Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Macro-lenzen, gebruikservaringen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Jun 2005, 11:04    Post subject: Macro-lenzen, gebruikservaringen
Ik ben me momenteel een beetje aan het verdiepen in macro-lenzen. Op het ogenblik maak ik al mijn 'macro'-opnamen met een 300mm + 1.4 converter. Vooral de grotere libellen en vlinders kunnen op deze manier best wel goed worden gefotografeerd. Toch kom ik nogal eens wat tekort, vooral met de kleinere juffers en vlinders.

Hoewel Birdpix niet de beste plek is om vragen over macro-lenzen te stellen, zijn er aardig wat gebruikers die buiten vogels ook libellen en vlinders fotograferen. Ik heb al heel wat recencies gelezen over allerlei lenzen, maar je leest bijna nergens ervaringen met de lens in het veld. Vandaar deze oproep.

Hoeveel mm? Tevreden met de lens, of zouden jullie toch graag een andere hebben? Ik wil de lens vooral gaan gebruiken voor vlinders en libellen, niet voor het nog kleinere spul. Misschien hebben jullie nog andere tips?

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Reply with quote

BHFoto

PostPosted: Mon 13 Jun 2005, 12:00    Post subject:
Zelf gebruik de Tamron Macro 90mm 1:1 2.8, deze bevalt mij erg goed.

Op m'n statief heb ik een 'action ball head', deze maakt het mogelijk om met statief te fotograferen en toch erg flexibel te blijven als je libellen/juffers wilt fotograferen. Vaak moet je je nl. in nogal wat bochten wringen voor een goede positie...

Groeten,
Bas
Canon EF 100-400mm 4.5/5.6L USM
Back to top
Reply with quote

BHFoto

PostPosted: Mon 13 Jun 2005, 12:02    Post subject:
Voorbeelden:

http://www.bhfoto.nl/butterflies/donkerpimpernelblauwtje003.htm

http://www.bhfoto.nl/butterflies/browntail001.htm

http://www.bhfoto.nl/dragonflies/largereddamselfly001.htm
Canon EF 100-400mm 4.5/5.6L USM
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Mon 13 Jun 2005, 17:39    Post subject:
Hoi Arie,

Fotografeer af en toe amfibieen, waaronder bijvoorbeeld pijlgifkikkers. Deze minikikkers in felle kleuren zijn een lust voor het oog.

Voor dit werk heb ik veel gebruik gemaakt van een Olympus C2500. Voorzettele ervoor en het toestel op macro zodat er van een afstand van ongeveer 5 cm met 105mm kon worden gefotografeerd. Werkte perfect en ook een redelijke scherptediepte.

Toen we met SLR-en gingen fotograferen, hebben we gebruik gemaakt van tussenringen. 170-500 ervoor (255-750) en een paar brede ringen gaf geweldige mogelijkheden. Helaas was de scherptediepte marginaal.
Dus maar een echte macro gekocht. Een Nikkor 105mm MICRO f2.8.

Lekker lichtsterk maar daar hebben we niet zoveel aan. Om toch wat scherptediepte te krijgen moet het diafragma flink omhoog. Daarvoor hadden we dus niet die f2.8 nodig gehad.

Dan toch maar weer een compact aangeschaft. Een Coolpix 8800, een leuk tele gepaard met een groothoek en de mogelijkheid om in het macro wat te doen. Helaas is ook dit niet het ei van columbus. Ik zoek dus verder.

Jij ook veel succes.

Groet
Marco

Wendy

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Jun 2005, 18:52    Post subject:
Arie, ik ben met hetzelfde bezig. En ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat er meerdere goede mogelijkheden zijn. Afhankelijk van je budget en bedoeling kan je hier je keuze uit maken. 180 mm is ideaal als je veel afstand wilt behouden, maar voor jezelf moet je uitmaken of dat nodig is (lijkt mij wel praktisch voor libellen en vlinders).

-Canon EF 180/3.5 L USM MAKRO ø 72mm
-Sigma AF 180/3.5 APO MACRO IF EX (HSM) ø 72mm
-Tamron AF SP 180/3.5 Di LD IF MACRO 1:1

- Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ø 58mm
-Sigma AF 105/2.8 APO EX MAKRO DG ø 58mm
-Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI 1:1 ø 55mm

De Sigma 180mm heb ik prachtige foto's van gezien en veel tevreden gebruikers. Als je veel geld wilt uitgeven zou ik de Canon 180 mm nemen, deze is nog net wat beter dan de Sigma, maar ook 2x zo duur. Voor de kortere brandpunten, is de Tamron favoriet. Goedkoop en erg scherp. Alleen heeft het wel een ''uitschuif zoom'' wat als stofzuiger fungeert. Ben er zelf ook nog niet helemaal uit, maar neig toch naar de Tamron 90. Waarom? koopkoop en goed.. en heb weinig budget. Anders zou ik de Sigma 180 mm nemen.
Voor reviews kun je bij www.fredmiranda.com terecht en op http://forum.belgiumdigital.com/ kan je met de zoekfunctie (en in het macro album) een schat aan informatie vinden.

Succes,

Wendy
Back to top
Reply with quote

Gerrit Jan Klop

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 13 Jun 2005, 19:37    Post subject:
Hoi Arie,

Ik kan alleen maar beamen dat de Tamron 90mm een toplens is. En al helemaal door zijn prijs.

Hier een aantal links naar fotos die ik heb gemaakt met die lens icm een canon 300D.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=18530
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=3750
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=3268

en hier een link naar een artikel dat mij over de streep heeft getrokken iets meer dan een jaar geleden:

http://www.photo.net/equipment/canon/can-tam-macro/

Veel succes met je keuze.

groet,

Gerrit Jan Klop

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 13 Jun 2005, 23:10    Post subject:
Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Na het lezen van veel topics op diverse sites kom ik er achter dat je eigenlijk 2 macro-lenzen nodig hebt! Eentje van van rond de 100mm en de ander van 180.

Wendy, jouw lijstje had ik ook al op papier staan. Ik hoop binnenkort een keuze te maken, maar gezien mijn budget zal het ws de Sigma 180mm worden.

Later volgt misschien nog de Tamron 90 mm. De foto's van Gerrit Jan en Bas zeggen genoeg.......

Nogmaals bedankt.

Arie
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Thu 16 Jun 2005, 13:44    Post subject:
Arie,

ik heb voor mij persoonlijk de perfecte macro lens gevonden in de nieuwe 150/2.8 van Sigma. Deegdelijk, goede tripod collar, goedkoop en super SCHERP. Ook te gebruiken met een 2x converter.

Cheers m8

Peter
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 12:35    Post subject:
Raydes wrote:

Hallo Peter, bedoel je hiermee de Canon 2x converter of een Sigma?

Groeten Raymond.

gewoon in het algemeen. Zelf heb ik alleen Canon converters en heb alleen wat simpele test fotootjes gemaakt om te kijken hoe het werkt. Zag er goed uit, zelfs met de Canon 2xII, maar natuurlijk wel wat zachter dan zonder converter. Ik denk dat ik hem hooguit met een 1.4x ga gebruiken mocht het zover komen. Maar een 300/5.6 macro klinkt natuurlijk wel stoer. Er is nu weer een nieuwe versie van de 180/3.5, maar helaas is die weer 3.5, daar had ik nu wel eens een 200/2.8 voor willen zien...

IIG de tests die ik thuis met deze lens gedaan heb waren alle foto's bij alle f-stops scherper dan bij dezelfde vergroting van mijn 70-200/4@150mm met converterringen! En ook in het veld heb ik nog geen slechte ervaringen ermee gehad.

Peter
Reply with quote

Pieter

PostPosted: Fri 24 Jun 2005, 6:03    Post subject:
Hallo,

ik ben ook gecharmeerd door de 150mm macro van sigma.

Ivm gebruik van converters; indien men een canon TC wil gebruiken moet er een tussenring geplaatst worden? of niet?

Groeten

Pieter

Ad Sprang

PostPosted: Fri 24 Jun 2005, 6:28    Post subject:
Dag Arie,

Ikzelf gebruik sinds kort de Canon 100 mm. makro F 2.8.
Bevalt uitstekend.
Alleen het stilhouden (ik doe alles uit de hand) als je er wat ongemakkelijk voorstaat, valt soms wat tegen. Dit met name als je op zeer korte afstand juffers aan het fotograferen bent en de scherpstelling milimeterwerk is.
Succes met je keuze!!
groeten,
Ad
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Mon 04 Jul 2005, 19:26    Post subject:
Met veel interesse heb ik dit topic gevolgd, eens te meer een waardevolle bron van info! Ik zat zelf ook met de vraag "welke macro?" en heb mede op basis van dit topic een paar lenzen getest en er (uiteindelijk, tweedehands via fotoapparatuur.nl!!) mijn voorkeurslens gevonden: de sigma AF 180mm/f3,5. Dank aan iedereen die hier zijn advies/mening gegeven heeft! (wou ik ff kwijt) Applause

Luc

oja, mijn allereerste foto met deze lens staat in mijn pa, http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=24595.
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 04 Jul 2005, 19:49    Post subject: macro lens
Zoals iedereen inmiddels misschien wel gezien heeft heb ik gekozen voor de Tamron f/2.8 90mm macro. Tot deze keuze gekomen na bijvoorbeeld de adviezen in dit topic en bij navraag bij gebuikers. Eerst van plan de 180mm aan te schaffen en vervolgens een 90mm, maar nu dus eerst de 90mm en ik hoop nog ergens een budget te vinden voor een 150 of 180mm.

Tot nu toe bevalt de 90mm prima. Scherpte is erg goed en gelijk aan de duurdere Canon 100mm. Verder is de lens mooi licht. In combinatie met de Canon 20D merk je bijna niet dat je wat draagt (maar ja ik ben die 500mm gewend Very Happy ).

Scherpstellen moet heel precies en je moet dicht bij het onderwerp komen, maar vooral de kleinere juffers laten wel benadering toe. Met vlinders is het wat lastiger, maar ik heb de 300mm altijd achter de hand, die ook erg goed is voor de schuwere grotere libellen en vlinders.

Ik hoop de komende tijd nog wat voorbeelden van de Tamron 90mm te kunnen plaatsen. Bij deze nogmaals dank voor alle reacties.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum