Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Flitserkeuze, wie kan helpen ??

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 21:55    Post subject: Flitserkeuze, wie kan helpen ??
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik mij aan het orienteren op de aankoop van een flitser. Niet het meest verkeerde moment omdat Canon van zijn twee beste flitsers recent een nieuwe versie heeft uitgebracht, zijnde de Speedlite 430EX mark II en de Speedlite 580EX mark II.

Na behoorlijk wat speurwerk ben ik er wel zo'n beetje achter dat er veel zaken meespelen bij de beslissing welke flitser het beste bij mijn gebruik past. Op de 1 of andere manier lukt het me nog niet een gedegen uitleg te vinden over hoe ik bijv. de technische gegevens kan interpreteren zodat ik een goede keus kan maken. Is er iemand die dit pad reeds betreden heeft en me wat meer achtergrondinformatie kan geven ??
Overigens is het niet de bedoeling de flitser te gaan gebruiken voor vogelfotografie.

Groeten Michel
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 21:59    Post subject:
Waar ga je hem wel voor gebruiken?
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 22:04    Post subject:
Tja, eigenlijk voor elke situatie in huis-, tuin- en keukengebruik waarbij ik hem nodig heb. Denk aan feesten en partijen maar ook dierentuinbezoek, portretten e.d.

Groet Michel
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 16 Jul 2008, 7:31    Post subject:
Hoi Michel,

Canon en flitsen is altijd een hopeloze zaak geweest. Nu met het 'ETTL II' systeem aan boord is dat probleem opgelost. Vanaf de 5D zit dat erop, dus de 30D heeft het ook meen ik.

Als je serieus wilt flitsen neem je de 580 II. Die is in alles beter dan de 430 II en dan gaat het niet eens alleen maar over het richtgetal (kracht) van de flitser. Vooral het doseren is beter in te stellen. Enige nadeel is dat deze een stuk zwaarder is dan de 430.

Wil je het helemaal goed doen (met name buitenshuis) dan neem je die infrarood afstandsbediening erbij, de ST-E2. Kun je mooi vanaf de zijkant flitsen, wat een erg leuk effect heeft.

Succes met de keuze,

Bas
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Jul 2008, 9:45    Post subject:
Canon vertelt zelf wat de mogelijkheden zijn (snelle synchronisatie, of juist trage en synchronisatie met het achterste gordijn en draaimogelijkheden van de kop zijn onder de iets belangrijkere).
In plaats van met infrarood op afstandflitsen zoals bas aangeeft is een (camera en flitserspecifieke) flitsverlengkabel misschien veel fijner werken omdat er minder tijdvertraging optreedt voor de voorflitsen. Maar hoe dan ook, de flitser van de camera af geeft een veel mooier effect dan rechtstreeks flitsen.

Wat is het richtgetal van de flitsers? Mijn flitser heeft een richtgetal van 30 bij 100iso (42 bij 200iso). Zelfs met gebruik van een stevige diffusor is dat voor portretten en familiekiekjes prima (tot een meter of 4). Let wel, ik gebruik vrij lichtsterke lenzen en stel zelden boven F4 in. Je kunt trouwens vrijwel straffeloos hogere iso's gebruiken, door het heldere (harde) licht.

Er is een goede Sigma flitser (volgens bartjes), uit mijn hoofd EX 500 oid die veel functies ondersteunt. Ook Metz levert nog flitsers.
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Thu 17 Jul 2008, 21:45    Post subject:
Bas en Peter bedanlt voor jullie bijdrage. Ik ben nog niet zo vreselijk veel verder maar heb al wel een aanbod van iemand om een 580EX type I over te nemen. Daar zit ik hard over na te denken. Moet nog eens gaan vergelijken wat de vernieuwingen zijn bij het nieuwe type en of ik die nodig heb/het geld waard vind. Uitproberen lijkt me het beste !!
Als ik nieuws te melden heb zal ik dat doen, misschien hebben anderen er ook wat aan.

Groeten Michel
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 17 Jul 2008, 23:17    Post subject:
Michel,

Wat ik begrepen heb is dat zowel camera als flitser die ETTL II aanduiding moeten hebben.
De 550 EX met een oudere camera was weggegooid geld t.o.v. wat ik van een oudje van Nikon gewend was; de FM3a met een sb27. Richtgetal (geeft de kracht aan) daarvan was overigens de helft lager.

De 580 II kwam slechts een jaar na de 580, dat geeft wel te denken.

Ik hoor graag van je bevindingen.

Bas
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Jul 2008, 14:41    Post subject:
Quote:
Nu met het 'ETTL II' systeem aan boord is dat probleem opgelost. Vanaf de 5D zit dat erop, dus de 30D heeft het ook meen ik.

Op de 20D zit ook E-TTL II. Ik heb voor € 32,50 mijn Metz Mecablitz 44 laten updaten voor het flitsysteem en werkt nu geheel volautomatisch.
De flitser was alleen geschikt voor E-TTL.

(dit heeft niets met de Canon flitsers te maken, maar wilde dit wel even melden)

Aad

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum