Heb jij mazzel zeg! 2000 euro is een heerlijk budget, als je nagaat dat ik voor een dikke 1100 fotografeer, en bedenk dan dat het grootste deel van het geld niet van mij was. Ik digiscoop vrij simpel, maar hier is al veel uit te halen. Voor goede foto's(of vooral scherpte, en een beetje gebruikersgemak) heb je zoals Marcel al aangaf een digiscoop-adapter nodig. Voor ongeveer 1.400 Euro heb je een prachtige Kowa telescoop, met fluoride lens(voor de beste plaatjes, namelijk minder randjes om het onderwerp tegen een aparte lucht, wit bijvoorbeeld) Ik heb het hier over de Kowa TSN-823M, deze is iets goedkoper dan een Leica fluoride telescoop, en het grote voordeel is dat Kowa hier een 80mm lens heeft, wat bij Leica niet verder dan 77mm gaat. Hoe groter de lens, hoe meer licht en dat is noodzakelijk met foto's. Hoe meer licht, hoe scherper je een foto kan maken. Als je voor een 60mm lens gaat heb je al snel dat je te donkere, of te onscherpe foto's hebt. Het grote nadeel van Swarovski, de 80mm's zijn namelijk bijna onbetaalbaar. Denk ook om de lens van de camera, deze kan het beste niet te groot zijn. Het is mooi als de camera lens binnen het oculair-rubbertje past eigenlijk. Om Fignettering te voorkomen(zwarte cirkel, omdat je deels de telescoop op de foto zet).
Succes!