Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

kwaliteit foto's na croppen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 20:40    Post subject: kwaliteit foto's na croppen
aangezien ik wat problemen heb met mijn 40D + canon EF 100-400 IS. Werd mij door kamera-express verteld dat dit aan de krachtigheid van mijn body zou liggen.

zij zeggen dat waneer ik flnk wil kunnen croppen in mijn foto's waarschijnlijk de Canon EOS 5D Mark II hierin een hele grote stap heeft gemaakt.

nu is mijn vraag:

wat bepaald in mijn body nu tot hoever ik kan croppen zodat mijn foto's toch nog scherp zijn.

Groet,

Johan Steijaert
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 20:48    Post subject:
Wat is precies js bedoeling? Natuurlijk is die 5d beter. Je 40D heeft echter een verlengingsfactor van 1,6x. Als je dus cropt om de beelden dichterbij te halen schiet je daar niet veel mee op. Tevens is het een heel ander soort camera, niet direkt the right tool for the job als ik denk aan vogel fotografie.
Je hebt het over onscherpte, ik neem aan dat je je lens op 400mm gebuikt en bij het croppen stuit op onscherpte. Dat kan dus kloppen, daar staat deze lens bekend om. Investeer dan liever in beter glaswerk en blijf bij je snelle 40d met verlengingsfactor.
Back to top
Reply with quote

Inge van der Wulp

PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 21:19    Post subject:
Wat voor problemen heb je dan? Sorry dat ik het zeg maar onscherpe foto's liggen over het algemeen niet aan de body maar aan de maker van de foto's. Ik heb dezelfde combinatie en het vergt gewoon wat oefenen met deze lens. De 40D is een geweldige body de lens kan inderdaad beter (maar niet iedereen heeft daar de financien voor Hendrik). Je hebt met deze lens voldoende licht nodig om een flinke sluitertijd te krijgen. Toch lukt het mij regelmatig om goede foto's te nemen. Jou ook zo te zien want ik heb een foto van een wulp gezien die best goed is.

Met "maar" 400mm max voor je body moet je creatief en vindingrijk zijn om net zulke foto's te maken als de mensen met een 500mm of meer. Of gewoon genoegen nemen met een andere manier van foto's maken. Croppen is zo wie zo niet zo'n goed idee. Dat maakt je foto's niet beter. Hoewel het niet onmogelijk is met de 40D doe ik het eigenlijk nooit teveel. Daar zou ik nooit een andere body voor gaan aanschaffen. Want daar schiet je niets mee op.

Om goede foto's met de 100-400mm te kunnen maken is er eigenlijk maar één sleutelwoord. LICHT! Je moet voldoende licht hebben en flink oefenen. Of flink sparen voor een andere lens hoewel dat zeker geen garantie geeft op goede foto's. Die maak je nog altijd op het moment dat je de sluiter laat klikken.

Succes!

Inge
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 21:31    Post subject:
Croppen hoeft op zich geen probleem te zijn.

Je 40D heeft uit m'n hoofd gezegd 10 Megapixels. Dit is meer dan genoeg om wat te croppen. Mijn 'ouwe' 20D heeft 8 Megapixels en hiermee is het ook goed mogelijk om wat te croppen. Het is er maar net naar hóé je cropt.
Crop altijd op het origineel. Je hebt dan de meeste pixels en je houdt ook nog veel pixels over. Nooit na verkleinen nog iets croppen, want dit gaat ten koste van de kwaliteit, omdat je al minder pixels hebt en er daar ook nog eens een aantal af haalt.
Expirimenteer ook eens wat met croppen. Een crop maken kan vaak best nuttig zijn. Je kunt, als de vogel in het veld nét iets ver weg stond, de vogel wat groter in beeld halen.
Crop alleen nooit té veel, want dit gaat ten koste van de kwaliteit. Als de vogel op het origineel een onooglijk puntje is, moet je niet zó ver gaan croppen dat er een ruizige, onscherpe vogel vol in beeld komt te staan.... dan kun je beter nog eens proberen om die vogel te fotograferen, als hij wat dichterbij is.

Over je lens en je camera.
Daar is echt niks mis mee. Inge zegt dat je licht nodig hebt, maar volgens mij kun je met een lichtsterkte van 5.6 op 400 millimeter nog aardig fotograferen als er wat wolken voor de zon zitten. Ik fotografeer zelf met de Bigma (50-500) die op 500 Millimeter een lichtsterkte van 6.3 heeft, en met lichte bewolking is daar ook nog goed mee (uit de hand) te fotograferen.
Wel geldt hier: oefening baart kunst. Als je vaak uit de hand fotografeert dan went dat op een gegeven moment en gaat dit een stuk makkelijker. Als je liever vanaf statief fotografeert gaat dit op den duur heel goed. Iedereen doet dat anders, en je moet zelf uitvinden wat voor jou het beste is.
Aan de combinatie zal het niet liggen.

Quote:
wat bepaald in mijn body nu tot hoever ik kan croppen zodat mijn foto's toch nog scherp zijn.

Conclusie: Als het origineel goed scherp is (dus geen (bewegings-)onscherpte) dan kun je redelijk croppen (denk hierbij aan ongeveer 50% van het origineel). Let ook op de ISO-waarde. Als je een hoge ISO-waarde hebt ingesteld, heb je meer korrel in je foto. Als je de foto gaat croppen, wordt die korrel (ruis) dus veel beter zichtbaar en dit komt de foto ook niet ten goede.

Zomaar wat tips.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.

groet,
Jaco

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

Fransie_

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 11:19    Post subject:
Denk in eerste plaats dat je een hele scherpe foto moet hebben goed om te kunnen croppen.

Heb zelf ook de 100 - 400 en kom daardoor mm te kort zodat ik altijd wel wat moet croppen.
De eerst tijd dat ik deze lens gebruikte kreeg ik ook niet zo een goed resultaat.
Op het moment dat ik de ISO waarde naar 400 verhoogde werden de foto's een stuk scherper en ging het croppen gelijk ook een stuk beter.
Als ik op mijn 450D de ISO waarde naar 800 zet krijg ik naar mijn idee te veel ruis. Daardoor denk ik dat voor mijn camera ISO 400 het beste is.

Op een 40D heb je veel meer mogelijkheden om met je ISO waardes te spelen.

Misschien kan je hier wat mee.

Succes,
Frans

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 12:01    Post subject:
De combinatie die je gebruikt moet gewoon goed zijn. Het vergt hoe dan ook een andere manier van fotograferen met grotere telebereiken. Ik heb dezelfde lens, en was in het begin ook niet tevreden. Na een tijdje begin je je vertrouwd te voelen met de lens en gaat het stukken beter. Verwacht niet dat je een vogel op een meter of 30 nog scherp krijgt, vergeet dat maar (of het moet een grote vogel zijn Very Happy ). Mijn ervaring is dat vanaf diafragma 8.0 de lens gewoon goed is ook op ISO400. Ik heb de lens voordat ik de 500mm had ook wel gebruikt met een 1,4x converter en dat viel ook niet tegen. Je moet alleen een beetje geluk hebben dat je een scherp exemplaar hebt. Zitten wel eens wat mindere exemplaren tussen helaas. Een voorbeeldje zonder converter:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=112667
je moet gewoon veel gaan fotograferen en veel instellingen uit proberen.
Succes.

Ruud

urbanguard

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 16:38    Post subject:
hoeveel je kunt croppen is afhankelijk van de scherpte van het origineel. dit kun je het best controleren door je foto's altijd op 100% op je monitor te bekijken. dus 1 pixel van de foto is 1 pixel op je beeldscherm. in PS even dubbelklikken op het vergrootglas.(zelf gebruik ik een gratis programmaatje van internet.)
als je dan ziet dat de foto niet optimaal scherp is, kun je beter niet te veel croppen, of nog beter, de foto in het ronde archief en opnieuw beginnen.

Johan Steijaert

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 16:58    Post subject:
Oke,

allemaal bedankt voor de input. Ik ga dit meenemen en maar eens goed oefenen.

Groet,

Johan Steijaert
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote

MensSt

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 23:39    Post subject:
ik volg Inges met het sleutelwoord Licht voor de 100/400

Ik was int begin ook een beetje verveelt door het onscherpe op 400 mm ik kocht hem int najaar en heb moeten oefenen, met laat ons zeggen het slechtere weer, maar als er dan wat zon doorkomt geeft dit toch nog schitterende foto s en valt het croppen ook een stuk beter te doen

Wiert Land

PostPosted: Wed 21 Jan 2009, 21:06    Post subject:
Bart Hofman wrote:
En bij deze lens moet als je vanaf statief fotografeert de IS uit zetten. Het kan namelijk zijn dat je als je dat niet doet je een onscherpe foto krijgt.

Is dat niet regel met alle objectieven die stabilisatie hebben??
Reply with quote

Boudewijn Schreiner

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 1:49    Post subject:
Bedankt voor de informatieve link.
Ik was toch wel verrast toen ik in de tabel zag dat je de IS moet uitschakelen als je de EF300mm f/4L IS USM op statief gebruikt.
Ik doe dat namelijk nooit en merk ook niet dat het systeem in de war raakt.
Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS;
Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Back to top
Reply with quote

Willem de Wolf

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 8:34    Post subject: kwaliteit foto's na croppen
Goeie verwijzing voor de Canonlenzers, Bart!

Als ik het goed begrepen heb moet je alleen bij enkele lenzen de IS uitzetten als je een statief of rijstzak gebruikt:

dat zijn dus de

* EF 28 - 135mm f/3,5-5,6 IS USM (zelden voor vogelfotografie gebruikt lijkt me...)

* EF 75 - 300mm f/4-5,6 IS USM
* EF100 - 400mm f/4,5-5,6 L IS USM

en de heel veel gebruikte

* EF 300mm f/4 L IS USM

Weer wat geleerd! Dit levert natuurlijk nog betere foto's op, ook op BP Wink groet, Willem
Back to top
Reply with quote

MensSt

PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 18:27    Post subject:
Mss onozele vraag maar toch stel ik ze geld dit ook als je de lens gebruikt op statief met balhoofd als je je object volgt?

MensSt

PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 18:50    Post subject:
Ok cool bedankt Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum