Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Tue 31 Mar 2009, 9:48 Post subject: Maandopdracht April; Vogelfoto met weinig millimeters
Bij de inzendingen van de maandopdracht van maart 2009 zat één foto die mij bijzonder aansprak, de vliegende kwikstaart van Marcel van Kammen.
De foto is niet met een groot telekanon, maar met een gewone lens in het standaard bereik genomen.
Precies het soort foto dat ik voor mijn maandopdracht voor ogen heb.
Daarom voor komende maand een opdracht die voor iedereen uitvoerbaar moet zijn:
Maak een foto met een objectief met een korte brandpuntsafstand (max. 70mm voor camera’s met cropfactor, maximaal 100 mm voor de gelukkige bezitters van een camera met 24x36 beeldsensor.)
Op de foto is de vogel prominent in beeld, en moet de omgeving waarin de vogel verblijft duidelijk herkenbaar zijn.
Om te laten zien wat de bedoeling is hier wat voorbeelden ter inspiratie.
Ik hoop dat iedereen weer veel plezier aan deze opdracht gaat beleven, en ben benieuwd naar de inzendingen.
Succes!
Lex Modderkolk
Alleen foto's gemaakt vanaf 1 tot en met 25 april 2009 mogen meedoen en kunnen tot en met 25 april worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Foto's worden alleen opgenomen in het wedstrijdalbum als het gebruikte objectief met het aantal millimeters duidelijk is vermeld in de beschrijving (exif alleen volstaat dus niet!). Eén inzending per deelnemer en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 april komen de foto's online. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Tue 31 Mar 2009, 9:51 Post subject:
Voor de duidelijkheid deze regels nog eens apart:
Alleen foto's gemaakt vanaf 1 tot en met 25 april 2009 mogen meedoen en kunnen tot en met 25 april worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Foto's worden alleen opgenomen in het wedstrijdalbum als het gebruikte objectief met het aantal millimeters duidelijk is vermeld in de beschrijving (exif alleen volstaat dus niet!). Eén inzending per deelnemer en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 april komen de foto's online. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Tue 31 Mar 2009, 10:45 Post subject:
Leuk. Ik laat mijn telelens niet thuis, maar mijn kitlens gaat beslist mee op pad. Of de Drieteenstrandlopers in april willen meedoen weet ik nog niet, maar ik zal het ze vragen.
Groeten, Leo
Last edited by leo snellink on Tue 31 Mar 2009, 19:46; edited 1 time in total
Posted: Tue 31 Mar 2009, 11:26 Post subject:
LEUK!!! Ik was er al mee bezig maar heb nu nog meer inspiratie om het verder uit te werken! Top! (en een tikkie makkelijker dan de vorige opdracht )
Dat van die omschrijving vind ik een goede aanvulling! Ik zou zo wie zo wel een voorstander zijn van verplicht exif gegevens in de foto laten (of ze anders via dezelfde foto in je PA beschikbaar stellen) ivm met de datum _________________ Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.
Leuke opdracht Lex. Begrijp ik het goed dat ik mijn 18-200 wel kan gebruiken, maar dat ik me dus moet inhouden op 70? Ik heb namelijk geen standaardlens hier, vandaar.
Groet,
Jacintha. _________________ Nikon D200 + D300s met VR 18-200, 80-400, 105mm macro,
zie ook www.castora.nl
en http://www.photoshelter.com/c/castora
twitter: jacinthacastora
Gender: Male Age: 66 Joined: 29 May 2005 Posts: 1112 Location: Murillo,Ontario,Canada
Posted: Tue 31 Mar 2009, 16:26 Post subject:
Klinkt inderdaad makkelijk.
Maar om er een aantrekkelijke foto van te maken zal toch wel lastig zijn.
Ga er mijn best voor doen.
Zal niet in de eerste paar dagen zijn het sneeuwt op het ogenblik.
En de komende paar dagen ook nog wat sneeuwbuien in de verwachting ......Alhoewel
Deze opdracht is leuk gevonden! Toeters thuis laten en vogels besluipen, geinig.
Iedereen veel succes!
Piet Blom _________________ Canon 40D, Canon 350D, EF 75-300mm f/4-5.6 III, EF 100-400mmL IS USM, t.c. 1.4xII
Gender: Male Age: 79 Joined: 21 May 2007 Posts: 19 Location: Westland
Posted: Tue 31 Mar 2009, 20:50 Post subject:
Nou Leo Snellink, das inderdaad een hele klus met die 3 tenen.... Ik volg al een poosje je foto's mede omdat ik ook een kustbewoner ben en in een telproject zit voor 3tenen.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Wed 01 Apr 2009, 19:43 Post subject:
@Kobus: 60mm is al te veel zo te lezen, dus ik zou voor de groothoek gaan als ik jouw was _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
ken nog wel een plekje met absoluut niet schuwe tureluurs (soms zelfs op 1 a 2 meter te benaderen), dus misschien is het het proberen waard (al zit ik wel met het probleem dat ik het nog met een panasonic fz8 moet doen) _________________ panasonic Lumix DMC-FZ8
Wat ik me wel afvraag is of het slim is om dit tijdens het beginnend broedseizoen te doen... Oké, de vogels komen dan dichterbij, maar of dit ook echt bevorderlijk is voor ze.... _________________ Canon Eos 20D + Sigma 50-500 F4.0-6.3 APO DG HSM
Sony dsc h1 +2.2x teleconverter
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Thu 02 Apr 2009, 15:02 Post subject:
Als je je als fotograaf houdt aan de regels van goed fatsoen is er niets aan de hand lijkt me. Dat je niet met je camera bij een nestje gaat staan, lijkt me niet meer dan normaal. Ook wachten tot je wordt aangevlogen door een Kievit lijkt me geen slimme zet, maar de gegeven voorbeelden laten zien dat het goed mogelijk is. Gezond verstand moet je altijd meenemen. In een park (tijdens het eendjes voeren), in een haven, op een veerboot, op het strand op het terras, in Blijdorp.... Kansen genoeg lijkt me.
Succes, Leo
Posted: Sun 12 Apr 2009, 18:37 Post subject:
Ik heb mijn eerste paasdag gebruikt om te werken aan de maandopdracht. Nou dat viel me nog vies tegen zeg. Probeer maar eens dichtbij genoeg te komen met je standaard lens en dan toch de (niet standaard) vogel prominent in beeld te krijgen. Het is toch nog moeilijk hoor als je zo aan je teletoeter gehecht bent
Succes allemaal. _________________ Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum