Posted: Wed 25 Feb 2009, 22:19 Post subject: fotograferen vanuit de auto
De laatste tijd ga ik vaak de polder in en probeer dan vanuit de auto vogels te fotograferen.
Ik gebruik een Nikon damera met 200-400 lens en het gewicht tesamen is toch gauw een aantal kilo's.
Ik vind het erg moeilijk om een lange tijd in één positie te blijven zitten zonder de camera met lens te bewegen.
De camera rust wel op een rijstzak (model van Han Bouwmeester),maar dan nog is het een heel gewicht.
Ik zal niet de enige met dit probleem zijn en zou graag willen weten wie hiervoor een oplossing heeft bedacht.
Ik heb wel eens gezien dat iemand zijn lens op een soort plankje heeft bevestigd, maar dat lijkt mij toch je auto te beschadigen.
Wie heeft voor mij een goede oplossing.
Alvast bedankt,
groetjes,
Astrid Schute _________________ nikon cameras en diverse lenzen
Posted: Wed 25 Feb 2009, 23:14 Post subject:
Hoi Astrid
Ik begrijp het probleem niet zo.
Wanneer de lens op de rijstzak rust ben je het gewicht toch helemaal kwijt?
En wanneer hij lekker in balans op de rijstzak ligt hoef je toch alleen maar je hand er als borg er op te leggen zodat je lekker relaxt erachter kan zitten?
Groet
Frank _________________ Canon sinds januari 2014.
Je legt toch wel de lens en niet alleen de body op de rijstzak? Kan me anders niet voorstellen waarom je nog last hebt van het gewicht. Als je de lens goed stabiel op de zak hebt liggen dan zou je in principe de camera los kunnen laten zonder dat ie valt.
Als je em wel goed hebt liggen dan zou het eventueel nog aan de vulling kunnen liggen. Wellicht niet de juiste vulling of te vol/leeg waardoor de lens er niet goed in kan zakken. _________________ http://www.ijdema.net
Hoi Astrid,
Ik heb een 400/2.8 en die is ook niet licht. Deze ligt stevig in de zelfgemaakte rijstzak (model broek) gevuld met zonnebloempitten. Ik kan hem gewoon loslaten en ook mee rijden. Ik hou hem dan wel vast want dat glas geeft dat zo'n rotzooi op straat
Ik heb ooit van iemand gehoord dat hij een plank diagonaal in de auto legt, tussen dashboard en deurstijl, en dit ter ondersteuning gebruikt. Zelf leg ik de rijstzak altijd gewoon op het portier, maar dat heeft bij mijn auto nogal een brede, platte bovenkant.
Het ligt op deze manier alleen nogal laag, omdat ik zelf erg lang ben.
Ik wil binnenkort eens proberen om in de lengte een groef in een plank te frezen, die op de ruit klemt. Door de ruit iets omhoog te doen kan ik dan de hoogte variëren. Ik wil de rijstzak dan op die plank leggen. Het lastige daaraan is dat de ruit een lichte kromming heeft.
Groet, Jan _________________ Een fototoestel van Japanse makelij met accessoires
Allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Misschien ligt het dan toch aan de vulling van de rijstzak.
Ik heb denk ik wel een goede, gekocht bij han Bouwmeester,
maar ik ben toch altijd bang om de lens los te laten en zit dus
verkrampt in de auto.
Bijkomend probleem is nog, dat ik een zoomlens heb en als je de lens op de rijstzak legt zoomt dat niet echt makkelijk.
Maar waarschijnlijk is het dus toch een kwestie van er anders mee om gaan.
Iedereen bedankt voor de tips etc.
groetjes,
Posted: Thu 26 Feb 2009, 11:47 Post subject:
Astrid ik heb dezelfde combinatie en inderdaad de rijstzak geeft een boel stabiliteit. Indien goed gebruikt minstens zoveel als een duur statief + kop. Echter het heeft ook enige nadelen. Het draaien aan de scherpstelling en zoomringen is erg lastig. Sterker nog door een bewegend onderwerp te volgen of om een andere compositie te maken verdraai je juist vaak onbedoeld de focus of de zoom.... Gewoon iets waar je alert op moet zijn.
Gender: Male Age: 73 Joined: 02 Nov 2006 Posts: 124 Location: Maasbracht
Posted: Thu 26 Feb 2009, 13:13 Post subject:
Ik heb een houten constructie gemaakt die ik met vleugelmoeren vast maak aan de raampost. Dit was ook wel nodig omdat ik vanuit een busje fotografeer en het raam tamelijk laag zit. Het blad, waarop ik een rijstzakje leg, kan ik iets in hoek verstellen. Doordat ik een rubber matje onder de rijstzak leg, verschuift de lens niet of nauwelijks als ik rustig rij. Voor de zekerheid hou ik het fototoestel dan wel met een riem om mijn nek.
Het fotograferen gaat goed zo. Bijna al mijn foto's maak ik op deze manier. Alleen is het dan niet te doen om met de hand scherp te stellen omdat een groot deel van de lens op de rijstzak rust.
Vg Loek _________________ canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
Astrid, ik heb het broekzakmodel van Han en tot de nok gevuld met rijst. Als ik de 500mm lens erop leg en evt. met klitteband vastmaak hoef je het geheel niet eens meer vast te houden. Moet dus wel kunnen,
Gender: Male Age: 67 Joined: 07 Aug 2005 Posts: 57 Location: Veendam
Posted: Fri 27 Feb 2009, 15:59 Post subject:
Voor het aan de bestuurderskant gebruiken van een rijstzak op de deur zijn inmiddels genoeg tips en trucs.
Zelf heb ik een driepoot statief waarvan ik de pootjes op verschillende lengtes heb en waardoor deze stabiel voor en over de passagiersstoel staat. Middels een snelkoppeling van M een plankje erop. De rijstzak vliegt van links naar rechts en ik hoef niet krampachtig naar rechts te hangen om daar uit het raam nog iets op de plaat te krijgen. _________________ Canon 50D / Sigma 500mm f/4.5 EX APO DG HSM
en een HBN-Gimbal Head.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Fri 27 Feb 2009, 18:22 Post subject:
Hoi Astrid,
De plankjes die je aanhaalde zijn inderdaad al eens eerder hier getoond, en wel door Rein Hofman. Hij had eerst een foto ervan hier op bp staan, maar nu helaas niet meer. Een jaar terug ofzo heb ik deze foto gelukkig van hem per email mogen ontvangen. Ik heb mijn versie van "zijn" autoraam steun zojuist in m'n PA gezet:
De hoekijzertjes heb ik netjes aan de rechterkant (nabij buitenspiegel) geplaatst. Ze vallen dan in de leegte die door de schuine afloop van de zijruit aanwezig is. In prinicipe steunt dan de plank op de rubberen afsluiting van het portier dus kunnen er geen krassen ontstaan (niet bij mij in ieder geval). Ik vind het lekker werken, de rijstzak met tele kan ik rustig laten liggen, ook als ik een stukje doorrij.
Groet, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Als je een beetje handig bent,of iemand kent die dat is ,kun je mbv polyester een afdruk van het deurportier maken waarop een statiefkop bevestigt kan worden.
binnenkant bekleden met zelfkevend klitteband(de zachte kant uiteraard)tegen krassen en klaar
Nadeel is dat hij op een merk auto is afgestemd,voordeel is relarief goedkoop licht en toch stabiel
Heb je foto even bekeken en het ziet er goed uit, lijkt mij ook makkelijk te gebruiken.
@ allen
Ik had niet gedacht zoveel goede en bruikbare tips te krijgen.
Nu nog even alles op een rijtje zetten en kiezen wat voor mij het best bruikbaar is.
Iedereen ontzettend bedankt, jullie hebben mij enorm geholpen.
groetjes,
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum