Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

1D mkIII bevindingen na de autofocus-fix
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 11:28    Post subject:
Bart Hofman wrote:

Geldt dit probleem ook voor de 1Ds mkIII?

Yep, alleen had deze geen problemen met de submirror. Dat was al opgelost toen hij op de markt kwam, later dan de 1D3

En graag gedaan.

Gr,

Bas

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 12:10    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Als de afdeling transpoft voor je deur staat, zorg dan dat de draagriem er al vanaf is en je camera in dat witte hoesje zit. Ze hebben zelf een doos met noffenfopie bij zich Very Happy

Eyepiece extender en batterij - CF kaart mogen er liefste ook van af .

Ik ben benieuwd naar je resultaten Bas! Op fredmiranda zitten er toch wel mannen die heel erg enthousiast zijn. Ik neem aan dat alle MA terug opnieuw moeten gedaan worden Confused ?

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Jacky en Martine

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 20:39    Post subject:
@Bas,

In ieder geval van harte dank voor de uitgebreide info over reparatie van de mark III, ik denk dat jij vele mensen een geruster gevoel hebt bezorgd, ik hoop dat we allemaal goed geholpen worden en we weer super blij zijn met de resultaten van ons toestel!
Verleden week was ik op stap met heel bekende nederlandse natuurfotograaf die zijn Mark III terug inleverde en nu voorlopig veel gelukkiger is met een 50 D, dat mag toch niet hé? Hij vertelde mij ook dat na zijn mark II die super was, er veel teveel beelden met de mark III onscherp waren, hij kon het bewijzen aan de hand van de af te lezen scherpstelling van de focuspunten, op de plaats waar ze scherp moesten zijn het niet waren!
Denk je dat het nodig is de 500 en 300 mm lens te laten mee afstemmen of niet? Ik zie dat jij dat zelf doet is dat moeilijk?
Ik kijk alvast uit naar jou beelden!
Martine
Reply with quote

Paul Cools

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 21:06    Post subject:
Bedankt allen voor de nodig bruikbare info, ik was totaal niet tevreden over de camera maar ben dus niet de enigste gelukkig.

Grt,
Paul

jpjp

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 22:17    Post subject:
Voor wie zijn toestel nog moet insturen, vergeet niet je voorkeurinstellingen op een CF kaartje op te slaan, je weet maar nooit Wink
Zie al uit naar je éérste ervaringen en plaatjes in ai servo mode Bas.

Groeten, Jean-Pierre

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 22:39    Post subject:
Graag gedaan hoor. Ik heb slechts doorgegeven wat ik op de internationale fora (vooral fredmiranda.com) allemaal lees. Dus; don't shoot the meassenger als je na de afstelbeurt nog niet tevreden bent Wink maar ga dan gewoon nog een keer terug. Het is nu bewezen dat de AF van de mk III perfect kan zijn en alles overstijgt wat er tot nu toe op dit gebied te koop was.

Niet te fixen camera's hadden over het algemeen last van een slechte parallaliteit van de spiegels in de mirrorbox. Het licht wordt door verschillende spiegels naar de AF-sensoren geleid ergens onderin de camera. Als deze spiegels niet perfect in lijn staan komt het nooit goed en moet daar iets aan gedaan worden. Dit in zeldzame gevallen.

@Ryan, je bent idd flink aan de beurt met afstellen van jouw lenzenpakket Cool Over het algemeen bleven bij mij de afstellingen van de micro adjustment ongeveer gelijk met een enorme uitschieter voor de 300 4.0 + 1.4 converter. Niet raar, voorheen heb ik daar nog nooit een scherpe foto mee kunnen maken. Nu misschien wel.

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 10:27    Post subject:
Martine Launoy wrote:

Denk je dat het nodig is de 500 en 300 mm lens te laten mee afstemmen of niet? Ik zie dat jij dat zelf doet is dat moeilijk?
Ik kijk alvast uit naar jou beelden!

Ik ben begonnen met testkaarten, maar daar wordt je helemaal gestoord van. Iedere millimeter dat ie er nu nog 'naast zit' zie je erop, zonder dat je een referentie hebt van wat normaal is, ofwel wat de toleratie in de AF is. Ik heb nu een wat meer natuurgetrouwe situatie nagebootst met een paar schroefjes tussen de stoeptegels in de tuin. Resultaat laat ik hier nog zien. Op het eerste gezicht zie je een eventuele afwijking veel duidelijker dan op de testkaart, mede door het buitenlicht.

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 11:06    Post subject:
Dit is mijn uiteindeijke testobject geworden om de micro adjustment te doen en de buitenste AF-punten te controleren. Door de tegels zie je heel goed front of back-focus met ongeveer dezelfde marge als in het echte leven.

Grote nauwkeurigheid is belangrijk, maar met die testkaarten kun je ook weer de weg kwijtraken. Voor mij liever een 'buitensituatie'.

Gr,

Bas

Last edited by Bas Breetveld on Sat 28 Mar 2009, 12:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 12:35    Post subject:
Helemaal omdat het niet compleet recht (of in 45 graden, afhankelijk van testmethode) plaatsen van de kaart al een afwijking zal leveren.

Ik heb die mensen op Fredmiranda en zo nooit begrepen, die maken zich alleen maar druk om foto's van bakstenen muren waar de scherpte 99% is ipv 100%. Als mijn resultaten in het veld naar tevredenheid zijn zal de scherpte van een baksteen me een rotzorg zijn.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 15:36    Post subject:
Maar wat is je ervaring, Bas? Is het een verbetering ten opzichte van de situatie voor de aanpassing? Ik krijg mijn camera maandag terug, en ik ben blij dat ik hem weg heb gebracht: er bleek een onderdeeltje vervangen te moeten worden wat apart besteld moest worden, wat als consequentie had dat ik mijn camera 1 (één!!) dag later terug krijg. Ik heb weinig referentiekader qua service, maar ik vind dit toch wel heel erg snel! Dikke plus voor Canon!

groet,
Luc

@Doodles: ik deel je mening, ik denk soms wel eens dat sommigen daar liever discussieren over cameras en aanverwante artikelen dan dat ze echt alles uit hun camera proberen te halen (hoewel er af en toe ook hele goede info tussen staat trouwens)
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 22:49    Post subject:
Luc, Ik had de camera voor de afstelbeurt te kort in mijn bezit om e.e.a. 100% goed te kunnen beoordelen. Ondanks dat zie ik duidelijk verbetering in de nauwkeurigheid van de AF in ai-servo, maar ook in one shot. Ik had immers dezelfde testjes gedaan bij het afstellen de eerste keer.
Toen ik de camera kocht nam ik voor lief dat ie er heel af en toe naast zou zitten in ai-servo. Dat was immers een bekend gegeven. Ik denk dat hiervan geen enkele sprake meer is en dat de camera beter presteert qua AF dan de mk II(n). Vandaag ben ik op pad geweest om wat vliegbeelden te proberen. Helaas leken de vogels een vliegverbod ingesteld te hebben toen heel even de zon scheen.

Geen al te fraaie resultaten met het donkere weer, maar de scherpte zit in ieder geval op de goede plaats. Tijdens het volgen van overvliegende vogels, toen het nog donkerder werd, had ik hetzelfde vertrouwde gevoel van een 'plakkende' AF als bij de mk II. Voor de afstelbeurt had ik dat gevoel een stuk minder en had ik het idee dat ik er meer mijn best voor moest doen.

In zwaar bewolkt weer met ISO 1600 en F6.3 icm met de 500 + 1.4 converter heb ik de volgende foto's kunnen maken, beide foto's in ai-servo.

ISO 1600; F6.3; 500mm + 1.4x; ai-servo bovenste punt:

100% crop:

ISO 1600; F6.3; 500mm + 1.4x AF-punt in het midden, op de middelste gans:

100% crop:

Van de 83 foto's die ik vanmiddag maakte was het zoeken naar onscherpe foto's. De enige foto's die onscherp waren hadden last van bewegingsonscherpte als gevolg van lange sluitertijden. Alles in ai-servo ...

Luc Hoogenstein wrote:

@Doodles: ik deel je mening, ik denk soms wel eens dat sommigen daar liever discussieren over cameras en aanverwante artikelen dan dat ze echt alles uit hun camera proberen te halen (hoewel er af en toe ook hele goede info tussen staat trouwens)

Het wordt idd steeds lastiger om goede info uit al die soaps te filteren.

Gr,

Bas

P.s. Ik quote even mezelf:
Bas Breetveld wrote:

Niet te fixen camera's hadden over het algemeen last van een slechte parallaliteit van de spiegels in de mirrorbox. Het licht wordt door verschillende spiegels naar de AF-sensoren geleid ergens onderin de camera. Als deze spiegels niet perfect in lijn staan komt het nooit goed en moet daar iets aan gedaan worden. Dit in zeldzame gevallen.

Controle en verhelpen van dit eventuele probleem schijnt bij de afstelbeurt inbegrepen te zijn, zo meldt iemand op fredmiranda.com.

Jacky en Martine

PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 9:27    Post subject:
Hallo Bas,

Zo te zien ziet het er prima uit!
Ik hoop op dezelfde resultaten.
Het zou me echt verwonderen dat een eerlijke firma Canon de mensen in de kou zou laten staan!
Ik heb er ook het volste vertrouwen in!
Bedankt alvast voor de info, zo ben ik al gerust!
groetjes,
Martine
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 14:38    Post subject:
Ziet er goed uit Bas; ik zal komend weekend gaan testen, en over enkele weken zal ik kijken hoe de camera het onder tropische omstandigheden trekt (fotoklus in Oeganda). Mocht ik daar afwijkende resultaten hebben dan meld ik dat hier.

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 14:51    Post subject:
maakt het nog uit welk serienummer je hebt voor hem te laten fixen?

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

madruud1

PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 15:35    Post subject:
Hoi Jens het maakt niet uit welk serie nr je hebt geld voor alleen 1D markIII en de 1DS markIII want ze zijn ook als het goed is uit alle winkels terug geroepen
Gr Ruud
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 16:03    Post subject:
Heb dat formulier maar gelijk ingevuld van de link van Bas zijn 1e bericht, ik gebruik meestal wel het middelste AF punt maar toch, bedankt voor de info,

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

jpjp

PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 23:01    Post subject:
Ziet er goed uit Bas, bedankt voor het online plaatsen van je bevindingen. Heel hoopgevend voor de mensen van wie het toestel nog niet aan de beurt geweest is. Zou betekenen dat het toestel na twee jaar eindelijk gaat werken zoals het voorzien was Exclamation

Groeten, Jean-Pierre

Last edited by jpjp on Wed 01 Apr 2009, 9:40; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 23:55    Post subject:
Machtige machine zo'n V twin! (én zo'n mark III ook natuurlijk). Wink
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

mvbalkom

PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 19:03    Post subject:
Wil ook wel even mijn bevindingen kwijt over de markIII na de AF fix. Om mede fotografen aan te moedigen de fix uit te laten voren ...

De eerste foto gemaakt na de fix:

Ik moet zeggen dat ik voor de fix met een probleem zat. de 5dm2 die mij echt overtuigt heeft qua beeldkwaliteit was aan de winnende hand tov de mark III. De camera is traag qua repetitie opname maar de AF werk goed en opnames zijn vaak raak en mega mooie van detail. de 1d mark III was genomineerd om vervangen te worden. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat de AF na de fix zeker beter presteert dan ervoor.

Boven staande opname is gemaakt met alle settings STD + ai servo. de AF gevoeligheid 1 stapje terug richting "slow" = beter vasthouden van het object, geen opties qua expansie van af punten. Alle focuspunten geselecteerd. (Dus niet alleen het middelste punt). Bij het meetrekken is de mark III in combinatie met de 500 f4 spot on. Zelfs in een serie opname zijn er een groter aantal goed dan slecht. waar je vroeger in een serie veel meer mindere foto's had dan goede heb ik het gevoel dat dit nu andersom is. Een placebo effect, ik denk het niet. overall vind ik de foto's scherper de af loopt niet snel meer weg ... en is het prettig werken. bijkomend vind ik dat de lichtmeting ook beter is, maar puur gevoel. Maar kan zeker invloed hebben op de AF.

Bovenstaande opname is een behoorlijke moeilijke achtergrond voor voor de AF, donkere bomen en daartussen lichte lucht elementen. Vroeger voor de fix was dit zeker vragen om moeilijkheden qua AF. Nu zonder centje pijn keer op keer spot on. Wat mij betreft is deze fix zeker een verbetering voor de mark III.

Vraag me trouwens af of men ook de 40D aanpakt, mijn inziens heeft deze namelijk in extreme situaties het zelfde probleem (of erger) met de AF ... Extreme contrasten van licht met schaduw plekken maken dat de 40d problemen krijgt met de AF en lichtmeting. Maar goed dat heeft niks te maken met de topicstart ... mijn inziens wel een gelijkaardig probleem.

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 04 Apr 2009, 10:00    Post subject:
Ik ben ook weer een weekje verder na de 'fix' en nu eindelijk eens met mooi weer ermee kunnen spelen. Die fix zou slechts een afstelbeurt zijn. Het is opmerkelijk dat er nu een witte stip in het batterijhuis is te vinden...

De beloftes van de extreem snelle en precieze AF worden volkomen waargemaakt naar mijn mening. Dat de AF extreem gevoelig is en blijft is soms een voordeel en dan weer een nadeel voor de natuurfotograaf. Gebruik je de AF-hulppunten rond een geselecteerd punt (uitbeiding in het geval dat ene punt het even niet trekt of wanneer je er even naast zit) dan blijft het zo dat de AF gemakkelijk de achtergrond pakt. Naar mijn mening is dit te wijten aan de extreme gevoeligheid. Dit is te ondervangen met de Cfn-instellingen, ik weet het. Maar zie dat maar onder alle omstandigheden perfect af te stellen. Met een lage snelheid blijft ie goed plakken. Met een hoge snelheid springt ie eerder terug en heb je meer kans om precies de kop van de vogel te pakken in plaats van een vleugelpunt. Dit zal wel deel uitmaken van een leerproces. Niemand heeft gezegd dat dit een gemakkelijke camera is of een allemansvriend. De beloningen kunnen kunnen erg groot zijn, is me al gebleken.

Opmerkelijk dat Marcel de lichtmeting verbeterd vindt. Ik had ook het idee dat er 'iets' in is veranderd.

Meer mensen hun camera al terug na de beurt?

Gr,

Bas

starter

PostPosted: Sat 04 Apr 2009, 14:49    Post subject: Aankoop 1Dmark3 nu of wachten
Ik volg dit item nu eem tijdje omdat ik overweeg een 1D maark 3 aan te schaffen.
Zijn er toestellen in de handel die af fabriek/importeur de nodige fix al gehad hebben, of moet íe zo wie zo terug om te herstellen?
Als het eerste het geval is, kun je dit dan zien aan bv het serienummer?
In het laatste geval, weet iemand hoe lang het nog duurt voor Canon het toestel zo gaat leveren dat het niet meer terug hoeft?
Vr gr
Kees

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 04 Apr 2009, 15:04    Post subject:
@Kees, de camera's die nu in de winkel liggen zullen ook deze fix krijgen. Of dat al gebeurd is kan ik je niet zeggen. Het is wel opvallend dat er in Nederland veel camera's in de winkel liggen die van halverwege 2008 zijn. Ik kocht laatst een nieuwe bij Knijn met serienummer 559XXX. In Amerika zijn ze al bij 58-nog wat en misschien al verder (weet ik niet) Niet dat het uitmaakt, maar een versere had ik prettiger gevonden omdat ze steeds beter werden. Zo zou je net zo goed een gebruikte kunnen kopen. Het aanbod is erg groot op dit moment. Scheelt toch even 1000 euro.

Qua beeldkwaliteit vind ik dat de III een enorme stap heeft gemaakt t.o.v. de II. Er is veel meer detail te zien, vooral in de donkere delen. Daar is de III vreselijk sterk in, zelfs sterker dan b.v. de meesterlijke goede 5D2. Je moet het heel gek maken wil je ruis zien in donkere partijen. In lichte achtergronden vind ik de mk III dan weer niet heel sterk qua ruis in hoge ISO's en/of wat onderbelichting. We zijn verwend ...

Gr,

Bas

starter

PostPosted: Sat 04 Apr 2009, 19:28    Post subject:
Dank je Bas, hier kan ik weer wat verder mee.
Gr
Kees

dreupiet

PostPosted: Sun 12 Apr 2009, 9:12    Post subject:
Ik heb donderdag mijn toestel terug gekregen na de aanpassingen, en ik moet zeggen het heeft echt geholpen de beelden in de alsevo stand met welk autofocus punt dan ook zijn scherp van de 90 beelden er 6 weg gedaan die niet scherp waren.

Nu de camera nog goed instellen op kleur en dergelijk en we kunnen er nu echt tegen aan.

Dus mensen twijfel niet als je een canon 1D mark 3 hebt laat de aanpassingen uitvoeren , je krijgt er echt geen spijt van je bent je camera een goede week kwijt , maar wat je er voor terug krijgt een goede camera die doet wat ie moet doen weegt daar zeker tegen op.

gr. piet
Back to top
Reply with quote

JoCa

PostPosted: Wed 15 Apr 2009, 9:54    Post subject:
Die van mij word vandaag opgehaald, ben zeer benieuwd... Wink
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic