Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Jos goes DSLR

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 20:22    Post subject: Jos goes DSLR
Hallo,

Eindelijk heb ik genoeg geld bij elkaar gespaard om een Canon EOS 450D aan te schaffen. De 40D is mij nog net iets te duur. Nu moet er alleen nog een leuke lens bij, die niet mag tegen vallen. Ik heb daarom enige research gedaan op Birdpix en andere internetsites en daarbij kom ik tot de conclusie dat er maar een paar lenzen in aanmerking komen.

- Sigma 50-500mm F4-6.3.
- Canon EF 400mm F 5.6 L USM
- Canon EF 100-400mm F 4.5-5.6 L IS USM

Wat ik vooral belangrijk vind is het bereik want ik ben digiscoping gewend. Ik weet dat deze methodes het bereik van digiscoping niet evenaren, maar 400mm lijkt mij toch wel een vereiste. Ik wil er ook graag een 1.4 x converter bij aanschaffen als dat mogelijk is, daarbij mag geen autofocus verloren gaan. Al met al lijkt mij die Sigma het beste voor mijn doelen, mede gezien de prachtige foto's van Jaco Ottevanger met deze lens. Ook staat de prijs mij wel aan. Toch zou ik het prettig vinden wanneer er opmerkingen over deze drie lenzen gegeven kunnen worden, zodat ik tot de beste beslissing kom.

Kan iemand mij helpen tot een juiste beslissing te komen?
Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Jaco Ottevanger

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 20:40    Post subject:
Ha Jos,

Allereerst gefeliciteerd met de overstap. Het zal in geen geval tegenvallen.

Uiteraard kan ik je vertellen dat de 50-500 een prima lens is voor de niet al te veeleisende DSLR-fotograaf. Qua kleuren enzo allemaal prima in orde en een zeer acceptabele scherpte.
Maar... de scherpte bij de 400mm is alweer een heel stuk beter. Dit komt natuurlijk omdat deze lens geen last heeft van het vele glaswerk binnenin om te zoomen. Aan de andere kant vind ik die zoomfunctie heel erg handig. Ik fotografeer ook vaak genoeg op 200 millimeter...
Bij zoomlenzen is het scherpstellen ook vaak niet heel erg snel. Bij de 400 is dit wel dik in orde, al moet ik zeggen dat het er met mijn 50-500 ook nog prima mee gaat hoor... De overstap van digiscoop naar DSLR is zo groot dat het sowieso een hele verbetering is qua scherpstelsnelheid.

De 100-400 heb ik geen ervaring mee, maar op Internet wordt nog wel eens gezegd dat hij niet scherp zou zijn... misschien zijn hier anderen met dezelfde ervaring... of een andere...

Verder... 50-500 is gewoon echt prima. Zeker als je kijkt naar de prijs en daarna naar de kwaliteit.

Groet,
Jaco

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

Gert van Binsbergen

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 20:47    Post subject:
Als ik zou mogen kiezen, doettu mij dan maar de 400 F/5.6. Ten eerste omdat een prime-lens vrijwel altijd een betere kwaliteit heeft (omdat hij niet, zoals bij een zoomlens, over het hele bereik scherp moet zijn), ten tweede, omdat Canon mij altijd beter lijkt dan Sigma.

Succes!
Back to top
Reply with quote

culoken

PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 21:07    Post subject:
Hallo.
Aleens aan de 300/4 IS USM van Canon overwogen?
Met de extender van 1.4X heb je een 420/5.6 met behoud van AF en stabilisatie.Want IS vindt ik op sommige momenten heel intressant.
Groeten. Wink
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 21:08    Post subject: Re: Jos goes DSLR
Jos Welbedacht wrote:

- Sigma 50-500mm F4-6.3.
- Canon EF 400mm F 5.6 L USM
- Canon EF 100-400mm F 4.5-5.6 L IS USM

<knip>
Ik wil er ook graag een 1.4 x converter bij aanschaffen als dat mogelijk is, daarbij mag geen autofocus verloren gaan.
Kan iemand mij helpen tot een juiste beslissing te komen?
Alvast bedankt.

Ik vrees dat bij al deze 3 lenzen je de autofocus kwijt bent icm een converter. De 450D heeft namelijk autofocus bij lenzen met een minimale opening van F/5,6 of groter. Als je op een van deze 3 lenzen een converter zet, zit je sowieso op een kleiner diafragma, dus heb je geen AF meer.

Verder, over deze keus is al heeeeel veel op het forum geschreven, misschien handig om daar ook even te zoeken.

Ten slotte, ik zou ook de 300mm f/4 meenemen in het lijstje, ik denk dat deze (icm. de 1.4x converter) alle drie bovenstaande lenzen verslaat (en je zit dan ook op 420mm, met IS en AF).

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Robbiesbos

PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 21:25    Post subject:
Inderdaad raak je je autofocus kwijt met een 1,4 x extender. Heb zelf de 40d en een 400mm/f5.6, maar gebruik zelden de extender vanwege het géén autofocus hebben.
Back to top
Reply with quote

culoken

PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 21:33    Post subject:
Hallo.
Zoals Arjen al heeft vermeld staat er op het forum al heeel veel over geschreven.Maar naar mijn bescheiden mening is de 300/4 IS USM met extenderd 1.4X de beste optie.
Groeten Wink
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 21:49    Post subject:
Bedankt voor deze informatie.
Ik had al even gezocht naar de 300/4 IS USM met 1.4 x extender. Deze is iets duurder dan de 50-500 van Sigma, maar als deze lens in combinatie met een 1.4x extender geen AF verliest (wat ik opmerk uit de reactie van Arjen) is dit misschien inderdaad de beste. IS is inderdaad een pluspunt, evenals de scherpte. De plaatjes van Klaas van Haeringen, die gebruik maakt van deze combinatie, zien er prachtig uit. 1200 Euro valt nog net binnen het budget, aangezien ik ook moet denken aan geheugen en een batterygrip, plus de camera en de extender.

Is het misschien mogelijk om informatie te krijgen over fotografeer omstandigheden met de Canon 300mm. in combinatie met een 1.4 x extender? Wanneer is het mogelijk om een goede foto tijdens de juiste omstandigheden te maken van bijvoorbeeld een Blauwborst wat betreft de afstand tot het vogeltje?

Nogmaals en alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Mar 2009, 22:40    Post subject:
Hallo Jos,

Schrik niet. Voor een Blauwborst moet je toch minimaal binnen de 5 meter zien te komen.

Maar er is hoop, steltlopers zijn goed om de tuin te leiden. Ik gebruik vaak een 300 zonder converter en daarmee heb ik o.a. dit gedaan:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=139254
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=94733
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=141515

Ook tuinvogels gaan prima als je een voerplekje inricht ( heb ik geen tijd voor en geen zin in Embarassed ) Bovendien is zo'n 300mm nooit weg als je later veel groter gaat, naar 500 of meer. Met een 300 kan je zulke leuke andere dingen doen dat je die lens er dan gewoon naast kunt houden.

Jos Welbedacht

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 13:21    Post subject:
Hallo,

Quote:
Ik vrees dat bij al deze 3 lenzen je de autofocus kwijt bent icm een converter. De 450D heeft namelijk autofocus bij lenzen met een minimale opening van F/5,6 of groter. Als je op een van deze 3 lenzen een converter zet, zit je sowieso op een kleiner diafragma, dus heb je geen AF meer.

Weet je ook of dit bij de Canon 40D anders is? Of maakt dat verder niets uit.

Quote:
Schrik niet. Voor een Blauwborst moet je toch minimaal binnen de 5 meter zien te komen.

Ik dacht al zoiets. Wink Of ik hiervan moet schrikken weet ik nog niet. Het is niet zo'n grote afstand, maar de beste vogelfoto's worden natuurlijk gemaakt met veel geduld en tactiek.

Quote:
Maar er is hoop, steltlopers zijn goed om de tuin te leiden. Ik gebruik vaak een 300 zonder converter en daarmee heb ik o.a. dit gedaan.

Dat ziet er goed uit, alleen neem ik aan dat je hier gebruik hebt gemaakt van een schuiltentje o.i.d. Ik denk dat ik daar niet zo heel snel van gebruik zal maken.

Het lijkt mij vooral leuk om vogels te fotograferen op vakantie. Ik droom bijvoorbeeld al van de Gieren die in de pyreneeen op ongeveer 10 meter afstand vliegen. Dat moet natuurlijk geen enkel probleem zijn met 300mm.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 13:28    Post subject:
Voor de fraaiste vogelfoto's zou ik persoonlijk de 400 kiezen.
300 mm is vrijwel altijd te kort. Deze lens kan erg tegenvallen wanneer je hem gebruikt icm de 1.4 converter.
De 400 is tevens veel sneller dan de 300 + converter.
In geval van de gieren zou je wat meer afstand kunnen nemen.
Bij de Sigma heb je geen converter nodig, maar die is dan weer een stuk trager dan de 400 5.6.

Wat Hendrik noemt pleit weer enorm voor de 300.

Zomaar wat overwegingen ...

Succes met de moeilijke keuze.

Bas

Jos Welbedacht

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 13:59    Post subject:
Hey Bas,

Ik denk ook dat die 400mm voor mij een meerwaarde heeft. 300mm plus converter geeft 420mm en heeft IS, maar ik lees dat de 400mm lens ook goede vliegbeelden kan maken zonder IS. Daarbij heeft de lens een snellere AF. Ik heb begrepen dat ik een extender wel kan vergeten zolang ik een 450D of een 40D bezit, maar misschien koop ik later wel een super-canon camera. De foto's die ik heb gevonden van de 400mm. lens zien er heel goed uit, ik denk dat dit de beste keuze voor mij is.
Bedankt allemaal.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 14:24    Post subject:
Deze had je misschien al gezien? http://www.birdsasart.com/faq_4f56or3is.html

Van het prijsverschil kun je misschien toch die 40D aanschaffen?
Als dat 100 euro scheelt, zou ik zeker even doorsparen.
Hoe het met de AF zit weet ik niet. Ik zou dat zeker even uitzoeken.
Voor de rest is die 40D veel meer camera.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 14:38    Post subject:
Ik zou zeker voor de 400mm in combinatie met de 40 D gaan.
Ik heb zelf de 400mm f/5.6 gehad en is een zeer scherpe en snelle lens. Ook met extenders met handmatige scherpstelling goede resultaten (1 van mijn eerste foto`s op Birdpix is met de 400mm gemaakt).
Ik denk dat je jezelf tekort doet met de 450D.
Succes met de keuze.

Groet,
Ruud

obelix

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 14:42    Post subject:
Laatst voor hetzelfde dilemma gestaan, de 100-400 of de 300 met TC. Gekozen voor de 100-400, omdat deze meer flexibiliteit biedt. Je hoeft niet de TC te verwijderen als je even iets anders (of: groters) fotografeert.

Op www.the-digital-picture.com kan je reviews lezen van beide lenzen:

http://www.the-digital-picture.com/reviews/Canon-EF-300mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

Daar staat onder andere dit:

The Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM Lens is another highly recommended lens that competently covers the 300mm focal length - and much more. At 300mm, the Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM Lens has slightly better sharpness (especially in the corners), slightly less pincushion distortion, slightly higher maximum magnification and is lighter, less expensive - and possibly most significantly - is 1 stop faster. However, if you can live with 300mm f/5.6, the 100-400 L adds the great versatility of a wide focal length zoom range that includes 400mm. If 400mm is your goal, the 100-400 will give you better results than the 300 f/4 and 1.4x combo.

Succes met je keuze!
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 14:44    Post subject:
Tja, ik weet nog niet helemaal welke camera ik bij de lens moet doen. Mijn budget is momenteel 2000 euro, maar ik houd graag wat over aan geld. Een Canon 400mm. f5.6. plus een Canon 40D is ongeveer 1800 euro bij Foto Konijnenberg. Daarbij moet dan nog een batterygrip en een SD geheugenkaart van enkele gigabytes, waarvan de eerste ook nog eens ruim 120 euro is.
Die Canon 450D kan wat dat betreft nog wel wat verschil maken, de vraag is, ik weet nog niet of dat het waard is.

Ik denk dat ik de lens al wel gevonden heb. Dat zal (vermoedelijk) toch de Canon 400mm. f5.6 worden. Ik denk dat dit beter in mijn stijl van vogelfotografie zal passen. Goede vluchtfoto's lijken mij geweldig om te maken. Ook wil ik op vakantie prettig kunnen fotograferen. Als ik alles dan tegen elkaar op weeg lijkt mij een vaste brandpunt lens prettiger en is de 400mm. beter dan de 300mm. op vluchtfoto's gebied en snelheid van de AF. Wat de prijs betreft matcht het elkaar wel aardig.

Last edited by Jos Welbedacht on Sun 08 Mar 2009, 18:31; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Dennis Rademaker

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 15:43    Post subject:
Jos Welbedacht wrote:
Een Canon 40D..... een SD geheugenkaart van enkele gigabytes.

Je kan beter Compactflash kaarten nemen, is zo zonde als je de verkeerde mee zou nemen Cool Laughing

Jos Welbedacht

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 16:22    Post subject:
Quote:
Je kan beter Compactflash kaarten nemen, is zo zonde als je de verkeerde mee zou nemen.

Die bedoel ik... Wink
Reply with quote

Ben Cretskens

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 16:48    Post subject:
Ik heb de 450d in augustus gekocht en ondertussen zijn er al enkele objectieven bij gekomen maar ben ook nog aan het sparen voor waarschijnlijk de 400mm f5.6.
Maar de 450d(met batterygrip) is een hele fijne camera, het is mijn eerste slr die ik kocht en ik ben blij dat ik die heb gekozen hoor!
Mij is altijd gezegd dat ik meer geld in het glas moet steken dan plastic erachter Razz (de meeste fotografische fouten gebeuren achter dat plastic!!! (de fotograaf dus Laughing ))

Laat me weten wat je keuze is geworden en hoe het je bevalt

groeten Ben
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 19:40    Post subject:
Die grip zou ik achterwege laten. Heb je een lekkere compacte uitrusting, zou je hem lomper maken door die grip. Dan liever een extra accu'tje in je zak en bij 1 op de 50 series die camera een keertje kantelen met je hand erbij.

Nu je gaat kopen is het wel zaak om de prijzen goed te vergelijken. Hier en daar zijn de prijzen zeer sterk gestegen omdat hier en daar de oude voorraden op zijn. De fabrikanten hebben ervoor gekozen de dure yen te gaan compenseren in hun prijzen. Zo is bijvoorbeeld de 500 4.0 van 20% in prijs gestegen bij de laatste inkoopactie van de (grote) winkeliers.

Gr,

Bas

Jos Welbedacht

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 14:52    Post subject:
Hallo,

Ik laat die grip inderdaad achterwege. Een (of liever twee) accu('s) lijkt mij wel voldoende. De Canon EOS 40D kan ik nergens goedkoper dan 639 euro vinden. Dat vind ik een behoorlijke prijs in combinatie met de rest, maar ik zal het overwegen. Het moet mogelijk zijn met mijn budget. Ik denk dat de lens (waarover ik toch nog niet zeker ben) het beste gekocht kan worden bij Konijnenberg. Weet iemand of het veilig is om zo'n lens via het internet te kopen en toegestuurd te krijgen? Den Ham is namelijk niet heel dichtbij Sneek.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

culoken

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 15:39    Post subject:
Hallo.
Bij Konijnen berg moet je echt geen schrik hebben.
Heb er destijds mijn 450D gekocht via internet.
1dag nadien via koerier bedrijf had ik hem al.En ik woon in Belgie.
Serieuse en betrouwbare mensen daar.
Groeten.
Hans Wink
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 16:38    Post subject:
als je voor vluchtfoto's gaat, dan toch sterk de betere camera overwegen.
Scherpe foto's is veel meer ook een kwestie van een snel reagerende camera en een stabiele body dan ik vroeger dacht. Hoe degelijker de camera in elkaar zit, hoe scherpere foto's je maakt bij lange sluitertijden. En hoe beter de focus blijft tijdens het fotograferen.

Anderzijds. Je moet ergens beginnen, nietwaar.
Hee, je was al heel lang bezig! Leuk je hier weer eens te zien.

Maak je geen zorgen over konijnenberg, neder- digi- birdpix-sponsor cameraland, cameranu, laatste jaren ook vooral goede geluiden over kamera-express. Etc Etc
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 21:18    Post subject:
Quote:
1dag nadien via koerier bedrijf had ik hem al.En ik woon in Belgie.

Dat klinkt goed. Misschien is kopen via het internet dan de beste optie.

Quote:
Hoe degelijker de camera in elkaar zit, hoe scherpere foto's je maakt bij lange sluitertijden. En hoe beter de focus blijft tijdens het fotograferen.

Ik denk dat ik dan voor de 40D ga.

Quote:
Hee, je was al heel lang bezig! Leuk je hier weer eens te zien.

Ja, ik plan een comeback. Met digiscoping kon ik op een gegeven moment niet meer meelopen met de DSLR fotografen, maar een nieuwe manier van fotografie zal mij hopelijk weer veel bezig houden met Birdpix.
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 16:25    Post subject:
Hé Jos, er staat nu op de BP marktplaats een 1jaar oude 40D met nog geen 2000 kliks... Is dat niet wat voor jou??

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=5465

Groetjes,

Janneke
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum