Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 22 Sep 2008, 15:30 Post subject: Re: fotos maken
chef wrote:
ik begin net met vogels tefotograferen ik heb een canon 30D en een canon 500mm.
waar met ik opleten kan iemand mij een paar tips geven.
Wat voor tips? hoe je vogels kan vinden? hoe je je camera vasthoudt? hoe je je camera instelt? wat je moet eten en drinken onderweg?
Vooruit dan, even wat tips over het omgaan met birdpix:
tip 1) kijk eens bij de foto's die je hier mooi vind (leg je ambitie niet te hoog) en vraag de fotograaf hoe die ze gemaakt heeft.
tip 2) of laat je zelf gemaakte foto's hier zien - mochten ze in "het tijdelijke" album worden geplaatst, dan kun je er een vraag onder stellen en komt er vroeg of laat een antwoord.
tip 3) zoek of er in het forum onderwerpen zijn die je aanspreken.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Mon 22 Sep 2008, 15:51 Post subject:
Je hebt een Canon 500mm en dan vraag je in een ander onderwerp serieus naar de kwaliteit van een 650-1300mm lens van 200 euro en kom je hier met een algemene vraag en vraag je in nog een ander topic waar je ijsvogels kunt vinden op notabene je eigen eiland?
Misschien moet ik je teleurstellen, maar zo werkt de natuurfotografie niet. Dus niet "als ik dezelfde spullen hebt als die en die kan ik morgen ook zulke mooie foto's maken". Je zult een boel tijd, moeite en energie moeten steken in het leren omgaan met je spullen en leren vinden en benaderen van je onderwerp. Dat maakt de hobby ook zo leuk...ik hoop dat jij dat ook vindt.
Posted: Mon 22 Sep 2008, 16:13 Post subject:
ik weet ook wel dat het niet alleen om de spullen gaat.
en de ijsvogel vind ik gewoon mooi en zo als je hebt gelezen ben ik een beginnende vogel fotograaf.
wat betreft die lens is het wat of niet? de prijs zegt niet altijd wat.
fout chef . De prijs heeft bijna alles met de kwaliteit te maken . sneu voor jou , Maar het is wel de realiteit . En ach een hobby kost nu eenmaal geld . dromen zijn bedrog , Maar het is soms wel lekker om te dromen .
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Mon 22 Sep 2008, 16:22 Post subject:
Hang een boterhamzakje van een willekeurige supermarkt voor je lens en kijk door je zoeker. Dan heb je zo ongeveer het effect van een 650-1300mm lens van 200 euro, maar dan voor veel minder geld (de prijs van de 500/4 even niet meegerekend...).
Met andere woorden: in de fotografie zegt de prijs meestal heel veel!
al wel chefke als ik zo naar je fotogear kijk . flesje de boel een beetje .
met een canon 500mm kun je hele aardige birdt choots maken .. Dus niet emmeren , maar aan het werk suus .
Jongens niet zeuren. Chef gaat duidelijk voor de milimeters, moet hij dus zeker doen. Voor 200 euro kan je er toch geen buil aan vallen ?
Voor 500 euro wil ik je dan wel van die Canon 500mm af helpen hoor Chef. Kan je van de rest van het bedrag tenminste ook nog een converter erbij kopen . _________________ Karel Mauer
Canon spullen
Posted: Mon 22 Sep 2008, 20:44 Post subject:
bedankt voor al jullie leuke verhaaltje.
nee ik fles de boel niet de 500mm heb ik net twee weken in huis.
mijn vraag was alleen als de 550-1300mm iets was maar daar ben ik nu wel achter dat niet zo is.
bedankt voor allees.
he boy,s heeft er nog iemand een jampot in de aanbieding . Kan us chefke zijn super millimeters lens kopen , En heeft karel een kans om een canon 500mm voor een koopje op de kop te tikken . iedereen blij .
Posted: Mon 22 Sep 2008, 21:50 Post subject:
ik dacht dat vogel liefhebbers normale mensen zijn maar normaal op een vraag in gaan kunnen ze niet en wat die 500mm stop die maar in een donker plekje.
deze topic is gesloten.
Posted: Mon 22 Sep 2008, 22:16 Post subject:
ik vind dat je heel erg raar reageerd Leo, we hebben nu wel gezien hoe grappig (niet dus) je bent.
het lijkt er een beetje op dat je Chef(?) voor gek probeerd te zetten, misschien is dat niet zo, maar daar lijkt het wel op.
@ Chef: alle waar naar zijn geld, maar je hebt al een 500mm lens, dus dan zou ik die 200,- euro eerder uitgeven aan een 2x converter voor die lens, ik weet zeker dat je met je 500mm en de 2x converter en de 1.4x converter (samen dus 1400mm) betere resultaten boekt dan met die 550-1300.
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Mon 22 Sep 2008, 22:22 Post subject:
Kijk Chef, dit zijn nou "inkoppertjes".
Ik koop morgen een Ferrari, ik heb geen rijbewijs, en weet niet hoe een snelweg er uit ziet. Dan vraag ik aan de ANWB enige tips hoe ik moet autorijden.
Ga je eerst maar eens verdiepen in de materie, zowel fotografie, alsook vogels. Wanneer je dit onder de knie hebt, dan pas kun je gaan denken aan vogelfotografie.
Groet, Aad
Ennuhhh.......vogelliefhebbers zijn wel normale mensen hoor. _________________ Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum