Gender: Male Age: 42 Joined: 08 Mar 2006 Posts: 5 Location: Diever
Posted: Wed 26 Nov 2008, 20:36 Post subject: Vogelen in de Camargue (Frankrijk)
In de meivakantie ben ik van plan een week naar de camargue (Frankrijk) te gaan om eens lekker vogels te kijken en te fotograferen. (eind april / begin mei). Echter weet ik niet in welke gebieden/plaatsen ik het best kan gaan kijken om bijzondere soorten en zo veel mogelijk verschillende soorten te kunnen zien. Wie heeft er tips over gebieden en soorten per gebied? _________________ Canon EOS 50D
Canon 18-55 mm
Sigma 50-500 mm
Sigma 70-300 mm
Tamron 180 mm
Ik weet niet meer waar de beste plekjes zijn, maar ik herrinner mij een locatie waar vrij veel Vorkstaartplevieren zaten, als ik mij niet vergis geeft dit kaartje dat wel goed weer. http://observado.org/waarneming/view/40158967
Verder vond ik het opvallend dat je in de Camargue ook gewoon zonder plannen kunt gaan vogelen. Er zitten altijd wel mooie soorten, waarbij Purperreiger, Koereiger, Kleine Zilver en Ralreiger wel gegarrandeerd zullen zijn. Woudaap schijnt ook goed mogelijk te zijn, zelf had ik nog een Roerdomp. Wel is het verstandig om de tijd te nemen voor het gebied. Toen ik er was hadden we teveel haast waardoor we veel vogelsoorten gemist hebben.
De Crau is ook absoluut een aanrader. Deze "woestijn" is gelegen ten noord-oosten van de Camargue en kent vreemde vogels. Zelf had ik daar o.a. Scharrelaars, Kleine Torenvalken, Rode Patrijs, Duinpieper en ongedetermineerde Leeuweriken. Echter, een goede mogelijkheid om in het gebied te komen is moeilijk te achterhalen. Ik ben er vanaf het noorden in gereden via een doodlopende weg. Denk echter wel om het woestijn klimaat dat daar heerst. Ik ben misselijk en met gigantische hoofdpijn weg gegaan... _________________ Jos Welbedacht
Groningen
Gender: Male Age: 85 Joined: 26 Dec 2007 Posts: 74 Location: Ermelo
Posted: Thu 27 Nov 2008, 13:24 Post subject:
Kijk eens op de site www.birdingpal.org
In Aigur-Mortes, hartje Camarque, zit M. Gauthier-Clerc die je direct vanuit de site kunt mailen. Onze ervaring met de mensen die op deze site staan is heel goed. Uitstekende vogelaars, die graag een dagje met je optrekken, het gebied door en door kennen en dat alles voor een lunchje, met vooral een flink glas wijn!
Succes!
Henk _________________ www.schoonheidvandenatuur.nl
Gender: Male Age: 84 Joined: 18 Dec 2007 Posts: 8 Location: Den Haag
Posted: Thu 27 Nov 2008, 15:10 Post subject:
Hallo Erwin,
Het gebied van de Camargue is dermate groot (ca. 930 vierkante km), dat het verstandig is vooraf een bepaald deel als doel te kiezen. Vooral als je niet in het gebied zelf verblijft en/of weinig tijd hebt.
Ik heb afgelopen augustus/september 2x een dagtocht gemaakt vanaf omgeving Carpentras, dus een flink eind heen en terug rijden. Veel tijd gaat dan in reizen en zoeken zitten.
De eerste keer "op goed geluk" gegaan maar toch aardig wat soorten gezien (naast flamingo's, grote en kleine zilverreigers, koereigers, steltkluten enz.)
De tweede keer 1 hele dag besteed aan het Parc Ornithologique:
http://www.parcornithologique.com
Hier de meeste soorten op 1 dag kunnen zien en fotograferen (als hiervoor genoemd maar daarbij o.a. ralreiger, woudaap, heilige ibis, watersnip, wulp, diverse eendensoorten o.a. tafeleend, krooneend, bruine kiekendief, havik, sperwer, torenvalk, hop, bijeneter.
Voordeel van deze plek: relatief klein en heel veel soorten aanwezig, vooral in broedtijd. De dieren zijn enigszins gewend aan de mensen die door het terrein lopen. Je kunt vaak zonder al te veel te verstoren dichtbij komen zodat je goed foto's kunt maken.
Nadeel: vooral 's zomers vaak veel bezoekers en ook een beetje een "dierentuin"-karakter (het houdt voor mij het midden tussen OVP en dierentuin ...).
Groet,
Don _________________ Nikon D70, D200, Canon 30D
Nikon-, Canon-, Sigma glas
De Camargue is helemaal overal leuk (vind ik, maar ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik er als puber al kwam en er mijn eeste 'exotische' waarnemingen deed). Crossbil heeft een boekje van routes en plekjes in de regio, ook een stukje Alpilles (mogelijk Aasgieren) en de Crau (grielen en zandhoenders). Is een aanrader voor weinig geld. Kun je je op je gemakje inlezen.
Gender: Male Age: 42 Joined: 08 Mar 2006 Posts: 5 Location: Diever
Posted: Thu 27 Nov 2008, 20:36 Post subject: Alvast bedankt voor de tips
Allemaal alvast bedankt voor alle nuttige informatie. Hiermee kan ik in ieder geval gerichter gaan kijken naar de plaats waar we willen verblijven. Dit zal zeker midden in het gebied ergens zijn, zodat we zo veel mogelijk kanten op kunnen.
Ik hoop dat er nog vele tips en reacties mogen volgen. Tot nu toe alvast bedankt.
Groeten Erwin Bruulsema
www.erwin.2metdenatuur.nl _________________ Canon EOS 50D
Canon 18-55 mm
Sigma 50-500 mm
Sigma 70-300 mm
Tamron 180 mm
wij hebben gelogeerd in een huisje in de buurt van Saintes Maries de la Mer en een keer in een appartementje bij een boerderij bij het gehucht Le Sambuc. Bij die boerderij achter was een stalletje (in het weiland, je mocht er niet bij) waar 's nachts eindeloos de dwergooruil (of was het nou ruigpootuil) zat te roepen pu pu pu pu pu pu... Tot vervelens aan toe. In de put zaten ook al van die lawaaibeestjes, boomkikkers, kortom, voor snachts oordopjes mee
Die boerderij was van een familie tamisier (maar dan hebben we het over bijna 30 jaar geleden, Auw dat doet pijn als ik dat schrijf ....)
Janneke
PS Even een punt waar je zeker op moet letten echter. In mei is er in Saintes Maries een zigeunerfestival, waar zigeuners vanuit heel Frankrijk (en misschien wel Europa) naar toe komen. Laat niks, maar dan ook niks, in je auto achter en loop zeker in het stadje niet al te opzichtig met je spullen rond. voor je het weet is je fotovakantie eerder voorbij dan je gepland had. Laat je echter hierdoor niet weerhouden te gaan want het is zeker de moeite waard. Een heerlijk relaxed gebied met overal leuke vogels.
Er bestaat al een speciale Crossbill Guide voor de Camargue. Verkrijgbaar bij de KNNV (ISBN 90 5011 222 6).
Vergeet niet ook het Vogelpark te bezoeken. Veel flamingo's, kwak, krooneenden, marmereenden, hop en bij mijn bezoek ook de heilige ibissen en veel zangvogels. _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Ben afgelopen twee jaar in Camargue geweest, in juni/juli.
De vorkstaartplevieren: zuidwaarts rijdend klein stukje voorbij St Cécile hebben wij er tientallen, en verschillende malen, gezien in beetje ruig veldje (staat bordje dat het beschermd gebied is). Jagend temidden van gierzwaluwen. Maar: dit was het ene jaar, het andere jaar nul.
Eindje verderop La Capelière, met 4 vogelhutten, zeer de moeite waard. Helemaal doorrijden langs Salin de Giraud langs La Palissade (vogelhutten) naar strand. Halverwege op zoutbergen bijeneters, bij het strand sternen.
En bij Sts Maries, langs de dijk naar het oosten als je nog nauwelijks het plaatsje uit bent eten de zilverreigers ongeveer uit je hand.
Crau/Peau de meau hebben wij inderdaad grielen gezien, en kleine torenvalk (vanuit de observatiehut), en de vuilnisbelt bij Entressens zit vol leuke vogels, plus tientallen wouwen.
Inderdaad prima vogelen in de Camarque. Als ik het me goed herinner zijn de verblijven niet echt duur. Wij logeerde de eerste vier dagen bij Sts Maries. De volgende 7 dagen lagen wij aan de noord-oost kant van de Camargue. Eigenlijk had dit wel het grote voordeel dat je zo de gehele camargue kon bezoeken zonder die lange afstanden.
Elke locatie heeft zo toch zijn doelsoorten.Het gebied is te groot voor op één week te doen. Aan jou om je doelsoorten en habitats te kiezen.
Zoals in voorgaande link heb ik de gebieden zowat beschreven in pdf. Dit zal zeker niet compleet zijn maar ik spreek uit mijn ervaring. Ik heb dit ook meer opgesteld als amateur fotograaf dan als vogelaar.
Zeker de muggenzalf niet vergeten. Aan de kust heb je er geen last van, in het centrum van de camargue is het de moeitte. Als je vragen hebt mail maar door.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum