Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Probleem Sigma 500mm 4.5 i.c.m. 1.4 converter Nikon D80

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 May 2008, 10:11    Post subject: Probleem Sigma 500mm 4.5 i.c.m. 1.4 converter Nikon D80
Ik heb afgelopen maand een Sigma 500mm 4.5 gekocht (super blij mee!!). Nu wil ik er een converter tussen zetten en heb de verschillende forum's etc hierop geraadpleegd alsvorens een aan te schaffen. Vanuit verschillende bronnen wordt de Kenko Pro of een gemodificeerde Nikon 14E geadviseerd. Ik had nog een Nikon 14E liggen dus deze heb ik aangepast zodat deze past op de lens. Echter nu blijkt deze combinatie bij mij niet te werken. De D80 blijft hunten op het laatste stuk om uiteindelijk onscherp te focussen op het onderwerp. Het hunten kan soms enkele seconden duren. Ook bij zeer veel licht.

Inmiddels heb ik een aantal proefjes uitgevoerd:

- Een Kenko PRO 1.4 i.c.m. de Sigma en de D80 of D300 werkt helemaal niet
- Een D300 i.c.m. de gemodificeerde 14E en de Sigma geeft hetzelfde probleem als hierboven beschreven
- Een AF-I 500mm i.c.m. de gemodificeerde 14E en de D80 werkt perfect

Op basis van bovenstaande denk ik dat de Sigma 500mm het "probleem" is en niet dat de TC 14E "verneukt" is door mijn aanpassing.

Heeft iemand dit ook eerder aan de hand gehad en een oplossing gevonden. Ik heb ook ergens iets gelezen over het afplakken van contactpunten maar heb hier geen details voor kunnen vinden.

Tom van Hell

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 11:20    Post subject:
Bij mijn weten werkt deze lens niet met af als er een converter tussen komt bij Nikon kamera's

Volgens kamera expres

ik zie idd dat deze persoon het wel voor elkaar krijgt met redelijke af http://www.nikonians.org/html/resources/non-nikon_articles/sigma/500mm/index.html

mvg Tom

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 14:33    Post subject:
Dit is een tabel bij Sigma, misschien kan je er wat mee.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/support/faq/condaitr.htm#04
Met Sigma converters alleen MF.

Groet,
Ruud

Andrew George

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 14:38    Post subject:
Ik vind het vreemd, de Kenko pro 1.4 i.c.m. de Sigma 500 4.5 zou moeten werken meen ik. Wellicht nog een oudere type Nikon body proberen indien mogelijk? Of contact opnemen met Sigma?

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

Fred

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 20 May 2008, 16:22    Post subject:
Bij mij werkte de combi. nikon D200, sigma 500 + nikon 1.4 uitstekend En met een prima scherpte.
[tot ik hem liet vallen #Mad ]

ray

PostPosted: Wed 28 May 2008, 19:52    Post subject:
Ik heb nog wat testjes bij slecht licht (schemer) gedaan met deze combi en een D70 i.p.v. de D80.

Wat me opviel was dat de D70 wel (na enig "hunten") scherp focust. Daarna nogmaals de D80 erop gezet en ook deze focust nu scherp na enig hunten.

Het verschil met eerdere testen was dat er nu veel minder licht was: gisteravond rond 19:30, bewolkt tegen de eerdere test bij volle zon in de ochtend.

Kan het ook iets te maken hebben met contrast? Iemand nog suggesties?

peter wijn

PostPosted: Wed 28 May 2008, 20:01    Post subject:
ray wrote:
Ik heb nog wat testjes bij slecht licht (schemer) gedaan met deze combi en een D70 i.p.v. de D80.

Wat me opviel was dat de D70 wel (na enig "hunten") scherp focust. Daarna nogmaals de D80 erop gezet en ook deze focust nu scherp na enig hunten.

Het verschil met eerdere testen was dat er nu veel minder licht was: gisteravond rond 19:30, bewolkt tegen de eerdere test bij volle zon in de ochtend.

Kan het ook iets te maken hebben met contrast? Iemand nog suggesties?

normaliter:
hoe meer licht hoe snellere focus
hoe meer contrast hoe snellere focus
(dus een meeuw en een raaf voor een fletse lucht zijn lastig scherp te stellen, en een bonte specht in de zon gaat prima)

wat jij beschrijft lijkt op het tegengestelde? dat is wel bijzonder vreemd. Nog vreemder als je d70 eerder beet heeft dan je d80. beschrijf je opstelling eens precies.
Back to top
Reply with quote

ray

PostPosted: Wed 28 May 2008, 20:06    Post subject:
Opstelling:

Vanuit dakraam op statief, onderwerp o.a. de brievenbus aan de overkant, de bloemen bij de buurvrouw en de duif op de lantarenpaal

Nieuwe Sigma 500mm 4.5 HSM DG EX in combi met een gemodificeerde Nikon TC-14E en een D70 of D80.

De beide camera's hadden gisteravond (dus bij slecht licht) even "goede" prestaties.

Vorige week heb ik getest elders bij zoals gezegd volle zon en de d80 en een d300. Bij deze test kregen we geen foto scherp.

martin

PostPosted: Wed 28 May 2008, 20:42    Post subject:
Fred wrote:
Bij mij werkte de combi. nikon D200, sigma 500 + nikon 1.4 uitstekend En met een prima scherpte.
[tot ik hem liet vallen #Mad ]

Vreemd,werkte de AF ook nog met deze combinatie.
Ik heb bij konijnenberg een paar converters geprobeerd maar bij geen enkele werkte de AF nog,ik gebruik zelf ook de D200 + sigma 500.
Back to top
Reply with quote

HansBr

PostPosted: Fri 30 May 2008, 8:47    Post subject:
Bij Nikon heb je meestal problemen als de grootste diafragma opening boven de f5,6 uit komt.
4,5 x 1,4 = 6,3.
Back to top
Reply with quote

Fred

PostPosted: Fri 30 May 2008, 17:55    Post subject:
De converter moet natuurlijk wel aangepast worden. D.W.Z Het extra nokje op de metalen ring moet er af gevijld worden.

everaert_joris

PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 22:59    Post subject:
Mijn Nikon D300 met Sigma 500mm 4.5 APO HSM DG werkt met aangepaste Nikon teleconcerter 14E II perfect (ook autofocus).

Met de 1.4 Kenko Pro erop ging het spijtig genoeg niet (hunting, en autofocus die op moment van afdrukken zot doet, en de D300 valt constant uit met melding van batterij die leeg zou zijn), spijtig genoeg want ik had de indruk dat die enkele goede foto's die ik eruit kreeg net ietsje scherper waren in vergelijking met de Nikon 14E II (hoewel het verschil klein leek en misschien toeval was).
Ik begrijp nog altijd niet waarom de Kenko 1.4 pro het niet doet,
heb dit (nog) niet aan Kenko gemeld. Volgens de eigenschappen die Kenko geeft, zou het wel moeten kunnen...

Groeten,
Joris Everaert

Dirk

PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 22:21    Post subject:
Ligt volgens mij aan het genoemde Sigma objectief, want ik ondervind exact hetzelfde probleem (melding batterij leeg) bij mijn Sigma 150mm 2.8 icm mijn D80. Is dus niet te gebruken met een Kenko Pro 300 1.4 en ook niet met de 2.0. Helaas.
Meer mensen met dit probleem ?

Martine

PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 22:40    Post subject:
Heb laatst contact gehad met een beroepsfotografe die in het bezit is van de
D300. Zij heeft deze camera ingeleverd bij konijnenberg met de klacht dat ie vaak uitvalt t.g.v. lege batterijen. Ze had nogal wat amerikaanse sites afgestruind en vond dat het een veel voorkomend probleem was bij de D300.
wil niemand ongerust maken inclusief mezelf niet maar vind dit toch wel een teken aan de wand.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 24 Jun 2008, 5:04    Post subject:
Dit probleem met de D300 schijnt te worden veroorzaakt doordat deze erg gevoelig is op de lenscontacten. Deze even schoonmaken (ontvetten) op zowel de camera als de lens en de problemen zijn weg!

Michel
Reply with quote

robby roos

PostPosted: Tue 24 Jun 2008, 8:26    Post subject:
Gebruik de combi Nikon D1x en Kenko 300 pro en nooit problemen gehad.
Zou dus moeten werken.
Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik de combi niet vaak gebruik en zoveel en vaak mogelijk zonder tc werk, maar desalniettemin.

Ben van plan om de D200 of 300 aan te schaffen en wil dan wel zeker zijn dat ik van dezelfde combinatie gebruik kan maken.
Want anders gaat de Kenko de deur uit...
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum