Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sensor vervuilen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Jun 2008, 20:40    Post subject: Sensor vervuilen
Hoi,

Normaal gesproken gebruik ik altijd de droge methode om mijn kostbare sensor te reinigen. Je weet wel, met zo'n kwastje van visible dust en een spuitbusje lucht. Prima methode! Helaas kreeg ik daarmee op zeker moment de laatste stofjes niet meer weg. De natte methode zou toegepast moeten worden. Het is niet anders ...

Naar de fotoboer dus en een setje swabs gevraagd. Ik wilde ze van hetzelfde merk hebben als de kwast van 'visible dust'. Is duur, dus het zal wel goed zijn. De verkoper vertelde dat ik beter een setje van 'green clean' kon nemen. Dan heb je 3 setjes natte en droge swabs. Dat scheelde de helft en ik ben ermee de deur uitgelopen.

Thuis aangekomen meteen de sensor even geswabt en ik helemaal blij dat ik eindelijk van die laatste stofjes was verlost. Het zag er goed uit, hij glom als nooit tevoren. Toch maar even een testfoto. Uhhhh, meer stof dan dat ik ooit op mijn sensor heb waargenomen. Daarna de oude vertrouwde kwast er maar weer overheen gehaald. Het is nu weer voor 70% weg. Hoe dit afloopt weet ik nog niet omdat de spuitbus leeg is. Waardeloos die troep!

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Ger M

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 8:28    Post subject:
Het gebruik van een spuitbus lucht is sterk af te raden!
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 8:36    Post subject:
Die gebruik je bij deze methode slechts om het kwastje statisch te laden ...

Het is duidelijk geworden dat die bewuste swabs vezeltjes oid achterlaten.
Back to top
Reply with quote

Hugo van der Slot

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 11:45    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Die gebruik je bij deze methode slechts om het kwastje statisch te laden ...

Het is duidelijk geworden dat die bewuste swabs vezeltjes oid achterlaten.

Ik gebruik de Sensor Swaps en vloeistof van ECLIPSE en moet zeggen dat ik je bevinding niet kan beamen, bij mij is mijn sensor (D70) "brand" schoon na het gebruik. Nog geen ervaring (nog niet nodig gehad) met m'n D300 maar ook daar vewacht ik geen problemen. Mocht ik later een andere bevinding hebben laat ik het weten.

Nikon D300 en D7000 -
Nikon 300 f/4D ED IF AF-S -
Nikon TC-14E II - TC-17E II -
PN-11 en een setje tussenringen.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 11:59    Post subject:
Had ik die maar gehad dan. Ik had die van 'Green clean'. Dadelijk zien of ik het met de brush nog eraf krijg.
Back to top
Reply with quote

Jocrisse

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 12:39    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Had ik die maar gehad dan. Ik had die van 'Green clean'. Dadelijk zien of ik het met de brush nog eraf krijg.

Ik heb die van Green Clean (wet&dry, #SC-4070-3) ook en ben daar juist heel tevreden over. Werkte bij mij perfect.

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 13:26    Post subject:
Misschien werkt het bij Nikon wel Very Happy Ik vermoed dat ik te veel aan de randen heb gepoetst waar de rand van de sensor wat ruwer is en dat daarom die droge swab is gaan pluizen. Daar zaten ook de stofjes die ik met de brush niet wegkreeg. Was niet leuk, maar hij is weer brandschoon, ook met diafragma 18. Pffffffff, hij is klaar voor de grote trip.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 12:07    Post subject:
Hoi bas,

Ik heb dezelfde ramp als jij gehad met de swabs van Green Clean. waardeloze troep, swab viel volkomen uit elkaar en hele camera onder de microvezels; is schoongemaakt door ETB en door de verzekering betaald. Van Green Clean kreeg ik een nieuwe set 'asl compensatie'; die heb ik niet gebruikt.
Ik heb sindsdien hele goede ervaringen met zowel Eclipse swabs als de groene swbs van Visible Dust. De inverstering meer dan de moeite waard. Voor je dure kwastje kun je overigens gewoon een bus compressed air bij de lokale fotograaf halen. iets van Dust Off of zo.

Nog een tip: Visible Dust heeft een sensor loupe - de 7x nemen, niet de 5X! Daarmee zie je stof gewoon zitten en hoef je geen testopnamen meer te maken. Dat werkt goed met een flinke blower (ik heb een Rocket van Giotto). De kwastjes (of wat ik nu gebruik: de 'artic butterfly' van Visible Dust, geen spuitbus meer nodig om statisch te maken, maar een duur ding dat hard ronddraait met hetzelfde effect) zijn dan veelal niet meer nodig. Je ziet het stof met de loupe, je blaast met de rocket, en je ziet met de loupe of de sensor weer schoon is. Zo niet: fase 2 de Artic Butterfly; en ook dan nog niet goed: fase 3 een natte swab.

Maar voor je probleem nu: Eclipse swabs van Photografic solutions of (beter denk ik) de groene swabs van Visible Dust.

Sterkte,

Nico.

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 12:26    Post subject:
Bedankt Nico,

Ben ik toch niet de enige. Het probleem is opgelost met heel veel gedoe. Met wat slangetjes en een balpen heb ik even een stofzuigertje gemaakt op basis van venturiewerking. Daarna de (gewassen) brush gebruikt. Na een aantal malen 'brushen', vooral in de hoeken, is de sensor weer brandschoon. Na de wasbeurt lijken de foto's zelfs wat helderder dan voorheen. Het heeft hem allemaal goed gedaan, gelukkig.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 12:38    Post subject:
Spannende constructie heb je gemaakt! Inventief! Maar had je dan niet beter de Green Cleanset zelf kunnen gebruiken. Is immers ook een spuitbus die als stofzuiger werkt? Nico.

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 12:43    Post subject:
Die bracht me ook op het idee, maar kon ik hier in de buurt niet krijgen. Bovendien is de opening van die balpen wat dunner voor wat meer zuigkracht. Hoop hem nooit meer nodig te hebben.

Bas
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 12:59    Post subject:
Oh, ik dacht omdat je de swabs van dat merk hebt, je ook de stofzuigbus zou hebben. Als je hem niet hebt: niet kopen. Heeft geen enkele meerwaarde.

Fijn dat je sensor weer schoon is. Zonder geod schoonmaakmateriaal is het een ramp. Ik heb dagen zoek gebracht met weghalen van spots op macroopnamen waar je door het kleine diafragma dat ik had gebruikt echt alles op ziet (en waarbij met de canera tussen de pollen er van alles naar binnen komt, zelfs als je de lens niet wisselt). Vandaar mijn (belachelijke) investeringen in sensorreinigingsmateriaal.

Die sensorlloupe is een aanrader! Ik heb overigens goede ervaringen met http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/pasfotograaf/
Zeer goed op de hoogte, goede prijzen, perfecte e-afhandeling.

Nogmaals groet,

Nico.

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 13:44    Post subject:
Bedankt Nico!

Ik heb genoteerd wat jij ervoor gebruikt. Die 'Artic butterfly' is wel handig voor op reis. Even kijken of dat er nog vanaf kan Rolling Eyes

Bas
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum