Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

1D MARK II vs 1D MARK III

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Aug 2008, 10:10    Post subject: 1D MARK II vs 1D MARK III
Ik overweeg over te stappen van mijn 40D naar een MK II of MK III. Nu vraag ik mij af of er veel verschil in beeldkwaliteit zit tussen de II en III. Kunnen mensen die met beide toestellen hebben gewerkt hier iets over zeggen?

Dan nog het volgende. Op DPreview is veel te doen (geweest) over AF problemen met de MK III. Is dat bij de nieuwere toestellen opgelost? Hoe is jullie ervaring daarmee?

alvast dank,
Jan

Glenn Vermeersch

PostPosted: Sun 03 Aug 2008, 10:24    Post subject:
Jan,

kijk op de website van Rob Galbraith: www.robgalbraith.com Daar wordt de allerlaatste firmware update van de mk III zeer uitvoerig besproken.

Glenn

uzuri

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Aug 2008, 10:25    Post subject:
Ik heb geen ervaringsgegevens voor je, maar dit artikel is in ieder geval relevant voor wat betreft het AF verhaal.

Edit: ik moet toch eens sneller leren typen Wink
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Aug 2008, 10:29    Post subject: Moeilijk te zeggen.
Onderstaand de link naar het laatste verslag van de zeer uitgebreide tests van Rob Gailbraith. Volgens Rob is de autofocus in AIservo nog steeds niet waar deze moet zijn.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068-9357

Heb zelf de MkII naar tevredenheid, enige minpunt is het kleine haast onbruikbare display. Vooral als je zoals jij van een 40D afkomt is het een grote stap terug in bruikbaarheid. De 1DmkIII heeft natuurlijk wel een groot display.

Het is en blijft een persoonlijke keuze. (+/- € 1500 voor een 2dehands MkII of de volle mep voor een nieuwe 1DmkIII.) Vindt zelf de afschrijving op nieuwe camera's eigenlijk te gek voor woorden. De ontwikkelingen gaan zo snel dat je camera na 2 jaar nog maar 30% opbrengt bij inruil/verkoop. Mijn 1DmkII en 30D zijn allebei 2dehands en voldoen prima.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Aug 2008, 20:59    Post subject:
De MK3 is gewoon belachelijk veel geld imo !
Ik zou gaan voor een tweedehands MK2 en je 40D behouden.
Persoonlijk denk ik dat verschil MK2 ,MK3 nihil is.
Oh ja, je zou ook Nikon kunnen overwegen
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Aug 2008, 21:04    Post subject:
Het is inderdaad heel vervelend dat een camera body zo snel in waarde daald .Dat zie je met de nikon,s ook . de D3 koste eerst € 5100 en nu nog geen jaar later koop je hem voor onder de € 3000 . de verhouding nieuw 2e hands gaat gewoon nergens meer over . Maar dat is ook wel een beetje de schuld van de consument denk ik zelf .

met vriendelijk groeten
@leo
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Mon 04 Aug 2008, 6:38    Post subject:
Allemaal dank voor het meedenken! Ja, die waardedaling van een camera treedt al snel in. Een paar maanden na de introductie gaan er al vele procenten vanaf. Een toestel waarvan de opvolger uitkomt is al helemaal de klos. Laat staan als de daarop volgende camera alweer in de schappen ligt. Dit in het achterhoofd houdende volg ik de geruchten dat er in Augustus of September een upgrade van de MK III(n) zal worden geannonceerd met grote belangstelling.

Jan

Doodles

PostPosted: Mon 04 Aug 2008, 10:05    Post subject:
Gezien alle berichten over de AF van de 1DIII en de 1DsIII zou ik een opvolger ervan ook niet vertrouwen, zeker niet als die 1DIIIn gaat heten!

Als Canon de oplossing had was die al lang beschikbaar geworden voor iedereen die 3.500 euri of meer voor een 1D(s)III heeft uitgegeven. De nieuwe firmware is waarschijnlijk de oplossing voor de weinige problemen die mijn 1DIII toont. Maar het blijft natuurlijk belachelijk dat een camera van 3.500 euri niet doet wat ie zou moeten doen.

Ben het niet (helemaal) met Jeroen eens dat mk2 en mk3 gelijkwaardig zijn. De AF is nagenoeg hetzelfde (die van de mk3 is echt niet minder, alleen niet zoveel beter als iedereen had verwacht), maar denk eens aan het veel grotere display van de mk3, de veel betere prestaties bij hoge ISO van de mk3 en de overall mooiere beelden die de mk3 produceert... Als je toch voor een mk2 gaat, neem dan de N want die is qua AF flink verbeterd tov de niet-N.

Een overstap naar Nikon is geen optie als je al voor duizenden euri in Canon zit. Daar leg je teveel op toe. Begin je net en heb je nog niet veel geďnvesteerd, dan kan het interessant zijn de stap te maken. Hoewel de geschiedenis leert dat Canon en Nikon om beurten de koppositie innemen. Ook Nikon heeft geen vlekkeloze historie.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum