Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Keuzes

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 10:12    Post subject: Keuzes
Goedendag iedereen op dit forum.

Ik ga vandaag de keuze maken voor de aanschaf van een lens.

Ik heb de keuze uit de volgende:

Sigma 170 - 500 F 5 - 6.3 APO HSM
Sigma 150 - 500 F 5 - 6.3 OS HSM
Canon L 300 F 2.8 non IS

Alle tweedehands

Hiermee wil ik vogels kunnen fotgraferen die niet al te dichtbij zitten.

Ik ben reeds in het bezit van twee Canon converters 1.4 en 2.0 waarvan ik weet, door het lezen op dit forum, dat deze in combinatie met de eerste twee lenzen niet werken, in ieder geval de AF doet het dan niet.

Als het goed is werkt het wel met de Canon lens en als ik dan rekening hou met de factor dat mijn camera geen full frame is kom ik uit op

1.4 x 300 = 420mm x 1.6 = 672 mm
2.0 x 300 = 600mm x 1.6 = 960 mm

Nu zal de kwaliteit wel te leiden hebben onder de converters maar qua lichtsterkte moet het toch kunnen 1.4 is 1 stop en de 2.00 2 stops toch?

Het lijkt mij dat de Canon daarom de beste keus is, heb ik daarin gelijk of vergeet ik iets heel belangrijks?

Ieder commentaar is welkom

groet,

Jan
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 10:18    Post subject: Belangrijk punt...
De Canon is weliswaar wel beter. Maar....... en dat is wel een belangrijke. Op de Canon (non-IS) model zit geen garantie EN kan de lens ook niet meer gerepareerd worden bij problemen.

Haast alle oude non-IS modellen worden niet meer in reparatie genomen door Canon.

Nu heeft Canon geen reputatie dat lenzen snel kapot gaan, maar het zal je maar gebeuren.

Verder denk ik dat je beter kunt gaan voor de Sigma 50-500mm. Over het algemeen zie je hier toch betere resultaten mee dan met de andere 2 lenzen. Denk ook eens aan de Canon 100-400mm....?

Succes met je keuze.

Ron
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 10:27    Post subject:
Kwalitatief is de Canon 300mm f2.8 zonder twijfel de beste lens, en ik zou voor deze optie kiezen. Wel duidelijk minder millimeters, maar de uiterste standen van een zoomlens zijn nooit optimaal. Van garantie weet ik van deze lens niets af. In tegenstelling tot Ron heb ik van de Canon betere resultaten gezien dan van de zoomlenzen van Sigma.
Reply with quote

Henrie

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 11:40    Post subject:
Hoi Jan,

Ook ik zou zeker voor de Canon gaan.
de sigma's zijn in het uiterste telebereik toch minder scherp, en de AF van de canon steekt hier met kop en schouders bovenuit, zelfs met convertor.
Canon dus.........

Groeten, Henrie

Ron van Elst

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 11:41    Post subject: Reparatie
Bij veel mensen NIET bekend:

Canon heeft veel lenzen niet meer in onderhoud. Aanbieden van een kapotte lens heeft dan geen zin. Ze nemen deze niet meer aan.

Hieronder een link naar de site van ETBass:

https://www.etbass.nl/CRP/Prijzen.aspx

Kijk vervolgens bij Irrepairables. De lijst staat eronder. (meerdere pagina's lang. Zie nummering onderin.)

Haast alle L lenzen zonder IS vallen buiten de reparatiescope.

Arie, ik heb niet gezegd dat de Sigma beter zou zijn. Ik geef alleen aan dat ik een lens zonder reparatiemogelijkheid niet meer zou kopen. Mijn 500/4,5 kon niet meer gemaakt worden.... Pijnlijk.

Als je dan toch voor een Sigma moet kiezen zou ik gaan voor de 50-500mm en niet voor de andere 2 van SIGMA . Vandaar mijn opmerking.

Groet,

Ron
Back to top
Reply with quote

Wouter Visser

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 11:52    Post subject:
Ik heb jaren geleden de sigma 170-500 gehad toen ik nog analoog fotografeerde, ik fotografeer nu met een canon 300 2.8.

De sigma's zijn mooie objectieven en er worden mooie platen mee gemaakt! De canon is zoals Arie al zegt een top lens en kwalitatief steekt deze met kop en schouders boven de sigma's uit.

Met de 2x extender zijn de meningen verdeeld, op een goed statief maak ik er goede platen mee die op 100% volgens mij scherper en wat betreft beeldkwaliteit veel beter dan de sigma's zijn.

Wat betreft een eventuele reparatie; je weet nooit wat er met een objectief gebeurd is maar over het algemeen kan je aan het uiterlijk van een objectief wel zien of hier goed mee omgegaan is. De meeste gaan nog vele jaren mee denk ik.

Ik zou dan zeker ook overwegen om de canon 300 4.0 op je lijstje te zetten, deze is ook het overwegen waard!

Succes met je keuze

Jan de Bruin

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 12:24    Post subject:
Oei,

Heb het verhaal begrepen over de service en ook de link bekeken.

Dat is op zich wel een risico, zoals jullie zullen begrijpen zit er behalve een verschil in kwaliteit ook een verschil in geld.
Als om de een of andere reden iets kapot gaat heb je echt een probleem als niemand service kan verlenen.

Moet dit toch echt even laten bezinken!! Of ik die uitgave wil doen met dat risico in het achterhoofd.

Ik vond verder in het forum dat er een test was geweest voor de Sigma 150 - 500 en dat die daar niet echt goed uitkwam.

Daar adviseert men ook de 50 - 500 van Sigma maar heb ik daar voldoende milimeters mee om de hobby te kunnen beoefenen want converter ho maar.

D keus is moeilijker dan het lijkt!!

Jan
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 12:37    Post subject:
Het feit dat Canon deze lens niet meer wil repareren, wil niet zeggen dat de lens niet meer gerepareerd kan worden door camerareparatie centra. De reden dat Canon de oude lenzen niet meer wil repareren (ze kunnen het nl wel) is omdat er na de reparatie weer garantie op de gerepareerde lens zit. En als er op een gegeven moment geen onderdelen meer zijn en een lens komt in de garantie terug, dan moeten ze een nieuwe lens leveren.

Kies voor de Canon 300, je zult er geen seconde spijt van hebben.
Reply with quote

Jan de Bruin

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 12:49    Post subject:
Peter,

Weet jij wat centra zodat ik dat kan checken, zou een zorg minder zijn dat wel.

Jan
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 13:01    Post subject: Kwestie is vaak onderdelen...
Onderdelen voor oudere lenzen zijn er niet meer. Als je USM kapot gaat dan kan je het wel helemaal vergeten. Handmatig scherpstellen is dan ook niet meer mogelijk met je lens...

Als het gaat om een schroefje ofzo, dan lukt het wel. Rofa Repair is een bekend centrum waar ze wel hebben gekeken naar mijn lens maar ze deze niet hebben kunnen repareren.

Ik zeg het maar even.

Ron
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 13:11    Post subject:
Wat Ron zegt is waar, als er helemaal geen onderdelen meer zijn te krijgen, dan heb je een probleem.

Mijn favo reparateur is Foto Nabarro in Wassenaar, 070 5110883

Ik heb er net een lens gebracht die Canon niet meer wil repareren.

Zelfs al zou er geen1 onderdeel meer zijn voor die 300, dan zou ik hem nemen vgl met die andere 2. Kans is aanzienlijk dat ie de komende 20 jaar zonder problemen werkt. Wil je dat risico niet lopen, spaar dan nog even door totdat je een IS versie (2de hands) kunt kopen.
Reply with quote

Jan de Bruin

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 13:29    Post subject:
Duidelijk verhaal en een kwestie van kansberekening.

Lens ziet er op de foto's die heb mogen zien echt nog perfect uit en de IS versie kom ik tweedehands nog niet echt tegen.
Ik moet voor de lens zeg maar een kleine 2000,-- Euro betalen.

De afweging voor mij is:

enerzijds het apparaat echt in mijn handen hebben en testen

Ik zie in een topic staan over zo' n zelfde lens http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=4708 dat het sowieso geen succes is om hem met een 2.0 converter te gebruiken.
Of anderzijds de Sigma 50 - 500 voor 985,-- aan te schaffen en door te sparen voor IS versie van bv EF 500 maar dat zal wel even gaan duren ben ik bang.

De vraag is alleen of ik dan kan fotograferen wat ik wil, zal eens goed nadenken en misschien wat kennissen benaderen of die een 50 -500 weten om te lenen voor een dag of zo.

In ieder geval bedankt voor de zeer nuttige opmerkingen.

Jan
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 20:18    Post subject:
Hoi Jan,

Heb je verhaal doorgelezen (klinkt bekend Cool ) en kan je nog 1 advies geven: zoek voor een tweedehands Sigma 500 mm f4.5 APO EX. Dit jaar zag ik een aantal exemplaren voorbij komen voor ca. 1800 euro. Je hebt dan een prachtige lens voor weinig geld (kijk naar de nieuwprijzen). Enig nadeel; een aantal ervaren gebruikers hebben hier op bp aangegeven dat ze deze niet goed vinden presteren met de 1.4 converter. De nikon en canon broertjes (500 mm f4) kunnen dit zonder probleem, maar dat is bij vergelijk met 1800-2000 euro een andere prijsklasse.

EDIT: was ik nog vergeten te melden, kijk even of deze nog te koop is:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=4666

Over de 50-500: een veel gebruikte lens, en zeker een leuke tussenstap als je echt richting canon 500 mm f4 wil. Misschien is de Bigma ook deels onvolprezen, want ook met deze lens zijn er prachtige foto's opgeleverd voor Birdpix deel IV!

Groet en succes met de keuze,

Joep

Gert-Jan

PostPosted: Tue 30 Sep 2008, 20:49    Post subject:
Hoi jan

Om duidelijk te zijn . De cropfactor van je camera 1,6 verlengt/vergroot niet de brandpuntafstand van je lens , Maar heeft door de kleinere censor van je camera de beeldhoek van een 672 mm lens . Sorry maar het is echt niet anders .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 7:09    Post subject:
Leo wrote:
Om duidelijk te zijn .....

aha, heel duidelijk. Smile

@Jan de Bruin.
controleer de werking van een 2e hands lens liefst bij vochtig weer. eventuele gebreken in de electronica komen dan snel naar boven.
Back to top
Reply with quote

Tjeerd visser

PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 7:43    Post subject:
Oke, als je voor Kwaliteit kiest dan is de Canon L 300 F 2.8 wat iedereen zegt de beste van jouw rijtje. Wil je toch wat goedkoper, kies dan 150-500 plaats van de 170-500. de 150-500 komt beter uit de score dan de 170-500,

Maar ja, voor de Kwaliteit is de Canon L 300 F 2.8 non IS of de 300mm F4 een zeer goeie keuze.

Succes.

Groeten Tjeerd

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Patrick van der Velde

PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 7:44    Post subject:
Tja Jan..
Voor rond de 2000 euries koop je ook een Sigma APO 300mm F2.8 EX DG/HSM...

Check hier reviews..
Over het algemeen allemaal 9ens en 10en ook met converter.
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=128&sort=7&cat=38&page=1

Foto's zijn van Igor Timmermans. Dit zijn nog niet eens zijn mooiste foto's. Zijn site http://www.igortimmermans.nl/ is op dit moment in onderhoud maar daar zijn super mooie foto's op van de 300mm F2.8 i.c.m. een converter.

Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Wed 01 Oct 2008, 7:55    Post subject:
De Sigma 300mm F2.8 is inderdaad ook een optie maar.... met teleconverters is het een ander verhaal. Ik heb de lens zelf gehad. Zonder converter scherp, met 1,4x converter prima te doen. Scherpe foto`s. Met 2x converter vergeet het maar wollig, onscherp ondanks diafragmeren. Ik kreeg met dezelfde 2x converter met de Canon 400mm 5.6L met maual focus aanzienlijk scherpere foto`s. Dus het lag niet aan de converter zelf. Je moet gewoon geluk hebben denk ik.

Groet,
Ruud

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum