Posted: Thu 30 Oct 2008, 15:47 Post subject: Canon EF 300 F4 L IS USM
Overweeg om deze lens te gaan aanschaffen. Weet dat zijn duurdere broer ideaal genoemd wordt in de vogelfotografie.Voor mij om budgettaire en persoonlijke reden niet haalbaar. Omdat ik toch graag meer aan vogelfotografie wil doen in de tijd die ik nog heb is mijn vraag vooral: Is deze versie ook goed voor vogelfotografie en kan er met een extender 2,0 gewerkt worden waarbij AF behouden blijft.
Hoor graag.
Tijmen Kroes _________________ Canon DigitalRebel XT met Canon EF 300 f4L IS USM en Sigma 70-300mm. Canon converter EF 1.4 en Kenko Pro 2.0
Posted: Thu 30 Oct 2008, 16:08 Post subject: Canon EF 300 1.4L IS USM
Ik bedoel de in de header genoemde lens t.w. EF 300 1.4L IS USM _________________ Canon DigitalRebel XT met Canon EF 300 f4L IS USM en Sigma 70-300mm. Canon converter EF 1.4 en Kenko Pro 2.0
Posted: Thu 30 Oct 2008, 17:00 Post subject: CANON EF 300 F 4 L IS USM
Had type aanduiding gehaald van de site van mijn fotohandel. Zal hem er ook op duiden.
In wezen zijn de kwaliteiten als ik je goed begrijp niet zo denderend. Heb nu 500mm met de Sigma 50-500. Deze is voor vogels niet ideaal en bovendien wilde ik graag iets meer mm. Deze lens is daarvoor met 2.0 extender mogelijk maar dan met beperkingen. Helaas dus geen goed alternatief. _________________ Canon DigitalRebel XT met Canon EF 300 f4L IS USM en Sigma 70-300mm. Canon converter EF 1.4 en Kenko Pro 2.0
Posted: Thu 30 Oct 2008, 20:52 Post subject: Canon EF 300f 4 L IS USM
Uit de noot in het digital warehouse artikel staat dat de converter bij een aantal toestellen niet werkt. De Digital Rebel XT staat daar niet bij. DAn zou je toch mogen concluderen dat het met dat toestel juist wel werkt _________________ Canon DigitalRebel XT met Canon EF 300 f4L IS USM en Sigma 70-300mm. Canon converter EF 1.4 en Kenko Pro 2.0
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Thu 30 Oct 2008, 21:20 Post subject:
Bij de Digital Rebel XT aka 400D werkt de 300 mm f4 IS alleen met de 1.4 converter, met de 2x converter niet. Bij de 300D t/m 450D en 10D t/m 50D werkt namelijk de autofocus niet meer bij een hogere diafragma van f5.6 (f4 x 1,4 = f5.6, werkt wel - f4 x2 = f8, werkt niet). De 300 mm f4 met 1.4 is zeker scherper als de sigma op 500 mm, is al eerder hier op het forum aangegeven. Wel raar overigens dat de sigma 50-500 mm bij 500 mm (f6.3) wel autofocus geeft....
Alleen de EOS 1D en 1Ds-serie geeft nog autofocus bij een diafragma van f8 (bijvoorbeeld de 500 mm f4 met 2x converter = 1000 mm f8 ).
De enige 300 mm die wel goed werkt met de 2x converter is de EF 300 mm f2.8 L IS USM (of oudere broer zonder IS, maar die kan niet meer gerepareerd worden als ie stuk gaat!). _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Thu 30 Oct 2008, 23:30 Post subject:
Ik weet niet hoe het bij Canon zit, maar bij Nikon zeggen ze ook dat de camera boven f5.6 niet scherp stelt. In werkelijkheid doet de camera dat wel. Alleen niet binnen de eisen die Nikon er aan stelt.
Op een zonnige dag is er niets aan de hand, maar hoe minder licht je hebt, hoe trager de AF wordt. Nog minder licht en hij gaat hunten, en als het nog donkerder wordt lukt het helemaal niet meer om scherp te stellen. _________________ NIKON
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Fri 31 Oct 2008, 8:26 Post subject:
Ik ga een heel stuk mee met Tom. Maar natuurlijk heb je autofocus bij f6.3. Anders zou je ook geen f11 of f22 kunnen gebruiken. Dan zou je ook geen autofocus hebben. Dat is dus pertinent niet waar. Waar het om gaat is dat de combinatie converter + telelens geen autofocus meer geeft vanaf f5.6 bij de niet pro camera`s van Canon. Bij Nikon weet ik het niet.
Waarom stelt een camera met minder licht minder goed/snel scherp?
De meeste autofocus systemen werken op basis van het meten van contrast verschillen. Heb je veel licht en een "donker" onderwerp geen probleeem.
Is het donker en een "donker" onderwerp, krijg je inderdaad problemen met scherpstellen op de autofocus. het is allemaal wel te verklaren
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Fri 31 Oct 2008, 9:45 Post subject:
rudoveen wrote:
Maar natuurlijk heb je autofocus bij f6.3. Anders zou je ook geen f11 of f22 kunnen gebruiken.
De camera gebruikt het open diafragma tijdens het scherpstellen. Dit heeft dus niets te maken met het ingestelde diafragma.
De meeste camera's maken idd gebruik van contrast om scherp te stellen. Een ekster in schemerlicht zal dan ook minder problemen geven dan een merel in hetzelfde licht. _________________ NIKON
Posted: Fri 31 Oct 2008, 10:36 Post subject:
@adjuh. Klopt dat je bij open diafragma scherpstelt. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat met de converter ertussen je al heel snel boven de f5.6 zit.
En dat dan de autofocus niet meer werkt bij meeste camera`s, behalve bij de pro series. En laten we reeël wezen voor 30 jaar terug was er geen autofocus en deed je alles met de hand (zolang fotografeer ik dus al ).
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Fri 31 Oct 2008, 10:51 Post subject:
@ ruud: Dat klopt. ( ik ben trouwens ook nog van de oude stempel ) Maar wat ik duidelijk probeer te maken, is dat de meeste camera's WEL scherpstellen boven f5.6. ( althans bij Nikon )
Maar we dwalen af.
De Canon 300mm f1.4 bestaat dus niet, en de 300mm f4 met 2x converter verliest zijn autofocus op een 400D. Verder loopt de scherpte vaak behoorlijk terug met een 2x converter (is trouwens al heel veel op het forum over geschreven). Wil je een betere lens als de 50-500 Bigma, zal je ben ik bang toch naar een prime over moet, maar die past hoe dan ook niet binnen je budget. Maw. je zit in spagaat. Het enige wat dan overblijft is zien dat je je techniek gaat verbeteren. En daar gaat gewoon veel tijd in zitten. Vaak helpt het bij de Bigma om wat te gaan diafragmeren en niet het maximale bereik te gebruiken, maar te stoppen bij ongeveer 480mm. Er zijn echt wel goede foto`s mee te maken. De lens wordt niet voor niets veel gebruikt.
1 troost, bij vogelfotografie kom je (bijna) altijd millimeters te kort.
Groet,
Posted: Fri 31 Oct 2008, 11:52 Post subject:
rudoveen wrote:
@Adjuh. Dat zeg ik dus ook.......
Alleen NIET met een converter ertussen!!
Zelfs nikon niet.
Bij Nikon dus WEL Met een converter er tussen.
Ik heb de 300 f4, en gebruik die meestal met een een 1.7 TC ( = f6.7 ! ) en dat werkt als een tierelier. Alleen als je echt weinig licht hebt, krijg je problemen.
Posted: Fri 31 Oct 2008, 12:11 Post subject:
@adjuh. Heb je dus mooi mazzel. Volgens hun specs zou het niet moeten werken. Wat je wel vaak ziet is dat de vreemde merk extenders wel werken. Komt omdat die vaak de gegevens van de converter niet doorgeven aan de camera.
Groet,
Posted: Fri 31 Oct 2008, 12:21 Post subject:
Bij nikon is de AF niet softwarematig geblokkeerd zoals bij Canon als de grootste opening met converter boven de 5,6 komt, echter de kwaliteit van de AF voldoet niet aan de eisen die Nikon er zelf aan stelt en daarom wordt in hun eigen info ook gezegd dat de AF niet werkt. Je moet namelijk best wel wat licht hebben wil je met F6,7 en iso200 nog redelijke sluitertijden halen. Geeft ook aan dat er best wat licht moet zijn om het contrast goed waar te nemen voor de AF-sensor.
Posted: Fri 31 Oct 2008, 12:26 Post subject:
@ Ruud: Dat is geen mazzel hebben. Dit is dus wat ik probeerde uit te leggen:
Het werkt wel, maar niet volgens de specs van Nikon. Dus zeggen ze dat het niet werkt, want anders krijgen ze er een hoop gezeik over. En gelijk hebben ze! Als het te donker wordt verwissel ik de 1.7TC voor een 1.4TC , en alle problemen zijn opgelost.
Nog een tip voor de Nikon gebruikers:
Als ik met mijn D200 + 300 f4 + 1.7 TC werk bij erg weinig licht, dan krijg je dus de genoemde problemen met scherp stellen. Maar er is nog meer aan de hand. Ik heb mijn camera zo ingestelt dat hij blokkeerd als er niet scherp is gestelt. Als je dus met genoemde combo bij erg weinig licht werkt, dan wordt de camera gefopt. Hij geeft aan dat het scherp is ( groen lichtje in de zoeker ) maar in werkelijkheid is dat niet zo. Als je dus blijft fotograferen, dan is het resultaat echt een loterij.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum