Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Sigma 300-800 versus Canon EF 500mm/f4 L IS USM
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 18 Jun 2005, 10:25    Post subject: Sigma 300-800 versus Canon EF 500mm/f4 L IS USM
Een vraagje namens allen met dromen over sterke lenzen: ik zie hier de mooiste foto's voorbij komen gemaakt door de sigma 300-800 en de canon 500mm/f4. Wat zijn de pro's en contra's van beide lenzen als je ze tegen elkaar af zou zetten? Een vaste lens is normaal gesproken altijd een tikje scherper dan een zoomlens, maar op de foto's van bijvoorbeeld rein met zijn sigma zie ik eigenlijk helemaal niets daarvan terug. Een dergelijke vraag kun je ook in een fotowinkel stellen, maar ervaringen van gebruikers zijn mi misschien nog wel veel waardevoller.

Luc
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jun 2005, 11:21    Post subject:
Ja Luc, maak het nog even erger: straks krijg ik als dromer nog slapeloze nachten Smile
Overigens denk ik dat je bij deze buitencategorie lenzen het eventuele verschil in kwaliteit niet zal kunnen aflezen op 800x600 en 72 dpi.
Ben uiteraard toch ook wel benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers en wellicht nog wel meer naar de motivaties voor hun keuze voor een bepaald objectief.

rein hofman

PostPosted: Sat 18 Jun 2005, 11:28    Post subject:
........................

Last edited by rein hofman on Mon 30 Aug 2010, 18:58; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Jun 2005, 17:37    Post subject:
Hier nog een dromer....
Hoe zit het met het gewicht van de twee lenzen? Op een aantal sites wordt zo geroepen dat de Sigma zo verschrikkelijk zwaarder is terwijl ze de 500 wel uit de hand gebruiken.

Overigens kwam ik op de forums van DPReview berichten tegen van iemand die beide lenzen heeft. Hij zegt geen wezenlijk verschil in scherpte te zien.
Zijn 500mm gebruikt hij als hij een stuk gaat lopen. De 300-800 als hij op een vaste plaats zit (lees: schuilhut). Dan geeft de zoom zoveel extra voordeel omdat je niet kunt verplaatsen.

Ik heb voor mezelf niets getest maar uit de beschrijvingen neig ik naar de Sigma als ik het geld bij elkaar heb. Tot die tijd is het verder dromen.
Overigens moet ik bij aanschaf van één van de twee lenzen ook een nieuw statief aanschaffen en een nieuwe kop. Dus iets langer sparen dan alleen voor de lens!

Groeten,
Peter

Panthera

PostPosted: Sun 19 Jun 2005, 18:56    Post subject:
Ik heb bij Konijnenberg dezelfde afweging gemaakt als Rein.
Ik heb zowel met de Nikon 600/f4 als de Sigma 300-800/f5.6 een hele reeks foto's gemaakt en het een en ander bekeken. Ik heb wel een scherpteverschil gezien hoewel dat marginaal was. De Sigma kleurde echter duidelijk wat geler in vergelijking met de Nikon.
Dit is echter geen issue vergeleken met de geweldige mogelijkheid tot zoomen. Dit maakt het objectief zeer waardevol.

Door het gewicht van ruim 6 kilo, maar met name door de lengte is het niet mogelijk deze op een eenpoot te gebruiken. Een zeer stevig VERZWAARD 3-beenstatief met een goede kop is absoluut noodzakelijk.
In maart is de Sigma voor het eerst mee naar Kenia geweest en -uitgezonderd voor de vliegende flamingo's en pelikanen- heb ik eigenlijk de 4 weken alleen maar met de Sigma gefotografeerd. De statiefsteun naar boven toe en daaronder een rijstzak hebben tot de gewenste plaatjes geleid.

De 600/f4 is overigens ook niet echt vanaf een eenpoot te gebruiken. Met de 500/4 lukt dat wel, maar ik vind de 300-800 toch veel handzamer. Niet in gewicht, maar wel in zoom, en dus uitkaderings- gemak.

Persoonlijk vind ik dit objectief wel wat traag reageren, maar wil hem echt niet meer missen. Sterker nog. Ik had hem laten vallen en het objectief was total-loss. De verzekering vergoedde de nieuwwaarde omdat deze pas 7 maanden oud was. Ik kon dus een nieuwe keuze maken zonder verlies, maar dit was zeker geen optie. Ik heb onmiddelijk weer een gelijk objectief aangeschaft.

Vooraf heb ik wat informatie ingewonnen via fora waar fotografen met dit objectief werken. Zij waren unaniem positief. Ook in Kenia zie ik steeds meer collega's met dit objectief werken.

Groet
Marco

Peter van der Wijst

PostPosted: Sun 19 Jun 2005, 20:08    Post subject:
Marco, heb je een advies voor een geschikt statief en kop met de Sigma? Ik heb nu een Manfrotto 055AB. Ik zit er aan te denken om een Manfrotto 393 kop te kopen, daar hoor ik positieve reacties van van mensen die er een Canon 500/4L IS en een Canon 600/4L op gebruiken.

Overigens, is de Sigma ook bruikbaar vanuit een auto met rijstzak? Dat is toch wat ik het meest gebruik op dit moment.

Groeten,
Peter

Panthera

PostPosted: Mon 20 Jun 2005, 16:35    Post subject:
Hoi Peter,

Ik heb een bloedhekel aan statieven maar soms kan je niet anders. Naar Kenia nemen wij nooit statieven mee. Daar werken we alleen maar met rijstzakken. Veel en veel prettiger, maar je moet er wel de ruimte voor hebben.
Zelf gebruik ik een Velbon Sherpa Pro CF 630. Een lichtgewicht statief wat in staat is om het gewicht van objectief en camera aan te kunnen wanneer je er voldoende contragewicht aanhangt. Hierop zit een Magic Ball van Novoflex. Lijkt ielig, maar werkt wel. (Camera en objectief zijn er pas een keer vanaf gevallen.)

Ik overweeg een Wimberley te kopen. Het zou heel fijn en gemakkelijk werken, maar ik vind het nogal een ding. Bij Konijnenberg zit je hiervoor rond de 700 euro en bij B & H in de US kost deze 564 dollar.

Werken met een rijstzak vanuit de auto kan wel maar is lastig wanneer je de bedoeling hebt om het objectief uit je raampje van de bestuurdersstoel te steken. Het geheel is best lang en toch wel wat onhandig. Het kan wel, maar je kunt je rechternier vastprikken aan je handrem. Het objectief moet een beetje in evenwicht zijn dus komt er ogeveer net zoveel de auto in als eruit. Dat zal jou dus verder naar binnen duwen. Je gaat dan ongemakkelijk zitten waardoor je meer bewegingsonscherpte zal krijgen.

Ik ben voornemens om een eenvoudige stellage aan de buitenkant van mijn portier te maken zodat de rijstzak/Wimberly dan buiten de auto zit. Dat geeft jou een wat riantere positie in de auto. Je moet alleen uitkijken dat je met 120 niet te dicht langs lantarenpalen rijdt. Voor die tijd de camera en objectief binnenhalen.
Wanneer ik het ontwerpen in de praktijk getest heb, zal ik het hier wel even laten weten.

Groet
Marco

peter wijn

PostPosted: Mon 20 Jun 2005, 20:40    Post subject:
waar je allemaal aan moet denken... arme lantarenpalen!
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 20 Jun 2005, 20:54    Post subject:
De Sigma is nu wel genoeg besproken! Als eigenaar van een 500mm f/4 L IS USM kan ik je deze lens van harte aanbevelen! Heb de lens inmiddels 5 jaar en gekozen om zijn hanteerbaarheid en IS. Ook ik heb een hekel aan statieven, was er altijd mee aan het klooien. Nu met een éénpoot ben ik erg mobiel. Hoewel de scherpte van IS-lenzen door diverse mensen in twijfel wordt getrokken heb ik nooit problemen ondervonden. Vergrotingen op 30x40 formaat zien er geweldig uit. Met de 1.4 converter (meest gebruikte combinatie)en vergrotingsfactor van de camera (1.3X 1dmII, 1.6 x 20D)fotografeer ik nu dus met 850 en 1120 mm.

Beide lenzen geven dus prima resultaten. Het ligt er dus aan hoe je hem wilt gaan gebruiken. Een lens van 6.5 kg was voor mij geen optie. Qua prijs liggen ze niet eens zo ver uit elkaar, beide zijn duur Laughing
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Mon 20 Jun 2005, 23:09    Post subject:
Het blijft moeilijk kiezen....

Ik ben nogal gehecht aan zoom (ik heb nu alleen zoomlenzen: Sigma 18-50, Canon 28-105, Canon 100-400L) dus de Sigma met zoom optie heeft wat dat betreft voor mij een belangrijk pluspunt.
Van de lengte kan ik mij niet echt een voorstelling maken dus verhalen over een handrem in de nier kan ik me nog niet echt visualiseren. Shocked

Staat tegenover dat er met een Sigma altijd een risico is dat met een toekomstige body deze lens niet meer werkt zonder nieuwe chip ofzo.
Dat heb je met de Canon natuurlijk niet en bovendien heb je dan IS, minder lengte, minder gewicht.

Ik ben er nog niet uit...

Overigens een Manfrotto monopod heb ik ook al. Die moet de 500mm wel kunnen dragen. Iemand ervaring met zo'n driepootje die je daaronder kunt zetten?

Groeten,
Peter

P.S. - nog een voordeel van de Canon --> f/4 tegen f/5.6

peter wijn

PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 7:58    Post subject:
als canon (of nikon, minolta, pentax, olympus, leica - oh nee leica zal niet veel meer veranderen?) zijn bajonet en cpu-systeem opnieuw veranderen zou, dan heb je aan de dan oude canonspullen even weinig als aan de sigma/tamron/tokina etc. Behalve dan dat de ondersteunende merken gebouwd zijn om meerdere van de bovenstaande heren te dienen, en dus makkelijker aan te passen zullen zijn.
peter
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 12:53    Post subject:
Panthera wrote:

Wanneer ik het ontwerpen in de praktijk getest heb, zal ik het hier wel even laten weten.

Groet
Marco

Marco, en anderen.

In mijn persoonlijk album heb ik een plaatje gezet van een ontwerp window mount van een vriend van mij in zuid afrika. Dit is echt fantastisch. Helaas heb ik niet de middelen om dit na te doen, maar mocht dat ooit wel zo zijn heb ik de plaatjes om het te doen. (Voor meer plaatjes mail mij ff.) Je kunt zelf kiezen hoe ver je je balhoofd naar buiten plaatst en dus voor die sigma lens te fine-tunen.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=23424

Op deze mount zit een burzynski (of hoe je dat ook schrijft) balhoofd, wat m.i. het beste balhoofd is dat er bestaat, alleen kan het maar 45 graden kantelen. Maar dat is voor in een auto meer dan zat. Voordeel van dit balhoofd is dat ie heel laag is.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

Peter

P.S. Als iemand van plan is dit na te bouwen houd ik mij aanbevolen voor een copy. Very Happy
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 13:18    Post subject:
Bedankt voor alle reacties en zijsprongetjes! Beide lenzen hebben ieder hun eigen voordelen, kwalitatief zijn ze beiden top, dat is wel duidelijk. Voor mezelf: ik denk dat ik, als ik klaar ben met dromen, de 500mm/f4 zal aanschaffen, vanwege het relatief mindere gewicht en vanwege de wens om vliegende vogels te fotograferen (lijkt me makkelijker met de 500mm/f4). Volgens peter wijn begin ik al symptomen van CAS te vertonen (Canon Acquiry Syndrom)... Laughing

Luc

ps..Overigens had ik al bijna een 500mm tweedehands op de kop getikt, maar helaas werd het gentlemans' agreement niet nagekomen...achteraf gezien niet zo erg, want daardoor heb ik me nu iets breder kunnen orienteren door dit topic te openen)
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 14:07    Post subject:
luc,
ik ken ergere verslavingen: zo is een NAS meestal net even kostbaarder.
(gelukkig komen we nog wel eens in de frisse lucht met onze hobby, uh, met onze levensinvulling)
peter
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 16:46    Post subject:
Quote:
P.S. - nog een voordeel van de Canon --> f/4 tegen f/5.6

Klopt niet helemaal. De meeste foto's die ik hier zie, zijn gemaakt in combinatie met een 1,4 convertor. Dat resulteert dus in een extra stop.

Overigens kan ik mij zeker vinden in je redenatie dat je met die 500 beter vliegende vogels kunt fotograferen.
Voor zittende vogels prefereer ik de Sigma zodat de enige conclusie is dat je ze maar beter beiden kunt aanschaffen.

Misschien eerst even een loterij of het belspel van Skyradio winnen.
Veel succes in ieder geval.

PeterH: Erg bedankt voor je meedenken en de tip. Ik had zo'n zelfde constructie voor ogen, maar dan twee naast elkaar en op de verbindingsbrug het balhoofd of de rijstzak. Zeker met zo'n gewicht vind ik deze constructie enigzins eng. (Zal wel nergens op slaan, maar ik heb een tik overgehouden van de vorige valpartij (Interpolis ook denk ik).)

Groeten
Marco

PS. Wel een hoop Peter's in deze topic.

Peter van der Wijst

PostPosted: Tue 21 Jun 2005, 17:44    Post subject:
Hoi Marco, een van de Peters hier. Wink

Ok, dan maar allebei aanschaffen..... Confused nog even doorsparen of een goede sponsor vinden. Een loterijtje is ook nooit weg. Laughing

Inderdaad zit je toch aan die f/5.6 als je een Canon convertor gebruikt. Op dit moment heb ik een Tamron 1.4x convertor die het prima voor mij doet in combinatie met mijn 100-400L. Maar deze wordt niet gezien door de camera als convertor (de drie pinnetjes ontbreken) dus wordt het diafragma niet aangepast. Autofocus werkt goed met mijn 10D mits er voldoende licht is.

Groeten,
Peter

Peter van der Wijst

PostPosted: Sat 09 Jul 2005, 9:11    Post subject:
Hoi,

Ik heb gister mijn nieuwe Canon 500 opgehaald. Daar heb ik dus toch voor gekozen ipv de Sigma. En nu ik het zo in de hand heb gehad ben ik ook wel blij met deze keuze. Ik moet nog enorm wennen aan dit extra gewicht en deze extra lengte. Van meer was ik op dit moment niet vrolijk geworden.
Misschien over een hele poos als dit weer helemaal normaal is, dat dan een Sigma nog weer eens een optie wordt maar voorlopig ga ik genieten van mijn nieuwe supermonstertje.
De mist trekt inmiddels op, tijd voor wat veldtesten! Very Happy

Groeten,
Peter

Panthera

PostPosted: Sun 10 Jul 2005, 19:50    Post subject:
En hoi weer terug.

Je zal wel geen tijd hebben om dit berichtje te lezen, maar vanaf deze plaatst gefeliciteerd met je aankoop en dat je er maar lang veel plezier van mag hebben.

Groet
Marco

Peter van der Wijst

PostPosted: Sun 10 Jul 2005, 21:34    Post subject:
Hoi Marco,

Ik heb toch tijd gevonden om dit te lezen. Bedankt voor je felicitatie.
Zojuist twee foto's geupload (hopelijk zijn ze snel zichtbaar) die ik vanmorgen heb gemaakt in de Eempolders bij Eemnes. Ik heb nog wat oefentijd nodig (iedereen toch?) maar dat gaat wel goed komen. Smile

Groeten,
Peter

sam janssen

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 15:22    Post subject:
Willen jullie alsjeblieft ophouden(grapje) ik word helemaal gek als ik die prijzen zie. Maar ik zou toch liever de sigma willen hebben hoef je toch nietzo veel te sjouwen wandt dan kan je gewoon vanuit je luie stoel een winterkoning op een Km afstand fotograferen. :D :D :D

150mm Macro
200mm 2.8
2x telecoverter
1,4 teleconverter
10-20mm groothoek 5.6
Sigma 300mm F4
(Dit aparatuur leen ik van mijn vader
nikon D70s
Manrotto 681B monopod.
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Mon 02 Oct 2006, 14:46    Post subject:
peter wijn wrote:
luc,
ik ken ergere verslavingen: zo is een NAS meestal net even kostbaarder.
(gelukkig komen we nog wel eens in de frisse lucht met onze hobby, uh, met onze levensinvulling)
peter

mmm.... weet ik alles van Peter! De uitbreidingen kunnen niet eens meer bij mijn lijstje.

Golf-man
Reply with quote

Gerard Schouten

PostPosted: Mon 02 Oct 2006, 18:26    Post subject:
Leuk en nuttig dit thema. Ik heb mijn spaarcentjes nagenoeg bijeen en ga binnenkort eens zo'n superlens aanschaffen. Na het lezen van de discussie blijf ik toch bij mijn voorlopige keuze (Canon 500) vanwege de grotere hanteerbaarheid.

Jeroen Gense

PostPosted: Tue 03 Oct 2006, 19:32    Post subject: converter en Sigma 300 800
Hoe zit het met de kwaliteit en AF wanneer je de Sigma 1.4 keer converter er tussen zet?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Werkt AF nog wel en hoe is beeldkwaliteit?

Groet
Jeroen Gense
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Tue 03 Oct 2006, 19:41    Post subject: Re: converter en Sigma 300 800
Jeroen Gense wrote:
Hoe zit het met de kwaliteit en AF wanneer je de Sigma 1.4 keer converter er tussen zet?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Werkt AF nog wel en hoe is beeldkwaliteit?

Groet
Jeroen Gense

AF werk nog zij het een fraktie langzamer en de beeldkwaliteit is naar mijn idee nauwelijks minder, gewoon erg goed.

Golf-man
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Tue 03 Oct 2006, 19:43    Post subject: AF maar bij Canon bodies
Hoe zit dat bij Canon bodies?

Dus het werken van AF met gebruik van converter en 300 800?

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum