Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Aankoop Canon EF 600mm F 4.0 L USM IS

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 21:57    Post subject: Aankoop Canon EF 600mm F 4.0 L USM IS
Binnen enkele weken ben ik van plan om me deze lens aan te schaffen. Graag wat advies omdat het niet een goedkope aankoop is.
Zijn er onder de Birdpixer’s leden die ervaring hebben met de Canon EF 600mm F 4.0 L USM IS ?
En wat zijn jullie positieve en negatieve beoordelingen om met deze lens te werken ?
Wat voor een statief raden jullie me aan ?
Alvast bedankt voor de reacties !

Jaap Blom

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 23:08    Post subject:
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat je daar zelf nog geen onderzoek naar gedaan hebt.
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 23:09    Post subject:
Ik heb geen ervaring met dergelijke supertele's maar wellicht heb je hier wat aan => http://www.birdsasart.com/faq.html

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Natuurpracht

PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 23:57    Post subject:
Sorry hoor, maar ik vraag jullie mening jepickx. En zeker niet zo'n bot antwoord.

Ron van Elst

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 0:30    Post subject: 600mm
MMmm.. zelf deze lens niet, maar wel de 500 4,5 van 3 kilogram. En dat valt soms al niet mee om mee om te gaan. De 600mm is 5360gram en da's effe haast 2,5 kilogram meer dan mijn lens. Ook de lengte van de 600mm kan wellicht problemen opleveren met fotograferen vanuit de auto. Hoevaak ik mijn achteruitkijkspiegel al geraakt heb met mijn zonnekap is niet meer bij te houden. Vaak!

Bijgaande link is wellicht wel handig, want vergelijking 600mm met 500mm:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-600mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

O ja, als ik jou was zou ik serieus overwegen de lens in the USA te bestellen. Daar is die nu nieuw 7200 dollar en dat is omgerekend in eurootjes NU:

€ 4,554.42 EUR

Komt er nog zo'n € 150-300 euro verzendkosten bij en de eventuele invoerheffing, maar dan ben je nog steeds veeeeeeeeeeeel goedkoper uit dan de € 6950,- die je in Nederland betaalt....

Veel succes met je keuze.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 8:36    Post subject:
Ik weet dat Jeroen Stel met dezelfde lens werkt. Is daar erg tevreden over.
Je hebt in ieder geval een zwaar statief nodig, en als je dan toch bezig bent zou ik ook meteen een Wimberley head aanschaffen. Uit de hand fotograferen kan je naar mijn idee met zo`n zware lens wel vergeten, of je moet eerste een paar jaar gaan trainen in de sportschool Very Happy Very Happy
Ron gaf het al aan, bestellen in het buitenland kan aardig wat geld besparen. Zeker in Hong Kong scheelt het aanzienlijk.

Groet,
Ruud

Jeroenski
Guest

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 8:57    Post subject: 600mm
Ik heb i.d.d de 600mm F4 (helaas niet de IS versie) en kan je zeggen dat ik deze lens nooooooiiiittt meer wegdoe!
Heerlijke lens waar je i.d.d wel wat spierballen voor moet hebben. Feit is dat hij 5.6 KG weegt en het een fikse lens is. Daar staat wel tegenover dat je een schitterende kwaliteit en een behoorlijke brandpuntsafstand daarvoor terug krijgt!
Uit de hand schieten lukt je net 3 opnames achter elkaar alvorens je armen het begeven maar daar is deze lens ook eigenlijk niet voor gemaakt en met een Wimberley Sidekick of volledig head hef je helemaal niet uit de hand te schieten want die werken net zo soepel vanaf statief.

Ik gebruik de lens meestal i.c.m een 1.4 Teleconverter maar nu de zon zich wat vaker laat zien ook zelfs geregeld met een 2x Teleconverter wat op F11 tot F13 haarscherpe resultaten levert!

Qua formaat is de lens net iets groter als de 500mm F4 en het is vooral de zonnekap die hem echt veel groter maakt en daarom ben ik zo vrij geweest mijn zonnekap door de helft te laten zagen om hem wat handzamer te maken....
Ik gebruik de lens op een Feisol CT-3371 Statief i.c.m een Wimberley Sidekick en ben hier erg tevreden over.

Wil je wat resultaten zien die met dezelens geschoten zijn kijk dan even naar mijn recente posts hier op BP of even op mijn website:
www.jeroenstel.com

Mocht je verder nog specifieke vragen hebben m.b.t deze lens kan je me uiteraard altijd een PB'tje sturen.

Groet,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

D.J. van Unen

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 9:01    Post subject:
Alvast gefeliciteerd met je aankoop! Zelf gebruik in Nikon stuff, waaronder sinds kort de 600 mm VR lens. Het is geweldig om met zoveel telebereik te kunnen werken. Daarentegen is het een heel gewicht om mee te slepen, maar dat heb ik er persoonlijk graag voor over.

Over het statief. Een Gitzo uit de 5 serie (GT5540LS) met een Wimberley schommel (WH-200) lijkt me de meest voor de hand liggende keuze in jouw geval.

Groetjes,
Dirk-Jan
Reply with quote

Natuurpracht

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 14:31    Post subject:
Alvast bedankt voor de nuttige tips en ervaring.
Ik ga met deze lens zeker niet uit de hand fotograferen, zijn ze trouwens volgens mij ook niet voor gemaakt. Uit de wagen met een rijstzak zou eventueel nog wel gaan. Ik ben in het bezit van een tereinwagen en daar heb je toch wel net iets meer ruimte in dan in een gewone lux.
Zelf heb ik deze lens ook al eens uitgebreid mogen uitproberen bij Konijnenberg. Met de IS aan op een statief heb je duidelijk minder trillingen dan dat je hem uit zet, maar ze waren toch niet helemaal weg met de IS op aan. De lens was gemonteerd op een gitzo met een wimberley sidekick. Mis ik nog iets in deze combi. , of is een remotecontrol steeds aangewezen ?
Blijf gerust reageren ! Hoe meer info hoe liever.
Groetjes

Ron van Elst

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 15:41    Post subject: Ipv. remotecontrol...
Je kan ook voor je de opname maakt je spiegel opklappen. Dit heet MLU (Mirror Lock Up.) en werkt ook perfect. Zie je camera boekje..

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Tim de Boer

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 17:09    Post subject:
Wat voor body ga jer erbij halen als ik vragen mag, of hou je het bij je 400d?
Reply with quote

Natuurpracht

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 18:42    Post subject:
Bedankt hoor Ron, maar eigenlijk wist ik dit al wel.
De camera zal toch even de 400D blijven Tim. Het budget kan niet nog een extra camera aan. Toekomstgericht zal het waarschijnlijk een 5D worden. En stilletjes hoop ik dan ook dat ze de 5D wat upgraden.

JoopG

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 19:45    Post subject:
Natuurpracht wrote:
De camera zal toch even de 400D blijven Tim. Het budget kan niet nog een extra camera aan. Toekomstgericht zal het waarschijnlijk een 5D worden.

Houd er dan wel rekening mee dat je je cropfactor inlevert. Op de 400D is een lens van 600mm gelijkwaardig aan een lens van 960mm op kleinbeeldformaat, met de 5D blijft 600mm gewoon 600mm. Dit omdat de 400D een APS-C sensor heeft, en de 5D een FullFrame.

Misschien moet je ook even dit forumtopic bekijken alvorens op cameragebied je beslissing te nemen.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Rene

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 20:18    Post subject:
Ongeveer 5 jaar geleden heb ik mijn 600mm IS 2ehands gekocht en ook ik heb er nooit spijt van gehad. Hij weegt inderdaad wel behoorlijk wat maar dat is ook het enige nadeel.

Zelf gebruik ik de gitzo 1548 (is nu de GT5540 volgens mij ) als statief en heb daar sinds kort de wimberly head bij gekocht. Dit is voor mij de perfecte combinatie en de wimberly laat zelfs zo'n zware lens bewegen alsof hij niks weegt. Daarvoor had ik de manfrotto 393 schommelkop maar dat was meer een wiebelkop!!! Nooit kopen!!!

Volgens mij heeft IS op statief, geen nut wat zodra de lens in de gaten heeft dat hij op een statief staat werkt hij niet: http://digital-photography-school.com/blog/image-stabilization-on-tripods/

Zelf gebruik ik de IS als ik vanaf een rijstzak fotografeer of vanaf de rand van een schuilhut. Werkt goed.

Vergeet ook niet dat er maar weinig tassen zijn waar zo'n beest inpast. Ik heb zelf de lowepro lenstrekker gekocht en daar kan de 600 perfect in en kan de body erop blijven. Ook in de lowepro supertrekker past de 600.

Foto's die ik met de 600mm heb gemaakt:
http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=username&search=Rene

Succes,

Rene

Rene

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 20:41    Post subject:
Quote:
het is vooral de zonnekap die hem echt veel groter maakt en daarom ben ik zo vrij geweest mijn zonnekap door de helft te laten zagen om hem wat handzamer te maken....

Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=50012

Dan moet je wel heel zeker zijn dat je hem nooit meer verkoopt

Natuurpracht

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 22:31    Post subject:
Enkel goed nieuws over de lens wat me natuurlijk bevalt. De IS zou vernieuwd zijn zodat men hem wel kan gebruiken op een statief Rene. Heb ik ook duidelijk opgemerkt in de winkel dat het werkt.
De 100-400 die ik nu, daar moet men de IS vanaf zetten wanneer men een statief gebruikt. Je zal het merken en horen wanneer hij nog op on staat.
Wat de camera betreft daar ben ik nog niet uit . Als het geen 5D wordt met upgrade bv. meer pixels, digic 3 dan opteer ik om iets langer te wachten en dan dan ook maar meteen een van De 1D serie te kopen.
alvast wederom bedankt voor de reacties Laughing

Sebastiaan Elema

PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 22:37    Post subject:
Goedeavond,

Als je toch een grote en zware lens overweegt, neem dan ook de 300-800 mee in je overweging!
Houd je misschien ook wat geld over voor een 40D!

Je baalt als een stekker als je een Havik voor de lens krijgt maar die er niet helemaal op wil vanwege 600+1,4...

http://galerij.avifaunagroningen.nl/displayimage.php?album=497&pos=23

Zo zijn er meer voorbeelden van voordelen van een zoomlens.

Mvg Sebastiaan Elema
Back to top
Reply with quote

Natuurpracht

PostPosted: Sat 29 Mar 2008, 1:23    Post subject:
Een zoomlens is geen optie. Maar in iedergeval bedankt om het te vermelden Sebastiaan.

Huib Tom

PostPosted: Sat 29 Mar 2008, 22:42    Post subject:
Natuurpracht wrote:
Een zoomlens is geen optie. Maar in iedergeval bedankt om het te vermelden Sebastiaan.

Wellicht de moeite waard om even een kijkje op deze sites te nemen.

http://www.pbase.com/toondesmit/profile

http://www.birdfocus.nl/

http://www.pbase.com/raymondjbarlow/best_shots
Back to top
Reply with quote

Natuurpracht

PostPosted: Sun 30 Mar 2008, 12:30    Post subject:
Als ik deze site's bekijk kan ik alleen maar zeggen WOW. Mooie foto's !!!
Ga ik vergelijken Arrow sigma of nikkor. Dan steekt de nikkor er met veel punten boven uit ook al gebruikt men daar een extender op een 400 mm zoom. Een groot punt kwa verschil is de kleurdiepte. Zelf heb ik ook al veel vergeleken. Maar de sigma zal het zeker niet worden.
Bedankt hoor Tom om te reageren. Wink

Peter Grobben

PostPosted: Sun 30 Mar 2008, 13:27    Post subject:
Sinds een maandje of vijf met deze lens aan het fotograferen, kon hem tweedehands kopen.
Nog geen minuutje spijt van.
Ook wat testjes gedaan met de coverters.
Wel de Monfrotto-schommelkop omgewisseld met een Ditmarr Nill-schommelkop.
Daarna de lensvoet verwisseld voor een arkaswiss-plaat voor meer balans op de schommel, zie onderste plaat van deze pagina, http://www.tripodhead.com/products/replacement-feet-main.cfm
Ik had al een Gitso 1548 statief.
Mijn laatste plaatjes op Birdpix en Nederpix zijn met deze set gemaakt waar dan ook mijn bevindingen bij beschreven.
Ook wat testjes gedaan met de converters en moet zeggen, veel belovend.
De 5D is een super toestel, zal je zeker geen spijt van krijgen, de gemiste cropfactor ten opzichte van een mark maak je ruimschoots goed met de meerdere pixels van de 5D maar, hij is wel een stuk trager en niet spatwater-dicht!
Goed zoeken naar nog meerdere ervaringen met de 600mm IS op het net, heb ik ook gedaan en er zijn er best wel veel.

Veel succes met de zoektocht naar info.
Groetjes,
Peter

Hendrik

PostPosted: Mon 07 Apr 2008, 22:31    Post subject:
5D Is inderdaad een mooi toestel maar bedenk wel dat hij redelijk traag is. (Ik vond hem ook klein trouwens) 3 frames p/sec kan ik niet altijd mee overweg. Het cropfactor verhaal weet je zelf wel.
Tja, dan die 600mm. Soms wenste ik dat ik een 500mm had. Lekker vanaf een monopodjes links en rechts snel om je heen schieten. De 600mm moet je toch echt vanaf een 3-poot gebruiken. Je bent dan minder snel.
Leuk altijd die verhalen over die rijstzakken maarem...... Daar heb je soms niet eens ruimte voor met deze frontdiameter. Mijn achterraam van de auto gaat bijvoorbeeld niet ver genoeg omlaag, ook in de kijkhut sta je wel eens te klooien.
Lange stukken lopen valt al helemaal niet mee. Ik hem hem daarom ook op een gemodificeerde lichtgewicht inklapbare aluminium steekwagen gezet. (publiekstrekker op zich)
Dikwijls komt ook iets te dichtbij zitten. Daarom heb ik altijd de 300mm of 400mm er naast.
Vanwege de traagheid mis ik wel eens wat.
Aan de andere kant kun je ook veel extra platen dankzij dat enorme bereik. Voor het mooie moet je eigenlijk de 500 en de 600 hebben. Tja.....
Back to top
Reply with quote

Natuurpracht

PostPosted: Mon 07 Apr 2008, 23:30    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties Exclamation Wink
Ik heb me de lens aangeschaft, en ik heb er al wat mee getest, en het ziet er heel belovend uit.
Mijn eerste bevindingen van de lens zijn, dat ze zeer snel is en goed handelbaar. Voor de rest beoordeel je de foto's maar.
Groetjes Lex Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum