Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vogelen in de omgeving van Salou

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 10:33    Post subject: Vogelen in de omgeving van Salou
Hallo,

Wij gaan in juli op vakantie naar Salou.
Nou zal de hele familie wel de hele 10 dagen op het strand te vinden zijn.
Maar ik wil wel eens wat van de omgeving en vogels in het spaanse land zien.
Nou is er midden in Salou wel een park maar daar zitten alleen duiven, mussen en nog meer duiven. Dus dat weet ik nu wel.
Mijn vraag is zijn er in de buurt van Salou leuke stukjes natuur waar het leuk vogelen is?
Het moet wel met een huurauto binnen een paar uur te rijden zijn.

Bij voorbaar dank voor jullie ideetjes en reacties.

Groet Arno
Back to top
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 16:09    Post subject:
Hallo Arno,

Als je in Salou zit ben je maar ong. 70 km. van de Delta de l'Ebro vandaan ri. zuiden.
Het is een groot gebied, een noord en een zuid gedeelte met in het midden de Ebro, je vind er bijna geen toeristen, alleen wat vogelaars.
Als je van de noordelijke helft naar de zuidelijke wil kan dat alleen in het dorpje Deltebre via een pontje.
Gebied is veel plasdras en moeras.
In het dorp Deltebre is een natuurinformatiecentrum waar je op verschillende vogelspotgebieden word gewezen waar men de vogels goed kan waarnemen.
Ik ben er zelf nog niet geweest, dus kan verder geen info meer geven.
Deze tip heb ik zelf ook van iemand gekregen en ga er in mei ook heen.

Groet en heel veel plezier daar.

TIP: Niet aan iedereen door vertellen hoor, anders wordt het er zo druk Wink

Joke.
Back to top
Reply with quote

Remko

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 19:05    Post subject: Remko
Ik sluit me volledig aan bij Joke. Ik ben weleens in Deltebre geweest. Het is een laag gelegen zompig gebied met veel rijst- en rietvelden. Ik heb toen hoofdzakelijk gevist op de Ebro en op zee, dus ik heb niet zoveel op vogels gelet. Maar er moeten daar enorm veel vogels zitten. Hou in ieder geval rekening met enorm veel muggen!
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 19:18    Post subject:
ebrodelta is echt super wat betreft vogels, als je wilt zien wat je daar allemaal kan verwachten moet je maar even kijken op:

www.ltdphoto.com

en dan onder reizen bij spanje 2008 kijken, daar staan 4 pagina's foto's die ik in de ebrodelta gemaakt heb.

groeten Lesley

Joke Huijser

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 20:06    Post subject:
Lesley, wat een machtig mooie foto's heb je op je website staan.
Ik mis alleen de namen erbij, veel ken ik er wel zoals de bijeneter, scharrelaar e.d., maar ook een aantal niet.

Waar zo'n oproepje al niet goed voor is, er staat me wat te wachten zo te zien.

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 20:38    Post subject:
bedankt Joke, er staat je idd heel wat te wachten daar.

het gebied zelf vind ik persoonlijk niet heel mooi, maar er zitten wel veel leuke en mooie vogelsoorten.

zo onderhand alle europese reigers zijn daar wel te vinden, alleen de grote zilverreiger niet en van de roerdomp weet ik het eigenlijk niet.

groeten Lesley

p.s. de namen moet ik er idd nog bijzetten Embarassed

Karel Mauer

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 23:16    Post subject:
Lesley schrijft
Quote:
alleen de grote zilverreiger niet

toch is deze soort alweer een aantal jaren jaarrond aanwezig, met de laatste 2ą 3 jaar zelfs met een bescheiden aantal broedparen als ik me niet vergis.

Wil je meer foto's uit de Ebro zien (en zien welke soorten je daar onder andere tegen kunt komen), gebruik dan de zoekfunktie en tik bij "plaats" eens "Ebro"of "Ebro-delta" in.

Zeker een aanrader, Arno (ik zou de familie gek maken met dit gebied. Kun je elke dag iets doen. Hoef je niet telkens 70 kilometer te rijden).
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 23:25    Post subject:
oke, dat wist ik niet Karel, ik heb ze daar niet gezien en dacht dat ze ook niet zover die kant op voorkwamen, weer wat geleerd.
weet je ook of de roerdomp daar ook zit? dan kan je nl. alle europese reigersoorten daar verwachten.

Karel Mauer

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 23:31    Post subject:
Roerdomp is niet erg algemeen daar (understatement ?). Ik heb de soort er zelf nooit gezien, wel van anderen gehoord die 'm daar gezien hebben. Roerdomp is de enige reigersoort die nog ontbreekt op mijn "Ebro-lijst", maar ja Westelijke Rifreiger maakt toch wel weer veel goed ... Wink
Reply with quote

Remko

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 23:33    Post subject: Muggen langs de Ebro
Ik zou niet aanraden om een huisje te huren in de Ebro-delta. Er is, behalve vissen en vogelen, niets te beleven. Je doet daar je andere gezinsleden absoluut geen plezier mee. Ik was er in september en de rijstoogst was in volle gang. Combines op rupsbanden ploegden door de modder. Of het daardoor kwam of dat het de tijd van het jaar was weet ik niet, maar het was er werkelijk vergeven van de muggen. 's Avonds kon je niet meer buiten komen. Mijn vismaat had 83 muggenbulten, alleen op zijn rug had hij er al veertig. Het strand is er lelijk. Echt, ik zou er overdag gaan vogelen en gaan fotograferen en ik zou mijn familie lekker in Salou laten. En voor het donker als een speer naar Salou om de muggen niet tegen te komen.
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 23:58    Post subject:
Het is natuurlijk maar wat je er zoekt, Remko. Ik ben er de laatste 25 jaar nu al een aantal malen geweest in juli/augustus, met mijn gezin. Altijd een fijne vakantie gehad, maar ja mijn kinderen houden niet zo van disco en massaliteit, dus Salou hoefde (gelukkig) dan ook niet. Dat het strand er lelijk was kan ik niet onderschrijven (en, wat is lelijk ?). Lekkere brede zandstranden...en lekker rustig. Je hoeft er echt niet bij iemand op schoot te zitten zoals bij Salou of Zandvoort.
Wat die muggen betreft, dat is echt plaatselijk en tijdsgebonden. Ik kampeer altijd, en je zou zeggen dat je op een camping meer last zou moeten hebben dan in een huisje. Ik ga niet ontkennen dat ze er zijn, maar het beeld dat jij schetst heb ik nog niet meegemaakt. Daarnaast is het altijd nog mogelijk om net onder (of boven, maar de zuidelijkste helft is het meest interessant) de Ebro een verblijfplaats te vinden.
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 14:09    Post subject:
Karel, ik lees dat jij ook kampeer, heb je tips voor me wat een goede camping (zonder toeters en bellen, maar die zullen daar waarschijnlijk niet zijn) is als uitvalsbasis om dat gebied te bekijken.
Ik lees ook dat het zuidelijke gedeelte het mooist is, kan je de vogels van vrij dichtbij observeren of is het telescoopwerk.

Er is ook een natuurgebied bij Sant Pere Pescador "Parc Natural Aiquamolls De l'Emporda", daar zijn 323 soorten waargenomen waarvan er 93 nestelen in het gebied.
Heeft iemand hier meer info over?

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 14:16    Post subject:
Hoi Joke,

ik heb daar ook gekampeerd, stond op camping Eucalyptus (volgens mij heet het plaatsje ook zo) we hadden een dwergooruil boven de tent (alleen 's nachts gezien en gehoord)

is verder idd niet veel te doen, maar ze hebben nog wel een zwembad en je kan met je auto tot op het strand (ook leuk, als je tenminste niet vast komt te zitten)

zit ook een restaurantje bij de camping (de kip is erg lekker Wink )

wat betreft aiquamolls, ook daarvan staan foto's van vogels op mijn website Very Happy

groeten Lesley

Ricardo

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 17:23    Post subject: Meer info over aiguimolls
Hoi,m

Ik ben daar een paar jaar geleden geweest en was aangenaam verrast door het nationale park Aiguimolls dat een paar kilometer van Salou vandaan is.

Op de onderstaande site kun je info vinden. Het is in het Spaans, maar als je wat doorklikt zie o.a. een .pdf met daarop een kaart met wandelroutes en observatiehutten. Er staat ook een spaanstalige checklist op en die bevat flink veel soorten. Wil je weten welke soort dat is dan kom je daar snel achter door de naam in te voeren bij Google Images.

http://www.aiguamolls.org/interior/ca/369-61/parc-aiguamolls-de-lemporda.html

Voor mij waren de leukste vogels de Lachsterns en de Scharrelaars. Verder de gebruikelijke Spaanse soorten als Cirlgors, Roodkopklauwier etc... Let ook goed op Steenuil, want die is in Spanje behoorlijk algemeen.

Groet,

Ricardo van Dijk
Back to top
Reply with quote

Ricardo

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 17:38    Post subject: Foutje
Shit, ik was even in de war met Rosas. Salou ligt toch wel te ver weg om aguimolls te bezoeken.

Je kunt proberen via deze site wat te vinden, waar alle Important Bird Area's van Spanje op de vinden zijn:

http://www.seo.org/ibas.cfm?idComunidad=10

Oja, en er bestaat ook nog een site met Rare Birds meldingen in Spanje, maar die is nogal onoverzichtelijk:

http://www.rarebirdspain.net/arbsr000.htm

Groet,

Ricardo van Dijk
Back to top
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 18:40    Post subject:
Ricardo bedankt voor het doorgeven van de site's, daar kom ik wel uit.
Wij gaan naar alle twee de parken en daarna door naar de Pyreneeėn naar het Parque Nacional de Ordesa, dat is ook een heel mooi gebied, vogels maar ook vlinders, ook mijn hobby.
Iedereen bedankt voor de informatie, het was wel een oproepje van Arno maar ik heb er ook veel aan, en ik hoop Arno ook.

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 22:54    Post subject:
Ha die Joke, geloof het of niet, maar in de Ebro en er net onder is het meeste zonder toeters en bellen, ook de campings en stranden. De camping die Lesley noemt is qua ligging het meest ideaal. Het ligt aan een zeer breed zandstrand (makkelijk voor de strandliefhebbers) en vanuit deze camping kan je (met de auto) alle richtingen op. Ook lopend rond de camping is er het een en ander te beleven. Nadeel is dat de camping betrekkelijk jong is en er dus nog niet volop begroeiing is waar je op de dag verkoeling kunt zoeken. Verder in de wijde omgeving geen vertier of bezienswaardigheden.
Andere mogelijkheden zijn een paar campings net ten zuiden van de Ebrodelta, net onder San Carlos de Rapita. Een gemoedelijke kleine camping ("Estanyet") ligt aan de zuidkant van het dorpje Cases d'Alcanar. Voordeel: redelijk tot goede beschutting onder de bomen, (historische) bezienswaardigheden op niet te grote rijafstand, ook andere soorten aanwezig (o.a. Eurokanarie op en Moorse Nachtzwaluw vanaf de camping). Nadeel: iedere keer toch wel zo'n 20 km rijden, lastig, vooral omdat je pas vanaf 7 uur het terrein af kan. Op deze camping een aantal Spanjaarden, een paar Belgen, weinig tot geen Nederlanders en vooral Fransen.
Voor de Pyreneeėn kan ik je de camping "Los Pyreneos" aanraden (In St Cilia de Jaca, ca 20km westelijk van Jaca). Veel vogelaars aanwezig (hetgeen je pas 's avonds ontdekt bij de plaatselijke Oehoe !). Er is (waarschijnlijk nog steeds) een logboek bij de receptie aanwezig die ik daar een aantal jaren geleden heb neergelegd. Voor vogels moet je maar eens hier op Birdpix kijken.
Veel plezier alvast.
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 14:22    Post subject:
Bedankt Karel, ik heb de plaatsjes opgezocht en ze liggen inderdaad gunstig.
Wat zijn jullie toch een lieve mensen om zo met me mee te denken, leuk is dat.
En nu maar hopen dat ik met een lading foto's thuis kom.

Groeten, en voor iedereen veel schaats plezier.
Joke.
Back to top
Reply with quote

strawbale

PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 20:25    Post subject:
hallo allemaal,

ik ben per toeval op dit forum gekomen toen ik zocht naar informatie over 'vogelen' in de Ebro-delta waar ik misschien dit jaar (eind april/begin mei) met mijn ouders (mijn vader is een gepensioneerde ornitholoog) en mijn zus (en familie) een (ruime) week wil doorbrengen.
is er iemand van jullie al eens in die tijd geweest (ikzelf ooit eens in februari) en was/is er dan veel te zien?

en weten jullie of er op die camping eucalyptus ook 'huisjes' te huur zijn (gezien de leeftijd van mijn ouders…)?
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 21:17    Post subject:
Ik dacht wel dat er huisjes te huur waren op Eucalyptus (is de laatste jaren erg "in" in Spanje). Ze hadden ze in ieder geval al op de oude camping. Ze hebben een site, dus even googlen.
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Sun 11 Jan 2009, 1:00    Post subject:
ze hadden toen ik er afgelopen zomer was in ieder geval wel huisjes, dus volgens mij is dat geen probleem.

Esthera

PostPosted: Tue 16 Jun 2009, 14:48    Post subject:
Mijn ouders hadden gepland om naar Ebro-delta te gaan, dus ik hoop niet dat het te erg tegevalt Razz
Het ligt allemaal redelijk dicht bij elkaar, dus ni het ergste geval gaan ze door naar een andere plek in de omgeving.. Ben wel heel benieuwd naar Salou.. Op tv lijkt het altijd alleen maar om het uitgaan te gaan.. En ook de meeste salou websites zijn op jongeren gericht.
Back to top
Reply with quote

john.bre

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 2:05    Post subject:
Karel Mauer wrote:
Ik dacht wel dat er huisjes te huur waren op Eucalyptus (is de laatste jaren erg "in" in Spanje). Ze hadden ze in ieder geval al op de oude camping. Ze hebben een site, dus even googlen.

lijkt me erg leuk om eens op vacantie te gaan toch een vraagje is dit de bewuste camping die jullie bedoelen ?
http://www.campingeucaliptus.com/
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum