Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Sat 27 Dec 2008, 18:20 Post subject:
Tis maar net wat je onder macro verstaat en wat je ermee wil gaan doen. Heel formeel is iets pas macro bij een vergroting van 1:1. Dat haal je alleen met een echte macrolens. De 70-200 an sich is niet bepaald een macrolens (check in de specs ff de vergrotingsmaatstaf). In combinatie met tusssenringen wordt het al een stuk interessanter. Als ik mijn Tamron 90mm niet bij me heb of wil meenemen gebruik ik de 70-200/4 met tussenringen wel eens. Tis wel wat lastiger werken, omdat het bereik waarbinnen je kunt scherpstellen (min.scherpstelafstand tot max.scherpstelafstand) enorm klein is. Ook de 500/4 met tussenringen is trouwens best aardig als een soort van macrolens. Je werkafstand is dan lekker groot.
Wil je vlinders, libellen en zo gaan doen, dan zul je al snel een echte macrolens willen hebben. De Tamron 90mm is heel fijn en retescherp, maar de werkafstand is gering. Een 150mm of 180mm van Sigma of Tamron of Canon is dan fijner.
Met de 50D heb ik geen ervaring. De enige die ik weet die er een heeft is Peter Baas.
Posted: Sat 27 Dec 2008, 18:50 Post subject:
bedankt voor je antwoord Marijn.
het gaat in mijn geval om de tamron 70-200 F2.8 macro.
er staat in de toevoeging van de lens ook echt macro (weet alleen niet wat dat waard is) de vergrotingsfactor van deze lens is 1:3.
het leek mij wel een fijne allround lens voor erbij: portret, sport, evt. landschap en dus macro, het was dus eigenlijk ook de bedoeling om geen tussenringen te gaan gebruiken.
over de 50D had ik al wat gehoord, AF zou beter zijn dan bij de 30D en ruis bij hogere isowaarden zou ook meevallen, maar het is altijd beter om van meerdere kanten de ervaringen te weten.
Posted: Sat 27 Dec 2008, 19:03 Post subject:
nee het is geen echte macro
ik heb een sigma 70-200 ook met macro maar verder dan close up komt die niet!
Idd met tussen ringen kom je een heel eind in de richting, maar de tamron heeft als nadeel een heel erg trage AF motor!
De 50mm F1.8 met tussen ringen wordt ook vaak gekozen om te beginnen met macro! _________________ Canon 350D- BG E3 grip - Sigma 70-200 F2.8 EX DG - Canon 50 F1.8 - Canon 18-55mm Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 35-105- manfrotto 680B+234RC kop-
en nog een tas vol met rommel die ik ook gebruik!
Posted: Sat 27 Dec 2008, 20:48 Post subject:
Quote:
maar de tamron heeft als nadeel een heel erg trage AF motor
hoe weet je dit? deze lens is pas uit.
even voor de duidelijkheid, het gaat om deTamron 70-200mm F/2.8 SP iF Di Macro en hij staat op de tamron website onder:Fast Zooms _________________ www.ltdphoto.com
Ik heb de 30D en de 50D, laatst genoemde heb ik zojuist een maand intensief gebruikt in het Verre Koude Zuiden.
Ben er zeer tevreden over: veel sneller qua maken en wegschrijven van foto's dan de 30D, minder ruis en ik meen ook een snellere AF.
Heb geen spijt van de aankoop. Vergelijking met de 40D kan ik niet maken, maar op dpreview.com staat er wel een vergelijking kan ik me herinneren. De ruis zou vergelijkbaar zijn met de 40D.
Ik vind het in ieder geval een fijne camera, de 50D.
Posted: Sun 28 Dec 2008, 13:37 Post subject:
dat is algemeen bekend volgens mij.
De tamron heeft geen HSM of USM, en zo pas is het niet meer toen ik mijn Sigma ruim een half jaar geleden kocht heb ik voor die keuze gestaan, en ik vond de auto focus motor niet zo fijn, traag, en klonk niet heel degelijk.
Uit verschillende testst had ik dit al gelezen.
Ik heb mede om die reden voor de sigma gekozen, ook omdat ik
die al kende, en wist wat er uit te halen valt, dat was bij de tamron nog maar de vraag.
De AF motor zou een nadeel kunnen zijn met tussen ringen, omdat die dan nog trager wordt! _________________ Canon 350D- BG E3 grip - Sigma 70-200 F2.8 EX DG - Canon 50 F1.8 - Canon 18-55mm Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 35-105- manfrotto 680B+234RC kop-
en nog een tas vol met rommel die ik ook gebruik!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum