Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Scherpere foto's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Apr 2009, 19:19    Post subject: Scherpere foto's
Hallo allemaal. Ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig en ik hoop dat jullie tips voor mij bebben om mijn foto's scherper te krijgen. Ik heb een Canon 350D en een Sigma 50-500 1:4-6.3 APO DG HSM. Het probleem is dat ik alle foto's moet verscherpen met ps. Vooral bij 500mm is dit het geval. Ik heb gemerkt dat met iso 100 de foto's het best verscherpt kunnen worden en dat de foto's bij een diafragma vanaf 8 of hoger een stuk scherper zijn. Heeft iemand een goede tip voor mij?

Geert

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Apr 2009, 19:34    Post subject:
Misschien is het handig als je nog wat meer verteld hoe je je foto's maakt. Gebruik je bijvoorbeeld een statief of andere vorm van ondersteuning? Bij 500mm is het idd erg lastig om uit de hand te fotograferen.
Welke sluitertijden gebruik je?

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Apr 2009, 19:44    Post subject:
het klopt dat je lens beter presteert bij F8 of daaromtrent, maar de bigma heeft als nadeel dat hij niet optimaal presteert op 500mm, als je de lens voornamelijk op die afstand gebruikt, kun je overwegen om een vast brandpunt lens te kopen, maar dit is de dure oplossing. foto's komen nooit op hun scherpst uit de camera, dus naverscherpen in ps is de beste keus. ik doe dat meestal met onscherp masker:
150-250%, 0,3 pixels, drempel op 1 of 2.
succes.

Nagtie

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 11:53    Post subject:
Je moet eigenlijk altijd foto's iets verscherpen. Als de foto dan scherp is, dan is dat prima. Maar een onscherpe foto's kun je niet scherp maken.
De meeste lenzen zijn tussen de f8 en f11 het scherpst. Maar mijn ervaring is ook dat de meeste onschepte door de fotograaf komt.
Reply with quote

Geert Meutstege

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 12:27    Post subject: Bedankt voor jullie reacties
Meestal fotografeer ik van een zak met kersenpitten of van een statief. Volgens mij is het statief ook wel een beetje aan de lichte kant. Het is een vivitar v-2800GX. Als ik van de pittenzak gebruik maak dan zet ik de voet van de lens op de zak. Misschien moet ik de lens verderop iets meer ondersteunen. Verder maak ik eigenlijk alleen foto's met een brandpuntsafstand van 500mm. Ik zorg wel dat de sluitertijd minimaal 1/100 is.

Met vriendelijke groet

Geert

culoken

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 14:24    Post subject:
Hallo.
Draai de statiefgondel naar boven (1/2 draai) zodat de lensvoet naar boven staat.Zo rust de lens volledig op de rijstzak wat de stabiliteit veel verbeterd.
Succes.
Wink Hans
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

hendrik-jan

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 16:38    Post subject: camera
het leg aan de camera denk ik . ik zelf heb er ook al naar gevraagd , wat ik heb zelf ook de 350 D en vind de scherpte ook tegen valen .als je een canon 30 , 40 , 50 D heb is de scherpte veel beter (vraag maar aan jaco Ottevanger voor de 20 D en de 30 D ) ik ben nu zelf ook voor een nieuwe camera aan het sparen
gr hendrik-jan
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 16:48    Post subject:
Mijn ervaring is idd ook dat hij wat minder goed presteert op de amateur-serie van Canon. Maar ook per lens zit er volgens mij verschil tussen. De ene lens geeft wat contrastrijkere foto's dan de ander (dus beide 50-500 van Sigma) Ik weet niet of dit echt op waarheid berust, maar toch... Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de Bigma.

Als je vragen hebt, stel ze maar.

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 16:56    Post subject:
in principe kun je ook met een lichte camera scherpe foto's maken vanaf rijstzak hendrik-jan. Al is het waar dat een degelijkere camera je kansen verbetert. Aan een zwabber-statief heb je minder dan niets. Kun je beter uit de hand fotograferen, of een draadje kopen (zie recent forum-item van afgelopen dagen, kan ik nu al niet meer vinden).

ik ga mee met de tip van culoken. Andere tip is zwaar met je vrije arm op de lens leunen terwijl je afdrukt. (ik draai daarom de lensvoet geen 180 maar 90 graden (liefst naar rechts, dan kan ik eventueel ook een staand beeld maken).
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 17:05    Post subject:
peter wijn wrote:
of een draadje kopen (zie recent forum-item van afgelopen dagen, kan ik nu al niet meer vinden).

Waarschijnlijk zit je op de verkeerde site te kijken, Peter. Het staat hier.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

hendrik-jan

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 17:24    Post subject: ja
peter ja het gaat wel , ik gebruik als het kan ondersteuning . een scheelt best veel met scherpte en het is ook een kwestie van evaring , ik kreeg een jaar terug van de 500 foto,s die ik maakten denk ik 30 % scherp .nu maak ik van de 500 foto,s 80 % scherp gr hendrik-jan
Back to top
Reply with quote

Tycho

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 17:58    Post subject:
Ik heb ook heel vaak hetzelfde probleem met de Bigma, terwijl ik wel een Canon 40D heb. Soms is 'ie op F/11 wel goed scherp, maarja..daar heb je niet altijd zin in.

Hendrik

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 19:55    Post subject:
Aan het type camera mag het echt niet liggen. Ik heb tijden lang 3 stuks 350d gehad. Dit met een heel arsenaal glaswerk. Geen problemen. De 40d er na was niet beduidend scherper.....
De bigma staat er om bekend dat hij in het laatste bereik duidelijk minder scherp is. Mijn ervaring met sigma is dat exemplarische afwijking geen zeldzaamheid zijn.
Maar probeerst EERST eens om je voet weg te draaien inderdaad zodat je vlakke deel van de lens over de zak ligt!
Je hebt het trouwens over minimaal 1/100e. Dat is erg aan de krappe kant. In principe is de stelregel 1/aantal mm's Dus minimaal 1/500e in dit geval. Ga je hier redelijk onder zitten dan is een erg vaste hand, goede techniek een vereiste. Hoe stil hou je de combi daadwerkelijk als je afdrukt?
Je geeft zelf al aan dat je statief wat minder is. Niet echt handig als je een bigma hebt.
Eigenlijk kan het aan een heel groot aantal factoren liggen maar als je eerst de genoemde puntjes eens nagaat dan bereik je vast betere resultaten. Een nieuwe camera kopen is waarschijnlijk zo goed als zinloos. Ik heb tijden een 350d op een 600mm gehad. Scherpte is je probleem niet hoor met een goedkope camera.
Probeer het eens andersom. Op F8 heb je duidelijk scherpere foto's. Duidelijk. Maar ga eens naar iso 200 en een veel kortere sluitertijd. (bijv 1/800e of korter) Worden je foto's dan ook scherper? Dan is er echt beweging in het spel. Suc6
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 21:37    Post subject:
vanaf een rijstzak kun je bij 1/20s een scherpe foto maken als het niet te hard waait en er niemand niest in de auto, of aan zijn neus krabt...

En, natuurlijk, als het vogelbeest een beetje stilzit. Hetgeen bij enige wind voor zo'n licht vogeltje veelal een onmogelijke opgave blijkt. Voordeel van de lichtheid voor de vogel is dat ie er mee weg kan vliegen als iets hem niet aanstaat. 1/500s heb je voor een rijstzak niet nodig. Maar soms wel voor een heftig zingende winterkoning. Of blauwborst natuurlijk. Kan ook heftig zingen.
Back to top
Reply with quote

evertnagel

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 22:09    Post subject:
Mijn ervaring is bij het niet helemaal scherp krijgen van je foto, de lenz niet op zijn max. bereik zetten maar net een tikkie terug. Ik heb het geprobeerd met een rijstzak van drie kilo en zelf op een kussentje zitten, maar nog niet scherp. Gewoon tikkie terug en lukt het dan nog niet, dan is een draadje de uitkomst. Op statief in een schuilhut kan wel maar dan als je alleen bent je maatje hoeft maar van z'n ene been op de ander te leunen dat geeft al beweging.
Reply with quote

Robbiesbos

PostPosted: Fri 10 Apr 2009, 18:29    Post subject:
Tuurlijk is de 40D scherper. Heb de 400D ook gehad, maar de 40D is beduidend scherper. Dat komt mede omdat je met de 40D hogere ISO waarden kunt nemen en dan heb je minder ruis als de 400D (met gelijke lichtomstandigheden) en dus zijn de foto's scherper.
Back to top
Reply with quote

Luc Meert

PostPosted: Fri 10 Apr 2009, 18:30    Post subject:
Hendrik schreef:
Aan het type camera mag het echt niet liggen. Ik heb tijden lang 3 stuks 350d gehad. Dit met een heel arsenaal glaswerk. Geen problemen. De 40d er na was niet beduidend scherper.....

Is de 40D dan niet scherper dan de 350D of de 400D ?
Nog iemand die hier ervaring mee heeft ?
Back to top
Reply with quote

Erwin2

PostPosted: Sun 10 May 2009, 22:44    Post subject:
Beste Geert,

Onscherpte kan allerlei oorzaken hebben en is afhankelijk van veel omstandigheden

De regel is dat je sluitertijd idealiter gelijk of groter moet zijn dan het bereik van je lens (bijv. 1/500s bij 500mm).

Zoals als door andere al geschreven, hebben veel lenzen een optimale scherpte, een z.g.n. 'sweetspot', bij meestal f8

Zoomlenzen zijn in de regel minder scherp dan vaste primes. Telelenzen van A-merken als Canon en Nikon zijn in de regel scherper dan die van bijv. Sigma. Daar komt nog bij dat er bij een merk als Sigma 'bad copies' kunnen circuleren.

Image stabilizing van A-merken is zeker een voordeel.

Je krijgt zeker scherpe foto's door gebruik te maken van een statief met ballhead of Wimberley head. Zelf gebruik ik de laatste tijd een schouderstatief van BushHawk, waar ik prima scherpe foto's mee maak en het geeft me meer flexibiliteit, snelheid om te reageren en minder gezeul in het veld.

Vaak heb je het ook niet in de hand en bewegen vogels (bijv. snel hun kop bewegen) of andere dieren zo snel dat je ze niet vast en scherp vastlegt; dan vooral een kwestie van veel en snel achter elkaar schieten.

Het ligt vast niet aan je camera; ik heb zelf een 400D, 20D en een 5D Mark II en ze onlangs eens naast elkaar getest. Het enige verschil is dat het duurdere of nieuwere model meer kleurdiepte geeft en veel minder ruis bij donkere omstandigheden.

Kijk ook eens op Juza Nature Photography, waar diverse lenzen, waaronder ik meen ook de Bigma is getest.

Hoop dat dit je ook verder helpt.

Gr.

Erwin

Geert Meutstege

PostPosted: Tue 19 May 2009, 18:47    Post subject: Bedankt allemaal
Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik echt veel aan. Ik heb de tips opgeslagen op mijn pc. Dan kan ik ze nog eens nalezen.

Geert

hendrik-jan

PostPosted: Tue 19 May 2009, 20:04    Post subject:
ik heb ook nog wat de laatste maan maak ik met mooi weer gewoon foto op F 8 dan is de scherpte gewoon top hoe nu veel foto,s niet te verscherpen ,, gr hendrik-jan
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Wed 20 May 2009, 8:36    Post subject:
hendrik-jan wrote:
ik heb ook nog wat de laatste maan maak ik met mooi weer gewoon foto op F 8 dan is de scherpte gewoon top hoe nu veel foto,s niet te verscherpen ,, gr hendrik-jan

Fraaie volzin!
Back to top
Reply with quote

meesternathan

PostPosted: Wed 20 May 2009, 14:22    Post subject:
Mensen,

beetje laat misschien, maar ik las nu pas het hele stuk. Ik zat ook echt te kampen met scherpte in foto's. Ik heb sigma 150-500 en had vaak onscherpte in de foto. Sinds ik wat rondgemaild heb, enzo. ben ik gaan fotograferen met de 500 mm lens op 400 mm en diafragma 8. Daarna verscherp ik wel altijd iets bij voor het echt goede resultaat. Mijn foto's zijn sindsdien mooier geworden.
Dit heb ik mede te danken aan Bas Breetveld, en ook nog een aantal andere pixers.

groeten Nathan

oktopus

PostPosted: Thu 21 May 2009, 20:04    Post subject: scherpte
Inderdaad schijnt het dat veel lenzen (met name sigma) op het uiterste bereik niet zo scherp zijn. Een "tikkie terug" schijnt veel te kunnen helpen.

Wat je zou kunnen doen is een proef"shoot" maken, vanaf statief, van steeds exact hetzelfde object onder (indien mogelijk) gelijke belichtingsomstandigheden, en met verschillende diafragma's en zoominstellingen een serie maken en kijken of het uitmaakt.

Nog een tip: gebruik, indien mogelijk, de afstandsbediening. Ik ken Canon niet, maar mijn pentax heeft een afstandsbediening die via infrarood werkt, en ik probeer die zo veel mogelijk te gebruiken als ik vanaf statief werk. Je eigen vinger die de knop indrukt kan dan geen trilling veroorzaken.

succes.
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 May 2009, 10:52    Post subject:
Afstandsbediening is ook niet alles. De klappende spiegel veroorzaakt trilling en het is moeilijk aktie te pakken. Alleen met een heel zwaar, en dus heel duur statief, is het wat.

Je kan beter aanleren om "voorzichtig" te drukken (maak een soort rolbeweging met je vinger, ontspannen, vlak, op het knopje, niet gespannen hamerachtig) en ga lekker met veel gewicht aan de camera hangen. Inademen, drukken, uitademen. Als de vogel stil zit veel opnames automatisch achter elkaar maken. Er is altijd wel één die niet bewogen is.

Ik maak regelmatig scherpe foto's zonder VR of IS tot 1/60 - 1/90 sec met 420mm.

Erwin2

PostPosted: Thu 28 May 2009, 10:55    Post subject:
Helemaal eens met Hendrik, en als ie echt haarscherp moet dan kun je ook mirror lock-up instellen.

Verder, gebruik hogere ISO waarden (hogere sluitertijden). Met de laatste en duurdere camera's is tot 800 ISO behoorlijk ruisvrij (iets overbelichten).

Andere trucjes zijn, tijdens het voorzichtig indrukken je telelens supporten of tegendruk geven met arm. Ik gebruik nu ook een goedkope remote control van Chinese makelij (maar 15 Euries op E-Bay en je kan je camera van een afstand van 100 meter bedienen).

Nascherpen van digitale photo's met smart sharpen in Photoshop is essentieel; en ook daar zijn weer mogelijkheden afhankelijk van de foto.

Verder; don't get overexcited, relax, compose and get that shot with confidence! Shoot a lot and happy shooting!

Gr. Cheers!

Erwin

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum