Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

canon lenzen (beginner)
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 16:41    Post subject:
Ik heb geen ervaring met de 400mm f/5.6 met 1.4x TC. Het lijkt mij dat qua scherpte en contrast op hetzelfde niveau zit als de 300mm met 1.4x. TC. Echter je zit met een veel hoger diafragmagetal met de 5.6. 5.6 x 1.4 = f/7.9. Daarnaast ben je met de 400 + 1.4x je AF kwijt.

Beste keuze lijkt mij de 300mm f/4 + 1.4x TC van canon.
Reply with quote

bart.k

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 17:37    Post subject:
De 300/4.0 zonder converter is iets scherper dan de 400/5.6, maar als je er een 1.4x converter op zet heb je 2 vergelijkbare 400 mm combinaties. De 300 heeft dan als voordeel de beeldstabilisatie, de 400 heeft de snellere autofocus.
Er zijn mensen die erg enthousiast zijn over de 400 mm lens met 1.4x converter, de beeldkwaliteit is nog best goed, maar je verliest autofocus. Met trucjes kun je dit omzeilen. maar zelf ben ik nooit zo blij geweest met de resultaten.
De beste weg voor jou is waarschijnlijk de 300/4.0 L is met 1.4x converter, en veel oefenen in het benaderen van vogels, Je moet straks 2 keer zo dicht bij de vogels komen voor dezelfde vergroting, maar de foto's worden beter.

Nagtie

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 17:45    Post subject:
Je zal dus beter je best moeten gaan doen om de vogels te ontmoeten!
Dat is misschien ook wel de kick van de vogel fotografie!
iedereen kan in de tuin gaan zitten en een mus zien, maar je zult als het ware uit de stoel moeten, en zorg dat jij dichter bij de vogel komt, of d vogel dichter bij jou!
Ik denk echt dat 300mm plus converter genoeg gaat zijn! Zeker als je gaat voor goede kwaliteit! Ze worden al gauw beter dan je digiscoop!
Dus als dat jou standaard kwaliteit is waar je overheen wilt is de sigma 170-500 ook een optie, maar ik ben bang dat je dan na anderhalf jaar zit te balen!
Reply with quote

Pieter Cox

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 18:28    Post subject:
Nagtie wrote:
Je zal dus beter je best moeten gaan doen om de vogels te ontmoeten!
Dat is misschien ook wel de kick van de vogel fotografie!
iedereen kan in de tuin gaan zitten en een mus zien, maar je zult als het ware uit de stoel moeten, en zorg dat jij dichter bij de vogel komt, of d vogel dichter bij jou!
Ik denk echt dat 300mm plus converter genoeg gaat zijn! Zeker als je gaat voor goede kwaliteit! Ze worden al gauw beter dan je digiscoop!
Dus als dat jou standaard kwaliteit is waar je overheen wilt is de sigma 170-500 ook een optie, maar ik ben bang dat je dan na anderhalf jaar zit te balen!

Hoe bedoel je dan? Waar ga ik last van hebben?
En die 300mm, kost die lens 1000 Euro als ik mij niet vergis Confused
Kan ik dan niet beter voor sigma te gaan?
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 19:08    Post subject:
Pieter Cox wrote:
Geeft de 400mm + 1.4x hetzelfde resultaat?
Want een 400mm x1.4 x 1.6 (cropfactor camera) = 896 mm

De meest betaalbare 400mm van Canon is de 400mm f/5,6. Als je hier een 1.4x converter op gaat plakken, verlies je de autofocus. Je zult dan dus handmatig scherp moeten stellen, lijkt me zelf voor vogels niet erg handig.
Bovendien verlies je ook weer meer licht, waardoor je langere sluitertijden nodig zult hebben. Kan bij goed licht dus wel (zonder AF), maar ik zou het zelf niet doen.
Bovendien heeft deze lens geen IS, waardoor het weer lastiger uit de hand fotograferen is.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Peter Grobben

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 19:52    Post subject:
Niet te vergeten dat een 300 F4 een schitterende doorgroeilens is.
Wat ik daarmee bedoel is dat deze lens erg betrouwbaar, duurzaam en dus behoorlijk waarde vast is.
Helemaal als je hem al zelf 2e hands op de kop weet te tikken, dan is het gelijk al een voorschotje op je eerstvolgende lens!.
Ga er van uit dat, als je meer mm wil en ook nog eens dezelfde of betere kwaliteit dan de 300 F/4 ,
dat je never en nooit onder de 1000 euri gaat komen (ook niet 2e hands).
Het lijkt me klaar, of deze of door sparen.

Gr,
Peter Grobben

guido mwm

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 20:04    Post subject: 300 f4
heb vorig jaar me uitgebreid geinformeerd via BP en de canon 300 f4 plus extender 1,4 gekocht. heb daar voolropig mijn ahndne aan vol. als ik daarmee regelmatig goede foto's kan maken stap ik pas over naar een duurdere. dus ooit komt er een inruil Smile
groeten Guido
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 21:17    Post subject:
dat ligt er dus aan wat je verwacht!
Je kunt prima de 150-500 van Sigma nemen, is niet veel mis mee, alleen ga je er alleen mooie plaatjes mee maken bij mooi licht!
Als je de digiscoop gewend bent ga je echt verschil zien! je foto's worden heel mooi!
Nadeel is alleen dat als je daarna over gaat op 300mm je weer heel veel verschil zit!

Dus de vraag is wat wil je mm's of mooie foto's?
Als je mooie foto's wilt is de 300F4 eigenlijk de beste keus.
Als je mm's wilt en het maakt niet zoveel uit wat je neemt, dan kun je ook een 800mm spiegel lens kopen, kost 500 euro op marktplaats, maar dan moet je dus niet de plaatjes die je hier tegen komt verwachten!

Ik heb zelf een 70-200 met 2x extender, en die 400mm is voor mij meer dan genoeg, maar als de vogel te ver weg zit moet je het niet eens proberen, kun je beter proberen dichter bij te komen!
Reply with quote

Pieter Cox

PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 12:51    Post subject:
Even ter verduidelijking: bedoelen jullie deze lens http://www.fotokonijnenberg.nl/product/640/canon_ef_300mm_f_28_l_is_usm___zonnekap.html? Dat haal ik toch nooit met 1000 EURO? Confused
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 12:54    Post subject:
Dat is de 300 F2.8.

Je moet de 300 F4.0 hebben

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

Ben Cretskens

PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 12:55    Post subject:
nee hoor Surprised

de 300mm f 4,0 deze staat vlak onder die f 2,8

Ben Cretskens
Back to top
Reply with quote

Pieter Cox

PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 13:55    Post subject:
ah, gelukkig Very Happy ik dacht al, zo duur! Very Happy
Back to top
Reply with quote

Peter Grobben

PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 18:20    Post subject:
NEE, dat is je volgende lens! Very Happy
Een 1Dje markIII, er op en gaan.
Super met de 2x conv dan heb je 600mm met F/5,6 waardoor de autofocus blijft werken!
Met de 1.4x conv nog steeds super snel ook uit de hand!

Uhhh, Embarassed ,,, er moet wat te dromen blijven, toch?

Pieter Cox

PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 18:34    Post subject:
Peter Grobben wrote:
NEE, dat is je volgende lens! Very Happy
Een 1Dje markIII, er op en gaan.
Super met de 2x conv dan heb je 600mm met F/5,6 waardoor de autofocus blijft werken!
Met de 1.4x conv nog steeds super snel ook uit de hand!

Uhhh, Embarassed ,,, er moet wat te dromen blijven, toch?

Inderdaad, dromen Very Happy
ik heb nog niet zo lang een 450D gekocht, dus die 1D markIII zal nog wel eventjes duren Very Happy
Back to top
Reply with quote

Pieter Cox

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 13:53    Post subject:
Ik zie eigenlijk niemand die een canon 450D gebruikt op deze site, dus dan begin ik me af te vragen of dit toestel wel geschikt is voor vogelfotografie.

En dan heb ik nog een vraagje over de converter: Wat kan ik het beste doen een 1.4x of een 2.0x ?
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 15:37    Post subject:
De 450D is relatief nieuw en de meeste gebruikers hier gaan inderdaad al direct naar een 40D of 50D body. Ik fotografeer al jaren met de voorloper van de 450D, de 350D en dat gaat prima. Onlangs heb ik ook de 40D aangeschaft, maar die is nu al in reparatie (zucht...), een ander verhaal....
Er zijn ook gebruikers die met de "oude" 400D werken, en produceren geweldige platen:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=156140

Laat je dus niet ontmoedigen door het feit dat deze body weinig/minder wordt gebruikt. De lens is het belangrijkste voor een scherpe foto; een goede lens op een "budget body" is beter als andersom.

De 300 mm f4 met de 450D heeft alleen autofocus met 1.4 converter, met 2x niet. Bovendien is de 2x converter eigenlijk alleen geschikt voor de 300 en 400 mm f2.8, 500 mm f4 en 600 mm f4 al dan niet met een 1D serie body. En dan nog moet je flink het diafragma dichtknijpen (richting f9 tot f11) voor goede resultaten. De 1D serie geeft namelijk een werkende autofocus t/m f8 (f4 x 2), andere Canon body's blijven steken op f5.6 (f4 x 1.4).
1 uitzondering; de 500 mm zoomlenzen zitten meestal op f6.3 of f6.7 en die geven wel een werkende autofocus... Cool

Arjen Drost

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 15:44    Post subject:
Pieter Cox wrote:
Ik zie eigenlijk niemand die een canon 450D gebruikt op deze site, dus dan begin ik me af te vragen of dit toestel wel geschikt is voor vogelfotografie.

De 450D is een prima camera, ook voor vogelfotografie. Als je wat langer bezig bent, wil je hem graag vervangen door een camera die iets sneller is (zowel met de AF als met de hoeveelheid beelden per seconde). Vandaar dat veel mensen overstappen naar de 40D/50D/1D....
Maar ik denk dat er in jou geval meer te winnen valt met een goede lens dan met een nieuwe camera. Camera's worden snel oud, een goede lens blijf je erg lang wat aan hebben.

Pieter Cox wrote:
En dan heb ik nog een vraagje over de converter: Wat kan ik het beste doen een 1.4x of een 2.0x ?

Houd er rekening mee dat je (over het algemeen) geen AF meer hebt als je minimale f-waarde boven de f/5.6 uitkomt. Dan zul je dus altijd handmatig scherp moeten stellen. Met de 1.4x converter verlies je 1 stop, met de 2x converter 2 stops.
Als je dus de 300mm f/4 koopt en daar een 1.4x converter tussen zet, kom je op f/5,6 (dus nog met AF). Zou je d'r een 2x converter tussen stoppen kom je op f/6,3 en heb je geen AF meer. Bij lenzen die van zichzelf al een minimale f waarde van 5,6 hebben, kun je dus helemaal geen converter gebruiken (als je je AF wilt behouden).

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Pieter Cox

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 15:49    Post subject:
ok, bedankt allemaal voor de uitleg! Wink
Ik denk dat ik het weet: ik ga dus voor een 300mm F4 en dan een 1.4x converter.

Nu sparen Very Happy
Back to top
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 16:54    Post subject:
Ik overweeg om een canon 40D of 50D aan te schaffen (prijs verschil), en las in een revieuw en hoorde ook dat de 40D weleens problemen heeft (error), en dat hij terug moet naar de dealer.
Nu staat in het stukje van Joep dat zijn 40D ook ter reparatie is.
Nu is mijn vraag of er veel mensen zijn die problemen hebben of hadden met hun 40D, en komt dat bij de 50D veel minder of niet voor.
Of is deze camera nog te jong?
En wat zijn dan de problemen en zijn ze na reparatie goed opgelost?
Ik zie nl. bij de foto's dat er heel veel mensen fotograferen met een 40D.
Graag jullie reactie hierop.

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 16:59    Post subject:
Ik vergat erbij te zetten dat ik nu met een canon powershot S1 is fotografeer.
Dus de SRL is nog nieuw voor mij, ik ben me wel goed aan het inlezen maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer.

Joke.
Back to top
Reply with quote

manfred

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 17:19    Post subject: canon lenzen
Ik gebruik nu bijna een jaar een canon 40D en dit tot volle tervredenheid, hij heeft me nog een enkele keer in de steek gelaten, ik vind het het een geweldige camera, en als ik weer voor de keuze stond, zou ik weer voor de 40D gaan.

Gr Manfred

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 18:53    Post subject:
Dag Joke,

Ik heb inderdaad een defect aan mijn 40D, maar laat je hier niet door afschrikken, dat kan in principe bij elke body gebeuren.
In een topic over de kwaliteit van apparatuur werd ooit geschreven door bart.k:

Quote:
Alle birdpixers samen hebben een grote hoeveelheid apparatuur, toch zie je maar weinig berichten over defecten. Al die tevreden gebruikers gaan geen "draadjes" starten om te melden dat hun lens niet kapot of slecht is. De negatieve berichten vallen daardoor veel meer op, ook berichten over slechte kwaliteitscontroles. Ook zijn er veel meer Canon lenzen in gebruik, dus meer kans op defecten. In de praktijk zijn er zo te zien maar weinig problemen.

Topic: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=44339

Ik sluit me hier volledig bij aan, ondanks dat ik in korte tijd dus 2 defecten ondervond (eerst mijn nieuwe 400 mm f5.6, nu mijn 40D). En de service van Canon is mijn geval goed te noemen, kan wel een paar weken duren, maar het wordt opgelost.

Groet, Joep

Arjen Drost

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 19:05    Post subject:
En dat je meer klachten hoort over de 40D dan over de 50D zal ook komen doordat de 50D nog maar een half jaartje/paar maanden ?? op de markt is, waardoor er nog weinig mis kan gaan.

Zelf heb ik nu ruim een jaar de 40D, en naar volle tevredenheid! Ik denk zelfs dat ik, als ik nu zou moeten kiezen, ik weer voor de 40D zou gaan (en dus niet voor de 50D).

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 22:27    Post subject:
je hoort niet zo vaak dat een camera is gekocht en dat die goed is en blijft! Wel vertellen de mensen dat hun apparatuur stuk is!
Dus daarom hoor je meer klagen dan positieve verhalen!
De 40D is een apparaat dat veel wordt gebruikt, het is namelijk een hele goede camera, voor een hele redelijk prijs, hierdoor lees je ook meer verhalen dat ze stuk zijn!
Ook de 1d mkIII gaat wel eens kapot, maar daar zijn er veel minder van verkocht dan van de 40D
Groet Niels
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 15:29    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag.
Ik weet voor welke camera ik ga, de 40D dus.
Bart ook bedankt voor het doorgeven van die site, maar ik koop hem toch liever in een winkel.
Ik ben niet zo'n internet koper, als er iets is of als er vragen zijn stap je gauw even naar de winkel.

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum