Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

het gebruik van een schuiltent.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 13:53    Post subject: het gebruik van een schuiltent.
ik ben benieuwd hoe het gebruik van een schuiltent nu eigenlijk in zen werk gaat.

als je je tent opzet moet je eerst naar een plek lopen. hiermee verjaag je alle vogels neem ik aan. hoe snel komen ze weer terug alsof er niets aan de hand is?

en wat zijn nu echt plekken waar jullie je schuiltent neerzetten?
ik zou persoonlijk niet 1,2,3 een plek kunnen bedenken, waar je en mag komen, en geen andere mensen komen en veel vogels zitten.

alvast bedankt voor de info

vriendelijke groet,
Folkert Jan Hoogstra
Back to top
Reply with quote

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 15:21    Post subject:
Hoi,

Ik heb een buteo tent.
Als ik op reeën "jacht" ga met m'n camera, weet ik wanneer ze waar komen, dus ik zie ze al lopen een 200 meter achter me.. Ik zet mn tent op stoeltje klap ik op, Camera gereed maken en wachten. Zo komen ze vanzelf richting jou.

Voor vogels is het een kwestie van wennen.
Op vakantie in Twente had ik een voederplaats gemaakt waar ik elke dag vol ging voeren, zo beginnen ze ook door te hebben wanneer ik voer, af en toe de tent op 2 meter afstand er bij zetten en wachten. Heb je geen zin meer. laat de rest van de dag tentje er mooi staan, zodat ze echt de indruk krijgen dat ie niets doet. Op het laatst zijn ze gewend en kun je door 1 van de gaten fotograferen, zelfs als je je hoofd door 1 van de gaten richting de voederplaats richt komen ze.

Dus, laat ze wennen, en of weet wanneer ze waar komen.

Groeten Tjeerd

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 15:58    Post subject:
Sterker nog, ik heb een vaste schuilhut in het bos en na een maand of twee bleven de klevers en kuifmezen gewoon door eten als ik uit de hut kwam om iets te verplaatsen. Ze wennen heel snel.

Mijn ervaring is dat het loont een tent of hut langere tijd te laten staan, zodat je onderwerp er aan kan wennen. Je tent meenemen en lukraak opzetten als je een leuke vogel ziet is kansloos. Hoogstens bij een ijsvogel kan het, die wennen heel snel aan nieuwe elementen in hun gebied.

Toestemming is voor zoiets wel handig. Het probleem van wandelaars die een bovenmatige interesse tonen is bekend, en niet te voorkomen. De boswachter vertelde mij al dat er meer dan tien mensen waren komen vertellen dat er vogels werden gevangen in het bos. En dat terwijl mijn hut niet aan de gangbare paden ligt...die mensen hadden daar dus helemaal niks te zoeken!
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 18:14    Post subject:
Ik wil ook wel zo'n vogel hut, maar hoe regel je dan zo'n hut, bij de bos wachter?!!
Als je lijkt op je avatar, zou ik het ook niet vertrouwen doodles!! dan zijn typische van die ongure types haha!
Ik kan me zo voorstellen dat je hut, en je tentje ook voor andere zaken worden gebruikt, dat lijkt me dan wel heel jammer.
Reply with quote

Gert van Binsbergen

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 18:38    Post subject:
Typ maar 'schuiltentje' bij Google in, dan zie je vanzelf iets.
Back to top
Reply with quote

D.J. van Unen

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 19:48    Post subject:
Eens met Doodles. Een vaste schuilhut geeft je veel meer mogelijkheden om te experimenteren en de omgeving een beetje in te richten naar je smaak. Voorwaarde is wel dat je een boswachter mee hebt zitten. Een beetje netwerken en wat balletjes opgooien. Zelf heb ik net sinds een paar weken de beschikking over een vaste hut midden in het bos. Een paar dagen voeren en............het wemmelt er van de vogels. Op mijn weblog (zie www.ifornature.nl of direct naar http://ifornaturephotography1.blogspot.com/) is een verhaal over 'the making of' te vinden (30 december 2008). Wie weet hebben jullie wat aan de informatie.

Met hartelijke groet,
Dirk-Jan
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 23:15    Post subject:
Pfoe, DJ, bij jouw paleisje vergeleken is mijn hut een kartonnen doos Very Happy

Knap werk hoor. Je bent wel vergeten het dak te laten oversteken, nu kan het binnen regenen. En zo te zien heb je geen last van het grondwater...bij mij blijkt het zo hoog te zitten dat ik soms tot aan mijn kuiten in het water zit.

Veel plezier op je stek, maar dat gaat vast wel lukken!
Back to top
Reply with quote

Edwin Kats

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Jan 2009, 12:15    Post subject:
Misschien helpen deze foto's ook een beetje. Een juiste plek met toestemming van de grondeigenaar is nog het lastigste.

http://2.bp.blogspot.com/_KFHEr65okB8/SLhLPfey6ZI/AAAAAAAAABo/lf2v66diTKM/s1600-h/merge-natuurinfocus.jpg

gr. Edwin Kats
www.edwinkats-natuurfotografie.nl
markins M20 balhoofd
Back to top
Reply with quote

Staander

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 11:16    Post subject:
Beste mensen,

ik ben net nieuw op dit forum en las bovenstaande berichten.
van beroep ben ik jachtopzichter en buitengewoon opsporingsambtenaar.

als je in de natuur iets wilt b.v. fotograferen wil je dat natuurlijk het liefst niet vanaf de opengestelde paden, maar echt vanuit het bosvak.
helaas is dat niet toegestaan, art. 461 WvStr, maar waarom zal je vooraf geen toestemming vragen aan de toezichthouder/boswachter.
dan kunnen er goede afspraken worden gemaakt over waar wel en waar niet, het plaatsen van een schuiltent, welke tijden etc.
in goed overleg en vertrouwen kan soms wel veel bereikt worden.
leg goed uit wat je bedoeling is.
dit kan voor beide partijen een voordeel opleveren.
als er in bepaalde tijden van het jaar werkzaamheden moeten plaatsen vinden in het bos, dan is het voor ons prettig te weten waar bv. welke vogels broeden of waar nesten zijn.
zo zie je het mes snijdt aan twee kanten.
succes

Staander
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 11:44    Post subject:
Beste 'Staander'.

Welkom op Birdix. Je schrijft jachtopzichter te zijn maar helaas wil je gezien je profiel zo anoniem mogelijk blijven. Is dat bewust?
Je opmerkingen zijn volledig terecht al zijn mijn ervaringen dat jachtopzichters het vooral lastig vinden als een vogelwerkgroep komt met meldingen over broedende vogels op plekken waar ze net aan het werk willen.

Qua schuilhutten; weer gelijk. Nu weet ik dat de mensen van de hier getoonde hutten het dik in orde hebben met de toestemming. Ook ik mag me gelukkig prijzen met een erg goede relatie met diverse beheerders en boswachters maar voor het gros van de mensen die af en toe eens op een dergelijke manier willen fotograferen is het welhaast onmogelijk om toestemming te krijgen. Gezien de dubbele werking van de populariteit van natuurfotografie (dubbel in de richting van interesse tonen in die natuur en besef voor de kwetsbaarheid er van) lijkt het mij tijd dat beheerders van natuurgebieden meer mogelijkheden gaan bieden door bepaalde delen die nu hermetisch afgesloten zijn bereikbaarder te maken door middel van kijkhutten en dergelijke. Het is wrang om te zien dat bijvoorbeeld schaatstochten met duizenden mensen, brullende speakers en schellende speakers wel mogen maar een natuurliefhebber die zo stil mogelijk door het gebied wil lopen dat niet mag. Vooral jachtopzichters zouden m.i. wat minder territoriumdrang moeten vertonen. Cool

Dit alles natuurlijk onder het mom van uitzonderingen daargelaten maar als beheerders echt open willen staan voor waarnemingen en meldingen van natuurfotografen moeten ze er wel wat tegenover stellen. (iets wat ik enorm zou toejuichen want het zou een hoop onnodige verstoringen kunnen voorkomen)
Ze moeten dan echter wel wat met die meldingen gaan doen. Afgelopen jaar had ik, dacht ik, goede afspraken met een waterschap. Ik gaf op hun verzoek broedgevallen door zodat zij daar rekening mee konden houden. Helaas dachten de uitvoerders van die werkzaamheden er anders over en werd bosuil en ijsvogel tijdens het broeden de deur gewezen. Heel frustrerend!

Kortom; goed bedoeld maar de praktijk komt nogal eens op wat anders neer.
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 14:31    Post subject:
Perfekt gesproken Han, ik had het niet mooier kunnen schrijven en je hebt helemaal gelijk.

Groeten Ben Brons

thijs broekkamp

PostPosted: Thu 29 Jan 2009, 21:49    Post subject:
Over die vaste schuilhut. Ik zie dat er ook een soort plas is aangelegd. Mijn mening is, dat dat een beetje te ver gaat. Dat is toch niet natuurlijk? Ik vind dat je zo min mogelijk ''trucjes'' moet gebruiken voor fotograferen. Een voederplankje maken en wat voeren oké, maar een hele plas aanleggen zodat vogels daar komen zodat jij foto's kan maken, vind ik niet zo. Verder niet vervelend bedoeld, is maar gewoon mijn eigen mening. Prachtige hut verder! Very Happy
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Thu 29 Jan 2009, 22:14    Post subject:
Een plas maken valt in precies dezelfde categorie als de voederplank en vetbolletjes: lokmiddelen om de vogels naar je toe te krijgen. Dus helemaal niets mis mee volgens mij!

groet
Job
Back to top
Reply with quote

RichardB
Guest

PostPosted: Sun 28 Jun 2009, 22:04    Post subject:
Goeden avond heren.. dit is mijn eerste bericht/antwoord dus ik wil eerst even zeggen dat ik 100% bewondering heb voor de natuur liefhebbers en fotografen.. ik zelf ben nog niet zo lang bezig met fotografie.. wel heb ik al jaren de drang.. mede door Steven Ruiter.. maar das een ander verhaal..

Zelf woon ik in Almere en daar zijn veel parken en bossen.. (OVP even uitgesloten).. ook ik zou graag ergens z'n hut willen maken.. ook liefst op een vast plek en voor langere tijd.. ik begrijp dat je niet zo maar dit soort dingen mag plaatsen en dit in over leg moet met de boswachter.. of gebied beheerder.. maar hoe kom je er nu achter wie in een gebied beheerder is???
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 9:50    Post subject:
RichardB wrote:
maar hoe kom je er nu achter wie in een gebied beheerder is???

via de lokale kantoren van
www.natuurmonumenten.nl
www.staatsbosbeheer.nl
www.utrechtslandschap.nl
www.xxxx.nl
meestal kennen ze elkaar wel
(of soms door op de bordjes te kijken)

(of de links werken heb ik niet gechecked)
Back to top
Reply with quote

Kobus Kuch

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 10:55    Post subject:
Beste medefotografen,
Ik heb zo het idee dat veel fotografen dit graag zouden doen zo'n hut bouwen
maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je als boswachter/beheerder nou niet zit te wachten op veel hutten in je bos?!
is het dan ook niet raadzamer om met elkaar te overleggen?? om elkaars hut te gebruiken??
ik weet dat dit misschien een raar id is maar goed...
wie weet kan iemand er ook wel verder iets zinnigs over zeggen...
Gr Koos
en nog een hoop ander glaswerk
Back to top
Reply with quote

RichardB
Guest

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 12:52    Post subject:
@Kobus Kuch.. ik denk als je gewoon netjes vraagt aan iemand die z'n boshut heeft.. de ervaring best met je wil delen..

zo maar de locatie ontvangen en daar op eigen houtje naartoe gaan lijkt me niet slim.. gezien niet alle fotografen zich aan de fotografie code houden.. of weten hoe en van waar ze de hut moeten benaderen..
Back to top
Reply with quote

walter

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 15:22    Post subject:
Dag Allemaal,

Om even terug te komen op het verhaal van Han.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelf heb ik goed contact
met een beheerder van een gebied dicht bij mij in de buurt. Als er
illegaal geloost wordt (tv's, wietplanten met grond, autobanden of huisvuil) meld ik dit. Tevens illegale motorcross, het illegaal uitzetten van roodwangschildpadden in poelen, mensen met loslopende honden aanspreken,het melden van reewild dat kreupel is en zo kan ik nog wel even doorgaan.
In de wintermaanden respecteer ik de rust in de percelen en zal ik ook niet onnodig dieren opjagen als ze het toch al moeilijk hebben.
Zelf ben ik bij een ander natuurgebied (van een organisatie waar ze volgens mij het liefst bijna alles ontoegankelijk willen maken)geweest en heb er ijsvogels gefotografeerd(vanuit de schuiltent). Ik kreeg er geen toestemming om te mogen fotograferen. Een discussie voeren over het slecht aangeven waar je nou wel en niet mag komen vond ik niets toevoegen. Ik heb een broedlocatie van de ijsvogels gemeld en deze was bij de terrein beheerder echter niet bekend.
Afspraken maken lukt niet ook al heb ik verteld wat m'n ervaringen zijn met de SYMBIOSE tussen de natuurfotograaf en de Boswachter (BOA). Er werd mij verteld dat als er iets bijzonders te fotograferen is daar er aan mij gedacht zou worden. DIt is inmiddels al weer bijna een jaar geleden en zonder resultaat.
De vraag blijft wie mag wel en wie niet. Wie kan mooie foto's maken en wie heeft het meeste respect voor de natuur? Dat is aan de boswachter natuurlijk.

Groet,

Walter van Os
Canon 17-40/4L USM
Tamron 90/2.8 SP
Gitzo statief en zwaar balhoofd en
Han Bouwmeester Fotocape
schuiltent
etc.....
Back to top
Reply with quote

Ben Cretskens

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 14:41    Post subject:
Ik ben bezig met zo een hutje bij ons achter ( achter de tuin daar is het heel rustig :p) en wilde ook zo een vijvertje erbij, maar nu is mijn vraag hoe diep mag/moet dat zijn? niet dat de vogeltjes verdrinken Surprised en als het niet diep genoeg is verdampt het water veel te snel Brick wall en welke oppervlakte moet het vijvertje ongeveer hebben? daar ligt ook veel aan of het snel verdampt zeker?

grtzz Ben Cretskens
Back to top
Reply with quote

Pascal Gielen

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 19:22    Post subject:
Hallo, allemaal met deze vraag zat ik al een tijdje. Dus dan kan ik hem hier ook maar even stellen. Hoe maken jullie een vaste schuilhut?

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 20:42    Post subject:
Hoi Pascal,

Een aantal voorbeelden die ik voorbij zag komen:

http://www.rudidebruyne.be/Rudi's%20Foto's.htm (link even kopieren en plakken, gaat om "zelfbouw hut" onderaan)
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=59897

En soms kan een stukje camounet en wat lokaal materiaal al voldoende zijn:

http://www.wildpixels.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=29

@Ben: voor vogels hoef je niet veel te graven; 30 centimeter is al voldoende diep voor de meeste soorten. Wat vooral belangrijk is, is dat de vijver flauw hellende oevers heeft (vergelijk met het strand) zodat ze geleidelijk het water in kunnen lopen. Ook kan zo elke vogel (mees of sperwer) zelf de ideale diepte opzoeken. En ja, je moet wat water aansjouwen met hogere temperaturen (hard werken, dat natuurfotografie Cool ). In een aantal vennen bij mij in de buurt begint het waterpeil ook aardig te zakken...

Ben Cretskens

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 21:01    Post subject:
owkee Very Happy
bedankt voor de tip maar hoe gaat dat s'winters? als het overdag niet vriest maar s'nachts wel... dan wassen ze zich en gaan ze slapen met natte veren en vriezen ze dood!! Surprised

grtzz
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 21:07    Post subject:
Ha Ben,

Nee hoor, vogels hebben een goede vetklier (in de stuit) waarmee ze zich steevast invetten na elke wasbeurt (let er maar eens op). Dit heeft naast een isolerende functie dus ook een 'anti-vries' functie. De enige vogel in ons land die dit niet heeft is de aalscholver, die moet zijn kleed en vleugels door wapperen en uitstrekken drogen.

Ben Cretskens

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 21:58    Post subject:
ooh!! okee Very Happy

dan is er niets aan de hand :p maar stom dat het water in de zomer snel dan verdampt! en hoe gaat dat dan bij een boshut? even een darmpje van 10 km leggen zeker??!! Twisted Evil Rolling Eyes

grtzz
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum