Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 40D + EF 100-400 problemen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 20:30    Post subject: Canon 40D + EF 100-400 problemen
Beste Birdpixers,

ik heb nu een kleine 8 a 9 maanden onderstaand combo set aangeschaft:

Canon EOS 40D + Canon EF 100-400 IS L

Vanaf het moment van gebruik to nu heb ik niets anders dan teleurstellende resultaten qua foto's. Dacht eerst dat het een gebruikersfouten van mij zelf waren. Heb workshops gevolgd voor natuurfotografie.

De persoon waar we de workshop van kregen heeft alle instellingen na gekeken en kon niets vreemd hieraan ontdekken.

Vandaag ook weer een aantal foto's geprobeerd te maken maar heb steeds dat de AF aan het hunten is.

Wou laatst een buizerd fotograferen die op het platteland zat op de klei. In de view finder zag ik dat ie iedere keer scherpstelde en weer licht onscherp werd.

Zijn er andere gebruikers met dezelfde lens als bovenstaand die hier toevallig problemen mee ondervinden of hebben ondervonden?

Groet,

Johan
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote

gertjan

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 22:03    Post subject:
Hoi Johan,

Ik heb dit meegemaakt met de 30D die ik net had aangeschaft. De 100-400 had ik al op de 300D gehad met scherpe platen. Toen heeft de leverancier de complete combinatie naar Etbass gestuurd om te kalibreren daarna geen last meer van gehad. Hoop dat je hier wat aan hebt.

gr. gertjan

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 22:14    Post subject: 'Rotte exemplaren'....
De qualiteitscontrole bij Canon is niet je dat.... Soms zitten er werkelijk rotte 100-400 exemplaren in een nieuwe verpakking. Gewoon omruilen die lens of laten calibreren.

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

MensSt

PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 18:07    Post subject:
Kan het mss liggen aan instelling van je scherpstel punten
Zit het geen dat je wil fotograferen stil of vliegt het ?

hebt het ook wel eens dat na ik iets heb wille fotograferen in de vlucht nog alle scherptestelpunten heb aan staan zodanig al ik iet wil fotograferen dat in een boom zit de mijne ook hunt

Mvg steven
Back to top
Reply with quote

Johan Steijaert

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 7:23    Post subject:
Ik gebruik altijd het middelste scherpstel punt. Verander dit eigenlijk nooit.

Moet zeggen dat nu ik een rijstzak heb aangeschaft wel een stuk beter gaat. Blijf alleen wel hebben dat wanneer ik op bv een klein dun paaltje (ongeveer 2cm in diameter) dat hij nog blijft hunten met de focus.

Groet,

Johan Steijaert
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 8:52    Post subject:
Als mijn 500mm hunt is het contactje met de camera vies. Even afvegen, lens opnieuw monteren en klaar. Zal het bij jou wel niet zijn, maar je weet nooit.

Heel dunne paaltjes op redelijk grote afstand zijn ook lastig scherp te stellen, kan zijn dat het lijn tje gewoon te dun is om door het scherpstelpunt te worden opgemerkt.
Back to top
Reply with quote

Rick Tibbe

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 19:22    Post subject:
heb het ook gehad met mijn 40d, maar dan op maar 1 scherpstelpunt. bleek er dus iets van een vuiltje op de sensor (dacht dat ze het zo noemden) van dit scherpstelpunt te zitten en na een kleine schoonmaakbeurt bij cameratools was dit probleem opgelost. wie weet heb je hier wat aan. test het eens uit of alle scherpstelpunten hetzelfde reageren op steeds hetzelfde onderwerp waar de klacht bij aanwezig is.

succes ermee !

groet, rick

Aad1

PostPosted: Wed 15 Jul 2009, 19:36    Post subject:
Hey Johan,

Is jou probleem inmiddels opgelost?

Gr Aad.

Johan Steijaert

PostPosted: Wed 15 Jul 2009, 20:36    Post subject:
Hoi Aad,

bleek bij mij achter te gaan om het creeren van een vaste hand en gebruik van rijstzak / goed statief. Ik ben de laatste tijd tevreden met de resultaten.

Blijf alleen jammer vinden dat de AF van de 100-400 IS voor vliegende objecten te traag is. Verders is het licht wat overdag aanwezig is ook een belangrijk aspect voor deze lens.

Tevens leek het erop dat wanneer ik de contact punten van de lens en de camera schoonmaakte, dit ook enigzins hielp.

Groet,

Johan
Back to top
Reply with quote

Aad1

PostPosted: Wed 15 Jul 2009, 20:50    Post subject:
Fijn dat het is opgelost Johan Wink

Ik heb ook de zelfde combinatie, de 40D heb ik al een tijdje maar de 100-400 heb ik een goede week in huis.

Ik fotografeer meestal de andere grote vogels, bv KLM.

Verder ben ik veel te zoeken in de Amsterdamsewaterleidingduinen.

Gr Aad.

Johan Steijaert

PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 6:23    Post subject:
Aad,

ik zie dat jij in het bezit ben van de 1.4x converter. Heb je deze toevallig al eens geprobeert op de 100-400 en hoe bevalt dat?

Ik zit wer namelijk zelf aan te denken ook een 1.4x converter te kopen, echter ben ik benieuwd hoe het handmatig scherpstellen zich voordoet i.v.m. het verlies van de autofocus.

Groet,

Johan
Back to top
Reply with quote

Jürgen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 9:12    Post subject:
Johan,

ik heb die combinatie ook 1.4x + 100-400L en moet eerlijk toegeven dat ik er meer van verwacht had.
Geen AF zorgt er mede voor dat je zelf voor heel goede stabiliteit moet zorgen (lees statief of rijstzak) en de vergroting komt zeker niet ten goede aan de softheid van deze lens tussen 300 en 400 mm.
Als je het heel cru zou stellen heb je met deze combinatie maar een goede 420mm zonder stabilisatie, wat de 1.4x nutteloos maakt.
Ben er dan zelf ook sterk aan 't denken om een 300mm f4 IS aan te schaffen!

groet,

Jürgen
Back to top
Reply with quote

Fransie_

PostPosted: Thu 23 Jul 2009, 7:59    Post subject:
Hoi Aad,

Heb je al een keer geprobeerd om vliegende voorwerpen met IS UIT op te nemen? IS vertraagt namelijk je AF.

Succes.

Groeten,
Frans

Aad1

PostPosted: Thu 23 Jul 2009, 15:37    Post subject:
Johan Steijaert wrote:
Aad,

ik zie dat jij in het bezit ben van de 1.4x converter. Heb je deze toevallig al eens geprobeert op de 100-400 en hoe bevalt dat?

Ik zit wer namelijk zelf aan te denken ook een 1.4x converter te kopen, echter ben ik benieuwd hoe het handmatig scherpstellen zich voordoet i.v.m. het verlies van de autofocus.

Groet,

Johan

Hey Johan ik zie vandaag pas jou posting, ik zie het pas nu dat Frans ook iets heeft gepost.
Ik snap niet waarom ik geen email heb gehad op jou reactie.

Ik heb de combinatie nog niet geprobeerd dus moet je het antwoord schuldig blijven.

Gr Aad

Fransie_ wrote:
Hoi Aad,

Heb je al een keer geprobeerd om vliegende voorwerpen met IS UIT op te nemen? IS vertraagt namelijk je AF.

Succes.

Groeten,
Frans

Hey Frans,

Ook dit heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ja ik heb hem pas veertien dagen in mijn bezit.
Maar ga dit ook zeker uitproberen, bedankt voor de tip.

overigens ben ik verder wel blij met deze lens, ben vorige week naar schipol geweest en moet zeggen dat hij toch wel goed presenteerd.
zijn wel geen leven de vogels, die komen nog wel als ik weer meer tijd heb en dan ga ik weer naar de AWD http://www.aadswebsite.nl/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=2

Gr Aad.

canonfreak

PostPosted: Thu 23 Jul 2009, 15:58    Post subject:
Hoi ik heb hem ook maar kort maar als je de schakelaar aan de zijkant op 6,5 ipv 1,8 zet dan focust hij sneller want het stukje dichtbij slaat hij dan over scheelt weer tijd kan je je is misch aan laten en ik kreeg een tip van Ron van Elst om spotmeting te kiezen probeer dat ook is ik had er baat bij want kwa meting focust hij dan op 1 punt ipv allemaal mvg rick
Back to top
Reply with quote

Kobus Kuch

PostPosted: Thu 23 Jul 2009, 22:06    Post subject:
hallo allemaal,
ik heb de 30d in combi met deze genoemde lens...
ben ook niet echt tevreden over de snelheid van scherpstellen..
schiet relatief vaak door
is traag in vliegende objecten (vooral frontaal aanvliegende)
en je hebt inderdaad veel licht nodig...
voor mij is het nu even not done om naar een nieuwe lens te gaan kijken (ivm studie kosten), maar als ik een baan heb is mijn intensie om een 400mm 2,8 of 500mm f4 te kopen.
verder is het gebruik van extenders bij deze lens niet aan te raden.
1,4 kan maar geeft veel onscherpte bij mij
2,0 kan niet automatisch (f getal te groot) dus zijn voor mij redenen om mogelijk in toekomst verder te kijken.
mvg
koos
en nog een hoop ander glaswerk
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum