Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hebben monopods bij grote telelenzen eigenlijk wel enige zin
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 8:58    Post subject: Hebben monopods bij grote telelenzen eigenlijk wel enige zin
Uit een andere topic ‘hoe loop je rond met een supertele’ komt nogal sterk naar voren dat monopods een oplossing bieden om het geheel behapbaar te maken. Ik wilde – met het oog op mijn vakantie eind volgende week – gisterenavond een monopod bestellen – toch de Gitzo GM2540 6x met een Wimberley quick release clamp. Maar ging na even denken op hetzelfde moment twijfelen en heb het nog niet gedaan. Want heeft zo’n ding eigenlijk wel enige zin???
- Volgens de oude regel zou bij opnamen uit de hand de sluitertijd bij een 500 mm op een 40D minimaal 1/800 sec moeten zijn. Met IS zou 1/100 uit de hand mogelijk zijn. Ik vroeg me ten zeerste af of een monopod dan werkelijk de stap naar bijvoorbeeld 1/25 seconde mogelijk maakt?? Of is de winst beperkt tot 1 stop? Is dan verhogen van de filmgevoeligheid en iets harder in PS noise weghalen niet meer logisch?
- Ik was afgelopen vrijdag met mijn kleindochter in de dierentuin. Het was zeer zwaar bewolkt en er was weinig licht. Ik heb met de 70-200 2.8 IS opnamen gemaakt van de flamingo’s. Juist omdat er weinig licht was, was het contrast van de roze vogels ten opzichte van de achtergrond prachtig. ‘Ze knalden er uit’. Ik heb bij de opnamen uit de hand volledig op de IS vertrouwd, de camera goed stabiel gehouden en kwam aan sluitertijden rond 1/30 – 1/60 sec. Ik dacht op dat moment: nu zou ik een monopod moeten hebben. Zo’n dingetje van 400 gram. Thuisgekomen heb ik alle opnamen direct kunnen flushen: er was er niet één scherp. Uiteraard niet omdat de IS het niet heeft gedaan, maar omdat die vogels permanent bewegen. Ik had mijn ASA hoger moeten zetten en bijvoorbeeld de 24-105 moeten gebruiken, denk ik. Een monopod had helemaal niets uitgemaakt. Ik noem dit omdat me steeds opvalt dat mijn onscherpe opnamen voor het allergrootste deel door beweging van het object worden veroorzaakt. De enige oplossing is dan m.i. een kortere sluitertijd en een monopod heeft dan geen enkele bijdrage.
- Mijn schoonzoon heeft een Manfrotto monopod waarvan het plateau kan neigen. Behalve dat het ding loodzwaar is (geen carbonuitvoering), is hij niet meer in de handel. De Gitzo’s en Feisols waar ik naar heb gekeken hebben een vast plateau. Maar vogels zitten meestal niet op lensniveau maar daaronder of daarboven. Bij een 500 mm ook nog eens een balhoofd op een monopod gaan zetten lijkt mij niet zo zinnig. Behalve het extra gewicht van een kop, moet de lens wel een keer voorover klappen als je even niet oplet. En de monopod zelf gaan neigen met 5 kilo erop? En zelfs dan zul je er waarschijnlijk geen vogel in een wat hogere vlucht mee vangen.

Dus ik vroeg me af: heeft een monopod wel enig voordeel en kan ik niet beter zoveel mogelijk uit de hand nemen en de rest op de tripod?

Sorry het is een heel exposé geworden. Maar ik dacht, ik deel mijn gedachten.

Met groet,

Nico.

Last edited by Nico Westerman on Wed 27 Feb 2008, 9:19; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Arjan Esschendal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 9:10    Post subject:
Hangt ook van talent/vaste hand van de fotograaf af. Eerst heel veel oefenen met tripod en als je dat onder de knie hebt en de foto's scherp zijn zou monopod uitkomst kunnen bieden.
Arie Ouwerkerk is iemand die volgens mij veel? monopod gebruikt, alleen weet niet of voornamelijk bij vliegbeelden is.

Last edited by Arjan Esschendal on Wed 27 Feb 2008, 9:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 9:42    Post subject:
Laag standpunt:
ik heb de monopod er altijd aan zitten buiten de auto. Een laag standpunt is geen probleem. Ik kan met de monopod in kleermakerszit fotograferen (4-delig). Als ik lager wil... ik heb een kop met één scarnierpunt zodat ik evt iets lager kan door de hoek van de monopod tov de lens te wijzigen. Als ik nog lager wil (vanaf de grond fotograferen), dan kan ik twee dingen doen. De snelkoppeling gebruiken of de lensvoet draaien zodat de monopod aan de zijkant komt te zitten. Dan houdt je nog een ideaal handvat over ook.
Voor de sluitertijden kun je best voor een deel gelijk hebben, maar.... Onderschat niet hoe vermoeidheid effect kan hebben op je eigen trillingen. Zeker met een 500 F4 is dat niet ondenkelijk. Een monopod biedt dan net even dat steuntje wat doorslaggevend is. Daarnaast is een monopod ook erg handig voor vliegbeelden. Je hoeft namelijk minder boven je macht te tillen. Hoe stel je de monopod in? Ik stel deze zelden in op de maximale lengte. Vrijwel altijd zet ik hem op de lengte die nodig is om op één knie rustend met een iets gekromde rug recht door de zoeker te kijken. Kort gezegd, ik draag vrij vaak een regenbroek of een oude broek voor het betere kruip, sluip en kniel-werk.
De monopod zit mij niet in de weg en weegt slechts 500 gram (bij mij dan) en zorgt voor een groter draaggemak. Vergeet ik nog te zeggen dat ik met 420 F4.6 of minder rondloop.
Succes.
groet
Elbert
Succes

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 9:53    Post subject:
Ik gebruik idd erg veel een monopod. Met de 500 f/4 ben ik op deze manier erg mobiel en kan ik flinke afstanden lopen en fietsen zonder dat mijn rug gaat protesteren, terwijl ik er ook erg snel mee ben. Een 3poot is natuurlijk stabieler, maar die is direct kilo's zwaarder en verder ben ik er duidelijk trager mee. Verder werkt die IS best wel en kan ik met de monopod met 1/60 en 1/125 scherpe foto's krijgen wanneer het onderwerp niet druk beweegt (met cropfactor en extender= 910mm). Ik heb verder geen toeters en bellen op de monopod, alleen een snelwisselplaatje. Groot voordeel bij gebruik met monopod (in vergelijking met uit de hand) is dat je de lens veel lager kunt tillen en dat is weer goed voor je schouders. Alleen bij snelle op korte afstand passerende vogels doe ik het helemaal uit de hand. Nadeel van gebruik met monopod is dat je de combinatie niet even kunt neerzetten.

Wel moet ik nog even melden dat ik een opportunistische fotograaf ben, ik pak de fiets of ga lopen en zie wel wat mijn pad kruist. Een monopod is dan naar mijn mening ideaal. Wanneer ik lange tijd op een vaste plaats zit kies ik ook voor een 3poot.
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 10:20    Post subject:
Het is geweldig leerzaam om zo'n ietwat provocerende vraag te stellen.
Een paar reacties:
- Vinden de anderen ook dat je eerst met een 3poot ervaring op moet doen voordat je je aan een monopod waagt?
- Elbert: wat voor monopod heb jij dat hij kan scharnieren? Of heb je een los te bevestigen scharnierpunt op de kop? Mijn schoonzoon heeft dat op zijn Manfrotto en dat is wel uiterst handig. Maakt erg mobiel.
- Arie, jij gebruikt dus wel een snelwisselplaat - lijkt me essentieel, schroeven met zo'n lens is niet alleen omslachtig, maar ook risicovol volgens mij. Ik heb Wimberleyplaten onder mijn lenzen. Voldoet in jouw beleving een Wimberley quick release adapter op een monopod?

Met groet en dank voor alle reacties,

Nico

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 10:32    Post subject:
Nico, ik denk dat een Wimberley quick release adapter prima voldoet op de monopod. Verder heb je naar mijn mening geen ervaring met een 3poot nodig om goed te kunnen werken met een monopod. Succes met het gebruik van toch een monopod Very Happy ?
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 10:55    Post subject:
Hoi Nico, ik heb de 234 RC kop op mijn manfrotto 680 B statief gezet. Deze kop heeft ook een snelkoppeling. Voor de 300 F4 (evt met TC) voldoet deze prima. Het wegklappen kan bij mij dus op twee manieren:
1. De lensvoet losdraaien en de monopod ten opzichte van de spiegel draaien. (van horizontaal fotograferen naar iets verder dan vertikaal)
2. Het scharnierpunt in de 234 RC gebruiken.
groet
Elbert

Nico Westerman

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 11:14    Post subject:
Arie, bedankt voor de goede raad.

Mag ik nog iets vragen Elbert? Ik heb de 234 RC kop even snel opgezocht voor wat nadere gegevens, maar alleen het gewicht kunnen vinden. 234 Gram is natuurlijk zeer goed te doen. Maar, en dan komen mijn twee vragen:
- Is dat sterk en stevig genoeg om een 500 4.0 + body te houden?
- Is de quick release adapter Arca Swiss compatible? Ik heb Wimberley lensplaten onder al mijn statiefgondels. Prachtig afgewerkt en handig, maar niet te doen om ze los te schroeven. Ik zou inderdaad een stevig Arca swiss compatibel scharnierpunt op de kop van mijn monopod willen. draaien lijkt me niet nodig, kantelen wel.

Als de Manfrotto niet Arca Swiss compatible is, kent iemand een losse scharnier die opschroefbaar is (een quick release adapter kan daar dan altijd weer op).

Met groet,

Nico.

Elbert van Wijk

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 11:58    Post subject:
Pfoe Nico, ik schat in dat de 234 RC daar miet voor bedoeld is. Ik kan deze behoorlijk vast draaien, dat wel. Geen beweging meer in te krijgen. De snelkoppelplaat lijkt me niet sterk genoeg. Dus een vergelijkbare sterkere/zwaardere constructie zal het voor de 500 F4 wel worden.
Helaas kan ik het dus niet met zekerhied zeggen.
de andere vraag vindt ik erg lastig, iemand anders?
groet
Elbert

hansp

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 13:46    Post subject:
je kunt de 234 ook zonder plaat kopen. Dan kun je er opzetten wat je wil.

Ik heb op het web overigens gevonden dat de 234 niet erg geschikt zou zijn voor zware lenzen omdat de wrijving in het scharnier niet goed genoeg afgesteld kan worden voor dit gewicht: dus losdraaien verstellen en vastdraaien. Ik weet het niet uit eigen ervaring.

Zodra ik de autofocus heb ga ik de monopod gebruiken, maar dan zonder kop tussen pod en lens.

Hans-Peter

Nico Westerman

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 14:27    Post subject:
Ik heb het opgezocht: maximale laadcapaciteit van de beugel is 2500 gram. Dus dat gaat niet.
Iemand anders een idee voor een scharnierbeugel?

Nico.

Jelger

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 15:04    Post subject:
Hallo Nico,

In het topic over 'hoe loop je rond met een supertele' is de Manfrotto Schommelkop (393) genoemd. Ik dacht dat die speciaal is ontwikkeld voor gebruik op monopods. Alle andere scharniermechanismen lijken me aan de lichte kant voor een 500 f4.

Je zou ook eens dit topic kunnen lezen:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=3357

Mvg, Jelger
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 15:18    Post subject:
Wat niet veel mensen lijken te weten is dat Manfrotto 393 Heavy Lens Support voor een monopod is ontwikkeld, zie:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/2430

Ik heb dat zelf getest en het werkt perfect. Op dezelfde manier kun je ook een Dietmar Nill-kop op een eenpoot zetten. Ik zou wel kiezen voor een monopod met een groot draagvermogen, een behoorlijk groot platform en een 3/8" aansluiting voor de camera, maar die zijn er genoeg, o.a. van Manfrotto en Gitzo.

@ ik zag dat een ander ook al had geantwoord, als aanvulling nog dat op de Diemar Nill-kop Arca-Swiss-platen kunnen worden gebruikt.
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 15:26    Post subject:
Ik weet van het bestaan van de Manfrotto schommelkop. Maar hij weegt 1600 gram - dan is mijn statief met Wimberley sidekick en balhoofd net zo zwaar; en hij heeft een quick releaese systeem dat niet compatibel is met mijn Wimberley lensplaten. Nico.

hansp

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 15:33    Post subject:
Dat met die schommel zal ik eens proberen.

Wat betreft het gewicht: ja dat klopt natuurlijk. Je bent echter met monopod veel sneller omdat je die op de juiste hoogte meesjouwt en dan staat hij meteen tegenover de tripod waar je toch gauw weer 10-20 seconden mee kwijt bent (en dan heb ik het nog niet over de extra lengte ingevouwen, of de "laagte" als je hem uitzet).

Zie Arie:
Quote:
Wel moet ik nog even melden dat ik een opportunistische fotograaf ben, ik pak de fiets of ga lopen en zie wel wat mijn pad kruist. Een monopod is dan naar mijn mening ideaal. Wanneer ik lange tijd op een vaste plaats zit kies ik ook voor een 3poot.

Doel en persoonlijke voorkeuren tellen...

succes met je beslissing,

Hans-Peter

Peter Grobben

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 16:38    Post subject:
Hoi Nico.

De éénpoot gebruik ik alleen bij mijn 70-200mm lens.
Deze schroef ik dan zonder plaatje rechtstreeks op de lensvoet.
Dit is een lichte set voor recreatief gebruik en lange wandelingen zonder echte fotografie doelen.
De 600mm op een éénpoot is lastig te dragen en er moet dan eigenlijk ook een goede kop bij waardoor het ook zwaarder wordt.
Dan is het nog maar een kleine stap naar een driepootstatief die weliswaar zwaarder is maar veel makkelijker te dragen (en stabieler voor het eindresultaat bovendien).
Ben dit jaar deze weg ingeslagen en tot nu toe bevalt het prima (misschien einde van het jaar een hernia Rolling Eyes ).
Probeer wel om de afstanden zo kort mogelijk te houden met de zware set.
Mijn ervaring is, dat als je loopt je dan haast niet fotografeert, en als je op een mooie stek zit de kansen voor mooie plaatjes zich vergroten.

Groetjes,
Peter

H.van Emden

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 18:51    Post subject: 1 poot
Ik heb zelf op mijn Manfrotto de 234RC zitten, het is een makkelijk en snel te gebruiken koppeling voor mijn 500mm F4. Als alles goed is vast gedraaid, blijft het geheel (de lens en camera)goed zitten, ook tijdens het fietsen en wandelen. Heb er geen slechte ervaringen mee.
Gr. Harry
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 19:33    Post subject:
Hallo Peter,

Jij schrijft dat er een goede kop op een monopod moet om zo'n lens echt goed te kunnen mannen. Ik had dat gevoel min of meer ook. Anderen op dit forum, zoals Arie, schroeven hun grote tele direct op de monopod. Ik heb er geen enkele ervaring mee, maar ik zou ten minste wel willen kunnen neigen. Het lijkt me veel prettiger als je de monopod verticaal kunt blijven houden. Zo'n scharnierkop zou alleen wel heel licht moeten zijn. Als je echt een flink balhoofd of een grote schommelkop op de monopod zet is het gewicht gelijk aan dat van een carbon tripod met bijvoorbeeld een balhoofd en een Wimberley Sidekick. Zoals Hans-Peter schrijft ben je dan wel sneller dan met een tripod, maar ik kan me voorstellen dat jij met jouw setup zo bedreven bent dat je ook heel snel kunt reageren. Ik vind vanuit dit perspectief de aanschaf van een monopod toch wat triviaal worden. Het uitgangspunt was om de setup wat lichter te maken.

Met groet,

Nico.

Nico Westerman

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 19:48    Post subject:
Hallo Harry,

Ik zag je post pas nadat ik de vorige had geplaatst. Ik heb nog eens op de Manfrotto site gekeken. Het gewicht van 270 gram spreekt me zeer aan. Maar ze noemen daar als maximale belasting 2van de 234RC 500 gram. Met jouw 30D en je 500 4.0 zit je op 5 kilo. Dat is dus twee maal de maximaal geadviseerde belasting. Ik vraag me toch af wat de consequenties daarvan op kortere of langere termijn kunnen zijn. Hoe lang gebruik je dit al?
Buiten de belastbaarheid om, zag ik dat de 234RC uit een quick release adapter bestaat met daar bovenop een losse lensplaat. Ik zou met Wimberley lensplaten onder mijn lenzen - die zeker niet compatibel zijn met de adapter - dit alleen kunnen gebruiken als ik een Arca swiss compatible quick release adapter bovenop de lensplaat van de 234RC zou schroeven. Ik zag dat er een soort borgsluiting op de adapter van de 234RC zit, maar wordt zoiets niet toch een uiterst tricky combinatie?
Punt is dat ik die Wemberley lensplaten niet even van de statiefvoet af kan schroeven.

Met groet,

Nco.

H.van Emden

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 20:14    Post subject:
Nico,

Ik gebruik de 234RC nog niet zo lang, bij Konijnenberg wisten ze te vertellen dat deze de belasting (gewicht) van een 500mm F4 aan kon. Nu moet ik zeggen dat de bouten in de kop en die van de bevestigingsplaat beter en dikker zijn dan die van de Monfrotto zelf. Ik denk dat je echt gekke dingen en bewegingen moet doen om de zaak stuk te krijgen. Zelf denk ik dat de breuk belasting behoorlijk hoog is van die kop. Maar ja zekerheid krijg je nooit, zelfs een Boeing kan een motor verliezen door het breken van een bout! Ik zal komende tijd eens goed kijken hoe de kop zich gaat gedragen.

gr. Harry
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Ducatifool

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 20:55    Post subject:
Ik gebruik tijdens de voettochten toch vaak een monopod. Op deze monopod zit de 234 RC kop van manfrotto. Op mijn tripod heb ik de HBN gimbal head waarop de 357 manfrotto zit . Dus twee systemen.
Om mijn telescoop en 500mm te kunnen gebruiken op beide statieven heb ik onder de onderplaat van een 357 een snelkoppelingsplaat van de 234 RC gezet. Hierdoor ontstaat een koppelstuk tussen de 357 en de 234 RC en hoef ik niet steeds de platen onder de objectieven te verwisselen.
Sterk genoeg om mee rond te stappen.
Reply with quote

Yves Decneudt

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 8:35    Post subject:
Bij Really Right Stuff hebben ze de "Monopod Solution"...

http://reallyrightstuff.com/tripods/03.html

Lees vooral eens het stukje over "heavy artillery" Smile

Nico Westerman

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 12:23    Post subject:
Dank voor het doorzenden en leuk dat de topic na zoveel weken nog leeft.

Samenvattend: het artikel gaat o.a. over de Manfrotto 3232 Swivel Tilt Monopod Head die in Europa naar de naam: 'Manfrotto TiltHead Monopod 234' luistert en die in de voorgaande posten met regelmaat genoemd is. Kost € 20,- en weegt 270 gram. Kan direct op het plateau van een momopod - of met een ingewikkelde constructie kan het plateau eraf en de 234 direct op de monopod. Op de 234 dan een adapter voor de statiefvoet van de lens.
Zoals jij al aangaf onder 'heavy artillery' in het artikel van RRS: maximale belasting 2500 gram - RRS adviseert hem daarom niet te gebruiken bij zware lenzen. Aan de andere kant geven Harry en Ducatifool aan geen enkele probleem te hebben met een zware lens op op de 234.
Het artikel van RRS stelt verder dat bij telelenzen boven 400 mm kunnen kantelen eigenlijk onzinnig zou zijn. Ik heb geen ervaring met een 234, maar ik heb in mijn recente vakantie wat met de monopod van mijn schoonzoon geëxperimenteerd. Bij opnamen van kleine vogels die circa op een meter of 5 zitten, had ik een kantelkop toch wel erg handig gevonden. Schuin houden van de monopod met de 500 mm erop, gaf mij in ieder geval het gevoel minder grip te hebben, vooral bij een harde gladde ondergrond. Ik vond het juist met lichtere lenzen zoals de 70-200 2.8 IS en de 300 4.0 geen probleem om de monopod zelf te kantelen.
Mij lijkt het wel wat die Manfrotto 234. Als ik zelf een monopod koop, schaf ik hem ook aan denk ik.

Met groet,

Nico.

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 12:55    Post subject:
Op die Manfrotto 234 kun je gerust veel meer gewicht kwijt dan die opgegeven 2500 gram, als ie maar verticaal wordt belast. Ik denk dat Manfrotto erg voorzichtig is geweest en de belastbaarheid opgeeft voor alle mogelijke richtingen om het ding te belasten.
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 17:35    Post subject:
In de pro shop van Nikonians ( https://www.photoproshop.com/product_info.php/cPath/25/products_id/426 ) bieden ze een versie van de 234 aan met Arca swiss koppeling. Is gemaakt door Kirk.
Wel duur.
Een gewone234 met een losse Arcaswiss erop kost volgens mij minder.
Ik kan de link niet meer vinden, maar ergens heb ik gelezen dat de 234 zeker sterk genoeg is voor een 500 / 600 mm lens, maar de RC2 koppeling is daar niet sterk genoeg voor.
Ik heb zelf een 234 RC, maar ga die vervangen door een 234 met Manfrotto 357 erop. ( 234RC kopen? ) Het voordeel van de 357 is dat het een redelijk lange plaat is, en je het setje zo mooi kunt balanceren. Bovendien heb ik de 357 nu ook op mijn tripod zitten . ( op aanraden van Han Bouwmeester ) Niet duur, en bevalt prima.

grt
Ad

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum