Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

(nieuw)prijs ontwikkeling DSLR's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 13:02    Post subject: (nieuw)prijs ontwikkeling DSLR's
Begin augustus 2008 heb ik een Canon 450D gekocht met de 18-55 IS kitlens voor een totaalbedrag van 638 euro bij een bekende fotozaak.
Vlak daarna (waarschijnlijk na de vakanties) werd deze camera overal fors goedkoper aangeboden. Nu (iets meer dan 3 maanden later) kun je dezelfde combinatie kopen voor net onder de 500 euro. Een verschil dus van 140 euro voor exact hetzelfde product.

Ik zag bij dezelfde fotozaak nu de 40D body te koop voor 634 euro. Als ik daar de 18-55 IS kitlens bij op tel (max 100) kom ik op 734.
Achteraf gezien had ik dus 3 maanden moeten wachten zodat ik een kwalitatief betere camera had kunnen kopen voor praktisch hetzelfde geld.
Had in de praktijk niet gekund want ik wilde de camera voor mijn vakantie hebben, maar daar gaat het niet om.

Wat betekent deze ontwikkeling voor de 2e hands prijs van mijn 450D die ik wellicht wil verkopen als ik een volgende camera (40D?, 50D?)aanschaf.

Dit is niet bedoeld als klaagzang, maar ik ben benieuwd naar jullie mening over deze ontwikkelingen. Moet ik mij nu bekocht voelen door Canon? Ik kende deze ontwikkelingen wel, maar deze prijsdalingen vind ik toch wel erg fors.

Mark
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 13:22    Post subject:
Wees gerust Mark. We hebben er allemaal last van. Ongeacht het merk waar we mee fotograferen.
Als je steeds het nieuwste van het nieuwste wilt hebben, betaal je de hoofdprijs. Ikzelf wacht altijd het liefst tot de opvolger is aangekondigt. Dan koop je het oude model voor de helft ( of nog minder ) dan de oorspronkelijke prijs. Bovendien zijn alle bugs er dan wel uitgehaald, en ook productie foutjes die er in het begin nog wel eens in sluipen, zijn dan ook opgelost.
En de tweedehands prijs? Tja, wie wil er nog een computer van 3 jaar oud? Die is ook niks meer waard. Een camera van een paar jaar oud kan nog een prima toestel zijn. Maar wie wil er nog een redelijke prijs voor betalen?
Je kunt als fotograaf beter in goede lenzen investeren. Die blijven gelukkig redelijk waardevast. Als Nikon gebruiker heb ik dan nog het voordeel dat zeer oude lenzen , van meer dan 20 jaar oud, nog prima te gebruiken zijn. Ik heb hier een paar juweeltjes in de kast liggen die ik voor een appel en een ei gekocht heb. Er zitten wel duidelijke gebruikssporen op, maar ze functioneren nog als nieuw.

grt
Ad

PeterH

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 15:05    Post subject:
idd, t zijn net computers...

straks zien we allemaal digitale camera's voor 10 euro op de rommelmarkt...
Reply with quote

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 15:08    Post subject:
Klopt. als je je spul wilt verkopen, kan de waarde ineens heel veel zakken. Zo kocht ik nog niet eens een jaar geleden een 400D body met wat lenzen, Body kwam dan uit op 500 euro ongeveer. Ik wilde hem inruilen voor de 40D uiteraard bijpassen, maar dan kwam de body op nog maar net 140 euro....

Groeten Tjeerd

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 17:37    Post subject:
dd, t zijn net computers...
Waren het maar computers . Het is nog veel erger dan dat .Maar wachten tot er een nog beter type uit komt . Dan kun je blijven wachten .
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Thu 20 Nov 2008, 11:10    Post subject:
De camera die je graag had willen hebben maar niet kon betalen, is morgen goedkoper dan de camera die je gekocht hebt en eigenlijk niet had willen hebben. En dan is er morgen nog weer iets nieuwers, wat je eigenlijk nog veel liever wilt hebben... Laughing Razz

Het is eigenlijk een simpele verkooptactiek. Je hebt een paar groepen consumenten: degenen die graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben (de early adeptors), de groep die wacht totdat het net even wat goedkoper geworden is (de trendsetters), daarna de grote massa, en tot slot de groep die wil wachten tot er weer wat nieuws wordt aangekondigd, om vervolgens het "uitloopmodel" goedkoop op de kop te tikken. Het is en blijft dus altijd een kwestie van vraag en aanbod: wat wil je hebben, en wat ben je bereid ervoor te betalen. En let maar eens op: iedere fabrikant speelt hier op de een of andere manier op in.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Thu 20 Nov 2008, 12:40    Post subject:
Nou, hihi, ik lach in mijn vuistje vanwege die prijsdalingen! Mijn pasgekochte Fuji S5pro kostte nu iets meer dan 600, tegenover oorspronkelijk 1800+. (een jaar geleden) Ik ben er ontzettend blij mee dat ik me hem nu kon veroorloven. 't Is natuurlijk niet een echte vogellens, maar gek genoeg fotografeer ik ook nog wel eens iets anders ... Trouwens, ook voor vogelen doet ie voor mij wat ie moet doen!
Dus laat die prijzen maar fijn omlaag gaan, da's alleen maar gunstig voor mijn bankrekening.
Back to top
Reply with quote

mark van den berg

PostPosted: Sat 29 Nov 2008, 19:10    Post subject:
Volgende keer zal ik beter opletten wanneer aanbiedingen te verwachten zijn (na vakantieperiode, introductie van opvolger etc). De prijsdalingen zijn dan wel interessant. Het blijft een kwestie van opletten en geduld denk ik.
Mark
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum