Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Nikon D300 gebruikers

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Apr 2008, 22:00    Post subject: Nikon D300 gebruikers
Hallo,
ik ben sinds kort ook een Nikon D300 eigenaar en zou graag wat gebruikers ervaring/info van jullie willen weten mits mogelijk en als jullie dit willen delen . Het gaat mij om de instelling van o.a de witbalance..... Hoe gaan jullie daar mee om??? Gebruiken jullie de A stand en zoja hoe ingesteld??? of kiezen jullie per weertype een setting met welke aanpassing??? Ik ben zelf nog flink zoekende en (nog) niet tevreden over mijn instellingen en hoop dat jullie misschien een leidraad kunnen bieden zodat ik het een en ander eens kan uitproberen. Groet, Hugo

Nikon D300 en D7000 -
Nikon 300 f/4D ED IF AF-S -
Nikon TC-14E II - TC-17E II -
PN-11 en een setje tussenringen.
Back to top
Reply with quote

-Gerben-

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 9:56    Post subject:
Zelf gebruik ik altijd de witbalans op Auto waar ik vrij tevreden over ben. Wanneer je de foto's dan in bijv. Lightroom bekijkt en je wil de witbalans iets fijner afstellen dan kun je deze voor een aantal foto's in dezelfde serie kopieren. Auto geeft meestal erg goede resultaten en om in het veld tijd en concentratie te besteden aan de witbalans is zonde, dat kost je soms mooie momenten. Vandaar dat ik dus altijd in RAW werk en het achteraf aanpas.

Nikon D300 & D70
- Nikkor 18-70mm
- Nkkor 50mm 1.8
- Sigma 70-300mm
- Sigma 50-500mm
- Sigma EF-500 DG ST
Back to top
Reply with quote

Hans J.

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 10:36    Post subject:
Zelf laat ik de witbalans ook altijd op Auto staan. Alleen binnenshuis zonder flits niet.
Wel in RAW werken. Dan makkelijk als het nodig is in NX of Photoshop CS3 een correctie toepassen.
Bijvoorbeeld foto's die laat op de dag genomen zijn, willen nog wel eens gelig worden.

Gr., Hans J.

Last edited by Hans J. on Wed 30 Apr 2008, 13:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hugo van der Slot

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 11:21    Post subject:
Ik fotografeer zelf ook in RAW, maar mijn foto's komen er "gewoon" wat flets en grauw uit.... heb de KLEURRUIMTE inmiddels op SRGB gezet i.p.v. Adobe RGB dit ziet er alweer wat beter uit en mijn beeldinstelling NU gezet op NEUTRAAL: SCHERPTE 4 - CONTRAST +1 - HELDERHEID 0 - VERZADIGING +1 - TINT +1. En het ziet er weer al beter uit. Jullie gebruiken dus de witbalance op AUTO - hebben jullie die nog aangepast met de kleurruimte A-B/G-M of alleen op AUTO. Bewerk mijn RAW bestanden met Capture NX en soms doe ik wat met CS2. Hoor ook dat "veel" mensen LIGHTROOM gebruiken is dit te vergeliken met CS2.

Nikon D300 en D7000 -
Back to top
Reply with quote

Hans J.

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 11:51    Post subject:
Hugo:
Ik heb even naar je foto's gekeken en zag dat je standaard 1/3 stop onderbelicht.
Als ik dat zou doen dan zijn mijn foto's in het algemeen ook wat flets.
Dat komt omdat de gemiddelde foto op Birdpix donkerder is dan de in het geheugen opgeslagen gemiddelde grijswaarde van de kamera.
Zelf fotografeer ik meestal met -0,7 LW of -1.0 LW. Dan hebben de kleuren ook wat meer verzadiging.
Het viel me op dat de kleuren van de D300 wat krachtiger zijn dan de D2x. Dus ik denk dat het probleem eerder aan de juiste belichting ligt.

Gr. Hans J.

Hugo van der Slot

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 15:58    Post subject:
Ik zal eens wat meer onder belichten en i.c.m. de veranderde beeldinstelling kijken hoe ze er dan uit gaan komen. Hans en Gerben bedankt voor zover, mochten er nog mensen zijn met meer instelling tips dan verneem ik deze graag. "Waarom zelf het wiel uitvinden" Laughing

Nikon D300 en D7000 -
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 16:13    Post subject:
Hugo van der Slot wrote:
Ik zal eens wat meer onder belichten

Juist wanneer je in RAW werkt kun je beter wat *over*belichten: Expose to the Right zoals dat zo mooi heet.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Hugo van der Slot

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 19:14    Post subject:
JoopG wrote:
Hugo van der Slot wrote:
Ik zal eens wat meer onder belichten

Juist wanneer je in RAW werkt kun je beter wat *over*belichten: Expose to the Right zoals dat zo mooi heet.

Groet, Joop

Dat is een site om bij m'n fovorieten te zetten, daar zal ik nog eens dieper in moeten gaan duiken. Dank voor je Interessante en nuttige inbreng Joop.

groet, Hugo

Nikon D300 en D7000 -
Back to top
Reply with quote

Hans J.

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 20:57    Post subject:
Mijn advies was geen onderbelichting maar juiste belichting.
Dit door te bereiken de LW wat te minnen ivm het ontbreken van heldere vlakken in de meest BP beelden.
Immers, men had last van te bleke beelden veroorzaakt door te lage densiteit van het des betreffende onderwerp. Handmatige belichting zou het beste zijn.
Een witte zwaan belicht de kamera op AUTO toch anders dan een zwarte zwaan.
Maar wie doet dat nog? Inderdaad, in RAW zijn die belichtingscorrecties simpel te corrigeren. En m.i. is kleurcorrectie dan nauwelijks nodig.
Overigens, het is natuurlijk ook een beetje een kwestie van smaak. Ik kijk altijd of de kleur beter kan, maar dat komt omdat het mijn dagelijks werk is.

Hugo van der Slot

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 21:37    Post subject:
Hans J. wrote:
Mijn advies was geen onderbelichting maar juiste belichting.
Dit door te bereiken de LW wat te minnen ivm het ontbreken van heldere vlakken in de meest BP beelden.
Immers, men had last van te bleke beelden veroorzaakt door te lage densiteit van het des betreffende onderwerp. Handmatige belichting zou het beste zijn.
Een witte zwaan belicht de kamera op AUTO toch anders dan een zwarte zwaan.
Maar wie doet dat nog? Inderdaad, in RAW zijn die belichtingscorrecties simpel te corrigeren. En m.i. is kleurcorrectie dan nauwelijks nodig.
Overigens, het is natuurlijk ook een beetje een kwestie van smaak. Ik kijk altijd of de kleur beter kan, maar dat komt omdat het mijn dagelijks werk is.

Sorry Hans dat ik je "vorige" tekst niet helemaal correct gelezen/begrepen heb, maar ik ga het allemaal gewoon uitproberen om de juiste belichting en kleuren te krijgen zoals ik ze voor ogen heb. Het zal best wel goedkomen allemaal.
Groet, Hugo

Nikon D300 en D7000 -
Back to top
Reply with quote

Hans J.

PostPosted: Thu 01 May 2008, 9:07    Post subject:
Het was echt geen verwijt. Ik heb veel plezier van de D300.
Het eerste wat me opviel t.o.v. de D2x, zijn de heldere kleuren en was dus ietwat verbaasd met een tegenovergestelde ervaring.
Je hebt trouwens mooie foto's gemaakt. Met de zelfde spullen als ik heb.
Vr. gr., Hans J.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum