interessante discussie, dat dan weer wel.
doet me een beetje denken aan de tijd van de oude schildermeesters die volgens een bepaald stramien van eigen verf maken en in laagjes schilderen hun schilderijen opbouwden. toen kwamen er van die nieuwelingen(expressionisme, impressionisme) met nieuwe technieken die vervolgens volledig de grond in werden gestampt door de gevestigde orde en pas jaren later voor vol werden aangezien.
dit gaat over foto's maken, ook een kunst op zich, en vogels kieken is niet de makkelijkste tak van sport. van een hockeymeisje kun je meestal wel voorspellen wat haar volgende beweging is, van een vogel niet.
ik vind derhalve dat de ons aangereikte techniek zoals die is te vinden in elke camera en elke fotosoftware, ten volle benut dient te worden. daar hoort ook croppen bij, zoals dat in de digitale camera zelf al plaatsvind (dx sensor tov kleinbeeld)iedere lens heeft immers een ronde verstrooiingscirkel, waar een rechthoekje uitgehaald wordt.
begrijp me goed, ik heb kort geleden zelf een kramsvogel met een 19mm beeldvullend geplaat, dus het kan wel, maar als ik met m'n 500mm op een locatie ben waar geen beschutting is en ik wil hier toch die ene vogel tonen, lijkt me croppen meer dan toegestaan en soms zelfs gewenst. dan kijk ik niet naar de verwijderde, maar naar de overgebleven procenten.
met vr. groet, s van der ploeg
ps, ik vind dat het niveau van birdpix tov 2004 wel degelijk is gestegen, maar je moet het wel wíllen zien.