Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Extremadura en andere vogelplekken in Spanje

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 21:41    Post subject: Extremadura en andere vogelplekken in Spanje
Verblijf deze winter in Spanje, Jávea. In de buurt diverse moerassen (marjals) met veel Ijsvogels, Gorsen,maar wil begin april graag naar de Extremadura,Montfragüe voor een aantal dagen. Graag wat tips,adviezen over prettig liefst goedkoop logies op camping of hostal en waar te kijken naar vogels.Hoor zoveel enthousiaste verhalen en begin april lijkt me een goede tijd. groet, Rob LS

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 21:57    Post subject:
April zal goed zijn, het schijnt dat de trappen dan leuk bezig zijn maar wij zitten er altijd eind mei begin juni. Ietsje warmer toch met een tent.
Als camping neem je natuurlijk monfragüe, tussen het nationaal park en Plasencia gelegen. Niet duur, prima verzorgd en je komt er mede vogelaars tegen. Er wordt zelfs wat engels gesproken en er werkt van tijd tot tijd ook een nederlands sprekende belgische dame. Plekje aan de rand geeft erg aardige mogelijkheden om vanuit je stoeltje platen te schieten.
In extremadura hoef je alleen maar je ogen open te houden om een vogel tegen te komen .....
Verder is op de camping veel info voor vogelplekken aanwezig.
Gaat helemaal goedkomen!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Fri 23 Jan 2009, 22:05    Post subject:
Geweldig Josephine! Krijg er helemaal zin in! Zal de camping bellen en een huisje huren. Hier vandaag voor het eerst 22 graden en vele Puters,Europese kanaries en zwaluwen in en om de tuin. Maar Extremadura is toch meer spectaculair. Ben heel nieuwsgierig. Bedankt! Rob

Gert-Jan

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 19:28    Post subject:
Hoi

Ik heb een tijdje geleden een dia presentatie van de Extramadura gezien . lijkt mij meer dan de moeite waard . succes daar .
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 18:32    Post subject:
Hallo Rob,

Ik ben er vorig jaar geweest van 12-26 april. Hoewel ik pech had met het weer, was het wat vogels betreft mijn beste vakantie in Spanje tot nu toe. Ik heb eigenlijk alle vogels die nog op mijn verlanglijstje stonden en waarvan ik mocht verwachten dat ik ze in Extremadura kon tegenkomen, gezien. Ik moet dus een nieuw lijstje maken! Ik ben begonnen in Monfragüe, daarna de Sierra de San Pedro aangedaan, toen naar La Serena, daarna Sierra de Guadalupe en tot slot Oropesa. Ik heb een uitgebreid reisverslag gemaakt dat ik je wel wil emailen als je interesse hebt, laat maar weten. Ook kan ik je het boek "Where to watch birds in Southern & Western Spain" van Ernest Garcia en Andrew Paterson zeer aanraden (het is o.a. te koop bij de uitgever A&C Black en amazon.co.uk).

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 0:10    Post subject:
Veel dank voor de tip. Ken het boek "Where to watch birds in Spain" van J.A.Montero. Is die van jou een goede aanvulling?
Ontvang graag je reisverslag. robls@telfort.nl.
groet, Rob LS

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 8:26    Post subject:
Wat zeker een goede aanvulling vormt is de Crossbill guide voor Extremadura. Meer informatie over deze uitgave vind je hier.
Groet,
Jaap

Bokje

PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 23:36    Post subject:
Quote:
Wat zeker een goede aanvulling vormt is de Crossbill guide voor Extremadura

Dat is een goeie gids. Te bestellen bij KNNV uitgeverij.

Michiel Janssen

PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 19:00    Post subject:
@ R.Lutke Schipholt

Het boek dat jij noemt, ken ik weer niet. Ik heb even naar de beschrijving gekeken op internet en ik vermoed dat het een vergelijkbaar boek is als de Crossbill gids voor Extremadura. De Vlamingen die ik in Monfragüe tegenkwam, hadden die Crossbill gids ook. Naar mijn mening zijn de boeken "Where to watch birds in Southern & Western Spain" en "Where to watch birds in Northern & Eastern Spain" met die van jou en de Crossbill moeilijk te vergelijken. Die van mij geven geen wandelroutes op maar een kaartje en beschrijving van het gebied met de voornaamste plekken waar je zeker even moet gaan kijken en hoe je daar moet komen. N&E Spain beschrijft 112 hoofdlocaties en nog eens 75 extra locaties. S&W Spain beschrijft meer dan 200 locaties. Samen dik 400 locaties. Per locatie wordt verteld welke vogels er voorkomen en welke er bijzonder "gemakkelijk" kunnen worden gezien. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen winterseizoen, broedseizoen en gehele jaar. Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik ook graag in het bezit zou zijn van een boek met wandelroutes door een bepaald gebied. Nu kun je altijd ter plaatse laten informeren, maar ja dan vraag je je soms toch af of er niet een betere route was geweest. Het zal er ook aan liggen wat je allemaal meeneemt aan apparatuur. Is het zwaar, dan ga je niet kilometers wandelen en kun je beter, zoals ik doe, een beetje rondrijden, ergens uitstappen en een beetje rondlopen en dan weer verder. Dat doe ik meestal: eerst overal in het gebied een beetje rond kijken en dan als er tijd over is een mooie wandeling maken. Maar ja, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen beleving, dus de keuze is aan jou. Maar die boeken die ik heb zullen je nooit tegenvallen! Beide boeken (nieuwe druk) kosten GBP 16.99 oftewel ongeveer EUR 20 per stuk.

HJDT

PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 19:26    Post subject:
Van Where to watch birds in southern and western Spain is vorig jaar maart een nieuwe druk uitgegeven boordevol updates. Ik heb hem veel gebruikt en er veel aangehad. De huisjes op camping Monfague zijn goed en niet te duur. De beste plekken in Monfrague zijn Portilla del Tietar (meest oostelijke uitkijkpunt) voor broedende Oehoes, Zwarte Ooievaars en Spaanse Keizerarenden. De laatste broeden aan de achterkant van de rots en het is gewoon een kwestie van wachten tot ze erachter vandaan komen. Vanaf deze weg kan je nog verder naar het oosten rijden (dus het park uit) tussen prachtige kurkeik platages door. Deze zijn ook zeer vogelrijk met o.a. Draaihals, Bijeneter, uilen en zangvogels.

Het andere goede uitkijkpunt is aan de andere kant van het park: El salto del Gitano. Hier sta je ook vlak onder een mooie rots waar Vala Gieren broeden maar de plek zal vooral in mijn herinnering blijven als de plek waar 2 Havikarenden aan het baltsen waren. Een foto daarvan staat op deze site.

Verder is een bezoek aan het kasteel de moeite waard (Alpenkraai en vroeger een goede plek voor Zwarte Tapuit).

Een ander verplicht bezoek is aan de steppes tussen de driehoek Caceres/Trujillo/Torrejon el Rubio, dat ligt er niet zo ver vanaf. Hier zie je soorten als Witbuik- en Zwartbuikzandhoen, Grote- en Kleine Trap, Griel, gieren, Kuifkoekoek, Steenuil, Hop, Spaanse Mus, Grauwe Gors, Roodkopklauwier, Grauwe Kiekendief, Scharrelaar en nog veel meer. Verblijf je in Trujillo (op een rots gebouwd met een fantastisch oud stadscentrum) of in Caceres (een grote oninteressante stad maar strategisch wel de betere plek omdat de meeste goede vogel plekken aan die kant van de vlaktes liggen) dan is het vinden van een hotel in ieder geval geen probleem.

Hopelijk kan je hier wat mee.

Groeten Michel
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 19:32    Post subject:
Oeps, nog vergeten: bezoek ook Embalse de Arrocampo Almaraz. Een moerasgebied met o.a. veel reigers, Grijze Wouw (niet al te moeilijk daar), Purperkoet en een aantal leuke hutten. Hoe goed deze zijn varieert nogal afhankelijk van waterstand maar ze zijn wel de moeite waard. De sleutels voor de hutten moet je ophalen in het bezoekerscentrum, dit is slechts een formaliteit.

Groeten Michel
Reply with quote

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 23:59    Post subject:
Boek besteld bij Bol.com.Wordt hier keurig afgeleverd.Dank voor de tip! Voorjaar echt begonnen, hoorde voor het eerst de Hop rondom huis.Vele kievieten vliegen over vanuit het zuiden. Hoop dat ze de vogelnetten in Spanje en Frankrijk kunnen ontwijken .
Heerlijk land Spanje en aardige mensen, maar als het om dieren gaat.............gruwe;ijk.

Michiel Janssen

PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 1:09    Post subject:
Ja, buiten de ZEPA en verschillende Parques is bijna alles Coto Privado de Caza of Coto Deportivo de Caza. Ik heb het meegemaakt in Delta de Ebro dat de jagers langs de grens van het reservaat aan het wachten waren op eenden die het reservaat uitvlogen. Links stonden de bordjes met Parque Natural en rechts stonden bordjes met Coto Privado de Caza. Ondanks dat is het een wonder dat er nog van zoveel natuur te genieten is in Spanje. Ik hoop dat de nieuwe generaties meer respect word bijgebracht, maar boerenpummels vind je overal. Nog steeds worden de wolven, beren en gieren en andere roofvogels vergiftigd door vergiftigs aas. In Italië is het allemaal nog veel erger geloof ik. Laten we ons maar richten op de positieve ontwikkelingen.
Vorig jaar in La Serena heb ik ook een paar keer een hop zien en horen roepen. Ik wist eerst niet wat het was, tot ik 'm zag zitten op de rand van een waterput voor vee. Heel erg mooi dat lage geluid. Heel apart ook, zeker voor een vogel. Klonk meer als hoep hoep hoep hoep dan hop hop hop hop. In het Engels heet hij misschien daarom ook hoopoe. En dan dat dikke lijf vol met lucht bij een doorgaans zo'n slanke vogel, erg grappig om te zien hoe zo'n beest zich uitslooft.
Back to top
Reply with quote

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Sat 11 Apr 2009, 22:32    Post subject:
Net terug uit de Extremadura.Vlak voor de semana santa gelukkig want dan is de camping bomvol.Ongelooflijk hoe boven de camping de zwarte ooievaars,de wouwen vliegen en de Blauwe Ekster rond het huisje zijn kostje opzoekt. Had hoge verwachtingen maar die werden overtroffen door het prachtige landschap en vele vogels.April een goede maand alleen de Trappen kon ik niet vinden. De Engelse gidsen die ik gekocht had waren heel waardevol.Zeker om tochten te plannen buiten de "hotspots" en geëigende paden.De camping Monfrague is een goed centraal gelegen pleisterplaats. Wel ruim van te voren een bungalowtje reserveren. Tentplaatsen genoeg.Zeker de moeite waard terug te keren.Vier dagen is kort in het lege uitgestrekte landschap.Wat een superplek! Rob LS

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Sat 11 Apr 2009, 23:42    Post subject:
Ja denk het wel.Nog niet te warm.Zomer absoluut af te raden.De dalen liggen dan in een braadpan.Succes!
Hier wat van de gemaakte foto's
http://picasaweb.google.nl/rlutkeschipholt/VogelsSpanje2008?feat=directlink

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 15 Apr 2009, 19:57    Post subject:
Ben je nog wezen kijken naar de boomkikkers bij het vijvertje? Je moet ze toch op z'n minst gehoord hebben 's avonds.

josephine

PostPosted: Wed 15 Apr 2009, 21:09    Post subject:
Jammer Rob, dat je de grote trappen niet hebt kunnen vinden. Volgend jaar weer en dan moet je me maar even van te voren vragen, al zullen er nog wel meer hier op BP die tip kunnen geven.
Je hebt nu iedereen lekker gemaakt, en ik begrijp dat er alweer iemand in mei die richting op wil? Gezellig, dan komen we elkaar tegen .....

Tip:
Heeeel veel geheugenkaartjes mee
Extra harde schijf mee voor backup
Extra camera (je moet er toch niet aan denken dat ie er mee kapt)
Goede wegenkaart minstens schaal 1:200000
Flesje water mee

Zo zal het wel lukken Pray

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Wed 15 Apr 2009, 22:04    Post subject:
zeker weten Josephine! Had geen groothoek bij me, die miste ik enorm. Landschappen zo fantastisch mooi in lavendelblauw en geel/wit van de Brem. De weggetjes door de grote landgoederen/hacienda's waren het mooist.Totaal legaal zolang je maar op de zandweggetjes blijft.groet Rob

Jacob

PostPosted: Thu 16 Apr 2009, 13:03    Post subject:
Hoe is deze plek eigenlijk in het najaar, september bijvoorbeeld?
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Thu 16 Apr 2009, 20:35    Post subject:
O, dat is ook niet gek. De kikkers houden je dan niet meer zo uit je slaap en het lijkt erop dat je dan wat meer monniksgieren ziet. De ooievaars zijn dan zo'n beetje weg. Temperatuur nog prima. Heb het daar ook in september prima naar mijn zin gehad.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum