Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon 400mm f2.8 ED VR of 500mm f/4 ED VR

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 11:44    Post subject: Nikon 400mm f2.8 ED VR of 500mm f/4 ED VR
Ik wil me wat meer bezig gaan houden met vogelfotografie, daarvoor ben ik op zoek naar een nieuwe lens.
mijn oog is gevallen op de vrij nieuwe lenzen van Nikon, met name de 400mm f/2.8 ED VR AF-S en de 500mm f/4 ED VR AF-S.
Beiden hebben ze, voor mij, toch een behoorlijk prijskaartje, maar ik kan het mij momenteel veroorloven.
Mijn vraag is, wat is de beste keuze? gezien ook het feit dat de 500mm zowel iets goedkoper als iets lichter is.
Of weet iemand wellicht nog een ander, goedkoper alternatief?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 12:41    Post subject:
heb je al gezocht op het forum? nee denk ik, probeer het eens.

in je zoekopdracht NIET opnemen dat het om nikon gaat. Canon of Nikon maakt voor het advies niet (nauwelijks) uit.
Verreweg de meeste vogelfotografen kiezen uit de big 3 een 500 F4. Een heel klein aantal kiest een 600F4 (fijn lang, maar zwaar, hoewel de nieuwe VR lens schijnbaar een kg minder weegt dan zijn voorganger) en nog minder mensen vinden ergens voor relatief weinig geld een gebruikte 400 F2,8 (relatief kort en zwaar). Alledrie zijn het superlenzen. Aan de 400 ga je al snel een (sterkere) teleconvertor hangen, hetgeen toch een mindere beeldkwaliteit levert dan zonder.

goed alternatief is sigma 500 F4,5 (lekker licht) of 300-800 F5,6. Voor topfoto's met die laatste lens moet je helaas tegenwoordig elders wezen: www.birdfocus.nl

Veel plezier met een mooie hobby (neem ik even aan).
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 17:26    Post subject:
Ga voor de 500mm. Simpel omdat je bij vogelfotografie vaak mm te kort komt en lichtsterkte minder van belang is. Daarnaast kan je met een converter nog eens exta mm snoepen. Een 1.4 converter is goed te doen. Daarnaast kan je op F4 ook aktie fotografie bedrijven.

De sigma 500mm presteert minder met een converter. Lees het forum.

Blijft de sigma 300-800 maar genoemde site is van een fotograaf die met dit objectief overweg kan. Sommige kunnen er geen goede foto mee maken.

De minimale instel afstand bij de 300-800 is 6 meter, de nikon 500 is dit geloof ik 4.5 meter.

Last edited by Huib Tom on Tue 29 Jul 2008, 17:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 19:40    Post subject:
Rein hofman wel de nodige nabewerking aan zijn foto,s gedaan hebben .
Die opzich meer dan de moeite waard zijn om te bekijken . het zijn stuk voor stuk helemooie foto,s . overigen heb je met de nikon AF-S 600 MM in combinatie met de 1,4 en 1,7 tc behoorlijk wat brandpunt afstanden in huis .

Met vriendelijke groet
@leo
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 19:46    Post subject:
Leo wrote:
Rein hofman wel de nodige nabewerking aan zijn foto,s gedaan hebben .

Wie niet? Is in mijn ogen ook gewoon noodzakelijk om op een klein web-jpeg'tje toch wat kwaliteit te laten zien van het oorspronkelijk bestand. Ik vind echter zelf dat zijn foto's juist laten zien dat het 99% topfotografie is (voorbereiding - kennis - geduld), en de nabewerking die laatste % afmaakt. Maar da's mijn mening (als fan).

Over de lens-keuze; gewoon 500 mm, kijk simpelweg naar het aantal gebruikers van dit type en hun platen; via zoeken en dan in het veld "beschrijving" 500 mm f4" invullen of slechts "500 mm". (en zoals Peter terecht aangeeft, zowel bij Nikon als Canon).

Gert-Jan

PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 19:58    Post subject:
Het merk zal bij de primes niet uitmaken . En de foto,s Van Rein Hofman zijn zeer de moeite waard . Alleen bij bewerking weet je als buiten staander nooit wat en hoe er is bewerkt . En dat kan een vertekend beeld van een lens geven . niet over de kwaliteiten van de maker van de foto,s . Die in dit geval tot de top mag worden gerekent .

Groet
@leo
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 20:03    Post subject:
Leo wrote:
Alleen bij bewerking weet je als buiten staander nooit wat en hoe er is bewerkt . En dat kan een vertekend beeld van een lens geven .

Daar heb je op zich gelijk in, alleen dat geldt dan net zo hard voor de platen met andere lenzen. Toch vind ik het bekijken van webplaatjes met dergelijke lenzen al een heel mooie methode om de globale resultaten van zo'n lens in te schatten. Maar je helemaal 'veilig' is het inderdaad niet...

Groet, Joep

peter wijn

PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 21:03    Post subject:
Leo wrote:
.... Alleen bij bewerking weet je als buiten staander nooit wat en hoe er is bewerkt . En dat kan een vertekend beeld van een lens geven . ....

Misschien even checken in de birdpix-boeken?
Back to top
Reply with quote

Buzehappert

PostPosted: Wed 30 Jul 2008, 11:49    Post subject:
Ok, bedankt tot zo ver.
Ik ga voor een 500mm, moet er nog even over nadenken of dat de Nikon of de Sigma wordt.
Nadeel van de Sigma is dat ie minder presteert met TC (ik heb nog een 1.4 van nikon, weet niet of die wel met de Sigma werkt) maar hij is wel meer dan de helft goedkoper.
Moeilijke keus, of is de Nikon die meerprijs echt waard?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 30 Jul 2008, 12:57    Post subject:
Buzehappert wrote:
... Moeilijke keus, of is de Nikon die meerprijs echt waard?

deels is ie het waard, het kostenverschil tussen het maken van een F4,5 of een F4 lens is aanzienlijk. De vraag is of ie het voor jou waard is...

Als geld echt geen probleem is, dan wist ik het wel (sterker nog...). Vooral in verband met (het gevoel van) de duurzaamheid van de lens zelf en de goede service - buiten de garantie niet goedkoop - van nikon.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 30 Jul 2008, 16:37    Post subject:
Als geld wel een rol speelt . Ik heb weet nieuwe nikon AF-S 600mm f/4D II voor € 5600 . keurig bij een fotozaak .

met vriendelijke groet
@leo
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum