Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Snelheid AF Canon 300, 500 met converter 1.4 en 2x

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Jul 2005, 17:41    Post subject: Snelheid AF Canon 300, 500 met converter 1.4 en 2x
Ik gebruike tot onlangs een Nikon D70 met een 300 F4 lens en 2X dubbelaar. Dit werkte, maar de AF was supertraag en sloeg nogal veel op hol. Mijn telelens is al verkocht (mijn dubbelaar en D70 met standaardlens is nog te koop, samen 950 €, één jaar oud). Ben zèèr tevreden over mijn Canon 350 in combinatie met de zoom 100-400 F5.6 (dit is een echte "jachtlens" (vergeef mij de uitdrukking): licht en zeer snelle AF. Heb dus besloten om met dit laatste merk door te gaan. Mijn vraag nu: Heeft iemand ervaring met de combinatie 300 F4 van Canon (deze in promotie waarvoor je nog es 150 € terug krijgt) en een extender 2X en 1.4x. Verlies je veel van de AF-snelheid of werkt het met de 2X uberhaupt niet meer? En, voor de verdere toekomst: hoe snel werkt een 500 F4 met een 1.4 en een 2x dubbelaar?
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Jul 2005, 19:51    Post subject:
Over de snelheid van de AF kan ik (nog) niets zeggen omdat ik ze (nog) niet heb.
Maar ik kan wel melden dat de Canon 2x extender en de 300 of 500 samen niet meer met AF werken op de 350D. Dat gaat alleen op de 1-serie camera's.
Ik heb zelf een Tamron 1.4x en 2.0x en dat werkt wel met AF en een 100-400/5.6. Niet zo snel als zonder en met de 2x wordt het erg zwoegen.

Als alles goed gaat kan ik vanaf vrijdagmiddag meer zeggen over de AF snelheid met een 500/4 en Canon 1.4x want dan mag ik mijn bestelling ophalen. Very Happy Cool

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 06 Jul 2005, 20:11    Post subject:
Rudi, ik neem aan dat het gaat om de Canon EF 300/4.0 L IS USM (de niet IS 300/4 wordt dacht ik niet meer verkocht?!) en dat is de lens die ik zelf ook gebruik. Bijna altijd heb ik er ook de 1.4 x van Canon tussen zitten en ik merk dan niet heel veel verschil in AF-snelheid. Dat is wel op een 20D, maar ik vermoed dat dat vergelijkbaar is met de 350D wat betreft AF-snelheid. De 2.0 x van Canon doet vrijwel niet meer aan AF met een 4.0 lens, maar wel met een 2.8 (ook een leuke 300 mm lens van Canon). Helaas heb ik geen ervaring met langere brandpuntsafstanden, maar er zijn meerdere gebruikers op dit forum die de combinatie 500/4 met 1.4 extender gebruiken.
Groet Jaap

Bart van Buren

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 06 Jul 2005, 21:31    Post subject:
Hoi,

Ik heb zelf sinds zaterdag 2juli de 350d icm EF 300/F4.0L IS USM. Ik heb hem gekocht bij Crown in Woudenberg en volgens hem werkt de AF goed met de 1,4. 2,0 zou volgens hem bij mooi weer ook nog moeten kunnen, maar dat word lastiger.
Groeten,

Bart

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 06 Jul 2005, 21:57    Post subject:
Dag Rudy,

Ik gebruik al enkele jaren de Canon 300mm en 500mm f/4 L IS USM. Veelal met een 1.4 extender. De AF is bij beide objectieven met een extender wat trager dan zonder, maar beslist niet opvallend. Met de 2x extender werkt de AF niet. Alleen wanneer je enkele contactpunten afplakt werkt de AF weer, maar veel trager! Dit alles bij gebruik met 10D en 20D. Wanneer je nog wat geld over hebt voor een 1D Mark II, dan werkt de AF wel met de 2x extender, maar alleen met het centrale scherpstelpunt en is ook dan beduidend trager.

Groet, Arie
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Thu 07 Jul 2005, 8:25    Post subject:
Ik kan niet toevoegen aan het goede commentaar van Arie, behalve dan dat ook de IS ervoor zorgt dat je AF wat trager wordt. Vooral bij de 500 merk ik het goed. Met de 300 merk ik het niet of nauwelijks.

Grz

Peter
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Thu 07 Jul 2005, 20:04    Post subject:
Bedankt, dit was helpvol, maar : zo'n dure body, heeft die wel nog het voordeel van een 1.6 sensor, anders helpt het geen donder en zit je met een 500 + 1.4 extender nog altijd aan een (zeer respectabele) 680. Maar met een 350 of een D20 zit je dan aan 500 x 1,4 x 1,6 (vanwege sensor). Klopt dat?
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Gerrit Jan Klop

PostPosted: Thu 07 Jul 2005, 20:38    Post subject:
hoi,

Volgens mij heeft de 1D mark II een brandpuntsverlengingsfactor (heerlijk woord!) van 1,3.

groet

Gerrit Jan

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 07 Jul 2005, 21:29    Post subject:
De 1D Mark II heeft inderdaad een brandpuntverlengingsfactor van 1.3. Die mindere vergroting is misschien een nadeel, maar de camera biedt ook veel voordelen. Belangrijkste is voor mij toch wel die 45 punts AF en de snelheid. Maar als je voor de millimeters ga zou ik kiezen voor de 20D. T.o.v. de 350D heeft deze een snellere AF en grotere buffer. Verder voelt de 350 erg plastic aan.

Succes, Arie.
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Thu 07 Jul 2005, 22:20    Post subject:
45 punts AF is dat dan 45 punten waar scherpstellen over gaat, dus zoals het nu 7 (of 9?) is bij de 350 die ik nu heb? Enne ik dacht dat 350 en 20D even vlug waren over de AF? Ik vind het wel belangrijk, ik wil in de toekomst de vlugste kopen.
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 08 Jul 2005, 9:06    Post subject:
De 1D Mark II heeft inderdaad 45 scherpstelpunten zoals de 20D er 9 heeft. Eigen ervaring met het snelheidsverschil tussen de AF van de 20D en 350D heb ik niet, maar van horen zeggen. Wel heb ik zelf duidelijk verschil gemerkt tussen de AF van de 10D en 20D. Gebruikers van een 350D zouden misschien hier meer over kunnen zeggen.
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Fri 08 Jul 2005, 10:20    Post subject:
Hoi Arie,

Jij geeft hier aan dat voor jou onder meer die 45-punt AF een belangrijk punt was/is.
Hoezo vindt je dat belangrijk. Je verliest toch erg veel tijd wanneer je eerst je scherpstelpunt wijzigt voordat je kunt uitkaderen, of heb je daar een trucje voor?

Ik (of beter gezegd mijn camera) heb 11 scherpstelpunten maar meestal gebruik ik de middelste en bepaal vervolgens de compositie. Bij mijn toestel kan ik de knoppen zodanig programmeren zodat ze de gegevens en/of de scherpstelling eenvoudig vasthouden.

Groet
Marco

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 08 Jul 2005, 11:02    Post subject:
Hoi MArco,

Ik gebruik die 45 punts AF vooral voor vliegbeelden. Wanneer je dan de camera op automatisch vaststellen scherpstelpunt zet, pakt de AF het onderwerp erg snel op. De kans op een mooie vluchtfoto is zo veel groter. Wel gebeurt het soms dat een uiteinde van de vogel wordt gekozen (vleugelpunt, staart) met gevolg een plaatje voor de prullenbak, maar met de drive op high continue heb je (bijna) altijd wel een bruikbare plaat.
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Fri 08 Jul 2005, 14:35    Post subject:
Zo te horen gebruikt Arie "The golden ring". Very Happy

Natuurlijk heb ik die ook geprobeerd, maar ben er juist weer mee gestopt omdat je idd nooit weet waar ie z'n focus neerzet en daardoor veel te veel uitval heeft. (M.i. heeft het geen zin om een snelle camera te hebben als je de meeste plaatjes weg moet gooien omdat de focus niet goed staat.)

Ik heb ook met 11p autofocus gewerkt en die met de hand geselecteerd, maar ook daar ben ik vanaf gestapt omdat ik de stappen te groot vond worden naarmate ik preciecer ging framen en vooral de voorwerpen groter in beeld wilde hebben.

Nu gebruik ik dus altijd 45 af punten die ik met de hand heel snel, zonder te kijken kan verplaatsen op de gewenste positie. Ik moet toegeven dat het ff oefenen was maar automatisme is een krachtig middel om dit onder de knie te krijgen. Natuurlijk is de knop (bij de 1dmk2) die je af punt naar een voorgeprogrammeerde plek stuurt erg handig. Ik heb die gewoon op de centrale sensor staan. Maar ik moet zeggen dat ik die amper gebruik. Gewoon verstellen gaat ook erg snel, en voor die knop moet je je duim net iets verder bewegen. (is dat het toppunt van luiheid of niet?)

Grz

Peter
Reply with quote

Bart van Buren

PostPosted: Fri 08 Jul 2005, 20:51    Post subject:
Ik heb nu een paar dagen met de 350d icm EF300/F4.0 IS USM gefotografeerd en heb er wel schik mee. De TC1,4 koop ik er binnenkort bij. Ik ben overigens wel een beginner die nog weinig ervaring heeft. Ik vind de AF best snel werken, maar ik weet niet hoe de 20d dat doet. Voor mij is dit een hele vooruitgang. Ik moet het toch leren en als je helemaal geen ervaring hebt kan je je met de 350d aardig uitleven. Ik kan me zeker voorstellen dat je niet van de 20d naar de 350d zou willen. Maargoed, verschil moet er blijven he.....

Bart

Panthera

PostPosted: Fri 08 Jul 2005, 21:39    Post subject:
@Arie:
Zo gebruik ik die 11 punten ook. Zeker bij kleine vogels gaan die er bij mij eerder onscherp doorheen. Dan is 45 punten inderdaad een stuk beter. Aan de andere kant heb je bij een zijaanzicht ook meer kans dat er scherp wordt gesteld op een vleugeltip zodat de kop onscherp is.

@Peter:
Quote:
M.i. heeft het geen zin om een snelle camera te hebben als je de meeste plaatjes weg moet gooien omdat de focus niet goed staat.)

Peter, dat is nu juist een van de grootste voordelen van digitale fotografie. Omdat de foto's niets kosten, kan je schieten wat je wilt. Waar iemand vroeger tientallen pogingen moest ondernemen, kan je nu met een highspeed camera en een groot kaartje zoveel foto's maken dat de kans dat er een goede bijzit erg groot is.

Groet
Marco

PeterH

PostPosted: Tue 12 Jul 2005, 9:35    Post subject:
@ marco

Natuurlijk daar ben ik het volledig mee eens, maar wat heb je aan 80 onscherpe fotos en de verkeerde wel in focus? Ik heb liever 80 scherpe platen en dat ik er 79 weggooi, maar wel die ene goede overhoud.

Wat ik probeer te zeggen is dat een snelle camera die niet 'betrouwbaar' is, is geen haar meer waard dan een betrouwbare langzame camera.

Peter
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Tue 12 Jul 2005, 15:50    Post subject:
Hoi Peter,

Quote:
Wat ik probeer te zeggen is dat een snelle camera die niet 'betrouwbaar' is, is geen haar meer waard dan een betrouwbare langzame camera.

Dat snap ik, maar ik ken eigenlijk geen snelle camera's die niet betrouwbaar zijn. De echt snelle toestellen zijn allemaal high-end camera's waar men vorstelijke prijzen voor vraagt. Die zijn in mijn ogen heel betrouwbaar.

Wanneer een dier zich naar de camera toe /van de camera af beweegt en wanneer dat met een hoge snelheid gaat, wordt het vastleggen lastig. Door nu de AF op continue te zetten en meerdere scherpstelgebieden te gebruiken, wordt de kans veel groter dat, wanneer je een serie foto's maakt, er een paar goede bijzitten.

Je kunt het vergelijken met een machinegeweer t.o.v een enkelschotsgeweer. Het is allemaal wat minder diervriendelijk maar de kans dat je iets raakt dat door de beweging moeilijker te raken valt is veel groter met een machinegeweer. Daar is iedereen het over eens. Wanneer je met de camera 'schiet' is dat natuurlijk net zo.

Groet
Marco

Rudi Debruyne

PostPosted: Tue 12 Jul 2005, 21:15    Post subject:
De reacties van heel wat mensen waren top en zeer leerrijk. Bedankt. Van deze soort discussies leer je erg veel over vogelfotografie. Ik heb eens zo'n Canon mark II vastgehouden enne, amaai... als ik mij 350 vroeger bestempelde als snel, moet ik nu mijn mening herzien. Ik dazcht dus vroeger dat vooral de lens het em deed, maar het is gewoon de combinatie body-lens die de acuraatheid bepaald.
Zucht... Nog meer sparen dus!
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum