Posted: Tue 30 Dec 2008, 9:52 Post subject: Maximum aantal foto's in Bridge / Lightroom ?
Ben mogelijk van plan om voor archivering (middels keywords) Adobe Bridge danwel Lightroom te gaan gebruiken. Nu wil ik vooraf graag weten of er een maximum aantal foto's mee beheerd kan worden, of dat het aantal ongelimiteerd is. Ik heb het over 100,000+foto's.
Op de Adobe site zelf kan ik het niet vinden, ook google bood geen duidelijk uitkomst. Wie o wie weet hier meer van?
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Tue 30 Dec 2008, 10:31 Post subject:
Hoi Phil,
Ik gebruik zelf Lightroom als archief en volgens mij is er in principe geen beperking aan het aantal foto's in de catalogus. Kan me wel voorstellen dat de zaak op een gegeven moment wat trager gaat lopen wanneer je met echt grote aantallen werkt. Zelf heb ik net een nieuwe catalogus aangemaakt nadat ik in de 1e zo'n 11.000 opnames had staan. Had voor mij meer een praktische reden. Die 1e catalogus kan ik dan makkelijk op een schijfje branden en meenemen. Een extra catalogus aanleggen of een andere openen gaat erg vlot in Lr.
Een optie tegen traagheid bij enorme aantallen foto's is misschien om op voorhand verschillende catalogussen aan te maken (bv een voor vogels, een vor mammals, een voor landschappen etc) om zodoende de aantallen wat in te perken?
Hoe en wat met meer dan 1 catalogus in LR (of Bridge) heb ik nog niet gezien, maar volgens jou is het makkelijk dus. Kun je ook de 1e catalgus makkelijk weer gebruiken als je eenmaal een 2e of 3de hebt gemaakt?
Ik vraag me af hoe prof's hun opslag doen, zeker als ze dagelijks fotomateriaal vergaren.
Posted: Tue 30 Dec 2008, 11:44 Post subject:
Diverse catalogussen aanmaken in LR is heel eenvoudig. Je kunt makkelijk switchen tussen de vershillende.
Zelf maak ik gebruik van 2 tegelijk. 1 voor mijn onbewerkte foto's (hier doe ik selectie, bewerking en export) en 1 voor mijn bewerkte foto's (ingedeeld per gebied).
Zoals Jaap al aangeeft, hoe groter hoe trager de catalogus. Maar meerdere is hier dus de oplossing voor.
Nu alleen nog zelf bedenken wat voor jou een handig systeem is.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 30 Dec 2008, 12:52 Post subject:
phil, jij was toch ook bij het seminar door NIDF over workflow?
Ik meen reclame op internet te hebben gezien, zowel van iview als van lightroom, waarbij een aantal beroeps een overzicht gaven hoe zij met het programma omgaan. Dat leek nog behoorlijk verschillend per fotograaf. effe googlen zou ik zeggen.
Er is overigens een groot verschil tussen stock-fotografen en fotografen die in opdracht werken. De laatste mikken het veelal gewoon per opdracht in een directory.
Ik - amateur pur sang - heb zelf ook meerdere catalogi. Eerst zoals kees beschrijft: om te schiften en bewerken (tegenwoordig toch vaak al in een snelle viewer). Wat blijft mik ik in een van de hoofdcatalogi: vogels, familie (!), landschappen & cultuur, planten, zoogdieren, portretten, diversen....
Voor presentaties selecteer ik enkele foto's uit de diverse catalogi voeg ze in een nieuwe catalogus; presentatie oman is nu in voorbereiding (nog steeds).
Kan ook handig zijn om foto's nader uit te zoeken voor een kalender of boek (of voor 'Ons Utrecht'): makkelijk om de beste/meest samenhangende/diverse foto's te selecteren.
Voor de goede orde, ik gebruik lightroom niet, maar iview (tegenwoordig expression media geheten). Dat werkt op dit punt hetzelfde.
Merci voor je antwoord,. Ik was inderdaad ook op het seminar destijds. Maar over een max. aantal kan ik me niks herinneren (even niet opgelet?), vandaar oa. ook mijn vraag alhier.
Als je mij in een PB contactgegevens van de spreker van die dag wilt mailen, graag (heb waarsch zijn gegevens erg goed opgeruimd); dan kan ik hem ook nog eens vragen.
Gebruik van meerdere catalogussen is inderdaad een optie.
Weet je of het ook mogelijk is om een catalogus later weer op te splitsen, mocht het allemaal te traag worden of mocht er toch een max. aantal zijn wat wordt overschreden?
Het splitsen van een catalogus zou heel eenvoudig moeten zijn als je deze goed hebt ingericht (in ieder geval met iview / EM). Je selecteert namelijk delen uit de te grote catalogus, en sleept deze naar de nieuwe catalogussen.
(Wat bij mij heel goed werkt is trouwens mijn slechte foto's zo snel mogelijk weggooien. Als ik drie vrijwel dezelfde foto's heb gooi ik er 2 weg. De herinnering heeft geen 10 foto's nodig, soms helemaal geen. stockbureau's komen toch niet bij mij langs)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum