Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

West Canada-Zuid Alaska

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 17:41    Post subject: West Canada-Zuid Alaska
Komende zomer ( 19aug tem 11 sept ) plannen m’n vriendin en ik volgende rondreis :

Brussel – Schiphol -Vancouver
Vancouver Island ( in totaal een 7 dagen) – Victoria ( whale watching )
Tofino – Long beach-Pacific Rim
Campbell River
Port Mc Neill
Telegraph Cove ( Berentrip – whale watching )
Port Hardy – ferryboot door de inside passage naar
Prince Rupert
Terrace
Stewart ( Alaska )
Hyder ( Alaska )
Eventueel nog iets dieper Alaska in maar dat moeten we nog bekijken
Via Smithers – Prince George richting de Rocky’s naar
Jasper National Park
Banff National Park
Via Calgary terug naar Schiphol en dan Brussel.

Aangezien dit ook min of meer onze huwelijksreis is Very Happy gaan we niet van s’morgens tot s’avonds specifiek aan het fotograferen gaan maar zo nu en dan ga ik toch wel proberen één en ander moois vast te leggen. M’n telemateriaal gaat al zeker mee ( 1D3+500F4 en 100-400 zoom ) en een 5D2 met 16-35 breedhoekje. Is het bvb intressant om ook nog een macrolens mee te nemen ?
Mochten er nog mensen zijn die gekend zijn met deze regio en nog specifieke tips/aanbevelingen hebben dan horen wij deze heel erg graag !
Alvast bedankt !

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Ronald Kamphuis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 18:07    Post subject:
Vorig jaar min of meer dezelfde trip gemaakt met uitzondering van Alaska, omdat ik daar al afzonderlijk heen was gegaan. Afgelopen jaar hebben we Victoria(whale watching) overgeslagen omdat we daar al eerder geweest zijn . Het viel mij behoorlijk tegen daar. Wel orca's gezien maar de zee kan er vrij onrustig zijn. Deze keer hebben we ook vanaf Telegraph Cove een berentrip( Tide Rip Tours) en whale watching bij Stubbs Island gedaan. Bijde maatschappijen zijn zeer goed bevallen. Veel goede opnames kunnen maken. Het blijft tenslotte 'wildlife' dus geen garanties! Heb al in Nederland gereserveerd ivm de drukte. Het zien van beren is wel afhangkelijk van de zalmtrek. Campbell River is ook goed voor vogels, vooral de bald eagle. En natuurlijk Jasper en Banff is geweldig. In Jasper kun je ook mooi de bronst van de elk vastleggen.

Voor foto's neem maar een kijkje op mijn website: www.pbase.com/ronaldkamphuis

www.pbase.com/ronaldkamphuis
http://ronaldkamphuis.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 18:29    Post subject:
Zelf ben ik vorig jaar Augustus ook naar West Canada geweest samen met mijn ouders. We zijn ook op Vancouver Island geweest en hebben in Telegraph Cove ook Whale Watchen gedaan en dit was echt supper. Naast vele orka's (2 families en nog een koppel) hebben we ook zeeleeuwen, zeehonden en heel veel Bald Eagel's (witkop zeearenden) gezien. We zijn in het totaal 3 weken in West Canada geweest en het leukste van heel de reis vond ik toch wel het Whale Watchen! Alle nationale parker zijn echt prachtig. Ook kun je gewoon in het wild beren enz. tegenkomen. Bij ons stak er een paar keer een black bear de weg over terwijl we met onze camper over de weg reden. Naast beren, orca's enz. zijn er ook een heleboel vogels in West Canada die zeker de moeite waard zijn om te fotograferen.

Groeten,

Henc.
Reply with quote

astrid schute

PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 21:03    Post subject:
Stewart Hyder is zeer geschikt voor grizzly beren, maar het zijn twee zeer kleine plaatsjes met niet heel veel accommodatie, dus ik denk dat vooruit reserveren wel handig is.
Verder is er vanuit Campbell River ook een hele leuke boottocht te maken langs alle eilandjes, waar wij onder meer zwarte beren, bald eagles en zeehonden zagen.
De Inside Passage vond ik zelf tegenvallen. Veel mist, weinig te zien, dus dan duurt het erg lang.
Veel succes met plannen, de voorpret is vaak net zo leuk.

groetjes,
Astrid Schute

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 22:01    Post subject:
Pfew.... Wel een beetje heel erg veel in de gegeven tijd! Ik heb in 2000 alleen al 4 weken doorgebracht in de Rocky Mountains Parken. (Yoho NP, Jasper NP en Banff NP) We hebben toen bewust niet gekozen voor de bekende 'rondrit'. Veel te veel kilometers anders en dan ben je alleen maar aan het rijden. Met een camper gaat dat toch al niet snel. We zijn toen gestart in Calgary, via Kananaskis County naar Yoho, Banff en Jasper. Daarna weer terug naar Calgary.

Waarom de boel niet opsplitsen? Doe je nu eerst Vancouver en omgeving en Alaska en een volgende vakantie de Rocky Mountains?

Heb je ruim de tijd om de omgeving te 'ontdekken'. Als ik het nu lees wordt het vooral veel rijden en weinig echt 'beleven'. Ik neem tenminste ook aan dat je met een camper gaat?

Zelf ga ik nooit meer met een camper op pad. Veel te groot om de kleine weggetjes te berijden (tevens mag je vaak met een camper niet op onverhard rijden, dan ben je NIET verzekerd als er wat gebeurd). Boodschap vergeten? Camper weer inpakken en rijden maar met dat kreng. Mooier lijkt mij een 4x4 met daarachter zo'n los te koppelen trailercaravan. Is helaas een heel stuk duurder. Sad

In ieder geval veel plezier met plannen en bereken eens hoeveel kilometers je totaal rijd met je camper om te zien of e.e.a. haalbaar is.

Groet,

Ron

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 22:37    Post subject:
Japanners redden deze afstanden toch ook per touringcar Rolling Eyes

Ron van Elst

PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 23:40    Post subject:
Bas schreef:

Quote:
Japanners redden deze afstanden toch ook per touringcar?

En misschien wel meer ook. Heb ze meegemaakt daar in Jasper NP. Echt maf. Bus stopt, loopt leeg. Iedereen naar waterval, 1 minuut poseren en foto maken van elkaar, terug naar bus: volgende doel. Het enige wat die japanners willen is een foto van de bewuste plek met hun zelf erop om thuis te tonen. Niets van natuurbeleving of anderzijds... Raar volk !

Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 10:28    Post subject:
Ik hoop volgend jaar ergens tussen eind mei en begin september een trip naar omgeving Vancouver te maken.

Kan iemand zeggen wat binnen die periode de beste tijd is.
Hierboven woren bronst en zalmtrek genoemd. Iemand die kan zeggen in welke periode dat valt?
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 10:43    Post subject: Beste tijd.
Elk bronst is zelfde periode als in NL. Dus eind augustus begin september. In deze periode zijn de beren ook nog actief aan het zoeken naar de laatste restanten bessen etc... Pas wel op. Door het eten van de bessen kunnen de beren agressiever zijn dan normaal. De bessen gaan gisten in hun maag en de beren kunnen daardoor 'dronken' worden. Afstand bewaren is het motto (althans bij de Grizzlies).

Groet,

Ron

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 10:52    Post subject:
jepickx wrote:
Ik hoop volgend jaar ergens tussen eind mei en begin september een trip naar omgeving Vancouver te maken.

Kan iemand zeggen wat binnen die periode de beste tijd is.
Hierboven woren bronst en zalmtrek genoemd. Iemand die kan zeggen in welke periode dat valt?

Rond Vancouver en op het eiland in het bijzonder komt de zalmtrek vaak pas eind september goed op gang door de droge zomers van de laatste jaren daar. Als het begint te regenen wordt het echt leuk. Campbell River is een damgecontroleerde rivier. Daar gaat het allemaal gewoon door met het hoogtepunt begin september. Dat wil nog niet zeggen dat ze de kleine zijstroompjes inzwemmen voor de paai, waar je ze dan goed zou kunnen zien. Voor de zalmtrek kun je beter wat verder naar het noorden gaan met de boot. Alaska is het toppunt wat betreft de zalmtrek, hoewel het door onduidelijke redenen ook daar ieder jaar minder wordt op sommige rivieren.

Wij gaan dit jaar 4 weken terug naar het eiland waar we al eerder 3 weken waren. We vinden dat we er veel te weinig hebben kunnen zien in die 3 weken...

Gr,

Bas

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 14:25    Post subject:
Aan iedereen alvast bedankt voor de reacties/tips , voor alle duidelijkheid , we gaan dus niet met de camper maar we hebben een goede 4x4 vastgelegd en slapen telkens op hotels of B&B. Dat het een grote tocht is op een relatief korte periode daar zijn we ons van bewust maar zoals ik al zei is dit voor ons nu ook weer niet een specifieke fotografiereis maar in feite een huwelijksreis. Mocht ik ooit eens te tijd en de centen beschikbaar hebben om specifiek te gaan fotograferen dan zullen we dat wel nog doen maar in het geval van deze reis komen er ook andere zaken aan bod dan alleen maar fotograferen.
We willen deze tocht ook doen omdat we niet onmiddellijk nog eens in staat zijn om een dergelijk lange reis te maken, we hebben beiden een drukke job ( ik een eigen zaak ) en misschien komen er ook wel kinderen waardoor dergelijke reizen de eerste jaren ook niet meer zo evident zijn. Al bij al valt het aantal te rijden km’s wat mij betreft best mee, ik zie daar totaal niet tegen op ( rij hier bij ons ook al snel 60.000km per jaar ) en we zijn ook geen personen die op vakantie iedere dag tot 9u in bed liggen, meestal zijn we tegen 7u ofzo al op pad dus hebben we telkens een mooie lange dag voor ons. Indien je dit door een reisorganisatie laat doen ronden ze het boeltje meestal af op 18 a 19 dagen, da’s dan ook de reden waarom we alles zelf willen plannen en er nog een dagje of 5 extra hebben bijgedaan. We zouden bvb in Alaska nog iets verder willen gaan en in de Rocky’s ook een tweetal dagen extra spenderen. Terugkeren op Calgary is ook een bewuste keuze omdat je dan tot op het laatste in de Rocky’s kan blijven ipv een nog behoorlijk lange( saaie ) tocht richting Vanvouver.
Aan iedereen alvast bedankt !
(Bas , fijn je nog es te horen, schitterend fotowerk op je site daar ! m’n complimenten ! )

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 0:03    Post subject:
Dank je RDB,

Er zit een leuk tip in je pb-box voor Campbell River. Alle trails zijn daar erg leuk. In de buurt van de dam vind je tamelijk veel Turkey Vultures en zeer zeker Bald Eagles. Zwarte beren niet geheel uitgesloten rond die tijd.

In plaats van Tofino zou ik persoonlijk naar Ucluelet gaan, zie hier: http://www.ucluelet.com/ Is wat minder touristisch en zeker zo mooi. Wij konden daar toen niet naartoe in 2007. Vanwege de droogte zaten ze daar zonder water. Tofino waren we zo weer weg en hebben daardoor helaas wel veel gemist. Je kunt daar zeer fraaie boottoertjes doen en veel grijze walvissen tegenkomen rond die tijd. Orka's zijn ook niet uitgesloten, al is Victoria daarvoor een betere bestemming.

Gr,

Bas

R. P. McMurphy

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 11:20    Post subject:
Leuk te lezen allemaal; wellicht kan ik je nog wat tips geven voordat je vertrekt (wij zijn dan net terug van een iets langere periode in diezelfde wereld Cool ). Hou trouwens wel rekening met de tijd die je kwijt bent met het rijden in de bergen: wat ik heb begrepen is dat je relatieve snelheid veel lager is dan wat je van tevoren zou inschatten. Denk ook aan pelagics, je zit dan in de goede periode (ik ben ook al druk aan het voorlezen Wink ).

Ik weet trouwens niet hoe lang je in Vancouver blijft, maar een bezoek aan Stanley Park zou wel eens vruchtbaar kunnen zijn. Wat ik gelezen heb is dat daar behoorlijk wat vogelsoorten zouden moeten voorkomen, en dus een goeie stek om een beetje te acclimatiseren.

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 20:34    Post subject:
Wanneer was je daar, Bart? Ik vernam erg slechte berichten daar m.b.t. de Grizzlies. Veel toeristen die voedsel achterlieten e.d. ...

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 05 Mar 2009, 16:54    Post subject:
@Bart,

Kan me ook vergissen met Yellow Stone waar dat in ieder geval erg speelt de laatste jaren.

Ik hoor het wel graag hoe het daar gaat ...
Alvast bedankt.

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 06 Mar 2009, 10:30    Post subject:
@Bart, We hebben wel gemerkt dat men in Canada over het algemeen veel banger is voor de beren dan in bijvoorbeeld Alaska. In Alaska vinden ze de beren maar heel gewoon als buren.
In de zomermaanden is het in de bekende Canadese parken en Yellow Stone best druk geworden, volgens de berichtgevingen. Dat geldt dan vooral voor de gemakkelijk bereikbare plaatsen, waar men de beren vanuit de auto kan zien. Misschien dat er daarom sprake is van wat problemen hier en daar. Er zijn altijd mensen die zich niet aan de regels houden. De regels in Canada verschillen niet veel van de regels in Amerika.

Het blijft lastig om de berichtgevingen van grote afstand te verifiëren. Wat betreft de beren worden verhalen al heel snel enorm opgeblazen, zelfs in gerenomeerde kranten.

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 06 Mar 2009, 11:59    Post subject:
Nou Bart, dan heb ik me wel heel erg voorzichtig uitgedrukt. Bij Banff zijn we destijds (2007) in september al gekeerd ...

Met zo veel publiek lijkt me die 100 yards regel wel okay.

Dit jaar gaan we weer naar Canada, helaas in het hoogseizoen, maar wel totaal buiten de bekende plaatsen. Canada is gelukkig erg groot!
Dit jaar zal het waarschijnlijk overal in Canada wat rustiger zijn door de crisis. Dat was vorig jaar in Alaska al erg goed te merken. Wij gaan in ieder geval niet de Nederlandse economie steunen door in eigen land op vakantie te gaan Smile

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 06 Mar 2009, 12:14    Post subject:
Misschien een aardige tip voor de West Canada toerist:

Behalve in de beschermde parken wordt er zeeeeer actief aan 'logging' gedaan. De bomen langs de weg laten ze staan. Dat is ooit door Green Peace bedongen. Ga je van de weg af dan tref je een grote kaalslag of productiebos. In de moeilijk begaanbare kustgebieden is het allemaal een stuk beter. Helaas zie je daar dan weer vele dode bomen als gevolg van de pijnboomkever. Dit is een direct gevolg van de opwarming.

Hier een interessant artikel over deze kever en de gevolgen:
http://www.hier.nu/klimaatnieuws/nieuws/4/2008/00932/Schorskevers_slaan_toe_in_warmere_bossen:_270_megaton_extra_CO2.html

Canada is dus beslist ook niet meer het romantische land van louter natuurbeleving. Een goede voorbereiding om van het land en zijn natuurschoon te genieten is dus essentieel. Maar goed, voor welke plek op aarde geldt dat niet.

Gr,

Bas

Robbert de Smet

PostPosted: Fri 06 Mar 2009, 16:39    Post subject:
Toen ik vorig jaar in Augustus in West Canada op vakantie was hebben we ook echt hele grote stukken bos gezien die waren 'aangetast' door deze pinebeatle. Het gaat hier dan echt over gigantische hoeveelheden bomen. En het ergste is nog dat ze deze pinebeatles ook niet meer doodgaan door de winters omdat het dan voor weken -20 of zelfs -30 moet zijn.

Groeten,

Henc,
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum