Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

calibreren van je monitor

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 21 Jul 2004, 7:11    Post subject: calibreren van je monitor
Hoi allemaal,

Ik heb wel eens wat gehoord over het calibreren van het kleuren profiel van je foto edit programma.
Photoshop zegt in zijn help dat daar software en apparaten voor zijn.
Heeft iemand heer meer verstand/ervaring mee?

Ik merk namelijk dat mijn fotos op verschillende monitoren nogal verschillend overkomen (logisch) en ik ben benieuwd welke monitor de werkelijkheid laat zien.

groeten

Gerrit Jan

jwchess
PixPas Pro

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Jul 2004, 10:51    Post subject:
M.b.v. dit plaatje

kun je je monitor zo instellen dat je in ieder geval je contrast en helderheid goed hebt staan.

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Jul 2004, 18:52    Post subject:
Beste Gerrit Jan,

Het calibreren van de hardware componenten is een lastige maar waardevolle klus.

Het gaat erom dat alle componenten (camera, scanner, beeldscherm en monitor) zelfs ook de software, gebruik maakt van hetzelfde kleurprofiel.

Kort gezegd (het is een zeer lastige materie, waar al een hoop over is geschreven in veel boeken, tijdschriften en internet) bestaan er verschillende kleurruimtes. De belangrijkste zijn Adobe RGB (kortweg a-RGB), s-RGB en Lab.
De grootste kleurruimte is Lab, dan a-RGB en tenslotte s-RGB.

De meeste digitale compactcamera's werken met s-RGB. De betere kan je instellen.

Wanneer de componenten met verschillende kleurruimtes (ookwel profielen genoemd) werken, kunnen er behoorlijke verschillen in kleur optreden. Jij beschrijft dat ook.

Er bestaan apparaten die je monitor kunnen afregelen. Je hangt deze voor het beeldscherm en zij geven aan wat je moet instellen. Dit doe je bij voorkeur om de 2 tot 3 weken. Je monitor verloopt namelijk.

Wanneer je vervolgens zorgt dat je software met dezelfde kleurruimte werkt als je camera, ben je al een heel eind.
Gebruik je vervolgens papier van Arca met inkt die bij de printer hoort en werk je met PhotoShop, dan kunnen zij een profiel voor je printer samen met het papier en de inkt maken. Je hebt dan je zaakjes goed op orde.

Wanneer je meer over dit noodzakelijk onderwerp wilt weten, volg dan deze link:
http://www.foto-service.nl/kennis/forum.asp?FORUM_ID=85&CAT_ID=4&Forum_Title=Systeemcalibratie

Groet
Marco

PeterH

PostPosted: Fri 23 Jul 2004, 9:33    Post subject:
Hi G J,

ik kalibreer mijn monitor met de SPYDER. Kostbaar dingetje, maar errug handig. Probleem dat je beschrijft is geschiedenis als je dit ding gebruikt op je verschillende monitoren. Ik heb ooit in een post de aanbieding van de SPYDER bij Kamera Express aanbevolen. Ik denk dat ie nog steeds voor dezelfde prijs te verkrijgen is.

Het verloop van monitoren is een functie van leeftijd. Nieuwe monitoren hebben er nog weinig last van. Oudere wel. Mijn nieuwe monitor (LACIE BLUE= aanrader) is nu ~6mnd oud en ik heb nog geen verloop kunnen ontdekken.

Sinds twee weken ben ik over op een digitale camera en ik zit met mijn handen in mijn haar, over hoe ik de goede kleuren in mijn plaatjes krijg. Ik moet het hele digitale leerproces nog door. Gelukkig kan ik wel op mijn monitor vertrouwen, anders zou al het werk voor niets zijn, omdat je dan domweg niet weet wat je aan het doen bent.

Succes

Peter
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sun 25 Jul 2004, 10:19    Post subject:
Beste Peter,

De Spyder is inderdaad een van de bekendste beeldschermcalibratie-ogen. Wanneer je echter geen topmerk monitor hebt, zul je toch zeer regelmatig moeten calibreren. Daar is overigens ook niets mis mee.

Nogmaals wijs ik erop dat de gehele keten moet kloppen. Je kunt nog steeds verkeerde foto's krijgen met een gecalibreerd beeldscherm. Sterker nog, het bewijs geef je zelf ook al aan. JIJ hebt een goed afgesteld beeldscherm, maar jouw resultaat is nog steeds niet goed.

Ik weet niet wat voor een digitale camera jij hebt gekocht, maar ik heb al eerder geschreven dat de meeste werken in de s-RGB kleurruimte. Het is dan ook belangrijk dat jouw software dit herkent en zeker niet gaat omvormen. Bij de conversie treedt namelijk altijd verlies op en daardoor kunnen kleurverschillen ontstaan.

Groet
Marco

PeterH

PostPosted: Mon 26 Jul 2004, 16:06    Post subject:
Marco,

ik heb een Canon 1d mk2. Als het goed is heb ik nu in al mijn s/w dezelfde kleurtabellen. Dat zit wel goed (denk ik). Ik heb alleen nog geen overzicht. Met mijn analoge werk had ik het gevoel de materie te beheersen. Dia's zijn zo gemakkelijk, zeker als je je camera kent. Nu heb ik EN een nieuwe camera EN tig instellingen. Het zal wel even duren voordat ik een 'workflow' heb met de verschillende pakketten die ik nu aan het proberen ben. Ik denk dat ik eerst eens ga overstappen naar adobeRGB. Nu doe ik alles in RAW en hoef ik eigenlijk alleen maar aan de belichting te denken.

Maar het ging niet over mij, maar over de vraag van G J.

Als je dus, zoals in mijn geval, problemen hebt met je kleuren, of je vertrouwd ze niet, dan is het calibreren van je monitor een vereiste. Samen met de kleurruimtes waar je in kunt werken en de conversie van je camera naar een plaatje moet dit leiden tot een geheel waar je vertrouwen in moet kunnen hebben. What You See Is What You Have en niet What You See Is NOT Exactly What Is In The File...

Suc6

Peter
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum