Posted: Fri 16 Jan 2009, 13:17 Post subject: welk soort kop gebruiken jullie en waarom?
ik wil een nieuw statief met bijhorende kop kopen.
ik was net in een fotozaak en die vertelde mij dat het beste een 3-wegkop met kogellager of olie het beste was.
ik heb hem gevraagd naar een balhoofd en schommelkop, maar dat was voor telebruik en bewegende voorwerpen fotograferen geen goed idee.
maar ik vraag me dus af of hij gelijk heeft.
met een balhoofd kun je met 1 handvat in 3d bewegen en als je de vogel in beeld hebt hoef je maar 1 handvat aan te draaien. veel sneller toch of zitten daar ook weer nadelen aan?
dus mijn vraag wat voor soort kop gebruiken jullie en vooral waarom?
Gender: Male Age: 51 Joined: 23 Jan 2006 Posts: 30 Location: Ooltgensplaat
Posted: Fri 16 Jan 2009, 15:11 Post subject:
Ik gebruik een schommelkop van Jobu, de Jr2 kit.
Ik vind dit voor tele gebruik en vooral met bewegende objecten de beste oplossing. Veel Birdpixers gebruiken ook een balhoofd, het is maar wat je zelf het handigst vindt.
Een 3 weg kop heb ik ook nog maar vind ik voor tele werk waardeloos, vooral omdat zoals jezelf ook al aangeeft dit te omslachtig is en te lang duurt.
Het lijkt me dat je fotozaak het in dit geval bij het verkeerde eind heeft. _________________ Nikon fotogereedschap
Swarovski kijkgereedschap
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 16 Jan 2009, 20:03 Post subject: Re: welk soort kop gebruiken jullie en waarom?
Folkert Jan
Je kunt ook gewoon in 1 van de andere draadjes over statieven kijken. Er zijn er momenteel 2 open. En tientallen slapende bevatten net zo goede informatie.
Je fotohandelaar heeft wel gelijk dat zo'n 3-weg kop het stabielste is. Helaas is het meestal onwerkbaar. Hij heeft duidelijk geen ervaring met natuurfotografie.
hallo
ik gebruik zelf de 393 van manfrotto en dat werkt perfect met een 500/4. een gimbal type of schommelkop heeft als voordeel dat je niet elke keer het handvat hoeft los- en vast te draaien. ook klettert je lens niet naar voren zoals bij een loszittende 3wegkop oid. bij een kogel kan het helemaal uit de hand lopen. _________________ "Hebt U uw wit wel onder controle?"
Last edited by urbanguard on Mon 19 Jan 2009, 19:01; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 89 Joined: 28 Nov 2004 Posts: 34 Location: havelte
Posted: Sat 17 Jan 2009, 16:37 Post subject: kop voor telelens
Er staan nogalwat ervaringen op dit forum. Neem de moeite om deze te bekijken. Fraaie techniek is te koop, of deze altijd even stabiel zijn als mijn simpele oplossing betwijfel ik, en: er is niets goedkoper. (kosten het beste te besteden aan: lens, statief, kop, in deze volgorde ) Bovendien is mijn contructie licht en compact.
Het belang van het "onderstel"" c.q. statief, blijft naast de lens-kwaliteit zeker van prominent belang.
de belangrijkste reden om geen balhoofd of 3weg kop te gebruiken is dat je een vrijheidsgraad teveel krijgt: wat je nodig hebt met een lange lens is de horizontale draai (pan) en de verticale (hoog/laag). De andere vrije richting resulteert in een horizon die slecht controleerbaar niet horizontaal is: dat wil je echt niet.
Wat je nodig hebt is een horizontaal uitgelijnde statief plaatsing en de twee genoemde vrijheidsgraden. Een video of schommelkop doen het goed eventueel icm een leveling plate.
Posted: Mon 19 Jan 2009, 18:16 Post subject:
Ik heb zelf een balhoofd, de Manfrotto 490RC4, die ik eigenlijk voor alles gebruik. Ook met de 500F4 erop bevalt hij prima.
Ik heb alleen een paar keer mijn vinger tussen lens en statief gehad, toen ik de bal niet goed aangedraaid had viel de lens bij het loslaten tegen het statief. De harde woorden die dat met zich meebracht heeft waarschijnlijk een aantal vogels een hartaanval bezorgd...
Maar voor de rest bevalt een balhoofd mij erg goed. _________________ Canon 5D mark II, Canon 16-35 F2.8, Canon 24-105 F4 L, Sigma 150 F2.8 Macro, Canon EF 500mm F 4.0 L USM IS
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Feb 2008 Posts: 127 Location: Lommel, Limburg, België
Posted: Mon 19 Jan 2009, 18:31 Post subject:
Ik heb een statief voor mijn telescoop,
gaat dat ook voor dslr + telelens? _________________ Canon 7DII + Sigma 120-300mm f/2.8 Dg OS 'S' HSM + Sigma 1.4x converter (voordien Canon 450D, Canon 7D en sigma 150-500mm)
Posted: Mon 19 Jan 2009, 18:37 Post subject:
Yuw!
Uw statief kunt ge gebruiken voor fototoestel, want ik veronderstel dat ge een stevig statief hebt voor uw telescoop? Maar de kop die erop zit voor uw telescoop is niet zo geschikt voor fotografie. Heb ook pas een nieuwe kop gekocht (488RC2). Want de kop die ik op mijn telescoop heb staan, is bijvoorbeeld niet gemakkelijk als ik iets verticaal wil fotograferen. Met dit balhoofd is dat volledig opgelost! En het is natuurlijk véél flexibeler.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum