Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon D80 en oude lenzen mogelijk??

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 03 Jun 2008, 20:03    Post subject: Nikon D80 en oude lenzen mogelijk??
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al jaren geen foto,s meer gemaakt, aangezien ik nog werkte met mijn Nikon F 801S met filmrolletjes en objectieven met een Metz Flitser, type 45 CT-5 met accu.

Mijn lenzen zijn:
1) Sigma UC zoom 28-70 mm 1:3.5-4.5
2) Sigma Zoom AF - APO 1:3.5-4.5 F-70-210

Infraroodsensor op het flitsschoentje, welke in de Metz 45 CT-5 met accu gaat

Nu alles digitaal is geworden, ben ik al jaren gestopt met fotograferen en zou graag willen overstappen naar een digitale spiegelreflexcamera.

De Nikon D80 spreekt mij heel erg aan, maar ik wilde weten of ik een body van de D80 kan kopen en er mijn oude lenzen op kan gebruiken.

Kunnen jullie mij er advies over geven?
Wat kan ik eventueel het beste kopen op het gebied van lenzen? ik wil van pakweg 18-55 mm en iets in de orde van 55 mm tot 210 mm?? als zo,n lens bestaat
Kan ik mijn MetzFlitser blijven gebruiken, deze was zo goed destijds, of is de techniek nu anders geworden en is mijn Metz 45 CT-5 flitser gereduceerd tot schroot?? ( grapje, hopelijk....... )

Laat jullie bevindingen maar weten, ik ben blij met ieder goedbedoeld advies.

Luckybird

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Jun 2008, 7:13    Post subject: Re: Nikon D80 en oude lenzen mogelijk??
Luckybird wrote:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al jaren geen foto,s meer gemaakt, aangezien ik nog werkte met mijn Nikon F 801S met filmrolletjes en objectieven met een Metz Flitser, type 45 CT-5 met accu.

Mijn lenzen zijn:
1) Sigma UC zoom 28-70 mm 1:3.5-4.5
2) Sigma Zoom AF - APO 1:3.5-4.5 F-70-210

Infraroodsensor op het flitsschoentje, welke in de Metz 45 CT-5 met accu gaat

Nu alles digitaal is geworden, ben ik al jaren gestopt met fotograferen en zou graag willen overstappen naar een digitale spiegelreflexcamera.

De Nikon D80 spreekt mij heel erg aan, maar ik wilde weten of ik een body van de D80 kan kopen en er mijn oude lenzen op kan gebruiken.

Kunnen jullie mij er advies over geven?
Wat kan ik eventueel het beste kopen op het gebied van lenzen? ik wil van pakweg 18-55 mm en iets in de orde van 55 mm tot 210 mm?? als zo,n lens bestaat
Kan ik mijn MetzFlitser blijven gebruiken, deze was zo goed destijds, of is de techniek nu anders geworden en is mijn Metz 45 CT-5 flitser gereduceerd tot schroot?? ( grapje, hopelijk....... )

Laat jullie bevindingen maar weten, ik ben blij met ieder goedbedoeld advies.

Luckybird

Misschien meer iets voor een algemeen forum zoals fotoapparatuur.nl?

Als ze op de f801s passen, dan passen de lenzen en de flitser denk ik ook wel op de d80. Maar het lijkt me dat je dat best wel uit zou moeten mogen proberen in een fotowinkel.

Dan kan je meteen het effect zien van de cropfactor (het kleinere beeldformaat). Je zal denk ik niet tevreden zijn met het effect van de 28-70 zoom, dat wordt - qua beeldhoek - iets van 52-105 (EDIT: uh 28*1,5= uh 42 dus: 42-105), dus het groothoekeffect ben je kwijt. De 70-210 wordt iets van 105-300. Dat kan aardig zijn.

Er is voldoende keuze om het op te vullen, naast heel goedkope 18-55mm "kit"lenzen.

Volgens mij kun je net zo goed overwegen om een complete overstap te maken. Bijvoorbeeld de pentax K10D (model nu vervangen door de K20D) is een stuk goedkoper, degelijker en heeft een ingebouwde beeldstabilisatie.
Back to top
Reply with quote

hansp

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Jun 2008, 19:01    Post subject:
die flitser kun je waarschijnlijk wel vergeten: ik heb al mijn oude flitsers kunnen wegdoen: synchronisatie klopte niet (SB24, SB26 op D200).
Voorwat bereft de lenzen: Als de D80 "gewone" AF lenzen kan aansturen dan zouden de jouwe ook moeten werken.

Groeten,

Hans-Peter

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum