Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Wie heeft een tip? Sluiter geluid schikt af!

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Jun 2005, 22:33    Post subject: Wie heeft een tip? Sluiter geluid schikt af!
Wie heeft ervaring met het volgende probleem?
Vanuit mijn schuiltentje fotografeer ik niet alleen vogels.
Ik ben al een tijdje bezig geweest om vossen te fotograferen.
De foto's die ik heb geplaatst zijn van jonge dieren, als een volwassen exemplaar mijn sluiter hoort gaat 'ie er als een haas vandoor!
Wat kun je hieraan doen?

Canon 7D II / Canon 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Thu 09 Jun 2005, 23:28    Post subject:
Hazen fotograferen ?
Reply with quote

Sytze

PostPosted: Fri 10 Jun 2005, 8:32    Post subject:
Heb ik dus ook al gedaan!
Die bleef dus ook niet lekker poseren, na 2 foto's nam 'ie het bekende pad......

Canon 7D II / Canon 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Jun 2005, 9:40    Post subject:
1) trui eromheen slaan
doen profs in concertzaal, dus zou moeten werken, vergt wel wat oefening.
2) dan toch de proffesionele camera kopen.
peter
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 10 Jun 2005, 22:15    Post subject:
Ik kan al mijn geluidjes dempen cq. uitzetten.
Mijn sluiter staat niet helemaal uit, want dit is heel vervelend.
Je weet nooit precies wanneer je afdrukt.

Arjen Drost

PostPosted: Fri 10 Jun 2005, 22:54    Post subject:
Desyma heeft een dslr, het zal dus vooral om het geluid gaan van de sluiter (dus niet een piepje, maar de klik).
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Hans Stel

PostPosted: Sat 11 Jun 2005, 10:43    Post subject: Re: Wie heeft een tip? Sluiter geluid schikt af!
desyma wrote:
Wie heeft ervaring met het volgende probleem?
Vanuit mijn schuiltentje fotografeer ik niet alleen vogels.
Ik ben al een tijdje bezig geweest om vossen te fotograferen.
De foto's die ik heb geplaatst zijn van jonge dieren, als een volwassen exemplaar mijn sluiter hoort gaat 'ie er als een haas vandoor!
Wat kun je hieraan doen?

Ik denk dat je bedoeld dat het klappen van de spiegel de beesten afschrikt, want de sluiter maakt als het goed is nauwelijks geluid. Dit probleem is te verhelpen door de spiegel op te klappen voordat je de foto maakt (zie de gebruiksaanwijzing van je toestel). Een nadeel van deze methode is dat je niet meer door de lens kan kijken. Dit is een veel gebruikte techniek onder natuurfotografen.

Wendy

PostPosted: Sat 11 Jun 2005, 18:09    Post subject:
Hans, dat lijkt me toch niet echt praktisch. Als je de spiegel opklapt, moet hij alsnog weer naar beneden geklapt en dat maakt ook lawaai. Daarbij schiet het natuurlijk niet op als je niet meer door je zoeker kan kijken, aangezien je dan ook niet meer scherp kan stellen. Ook kan je de spiegel niet zolang opgeklapt houden, op mn 10D klapt hij na 1 minuut automatisch terug. Dit zijn mijn overdenkingen, ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.

@ Peter, ooit wel eens de spiegel van een 1dmk2 horen opklappen? Very Happy
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sat 11 Jun 2005, 20:00    Post subject:
Wanneer je vossen hem smeren wanneer je spiegel opklapt, moet je maar even naar het eindpunt van de weg van het bosjes van Staf in de Hoge Veluwe gaan. Even ritselen met een zak en wachten. Na een tijdje komt een tweedejaars vos die je met moeite uit de buurt zult krijgen.
Probeem opgelost.

Voor alle andere dieren de volgende tip.
Wanneer je sluiter een hoop herrie maakt (in ieder geval de Nikons) gewoon af en toe een foto maken terwijl je het beest nadert. Op de eerste plaats heb je dan in ieder geval een foto, op de tweede plaats went het dier aan het geluid en op de derde plaats went het aan jou zodat je veel dichter bij kunt komen. Wel heel rustig lopen en steeds stoppen en geen onverwachte bewegingen maken. Snap je niet precies wat ik bedoel, kijk dan eens goed naar alle documentaires over afrikaanse roofdieren (leeuwen en cheeta's) die hun prooidieren besluipen. Zie hoe een cheeta, die bij daglicht jaagt -na 10 uur 's ochtends- op een kortgegraasde savanne -favoriete gebied van thomson's gazelle en cheeta- een prooi tot op een meter of 30-40 weet te naderen. De vluchtafstand van een gazelle is veel groter. (Dat is de afstand die elk dier aanhoudt tussen een mogelijke predator en zichzelf. Dit is voor elk dier verschillend.)

Zit je in een schuilhut, dan de camera bedekken en afdrukken. Zo steeds een laagje minder zodat de sluiter steeds harder klinkt. Laat hierbij niet teveel tijd tussen de foto's in omdat je anders schuwe soorten toch weer verjaagd omdat ze geen verband tussen de opeenvolgende klikken leggen.

Veel succes
Marco

Last edited by Panthera on Sun 12 Jun 2005, 10:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

wilmers

PostPosted: Sat 11 Jun 2005, 21:16    Post subject: geluid
Nou beste marco overdrijven is ook een kunst hoor, je doet nou net alsof die vos daar om de eerste heipol ligt te wachten en als jij met jouw zakje ( pardon) niet jouw maar een zakje ritselt dat beest te voorschijn komt.

Ik kom veel op de veluwe en ben al geruime tijd met die vos bezig geweest, hij komt zo af en toe naar de mensen toe inderdaad woensdag 1 x gisteren 1x vandaag helemaal niet nergens te vinden of zien, dus overdreven vind ik dit verhaaltje van je wel maar jij zut het dan wel anders meegemaakt hebben, maar daar gaat dit thema trouwens niet over , uhh

geluid. denk dat wendy gelijk heeft die spiegel opklappen vind ik in de natuurfotografie ook geen oplossing je wilt toch tot het laatste moment zelf ook zien wat er in de zoeker gebeurt.

je hebt speciale vrij dikke ik dacht van neopreen hoezen om om je body van de camera te doen, dat zou moeten schelen, zelf gebruik ik het niet wellicht een hert of een vos die schrikt of kijkt op bij vogels heb ik niet meegemaakt dat ze schrikken.

Wat volgens mij wel eens mensen te snel wileln is resultaat. als het dier op de plek komt meteen hup de foto, vaak is een dier dan nog wat onrustig en erg allert. Ik probeer meestal wel even te wachten , het dier heeft gezekerd en als je dan afdrukt schrikt het lang niet altijd.

groet wim wilmers

Rob Scholten

PostPosted: Sun 12 Jun 2005, 0:17    Post subject:
Voor de oude analoge Canons in de 1 serie, was er een lederen jasje te koop, dat scheelde een stuk in het lawaai.
Net wat Wim zegt, er zijn geluiddempende hoezen te koop, kijk eens op www.isarfoto.com.

Groet Rob
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sun 12 Jun 2005, 9:46    Post subject:
Quote:
Nou beste marco overdrijven is ook een kunst hoor, je doet nou net alsof die vos daar om de eerste heipol ligt te wachten en als jij met jouw zakje ( pardon) niet jouw maar een zakje ritselt dat beest te voorschijn komt.

Ik kom veel op de veluwe en ben al geruime tijd met die vos bezig geweest, hij komt zo af en toe naar de mensen toe inderdaad woensdag 1 x gisteren 1x vandaag helemaal niet nergens te vinden of zien, dus overdreven vind ik dit verhaaltje van je wel maar jij zut het dan wel anders meegemaakt hebben, maar daar gaat dit thema trouwens niet over , uhh

Nou beste Wim, donderdag 9 juni van 15.30 tot 20.00 is de vos 7 maal langs geweest. Hoorde (of zag??) hij mensen/auto's dan kwam hij steeds even langs voor zover ik daar aanwezig was natuurlijk. Ik vind dat bijzonder veel.
Van omstanders hoorde ik dat de vos dat steeds deed en aangezien een kudde fietsende horken meende dat de vos uitgemergeld was en er al stemmen opgingen om de dierenambulance te bellen (hoe haal je het in je botte kop) en er spontaan hele meergranenbroodjes met kaas en leverworst werden geschonken, was de vos niet meer uit de buurt te slaan. Sterker nog, er zijn mensen geweest die zichzelf hebben laten fotograferen met de vos tegen hun opstaand. De vos nam overigens ook de moeite om een complete klas van rond de 20 scholieren uitgebreid te besnuffelen op zoek naar voedsel.

Ik heb van anderen begrepen de de Hoge Veluwe hier niet zo gelukkig mee is en de vos wil verwijderen (zou dat een mooi woord voor doodschieten zijn????)
Dat alles bij elkaar zorgt dat ik, en de aanwezige bezoekers en medefotograaf, het idee hadden dat je hier over de vos struikelt. Sorry dat ik me hierin heb vergist. Hij zal donderdag wel een uitzonderlijke dag hebben gehad.

Groet
Marco

PS. Die hoezen lijken me nu niet echt gebruiksvriendelijk. Gelukkig dat ik er niet mee hoef te werken.

peter wijn

PostPosted: Sun 12 Jun 2005, 22:22    Post subject: lawaai van een professionele camera
ja wendy,
Had gelegenheid er op te letten in een hut. 't Is wel behoorlijk te horen inderdaad, helemaal tijdens zo'n ejaculatie van 5 beelden per seconde, alsof er een straaljager opstijgt, zeer teleurstellend.
Misschien dat er dan toch weer ooit een redelijke markt komt voor mooie Leica's met centraalsluiter of mijn Nikons FE2 en FM3a.
Back to top
Reply with quote

wilmers

PostPosted: Sun 12 Jun 2005, 22:22    Post subject:
denk het marco heeft zich zaterdag niet laten zien, en zondagavond laat een tijdje in het veld en gewoon lekker jagend tussen de hei en het dichtsbij ca 30 meter terwijl er genoeg volk was maar hij ging nu gewoon voor zijn eigen kostje

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum