Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

foto's bewerken

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 May 2005, 19:16    Post subject: foto's bewerken
Hallo,

als ik mijn foto's vanaf mijn camera op de computer hebt geladen en ik open ze in PS om ze te bewerken, dan is de resolutie altijd 92 DPI, is dit altijd zo.
als ik ze namelijk wil laten afdrukken, heb ik gehoord dat ik dat het beste met 300 DPI kan laten doen, krijg je dan eigenlijk geen kwaliteitsverlies.

groeten
Lesley

Panthera

PostPosted: Mon 23 May 2005, 14:36    Post subject:
Hoi Lesley,

DPI staat voor Dots Per Inch. Het wordt vaak verkeerd gebruikt want dots (druppels) zijn niet echt van toepassing voor een beeldscherm tenzij je voor elke foto een ander beeldscherm gebruikt Laughing. De tegenhanger van DPI voor printers is PPI (Pixels Per Inch) voor beeldschermen.

Wanneer je bijvoorbeeld fotografeert met een resolutie van 3000 x 2000 pixels (6 Megapixels) heeft de foto een bepaalde grootte. Die grootte varieert en is gebaseerd op het DPI/PPI. Wanneer de foto wordt getoond op 92 DPI (de fabrikanten gaan tegenwoordig zo laag mogelijk zitten -vaak 72 DPI- om de foto zo groot mogelijk te laten zijn. Het is een bekend verkooptrucje.) dan meet de foto ongeveer 85 x 57cm. Dat is natuurlijk best flink en het verkoopt goed.

Het is echter een feit dat, hoe kleiner de pixels, hoe scherper de foto (daarom vertekend het schermpje achter op de camera ook zo. Daar ziet de foto er goed scherp uit, maar thuis op de 17 of 19 inch monitor valt het allemaal wat tegen). Wanneer je dus meer pixels in een centimeter of inch propt, zal de foto scherper ogen. De meeste drukkers willen ook liefst op 300 DPI drukken.
Wanneer je echter het aantal DPI/PPI vergroot van 92 naar 300, wordt het formaat van de foto wel behoorlijk kleiner. De foto meet nu nog maar 26 x 17 cm. De foto is van formaat A1 naar een kleine A4 gegaan.

Om het bovenstaande goed uit te voeren moet je de foto samendrukken en niet bijsnijden.

Het laten afdrukken op 300 DPI zorgt dus voor een verbetering van de kwaliteit, maar een verkleining van de foto. Wanneer het af te drukken formaat kleiner is dan berekende formaat (aantal pixels delen door de gewenste DPI/PPI maal 2,6 om om te rekenen van inches naar centimeters - BV. 3000 : 300 = 10 x 2,6 = 26cm) zal de foto zonder probleem worden afgedrukt.
Is de gewenste afdruk groter dan de berekende (je wilt bijvoorbeeld een A4 (30 x 21) van je 3000 x 2000 pixelfoto, dan wordt het DPI anders tenzij de printer interpoleert (pixels erbij verzint). Het DPI wordt dan 260 bij 250.

Groeten
Marco

Tom van Hell
Guest

PostPosted: Mon 23 May 2005, 21:41    Post subject:
Aansluitend op de goede bovenstaande uitleg, als de foto b.v. 1500x2250 pixels groot is en de dpi staat op 92 dan moet je in fotoshop onderin het venster afbeeldingsgroote nieuwe beeldpixels uitrekenen uitvinken. je wist 92 en zet er 300 neer het totale aantal pixels blijft dan het zelfde alleen de afdrukgroote wordt dan aangepast.
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 23 May 2005, 21:42    Post subject:
bedankt voor de antwoorden, ik vind het toch lastig hoor met al die pixels.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum