Gender: Male Age: 46 Joined: 30 Mar 2007 Posts: 30 Location: Rotterdam
Posted: Sat 03 May 2008, 14:52 Post subject: Rietvogels benaderen
Hallo allemaal!
De afgelopen tijd ben ik geregeld in het riet te vinden om rietvogels mooi op de plaat te zetten, Blauwborst, Rietzanger, etc. Nou dat valt niet mee! Vaak als ik een Blauwborst zag, dan liep ik er met een slakkengangetje heen en dan dook hij weg in het riet. Meestal bleef ik daar dan een tijd staan zodat hij weer terug zou komen, maar dat gebeurde dan niet. Meestal kwam hij ergens anders weer boven en als ik hem dan langzaam weer benaderde dan was het hetzelfde verhaal weer opnieuw. Frustratie alom natuurlijk maar ik neem aan dat dit een bekend verhaal is hier....
Daarom vroeg ik mij af wat jullie zoal voor tactieken hebben om de vogels zo te benaderen dat ze niet wegvliegen.
Is het gewoon op één plek blijven wachten waar je weet dat er één in de buurt is en dan hopen dat hij dichtbij tevoorschijn komt? Is het gewoon geluk? Net een vogel die pas echt doorheeft op het moment dat je die gouden platen geschoten hebt? Hou je de zon in de rug? Schuiltent? Met een slakkengang eropaf lopen??? Lopen als hij wegkijkt? Of is iedere situatie gewoon weer uniek?
Ik vind, op 'tactieken'-gebied, weinig info op Birdpix. Zeker tactiek in combinatie met een bepaalde vogelsoort. Misschien dat het het geheim van de smit is...kan ik wel inkomen eigenlijk, maar ik denk dat het de kwaliteit van Birdpix en NL-fotografen uiteindelijk veel goeds zal doen als we dit soort info óók met elkaar zouden delen.
Ik hoop dat jullie wat 'hinten' kunnen laten vallen!
Gender: Male Age: 73 Joined: 06 Jan 2007 Posts: 218 Location: Nederland
Posted: Sat 03 May 2008, 15:34 Post subject:
Hallo Michiel,
Ik ken dat. Toevallig ben ik gisteren op pad geweest en kon ik eindelijk een rietzanger fotograferen (zie upload album). Toen ik hem ontdekte in een rietveldje langs een pad, waar ook normaal veel wandelaars en fietsers voorbij komen, ben ik bij het riet gaan zitten. Heb er een tijdje gezeten en hij kwam steeds dichterbij omdat ie toch wel nieuwsgierig was. Het was eind van de middag dus wel rustig en dan worden de vogels ook weer wat actiever.
Natuurlijk wil een schuiltentje ook wel eens helpen maar dan moet je al vroeg uit de veren om hem op te zetten en te gaan zitten wachten.
Groeten Rob _________________ Canon
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 05 May 2008, 21:17 Post subject:
Quote:
Heb er een tijdje gezeten en hij kwam steeds dichterbij omdat ie toch wel nieuwsgierig was.
Of je zat op de vliegroute van deze vogel naar het nest. Wat jij nieuwsgierig vindt zou wel eens drang kunnen zijn om bij het nest te kunnen komen. De moraal: niet in het habitat van een broedende vogel gaan zitten.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Gender: Male Age: 73 Joined: 06 Jan 2007 Posts: 218 Location: Nederland
Posted: Mon 05 May 2008, 21:34 Post subject:
@ Marcel: Ik had het zangertje al gehoord en van een flinke afstand zijn gedrag geobserveerd. Vogels fotograferen is voor mij het grootste deel eerst observeren. De rietzanger kwam zelf regelmatig naar de rand van het rietveldje om daar te rustig te gaan zingen. Zelf zat ik op een reepje gras tussen het riet en het fietspad met een vrij veld achter mij. Zat dus zeker niet in zijn habitat. Groeten, Rob _________________ Canon
Gender: Male Age: 58 Joined: 15 Jan 2008 Posts: 36 Location: Merksplas
Posted: Mon 05 May 2008, 21:46 Post subject:
Ik zelf ben ook nog niet lang bezig met fotografie en heb deze dingen ook al wel eens afgevraagd. Maar op een korte periode heb ik al veel bijgeleerd wat deze materie betreft. Je moet wel weten dat ik eerst natuurliefhebber was en dan pas fotograaf. En ook alle aspecten respecteer aangaande de natuur. Er zijn regels en die zijn van groot belang. Ten eerste moet je op de wandelpaden of plaatsen blijven die voorzien zijn voor betreding. Niet zomaar tussen het riet gaan wandelen, en zeker niet in het broedseizoen. Er zijn voldoende schuil- of kijkhutten ter beschikking om goeie foto's te maken. En de belangrijkste regel is veel geduld hebben.
Ik wens je nog veel succes en vooral veel plezier toe met de fotografie. _________________ Groetjes van Alexander
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Mon 05 May 2008, 22:31 Post subject:
Zoveel ervaring heb ik niet met rietvogels, maar volgens mij hebben o.a. de Blauwborst en de Rietzanger vaste stekken waarop ze zitten te zingen. Dit kunnen eventueel 3 of 4 plekken zijn,maar ze komen altijd weer terug naar hetzelfde plekje volgens mij. Dan betekent het dus idd gewoon wachten en wachten en wachten.....en met wat geluk heb je hem dan.
Het lukt meestal het beste bij gebieden waar veel mensen langskomen, zodat ze al aan mensen gewend zijn. hierdoor zijn ze wat minder schuw, en vaak wat makkelijker te fotograferen.
Zeker niet het riet ingaan, ten eerste mag het niet, ten tweede heb je dan veel minder zicht en zul je waarschijnlijk toch geen goeie foto's krijgen, en ten derde zoeken bijv. Rietzangers vaak de rand van het riet op om te gaan zitten zingen. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Gender: Male Age: 46 Joined: 30 Mar 2007 Posts: 30 Location: Rotterdam
Posted: Wed 07 May 2008, 15:02 Post subject:
Hallo,
Zoals ik al begrijp gaat het dus uiteindelijk vooral om geduld en om een plek te vinden waar wat meer mensen komen.
Vanmorgen dan dus ook op een plek geweest waar de rietvogels wat meer gewend zijn aan mensen en dat maakt zeker verschil,
al blijft het natuurlijk lastig en blijven die stengels in de weg zitten... .
Maar oefening baart kunst, dus met geduld blijf ik oefenen!
Qua 'het van de padje afgaan': ben ik het helemaal mee eens. In mijn optiek is de natuur in NL te kwetsbaar om er gewoon doorheen te banjeren, en zeker niet door rietland (akkers natuurlijk wel, na netjes vragen). Daarvoor kan men gewoon naar Schotland of Duitsland.
wat te denken van een beetje zout? (geintje)
heb zelf een blauwborst onlangs op de kiek gezet toevallig reed ik op de fiets op een landweggetje waar zowel auto's als fietsers van gebruik maken links bomenrij en rechts sloot met rietkraag en op het hoogste rietstengel zat een blauwborst luidruchtig te zingen. de boel in de auto geladen en er naar toe, natuurlijk niks te zien en na een kwartiertje (ondertussen boekje gelezen) en jahoor? daar zat hij weer natuurlijk had ik alles klaar staan rijstzak en gedeelte van het raam geblindeerd wel tien foto's kunnen maken, zelfde methode toegepast bij bosrietzager ik denk geduld moet je wel hebben, groet antonio _________________ Nikon D4 nikon glaswerk van nikon 4/300mm 150-600mm sigma manfr.055CLB statief feisol 3301, gitzo 4541 LS Wimberly II vogelschuiltent P&M
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum