Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Mon 16 May 2005, 11:38 Post subject: Kwaliteitsfoto's
Ik zit met een paar vraagjes:
Ik ben in het bezit van een Fuji Finepix S 5000z en een Raynox 2.0 converter. Waarom zijn mijn foto's zo vaak van wisselende kwaliteit???
Deze camera is niet een echte topper........maar toch.
Na een dag in de polder ga ik mijn 100 foto's laden, de echte rommel naar de prullebak gooien, en het overige bewerken en archiveren.
Regelmatig merk ik dan dat er niet één echte scherpe foto bij zit,
terwijl ik de dag daarvoor alles wèl scherp had.
Nu zie ik hier op BP, o.a. de Canon en Nikon shots, onwijs sprankelend.
Is dit het verschil tussen de 24 bits en de 36 bits? Komt dit door het "glasservies", of door de CCD?.
Heb je in maximale optische zoom kwaliteisverlies?
Heb je bij snelle sluitertijden kwaliteisverlies?
Ik las op internet dat je optimale f waarde in het midden ligt, zo rond de 5.6, of is dit achterhaald?
Tegenwoordig schiet ik bijna alles op RAW. Deze platen zijn op 100% op het beeldscherm nog scherp. De foto's die ik gisteren maakte (ook RAW)zijn bij 50% al vlekkerig. Het ergste is dat ik niet weet wat ik fout doe.
Mag ik wat tips a.u.b.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Mon 16 May 2005, 18:49 Post subject:
Kan het misschien liggen aan het gebruik van een statief (of beter gezegd: het NIET gebruiken daarvan) ??
Het zou kunnen dat je onder gunstige omstandigheden (korte sluitertijd) geen of minder last hebt van bewegingsonscherpte. Bij langere sluitertijden heb je daar uiteraard veel eerder last van.
Misschien heb je dat al lang uitgesloten maar voor het geval dat....
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
AAd, ik heb niet direct een antwoord op al je vragen, daarvoor zijn er te veel variabelen en ken ik jouw spullen onvoldoende. Wat mij in jouw verhaal opvalt is het feit dat je resultaten per dag wisselen. Dat doet vermoeden dat het eerder aan jou dan aan de camera ligt. Zoals Michel ook al aangaf is een goed statief of rijstzak een absolute voorwaarde om echt scherpe fotos te maken. Als ik in jouw schoenen stond zou ik testopnames gaan maken vanaf een goed statief (desnoods met zelfontspanner) bij verschillende diafragmas en tijden. Dan kom je er in ieder geval achter wat je camera in huis heeft en of de tegenvallende resultaten aan jou of je camera ligt. Succes en ben benieuwd naar de afloop. Groet, Rein
Gender: Male Age: 47 Joined: 10 Mar 2005 Posts: 17 Location: Woudenberg
Posted: Mon 16 May 2005, 21:56 Post subject:
Aad, we kunnen ons inderdaad afvragen of de problemen zich binnen of buiten de camera afspelen.
Over de camera: fotograferen met maximale zoom betekent altijd kwaliteitsverlies t.o.v. geen of minder zoom, en zeker wanneer het glaswerk niet van sublieme kwaliteit is (bij de meeste betaalbare camera's dus). Snelle sluitertijden zijn goed voor het uitschakelen van bewegingsonscherpte, of de beweging nu in vogel of camera zit. Diafragmeren resulteert in kortere sluitertijden, maar vergroot de scherptediepte.
Als de scherpte van je foto's van dag tot dag verschilt, kan dat aan een meer of minder vaste hand liggen, maar ook aan de weersomstandigheden. Op warme dagen met weinig wind (wat overigens heel prettige dagen zijn om eens lekker naar buiten te gaan) heb je vaak veel last van dwarrelingen in de lucht door de hoge verdamping/luchtvochtigheid. Op het plas-drasgebied in polder Bleskensgraaf (waar jij zeker wel eens langsgekomen bent) is dit vaak heel goed te zien: fata morgana-achtige taferelen! Wanneer ik met de telescoop de vogels achterop de plas niet meer kan herkennen, weet ik genoeg: foto's maken is nu vrij zinloos, tenzij de vogels wel heel dichtbij zitten.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum