Nou, join the club, zou ik zeggen! Zelf gebruik ik de D80 en heb allebei de lenzen die jij overweegt. Allebei goed bruikbaar en met stabilisatie.
De 70-300 is heel prettig bruikbaar, omdat ie nog goed te hanteren is uit de hand. Hij mist een statiefgondel, wat ik wel jammer vind. De resultaten kun je zonder meer goed noemen, maar je wilt altijd verder komen natuurlijk.
De sigma heb ik sinds een maand en ik ben er erg blij mee, en de stabilisatie werkt echt heel goed. De lens maakt daardoor wel telkens een motorgeluid, daar moest ik wel aan wennen.
Waar ik met name blij mee ben is het feit dat ie zo dicht bij het onderwerp kan komen: 2 meter is makkelijk te doen, dus als je klein grut wilt doen, is ie ideaal. Als je overweegt een converter te gaan gebruiken, dan kan ik je niet die van mij aanraden. Ik heb de kenko pro 2x, en niet alleen kun je daarmee niet autofocussen, maar met beide lenzen vertikt ie te diafragmeren. Waardoor je dus alleen op je grootste diafragma-opening kunt werken. Dat komt de scherpte niet ten goede en ongemerkt kun je nogal eens overbelichten daardoor.
Ik heb ooit eens iets gelezen over mensen die dan een palletje afvijlen maar weet er niet genoeg van om dat uit te proberen. Wellicht gaat het met eigen merk converter wel, maar let even op dat diafragmeren, dat dat goed gaat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
groet en succes!
Josephine