de 450D slecht 105 euro goedkoper als de 40D met cash-back. Het grootste obstakel bij de 450D vind ik de switch van CF naar SD, als je een flink aantal snelle CF kaarten in bezit hebt is het al niet meer interessant, het kost dan ca. 100 euro of meer om eenzelfde portie geheugen in SD formaat te hebben en is je behaalde 105 euro korting weer verdwenen. Moet je bij 0 beginnen, dan is deze aanschaf op zich geen probleem

De snelle opvolging van deze vervanger op de 400D heeft mij besloten om af te wachten op de waarschijnlijke 50D, waarbij ik uitga van 12 megapixels, live-view, minimaal 7 fps en gewoon een CF-gleuf. Tot die tijd ga ik gewoon verder met de ‘rijpe’ maar nog niet bejaarde 350D.

J.A. van der Giesen

PostPosted: Mon 10 Mar 2008, 21:00    Post subject:
*JoopG. Embarassed

Sorry het is inderdaad de 40D maar bij nader inzien had ik beter voor de D40 kunnen gaan.
Vanmorgen de camera gekocht en ja daarna gelijk naar de zaak toe om te werken, dus geen tijd om hem even uit te pakken.
Nou dat heb ik vanavond gedaan en je raad het al hij doet gewoon helemaal NIETS #evil

De batterij opnieuw op de lader maar gewoon vol, weer in de camera maar nog NIETS Twisted Evil

Moedeloos kan je hier van worden.
Dus maar weer eens zien dat ik even tijd heb en terug naar de winkel.

Dus al met al hoop ik inderdaad dat dit de goede keus is geweest.

Groet,

Jeroen van der Giesen

Ben Brons

PostPosted: Mon 10 Mar 2008, 22:43    Post subject:
nou ik heb sinds november de Canon 40D, maar ik moet zeggen ik vind het een pracht camera en ben alleen maar vol lof over hem, ik had hiervoor de 400D maar ben blij dat ik overgestapt ben.
heb er dus nog geen seconde spijt van gehad.
Is alleen jammer dat hij het bij jou niet doet, ik weet hoe je je dan kan voelen als je hem eindelijk hebt en hem wil proberen en er dan geen muziek uit komt.

Wens je succes
Ben

J.A. van der Giesen

PostPosted: Tue 11 Mar 2008, 8:42    Post subject:
*Ben brons

Ik denk dat ik er straks geen spijt van heb hoor, ik hoor zoveel goede verhalen over de 40D dus dat komt wel goed.

Alleen dit is vreselijk balen ja.

*Bart40

Ik ga hem ook zeker omruilen voor een nieuwe en geen reparatie.
Maar wel bedankt voor je advies.

Groet,

Jeroen van der Giesen

guido mwm

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Mar 2008, 9:05    Post subject: helemaal niets
had ik de eerste keer ook. alleen de accu deed het niet. andere accu ales ok. hoop hetzelfde in dit geval!
grtz guido
Reply with quote

J.A. van der Giesen

PostPosted: Tue 11 Mar 2008, 11:43    Post subject:
*Guido MWM

Dus ik ben niet de enigste die deze pech heeft zie ik, nu dus maar hopen dat, dat inderdaad het geval is.

Maar verder als ik zo ieder zijn verhaal en dus de test bij http://www.traumflieger.de/index.html zie denk ik dat ik voor vele hier op Birdpix kan zeggen dat dit een goede camera is met een mooie crop factor om lekker de natuur in te gaan en deze mooie hobby te kunnen uitvoeren.

Laughing Groet,

Jeroen van der Giesen

J.A. van der Giesen

PostPosted: Thu 13 Mar 2008, 10:21    Post subject:
*Guido MWM

Het inderdaad de accu, een nieuwe accu en klaar is het weer.
Ik moet zeggen ik heb het spul bij Cameratools gekocht en ze helpen je
daar gewoon super hoor.

Groet,

Jeroen

Sander L

PostPosted: Mon 14 Apr 2008, 16:11    Post subject:
Quote:
De 40D heeft nog steeds met 6,7 fps de snelheid met zich mee, terwijl de 450D op zijn beurt 2 megapixel meer heeft bij eenzelfde 1.6x APS-C formaat (dus werkelijk 2 megapixels winst).

Besef wel dat je lens de beperkende factor is. Zelfs de beste objectieven zijn niet toereikend qua MTF waardes om het een 8 megapixel sensor van de EOS350D qua resolutie moeilijk te maken. Je begrijpt dat nog meer pixels (40D en 450D) puur theoretische winst geeft. Je ziet absoluut geen verschil in details, want de zwakste schakel (je objectief dus) is de beperkende factor...

Kijk voor de grap maar eens op www.photozone.de (EOS350D resolutie en de behaalde MTF waardes van de diverse geteste objectieven) en dit artikel op Ken Rockwell:

http://www.kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm

Hoe groter de sensor, des te beter de beeld kwaliteit, net als vroeger gold mbt je negatief formaat. Aangezien de sensor van een 5D of een willekeurige andere fullframe veel groter is, is de MTF van je objectief veel minder belangrijk. Daarom zal op pixel nivo of bij grote afdrukken een fullframe qua beeldkwaliteit het ruim winnen van welke crop camera dan ook.

Ik persoonlijk zou een fullframe camera altijd verkiezen boven een crop camera.

Voor de mensen met een camera met crop factor geld, koop een lens met een zo hoog mogelijke MTF waarde. Maar dan nog, een resolutie van 8 megapixel is voor je objectief al niet meer haalbaar, dus 10 en zelfs 12 megapixels op een APC-S sensor is puur voor de marketing Rolling Eyes

Nog even een kleine disclaimer, crop camera`s zijn niet slecht ofzo !!!

Sander
Back to top
Reply with quote

Lex Modderkolk.

PostPosted: Mon 14 Apr 2008, 18:01    Post subject:
*JoopG. Embarassed

Sorry het is inderdaad de 40D maar bij nader inzien had ik beter voor de D40 kunnen gaan.
Vanmorgen de camera gekocht en ja daarna gelijk naar de zaak toe om te werken, dus geen tijd om hem even uit te pakken.
Nou dat heb ik vanavond gedaan en je raad het al hij doet gewoon helemaal NIETS #evil

De batterij opnieuw op de lader maar gewoon vol, weer in de camera maar nog NIETS Twisted Evil

Moedeloos kan je hier van worden.
Dus maar weer eens zien dat ik even tijd heb en terug naar de winkel.

Dus al met al hoop ik inderdaad dat dit de goede keus is geweest.

Groet,

Jeroen van der Giesen

Klinkt bekend, bij aanschaf van mijn 40D gelijk een reserve accu aangeschaft van merk X(Hahnel), deze als reserve in de fototas, maar toen het er op aan kwam deed de camera op deze accu helemaal niets. Accu eruit, contacten gepoetst, weer erin, deze procedure enige malen herhaald, toen deed de camera het een paar minuten, waarna wederom helemaal niets Kortom, als de camera niets doet kan dit heel goed aan de accu liggen, ook al is deze afgeladen vol.

groet, Lex

J.A. van der Giesen

PostPosted: Tue 15 Apr 2008, 10:19    Post subject:
Hoi Lex

Het was inderdaad de accu van het zelfde merk (Hahnel)
Ik heb deze accu inmiddels geruild voor een Canon accu en dat gaat helemaal goed.

Ik hoorde later dat er dus wel meer problemen zijn met deze accu's alleen op dat moment is het niet iets om vrolijk van te worden.

Dus het probleem zit hem gelukkig in de accu en niet in de Camera.

Groet,

Jeroen van der Giesen

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum