Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Weergave op flat screen TV, kleurproblemen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 16:00    Post subject: Weergave op flat screen TV, kleurproblemen
Het gaat uiteindelijk toch om de best mogelijk weergave van de foto’s. Daarom heb ik vorig jaar een 46 inch Sony Bravia flat screen TV gekocht . De verkoper vertelde me enthousiast dat het ding als monitor voor de laptop kan dienen en een resolutie van 1080 bij 1920 aankan. Dat laatste bleek direct tegen te vallen. Mijn laptop heeft geen HDMI uitgang en de maximale resolutie waarop ik het via de VGA-kabel heb kunnen laten werken is 1340 x 780.
Het weergave resultaat is redelijk – met ACDSee Pro 2 als imageviewer. Maar het is natuur-lijk een flink scherm en dan is 1340 x 780 ook weer niet zo’n resolutie. Maar er is wel een echt probleem…….. met heldere groentinten overdrijft het beeldscherm enorm en wordt de kleur onnatuurlijk hel. Valt dus wel wat tegen, het resultaat.
Sony zegt er niets aan te kunnen doen. Ik gebruik een Spider voor mijn monitoren, maar dat heeft bij een TV natuurlijk geen zin.

Ik vroeg me af of andere dat probleem ook hebben en wat voor oplossingen ze hebben gevon-den.

Ik zag de laatste tijd reclames voor multimediadrives die op het netwerk worden aangesloten en die een HDMI uitgang hebben o.a. Freecom en Iomega. Zou dat een optie zijn om de beeldkwaliteit beter te krijgen en mogelijk de groentinten natuurlijker weergegeven te krij-gen?

Dank voor een respons

Vriendelijke groet,

Nico.

Tom van Hell

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 16:17    Post subject:
Een apart kleurprofiel maken met de spyder of met adobe gamma handmatig
zou toch wel eens de oplossing kunnen zijn.
deze komt dan als het goed is te staan (bij met de rechtermuis op het bureaublad)en dan eigenschappen/instellingen. Hier monitor 2 selecteren en dan via geavanceerd naar kleurbeheer daar moet je profiel voor de tv monitor komen te staan
Dat je resolutie ook niet optimaal kan ook te maken hebben met de beperking van je videokaart maar dit laatste weet ik niet zeker

mvg Tom

Nico Westerman

PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 16:38    Post subject:
Dank voor je antwoord Tom. Ik had dat erbij moeten zeggen: de TV als een 2e monitor definiëren is niet gelukt. Ik heb alleen een behoorlijk weergave kunnen krijgen door het beeldscherm te clonen. Dus een apart kleurprofiel maken gaat niet - anders zou het ook wel met de Spyder mogelijk moeten zijn.

De videokaart zou 1080 x 1920 wel aankunnen, maar de VGA-kabel is hier de limiterende factor. Voor zover ik heb begrepen is 1340 x 780 de hoogste resolutie die met een VGA-0kabel kan worden getransmitteerd.

Nico.

peter wijn

PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 17:22    Post subject:
Nico Westerman wrote:
Dank voor je antwoord Tom. Ik had dat erbij moeten zeggen: de TV als een 2e monitor definiëren is niet gelukt. Ik heb alleen een behoorlijk weergave kunnen krijgen door het beeldscherm te clonen. Dus een apart kleurprofiel maken gaat niet - anders zou het ook wel met de Spyder mogelijk moeten zijn.

Wat ik doe is meerdere kleurprofielen aanmaken: 1 voor de laptop, en 1 voor het externe scherm (geen tv, maar dat zou niet alles mogen uitmaken). Met een programma "profile chooser" (geen idee hoe ik daar aan kom, misschien via de spider?), stel ik in welk kleurprofiel ik toepas.

Quote:
De videokaart zou 1080 x 1920 wel aankunnen, maar de VGA-kabel is hier de limiterende factor. Voor zover ik heb begrepen is 1340 x 780 de hoogste resolutie die met een VGA-0kabel kan worden getransmitteerd.

Nee hoor, je kan best meer, ik heb een toshiba laptop die een 1940 bij 1040 (oid) scherm aanstuurt vanaf een NVDia Geforce weet-ik-welk-nummer via een VGA-kabel. Helaas, want het beeld trilt af en toe wel.

(Had ik maar een Mac gekocht... : beter beeld vanaf laptop, beter beeld op het externe scherm, beter en sneller besturingssysteem... kortom, het gras bij de buren is altijd groener.)
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Wed 09 Apr 2008, 13:15    Post subject:
NVIDIA is softwarematig wat gemakkelijker dan de ATI-kaart die in mijn laptop zit.
Ik heb gisterenavond nog een poging gedaan. Maar ik kan de TV niet als aparte monitor defiiëren. Dus een eiegn kleurprfiel maken zit er niet in. Overigens doen TV's ook zelf nog wel andere dingen met kleuren dan monitoren.

Niemand die ervaring heeft met weergave via de TV?? Ik zal toch niet de enige zijn die dat probeert. Op zich een verrukking je foto's met een diameter van 118 cm te kunnen bekijken. Mits .........de kleuren goed worden weergegeven natuurlijk.

En niemand ervaring met NW-mediadrives van Freecom of Iomega? Zijn op zich niet echt duur en leveren een resolutie 1080 x 1920. Zit zelfs een afstandsbediening bij. Maar voor ik zo'n ding koop wil ik toch wel weten of het werkt en hoe de weergave is - ze hebben natuurlijk een ingebouwde viewer waarmee foto's weergegeven worden, en hoe goed is die? Resolutie is niet alles.

Nico.

JoopG

PostPosted: Wed 09 Apr 2008, 13:37    Post subject:
Nico Westerman wrote:
En niemand ervaring met NW-mediadrives van Iomega?

Mijn ervaring met producen van Iomega is niet best. Ik heb er meerdere verschillende apparaten van gehad, die vrijwel zonder uitzondering allemaal voortijdig de geest hebben gegeven. Ik bedenk mij dus wel minstens twee keer alvorens weer eens iets van Iomega aan te schaffen.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 19:11    Post subject: Probleem opgelost
Ik heb mijn Spyder voor de TV gehangen (beetje bizar gezicht) en een tweede kleurprofiel gemaakt voor de laptop. Perfecte kleurweergave. Alleen lastig als ik iets met Photoshop met de laptop wil doen, dan moet ik in Eigenschappen --> Kleurbeheer een ander profiel selecteren. Maar dat heb ik er graag voor over.
Je kunt dus voor een kleuren TV - ongeacht de groottte - op precies dezelfde manier een kleurprofiel maken als voor een monitor. De TV doet - in de stand PC - zelf niets met de kleuren die via de VGA-kabel worden weergegeven.
De suggesties hier hebben uiteindelijk naar de oplossing geleid. Iedereen erg bedankt. Weergave via een groot flatscreen is echt een aanrader. Geeft voor mij een enorme meerwaarde aan mijn fotografie.

Met groet,

Nico.

PS. Gezien de blijkbaar slechte ervaringen met Iomega ga ik ook nog eens kijken naar de Apple mini. Is duurder, maar zou een uitstekende weergave op de TV garanderen met een moeiteloze resolutie van 1080 x 1920. Het is een klein kastje en geluidloos voor zover ik begrijp.

peter wijn

PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 10:50    Post subject:
fijn nico.

tip: probeer "profile chooser" ergens te vinden.hoef je niet diep je profielen in.
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 17:29    Post subject:
is waarschinlijk een een on derdeel van spyder
voor neer info kijk op http://zoom.nl/forum/viewtopic.php?p=109445&sid=2d26946a44c8afceee62faa3a8cf270c

Nico Westerman

PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 17:46    Post subject:
Ik heb eeb spyder type 1 - jaattje of 4-5 oud; op de CD geen Profile Chooser; gezocht op Internet, maar geen neiuwe software voor de Spyder kunnen vinden.

Nico.

Nico Westerman

PostPosted: Wed 21 May 2008, 21:32    Post subject: ProfileChooser
ProfileChooser blijkt een integraal onderdeel van de Spyder software van (tegenwoordig) Datacolor te zijn. Ik heb mijn oude Spyder voor een Spyder 3 vervangen (met het oog op een betere kalibratie van mijn televisie. ProfileChooser wordt automatisch met de andere software geinstalleerd. Bijzonder handig als je meerdere ICC-profielen gebruikt. Je hoeft niet meer in eigenschappen beeldscherm --> geavanceerd af te dalen.

Overigens blijkt goed kalibreren van iets anders dan een gewone flatscreen monitor een hele klus te zijn. Ik ben er zeker nog niet uit.

Nico.

Ger M

PostPosted: Thu 22 May 2008, 8:17    Post subject:
Als je ten volle gebruik wilt maken van een LCD-scherm in Full HD zul je een HDMI-aansluiting moeten gebruiken met een digitaal signaal en niet een analoog VGA-signaal.
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Thu 22 May 2008, 10:15    Post subject:
Mee eens, maar dat betekent een neiuwe laptop. Ik heb nu een resolutie van 1280 x 768 op de televisie. Met een neiuwe laptop met een HDMI-uitgang en een geschikte videokaart zou dat 1080 x 1920 worden. Ik vraag me alleen af of die verbetering ook visueel zichtbaar is en de investering van de laptop de meoite waard maakt.
Met groet,

Nico.

NicoBeun

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 May 2008, 10:53    Post subject:
Hallo. Mischien moet je dit eens proberen. Ga naar www.tvtool.info. Er staat website is gesloten, maar daar moet je niets van aantrekken. Ga naar download en download tvtool9.7. Met dit gereedschap kun je de grafische kaart aanpassen. Toets in dit programma op n vieuw en neem een van de onderste mogelijkheden. Je moet dit even uitproberen , maar het is mij ook gelukt. vr gr Nico Beun.

Nico Westerman

PostPosted: Thu 22 May 2008, 11:01    Post subject:
Nico, zeer bedankt. Ga ik proberen. Met groet, naamgenoot Nico.

Helaas blijkt het alleen met NVidia-kaarten te werken. Er zit een ATI-kaart in mijn laptop. Het lijkt een leuk programma.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum