Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Statieven
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 15:30    Post subject:
Ik heb zelf geen ervaring met een 500mm f4, maar als ik de forums lees, dan heeft men het toch meestal over 3 x het gewicht van de combo + balhoof en/ of schommelkop. 12 kg laadvermogen lijkt me dan aan de lichte kant voor een 500 f4.
Wat ik WEL heel zeker weet , is dat een statief met 3 delige poten veel stabieler is dan een met 4 delige poten.

Ik ben wel nieuwsgierig waarom je niet voor de feisol hebt gekozen.

grt
Ad

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 15:40    Post subject:
Ik heb er ook lang naar gekeken wat nu voor mij ideaal was. Ik vond het juiste compromis tussen prijs, gewicht en stijfheid in de 3530 LSV. Deze heeft iets langere poten dan de 'niet LSV'. Zodoende heb je meestal de onderste en dunste poten iets ingeschoven staan, wat hem veel steviger maakt. De uitvoering die jij noemt is waarschijnlijk wat te licht. Dragen is het probleem niet, maar bij een beetje wind gaat het wat eerder zwabberen.
Als iedereen Feisol koopt gaat Gitzo eraan. Hebben we dadelijk geen keuze meer. Serieus, dit heeft al heel wat productgroepen doen verdwijnen uit Europa. Vervolgens laten de Aziaten de kwaliteit vallen en zit je met alleen maar rotzooi opgescheept. Kijk maar eens om je heen op de plek waar je nu zit ...

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 16:08    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Als iedereen Feisol koopt gaat Gitzo eraan. Hebben we dadelijk geen keuze meer. Serieus, dit heeft al heel wat productgroepen doen verdwijnen uit Europa. Vervolgens laten de Aziaten de kwaliteit vallen en zit je met alleen maar rotzooi opgescheept. Kijk maar eens om je heen op de plek waar je nu zit ...

Gr,

Bas

Daar heb je gelijk in, maar een beetje concurentie kan er wel voor zorgen dat Gitzo zijn prijzen verlaagd, of nog betere producten gaat maken.
De zwaardere Gitzo statieven zijn veel te duur. Een 5 serie kost nog geen €10 meer qua fabrikage kosten dan een 2 serie. Je betaald er wel bijna 2 x zo veel voor.

grt
Ad

Gert-Jan

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 16:14    Post subject:
Dat gitzo er aan zal gaan geloof ik niet . Dat ze te duur zijn wel .Maar kwaliteit heeft wel zijn prijs . goedkoop is soms duurkoop .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 16:19    Post subject:
Ben ik wel met jullie eens. Ze zijn wat te duur. Verder heb ik moeite met die hamerslag afwerking en kaal magnesium aan de binnenkant. Magnesium mag niet worden blootgesteld aan de buitenlucht vanwege corrosie...

Toch vind ik de prijs/kwaliteit in verhouding met Feisol zeer goed. M.a.w. ik vind Feisol duur voor wat je krijgt.
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 17:38    Post subject:
Waarom vind je de Feisol te duur voor wat je krijgt?
Waarom kan niemand mij vertellen wat er niet goed is aan de Feisol?
Ik ben een tijdje geleden een topic gestart waarin ik vroeg om jullie directe ervaring in vergelijking tussen Feisol en Gitzo. Daar heeft NIEMAND op gereageerd. Ik kan ook nergens een opjectieve vergelijkstest tussen Feisol en Gitzo vinden.
In forums lees je alleen maar positieve berichten over Gitzo, en over Feisol zijn de meningen zo verdeeld, dat ik deze informatie als niet betrouwbaar beschouw. Het lijkt erop dat Gitzo een soort van "cult" status heeft ( terecht, of onterecht? ) en dat andere merken door een aantal mensen niet, of niet fair beoordeeld worden.
Een en ander is voor mij de reden geweest om de aanschaf van een nieuw statief uit te stellen, tot er een dealer is die zowel Feisol als Gitzo in zijn programma heeft. Dan kan ik in een direct vergelijk mijn eigen conclusie trekken.
En als ik er niet uit kom, gaat het een hele zware Berlebach worden. Houten poten en een draagvermogen van 50 kg ( en een eigen gewicht van een kilo of 7, helaas ). Dat moet staan als een huis!

grt
Ad

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 17:59    Post subject:
Adjuh, dat komt omdat die vraag gewoon vaak wordt gesteld. Als ik bijvoorbeeld telkens mijn mening zou geven begint het op een kruistocht tegen Feisol te lijken, de tevreden mensen een reclamecampagne.

De poten van de Gitzo's zijn 100% rond en overal even dik omdat ze zijn nageslepen (dure bewerking) Vandaar het gebrek aan speling. De poten van Feisol zijn dat niet, klaar. Vandaar dat je mazzel hebt als ze wel goed rond zijn + overal even dik en vandaar dat de meningen zo zijn verdeeld. De een stelt hogere eisen dan de ander, ook afhankelijk van de omstandigheden waarin je fotografeert.

Status of cult heeft hier m.i. niets mee te maken, het zijn gewoon technische gegevens.

Wat hout betreft, niets kan op tegen massa als het stabiliteit gaat. Wel leuk dat er meubelmakers zijn die nog statieven maken. Aluminium is misschien ook een goede keuze? Die van Gitzo springen er dan ook weer uit door het gebrek aan speling.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Edwin Kats

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 18:03    Post subject:
Ik zal proberen de keuze tussen Feisol en Gitzo iets makkelijker te maken voor je. Een jaar of 3 ben ik in het bezit van de Feisol CT-3471. Naar volle tevredenheid. Ik gebruik het statief icm een D300 en 120-300/2.8. Samen zo'n 4 kilo denk ik. Ik gebruik het voor tele, macro en zo nu en dan doe ik een poging tot landschapsfotografie. Het statief heeft menig uur in zoet water gestaan tot 1,60 meter diep. Alles werkt tot op heden erg goed. De rubberen doppen heb ik vervangen door de optionele spikes. Eenmaal is een plastic ring tussen de statiefpoten uitgeschoven. Ik mailde Gitzo en kreeg een herstelset met zeker een 40 ringen van alle Feisolmodellen:) Iets teveel van het goede, maar de service is geweldig.

Ik zeg absoluut niet dat je geen Gitzo moet kopen. Gitzo is een topmerk, waar je zeker geen spijt van zult krijgen. Al zijn ze mij gewoon te duur, ze geven waar voor je geld. Maar een Feisol is een pracht alternatief en als je er goed mee omgaat er jarenlang plezier van zult hebben.

gr. Edwin Kats
www.edwinkats-natuurfotografie.nl
markins M20 balhoofd
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 18:17    Post subject:
Oke! De verhalen van Bas en Edwin zijn duidelijk. Dit verklaart dus ook waarom er tevreden Feisol gebruikers zijn, maar ook ontevreden klanten. Het verklaart idd ook voor een groot deel het prijsverschil.
Ik ben er voor mezelf nog niet uit, maar dit helpt wel!
Bedankt voor jullie commentaar.

Grt
Ad

Edwin Kats

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 18:21    Post subject:
Klein foutje in mijn tekst zag ik. Ik mailde natuurlijk niet naar Gitzo, maar naar Feisol:)

gr. Edwin Kats
markins M20 balhoofd
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 18:52    Post subject:
adjuh wrote:
tot er een dealer is die zowel Feisol als Gitzo in zijn programma heeft. Dan kan ik in een direct vergelijk mijn eigen conclusie trekken.

Even Apeldoorn bellen... Idea

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

hansp

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 19:40    Post subject:
Wat ik toch wel het leukste vind in deze discussie is dat Bas rustig durft te zeggen dat uit het verre oosten na verdwijnen van de concurrentie uit het westen alleen nog lage kwaliteit komt. Iedereen (zijn er uitzonderingen?) in deze discussie fotografeert met Japans spul dat daar maar deels geproduceerd is. Concurrentie uit andere landen is er practisch niet meer.

Iedereen kent neem ik aan ook de wijze waarop Japan (ook) begonnen is met nieuwe producten: kopiëren.

Nog fotografen met Europese camera's onder ons?

Sinds kort heb ik naast een Nikon uitrusting ook een Feisol statief (3472): is technisch perfect en doet niet voor Gitzo onder. Ik had een 1500: erg zwaar.

BTW: de meeste mensen verdedigen hun aankoop NA de actie en hoe duurder hoe heviger de verdediging. Nu is die Feisol van mij gelukkig een stuk duurder dan het vorige model: dan moet hij ook wel veel beter zijn Wink En dus verdedig ik mijn aankoop.Wink

Veel succes met de keuze allemaal!

Hans-Peter

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 19:56    Post subject:
HansP, In Azie kan zeer hoge kwaliteit geproduceerd worden. Begrijp me ajb niet verkeerd. Voor de hobbymarkten, kleding e.d. zie je het ook in ijltempo achteruit gaan op de manier die ik schetste, onder prijsdruk. Iedereen moet toch alles kunnen kopen om de economie op gang te houden?! Aan kwantiteit wordt veel meer verdient dan op kwaliteit. Slijt mij dus niet voor iemand die denkt dat ze in Azie alleen maar baggerzooi maken. Eenheidsworst voor iedereen, dat wel!

Mijn Feisol eenpoot is inmiddels de container ingegegaan. Die had ik niet eens durfen verkopen. Daaag 134 euri's... Hoe bedoel je, vernietiging van mooie grondstoffen?!
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 20:21    Post subject:
Eigenlijk komt het hier op neer , dat je er geluk mee moet hebben . De een heeft meer geluk dan de ander . Ik zou dus uit kans berekening nooit een feisol moeten kopen , Maar een gitzo of een berlebach . Kijk dus hoeveel geluk je gemiddelt hebt . En besluit op basis daarvan of je de gok kunt wagen of niet . Het klinkt misschien wat flauw allemaal , Maar zo werkt het soms het beste .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Henk Willekes

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 21:56    Post subject:
Ook ik sta op het punt een statief aan te schaffen en bovenstaande discussie is zeer waardevol! Ik heb nog een vraagje aan de ervaren gebruikers. De dealers adviseren steeds weer een statief te nemen, waarbij de camera, b.v. gemonteerd in de Wimberley, de zoeker op ooghoogte heeft. Als ik naar de specs van b.v. de Gitzo 3530LSV kijk dan is de max. hoogte 148 cm. Moet je dan toch niet naar de 5 serie??

BUTEO11

PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 22:12    Post subject: statieven
Adjuh,

Je mag van mij gerust een Feisol een aantal dagen testen.
Schijndel is niet ver weg van Eindhoven.

Groet, Jurgen
Buteo Outdoor Supplies

Ben Brons

PostPosted: Sat 14 Jun 2008, 19:43    Post subject:
Ik ben dus ook van plan om binnenkort een ander statief te gaan kopen en verdiep me daar nu wel eerst heel goed in, want het wordt immers mijn derde statief al.
Bij het eerste statief dacht ik die is goed genoeg voor mij, ik had dus alleen een 200 mm lens en dat werkte ook redelijk, maar nadien koht ik er een 100-400 bij en toen was hij dus te licht, dus ik naar de winkel en daar een Manfrotto gekocht, die was perfekt voor mij en voldeed goed, maar inmiddels een 500 mm lens aangeschaft en ja dan weet je het wel, die voldoet nu niet meer, dus als ik nu wat koop dan maar in 1x goed en dan een hele stabiele kopen en me dus hier op de hoogte stellen wat anderen van de te koop zijnde statieven vinden en denken.

Vr.grBen Brons

Natuurpracht

PostPosted: Sat 14 Jun 2008, 21:44    Post subject:
Ik heb de GT5540LS van Gitzo met de WH-200 Wimberley Head Version II er op.
Nog geen dag spijt dat ik deze heb. Ongelooflijk stabiel en snel ombouwbaar en niet al te zwaar om mee te nemen naar eender waar.

Nico Westerman

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 21:03    Post subject:
Persoonlijk kom ik voor tele heel goed uit met de 3530LSV (ik ben 1 meter 88 lang). Het voordeel vind ik dat je maar drie pootdelen hebt in plaats van 4; scheelt drie maal draaien. Verder scheelt het aanzienlijk in kosten en is het ook nog een stuk lichter in gewicht. Overhead moet je uiteindelijk ook meetorsen.
De Wimberley wordt geleverd met een uitmuntende adapter. Om de lenzen te bevestigen zijn lensplaten nodig. Verschillende lenzen vragen verschillende lengtes Zie http://www.tripodhead.com/products/lens-plates-main.cfm

Het is geen slecht idee voor een 500 4.0 een replacement voor de voet van de statiefgondel te kopen die direct in de adapter van Wimberley past: geringe meerprijs boven een lensplaat, maar winst in stabiliteit en gewicht. Kirk maakt die dingen voor de 500 mmm van Canon. Verkrijgbaar in WD bij ProPhotoShop:

https://www.photoproshop.com/product_info.php/cPath/21_40/products_id/478?osCsid=441225629a8de867b13bc2386ea45bd0

Sterkte met je keuze.

Nico.

Natuurpracht

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 22:33    Post subject:
Als ik de GT5540LS van Gitzo met de WH-200 Wimberley Head Version II er op, volledig op lengte zet en dan nog eens de 600 mm/4 er op, komt mijn zoeker op 182 cm. Hoog genoeg zou ik zeggen.
Groetjes

Patrick Lemmens

PostPosted: Wed 18 Jun 2008, 8:07    Post subject:
Ik heb enkele jaren geleden samen met een nieuwe telescoop een SLIK-Master statief aangeschaft (contact via deze site en zeer tevreden!). Zeker vanwege mn lengte (1.95) erg mooi statief!

Ik gebruik m dus ook regelmatig met fotograferen.

Statief is relatief zwaar maar zeer degelijk. Ik heb overigens gehoord dat dit statief niet meer gemaakt zou worden.
Als je er echter 1 2e-hands ziet staan vind ik t zeker een aanrader!

Yves Decneudt

PostPosted: Wed 18 Jun 2008, 19:16    Post subject:
Bekijk dit eens op de webstek van Really Right Stuff.

http://reallyrightstuff.com/tripods/02.html

Ikzelf heb me hierdoor laten leiden bij mijn statiefkeuze. Kheb de Gitzo 3530 LSV met WH-200 en ben erg tevreden over de en werkhoogte van deze combinatie.Binnenkort komt er een 500mm F4 IS,dus over stabiliteit kan ik je nog niks vertellen. Alleen nog veel oefenen...en hopelijk lukt het me binnenkort om enkele leuke foto's te posten op BP Shocked
Succes bij je keuze!
Bemerk dat ze bij RRS ook géén 4-delige statieven aanraden... Rolling Eyes

wim6

PostPosted: Wed 18 Jun 2008, 20:45    Post subject: Statieven
Ik gebruikte vroeger manfrotto, was heel tevreden.

Ben overgestapt op 3530S wegens relatief compact, licht en uiterst stabiel. Ideaal om mee ten nemen in de koffer en voor langere wandeltochten.

Een bom geld, maar zalig!

Vrgr,
Wim.

Nico Westerman

PostPosted: Wed 18 Jun 2008, 21:30    Post subject:
Ja het is de opvolger; hij is vrijwel identiek. Ik hoorde al dat dit zou gaan gebeuren toen ik bij Konijnenberg naar de Gitzo 2540 monopod informeerde; ook die is vervangen en wel door de 2541 - en ook nog (even) niet verkrijgbaar.

De Wimberley schroef je zo op het statief (3/8 inch schroefdraad). Om de lenzen op de Wimberley te bevstigen heeft die een zeer effectieve adapter waar alle Arca Swiss compatible lensplaten in passen; zie voor een plaatje: http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm.

Je hebt voor al je telelenzen om ze op de adapter van de Wimberley te kunnen bevestigen, een aparte lensplaat nodig - die wordt onder de statiefgondel geschroefd. Zoals ik al schreef: verschillende lenzen vragen verschillende lengtes Zie http://www.tripodhead.com/products/lens-plates-main.cfm

Qua prijs komen de lensplaten van Wimberley er relatief goed af. kwalitatief zijn ze uitmuntend. Je krijgt er schroefjes bij die voorkomen dat de lens uit de adapter kan schieten. Maar er zijn ook gebruikers die bij de smit platen laten maken.

Nico.

Nico Westerman

PostPosted: Thu 19 Jun 2008, 9:18    Post subject:
Misschien nog een tip Bart. Met een Wimberley kun je, anders dan met een balhoofd, niet de horizontaal corrigeren. Dat betekent dat je steeds de poten van je statief moet bijstellen om de horizon recht te krijgen. AcraTech heeft daar een leveling base voor die zeer licht is en uiterst handzaam. Wordt tussen statiefschroef en Wimberley bevestigd. Kost ook wel weer € 150,- extra, maar je gaat nu toch veel geld uitgeven. Ik ben erg blij dat ik hem heb aangeschaft. Het ding geeft zeer veel gebruiksplezier en -gemak

http://luminous-landscape.com/reviews/accessories/acratech-leveling.shtml

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum