Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

statief-vraagje

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 12:20    Post subject: statief-vraagje
Als het goed is ben ik vanaf morgen in het bezit van een canon 500m (ik ben daar zo blij mee Very Happy )
Nu heb ik dus ook een ander statief voor nodig.
Ik heb al veel gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wat heb ik nodig om een compleet statief te krijgen, driepoot, balhoofd, nog meer? Degelijke merken? Typenummers?
Plaatjes op websites geven over het algemeen geen goed beeld hoe een statief eruit ziet. Zijn vaak erg klein.
Dan nu het budget. Door de aanschaf van de lens ben ik even door m'n centjes heen en kan me geen statief veroorloven van honderden euro's.
Heeft iemand tips voor me om binnen een budget van zeg maar ong. €400 een degelijk statief te kopen? Of is dit echt onvoldoende.
Ik hoor graag van jullie.

MVG
Aldert
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 12:35    Post subject: Statief
Hoi Aldert,

Ik zit met hetzelfde dillema. Weleens de site van Gitzo bekeken? Wat een drama. Toch denk ik dat je jezelf tekort doet met € 400. Als je je 500mm echt serieus stil wilt houden dan ontkom je niet aan een goede kop, of het nou een Wimberley (of kopie) is of een vloeistof/schommelkop van Manfrotto. Al deze koppen kosten alleen al meer dan € 400.

Mijn advies: Toch nog even doorsparen want de stelregel blijft: Goedkoop is duurkoop. Je kan beter eenmalig veel geld uitgeven en er jaren plezier van hebben dan elke 2 jaar aanprutsen met 'rommel'.

Ik zit zelf te denken aan een Gitzo met Wimberley Head II. Erg duur maar dan heb je wel wat!

Succes met je keuze !

Ron
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 12:38    Post subject:
Je combinatie is zo sterk als de zwakste schakel. De Canon is een toplens, ik gebruik deze al 8 jaar met bijzonder veel plezier. De lens is prima te gebruiken met een monopod, dankzij de IS, al vergt dat misschien wat oefening. Fotograferen vanaf een rijstzak uit de auto is ook een prima manier.

Vanaf statief is natuurlijk een veel gebruikte en goede manier van fotograferen. Maar je kunt met deze combinatie niet volstaan met een onstabiel ding. Je vraag is al enkele keren langs gekomen op het forum. Lees bijvoorbeeld eens de topics:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=4208
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=4271
Ik stond zelf laatst voor dezelfde keuze en heb toen de keuze gemaakt voor een Gitzo GT3530LS in combinatie met een Wimberley WH-200 II. Ruim boven je budget, maar voor beide is er een goedkoper alternatief (bijv. Feisol en de kop 393 kop van Manfrotto).
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 14:11    Post subject:
Ik heb dus het zelfde gehad, geen centjes dus maar iets goedkoper gekocht en achteraf heb daar een ontzettende spijt van gehad, heb nu een Wimberley head 2 en die bevalt me nu uitstekend en ik heb nu spijt ervan dat ik dat toen niet gelijk gedaan heb en daar onder kan je natuurlijk een stevig statief zetten, of dat nu een Gitzo is of welk ander merk dan ook, als hij het gewicht maar ruimschoots kan dragen, dus liever even doorsparen en dan gelijk goed kopen.

Succes Ben

Almanbrother

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 14:20    Post subject:
Ben, Arie & Ron bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Dat is dan duidelijk, doorsparen en meteen iets goeds aanschaffen.
Nu nog, wat IS goed. Wimberley head 2 met daaronder een willekeurig stevig statief adviseert Ben. Zijn er nog andere "goede" opties? En wat is een stevig statief? Zijn alle bekende en verschillende merken compatible met elkaar?

Groet,
Aldert
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 14:51    Post subject:
Nou dat is niet helemaal wat Ben schreef! Ik zou zeggen lees de inhoud van de genoemde links eens goed. Daar staat bijvoorbeeld wat voor draagvermogen het statief moet hebben. Dan weet je ook wat een stevig statief is en welke opties je hebt!
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 14:56    Post subject:
Ja wat de ene goed vind vind de ander juist weer niks, dus ik kan alleen zeggen wat ik nu uiteindelijk gekocht heb en waar ik dan dik tevreden over ben.
Mijn statief is de Benro Tripod Carbon C-357N6, die kost bij Konijnenberg toen € 349,00 en daarop heb ik een Wimberley WH-200 Head version II en die kost bij Konijn toen 494,00, dus bij elkaar was ik € 843,00 kwijt, maar ik heb nu een stevig en soliede combinatie waar ik heel erg tevreden mee ben.

Succes Ben

guido mwm

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 15:19    Post subject: statiefkeuze e.d.
begin van 2008 heb ik bp afgezocht naar informatie over statieven voor mijn nieuwe canon d40.
te licht was in ieder geval niet goed dus heb ik een degelijk exemplaar gekozen dat werd aanbevolen op bp. dat was dus een Manfrotto Pro Tripod van € 159,- . achteraf had ik misschien een carbon willen kopen omdat die lichter is maar op een gegeven moment wil je niet meer uitgeven.
als aanpassing op het statief heb ik gekocht een quick relase basic pan tilt head van € 67,99 , onlangs heb ik een nader bal hoofd gekocht omdat ik snelle r met de bewegingen van de vogel wilde meegaan.
( de quick release is nu teab te koop).

succes met je keuze,
groete Guido
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 19:38    Post subject:
Ik ga helemaal met Arie mee. Een te licht statief is uit den boze.
Ik heb zelf een Manfrotto 055ProB met een RC141 kop, was toch best wel duur naar mijn idee, maar is toch nog te licht/onstabiel met een 500mm lens en body. Je leest regelmatig toch goede ervaringen met Feisol statieven (je kan ook een keer pech hebben, maar dat wordt meestal wel goed opgelost). Kijk eens bij http://www.foto-express.nl, daar hebben ze meestal wel leuke aanbiedingen.
Succes met zoeken.

Groet,
Ruud

Last edited by Ruud van Veenschoten on Fri 05 Sep 2008, 19:51; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Almanbrother

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 19:45    Post subject:
Maar wat voor type kop moet er dan op. Ik zal hem voornamelijk voor vogelfotografie gebruiken. Ik heb vernomen dat er verschillende type koppen zijn.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 19:54    Post subject:
Wat je erg veel ziet is de Wimberley- head. Werkt erg goed. Goedkoper alternatief de Manfrotto 393 schommelkop. Wat ook een optie is, een goed balhoofd te nemen en dan de Wimberley sidekick. Kan je voor macro de sidekick verwijderen en je camera rechtstreeks op het balhoofd plaatsen. Maar een goed balhoofd is ook erg duur.

Ruud

Almanbrother

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 19:59    Post subject:
Oke, dank voor je reactie.
Ik vind het erg moeilijk allemaal. Er zijn zoveel verschillende soorten koppen, dat ik er niet uitkom wat goed is EN practisch ook goed en makkelijk werkt. Ik kan wel denken van, ik neem wat uit het duurdere segment, zal het ook wel goed zijn, maar dat hoeft uiteraard niet zo te wezen. Vandaar dat ik graag de meningen hoor van ervaringsdeskundigen.
Heeft iemand deze wel eens gebruikt/gezien: http://www.cameratools.nl/MDJUNIVERSEEL-artikel/MDJ%20Schommelkop%20universeel.html?
Kan deze zo op een statief of moeten er nog accessoires bij?
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 20:23    Post subject:
Dat is een imitatie Wimberley head. Durf niets over de kwaliteit te zeggen, maar ik ga ervan uit dat die wel ok is. MDJ (komt hij vandaan) maakt ook goede lenssupports.
Hier hebben ze een aanbieding van een Feisol met Wimberley
http://www.foto-express.nl/index.php?merk=Statieven&categorie=WIMBERLEY&num=0

De Wimberley en afgeleiden daarvan kunnen zo op je statief geschroefd worden. Wel heb je een lensplate nodig die past onder je lens en in je Wimberley

Ruud

van bogaert erik

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 20:28    Post subject:
rudoveen wrote:
Wat je erg veel ziet is de Wimberley- head. Werkt erg goed. Goedkoper alternatief de Manfrotto 393 schommelkop. Wat ook een optie is, een goed balhoofd te nemen en dan de Wimberley sidekick. Kan je voor macro de sidekick verwijderen en je camera rechtstreeks op het balhoofd plaatsen. Maar een goed balhoofd is ook erg duur.

Ruud

De sidekick zou ik niet nemen , is maar bedoeld eigenlijk tot 300mm f2.8 , dus beter op safe spelen en de sidekick niet nemen voor de 500mm.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 20:32    Post subject:
Sidekick maar bedoelt tot 300mm??? Ik ken toch wel een paar mensen die de sidekick zonder problemen gebruiken met een 600mm incl gestackte converters.. Very Happy

Ruud

Ron van Elst

PostPosted: Fri 05 Sep 2008, 20:47    Post subject: Sidekick te licht ????
Men noemt mij ook wel Roogle. Effe gegoogled:

Quote:
Lens Compatibility Guide

The Sidekick is ideally suited for lenses similar in size to a 300 f/2.8 or 500 f/4.

Smaller Lenses: Many of our customers use smaller collared lenses on the Sidekick; however, when used in conjunction with a large, heavy camera body (e.g. a pro body with vertical grip), these lenses can be difficult to balance properly. Generally, 400 f/5.6 and 300 f/4 fixed or zoom lenses with medium-weight camera bodies work well. Heavier camera bodies on theses lenses can be problematic (even more so on 70-200 f/2.8 and smaller lenses).

Larger Lenses (600 f/4 & 400 f/2.Cool: The Sidekick will safely carry the weight of a very big lens provided it is mated with a ball head that will hold the weight of the lens. However, in some cases it is necessary to replace the foot of the lens with a low-profile Lens Replacement Foot, or add special spacers to the Sidekick to make the lens dimensionally compatible with the Sidekick. Use the guide below to determine if your lens has special requirements.

Link:
http://www.tripodhead.com/products/sidekick-compatibility.cfm
Back to top
Reply with quote

HansBr

PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 9:47    Post subject:
Een statief is een statief. Het maakt niet uit welke camera je er op zet.

Bij een 500mm denk ik toch meer aan een rijstzak:

http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf
Back to top
Reply with quote

Almanbrother

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 16:09    Post subject:
Is dit een goed statief icm de canon 500mm: Gitzo GT2932 Basalt Explorer Serie2?
Iemand ervaring mee? Nu bij broer konijn in de aanbieding.
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 18:38    Post subject:
Wanneer je even in Google zoek op dit typenummer zie dat dit statief vooral geschikt is voor lichte videorecorders en fotocamera's met lenzen tot 300mm. Met andere woorden te licht voor je 500mm. Ik blijf dus bij mijn advies om een Gitzo GT3530LS of zwaarder te overwegen (of een vergelijkbaar statief van een ander merk)
Reply with quote

Almanbrother

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 19:17    Post subject:
Dank je wel voor je reactie.
Ik had gekeken naar het max. draagvermogen, dat staat tot 10kg. De 500mm weegt 4.5 plus enkele kilo's voor camera en evt wimberley, blijf je daar toch ruim onder. Of maak ik nu een denkfout?
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 20:55    Post subject:
Voor een beetje stabiliteit moet het draagvermogen van het statief 2 tot 3 keer zoveel zijn dan het gewicht van je camera, objectief en toebehoren.
Reply with quote

Almanbrother

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 20:58    Post subject:
Oke, das duidelijk. Kan ik weer gerichter zoeken.
Zijn er verder nog meer 'voorwaarden' waar een ststief aan moet voldoen voor o.a. stabiliteit?
Ik neem aan dat de GT3530LS niet het enige statief is wat geschikt is?
Back to top
Reply with quote

Jeroen rep

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 22:37    Post subject:
De tip over draagvermogen kan ik alleen maar beamen. Als je een statief koopt, zorg dus dat hij in iedergeval voldoende draagvermogen heeft om je combinatie te dragen. Ook de kop moet erbij passen. Ik heb in het topic al voldoende tips over merken gelezen dus daar voeg ik niets meer aan toe.

Kijk verder ook even wat je ermee wilt doen. Je kunt een loeizwaar statief hebben, maar als je daar niet de hele dag mee kunt lopen/werken...dan blijft hij ook thuis staan. Ik heb zelf de Gitzo 5541LS + wimberley 2 gekozen...super stabiel, maar zorgt wel voor totaal zo'n 11-12kg op mijn schouder tijdens het lopen. (en dat is zonder de rest van de fotospullen) Beantwoord zelf de vraag of je dit ook wil.

Lichtere alternatieven zijn er natuurlijk altijd, maar als je naar een statief kijkt voor een 500mm lens dan ontkom je niet aan een relatief zwaar statief. Om dat gewicht nog wat terug te dringen kun je een carbon fiber statief kopen...maar dan ga je wel in de kosten lopen.

In het kort nog wat belangrijke punten (in mijn ogen):
- voldoende draagvermogen (hoe meer hoe beter)
- Ligt genoeg om hem in iedergeval niet thuis te laten staan
- Minimum/maximum hoogte die past bij de manier waarop je ermee wilt gaan werken
- Praktische kop.

Almanbrother

PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 15:07    Post subject:
Nou mensen,
Ik heb de knoop doorgehakt!! Heb mezelf maar voorzien van een gitzo 3530LSV (in de aanbieding bij kamera-express) + Wimberley head II. Pffff....wat een geld Rolling Eyes
Vandaag heb ik het spul binnen gekregen en ik moet nu al zeggen: dat staat als een huis!
Uiteraard moet ik het e.e.a. in de praktijk nog uitproberen, maar gezien de reacties alhier zal dat wel geen probleem zijn.

Ik wil iedereen bedanken voor de tips en adviezen, welke me tot dit besluit hebben geholpen!

Groet,
Aldert
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum