Posted: Thu 23 Apr 2009, 21:37 Post subject: croppen
De discussie op afstand gevolgd en wat mee steeds meer begint tegen te staan is de hypocrisie. Velen pretenderen vogelfoto's te maken in de naturr. Eigen plekje inrichten met een hutje, voeren anders is er teveel tijd nodig om een vogel te zien en als er dan een plaatje geschoten is moet dat op de computer tot een ideaal beeld gemaakt worden. Meester photoshoppers verbouwen de foto tot iets wat dan nog natuur heet maar eigelijk is het studiowerk geworden. Een nieuwe achtergrond er inplakken is geen probleem maar croppen zou volgens de "zuiveren in de leer"niet mogen. Laten we aub weer beide beentje op de grond plaatsen en prachtige foto's maken van de ons omringende natuur/vogels
Tijmen Kroes _________________ Canon DigitalRebel XT met Canon EF 300 f4L IS USM en Sigma 70-300mm. Canon converter EF 1.4 en Kenko Pro 2.0
Wat in deze discussie helemaal niet aan de orde is gekomen, is dat veel camera's geen 100% zoekerbeeld hebben: een Canon 40D toont ca. 95%, een Nikon D90 96%, de Canon 5D Mark II 98%. De Sony A300/350 biedt bij LiveView slechts 90%. Camera's die wel 100% zoekerbeeld bieden zijn onder andere de Nikon D300, de Canon 1D Mark III en de Sony A900.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Fri 24 Apr 2009, 9:36 Post subject:
OUde discussie opgerakeld, dan ook maar een oude antwoord oprakelen:
Croppen is helemaal geen probleem, maar zet het er in elk geval bij. Steeds meer mensen doen dat, en het geeft gewoon een beter beeld van de situatie zoals die was toen de foto werd gemaakt.
En Tijmen: hele achtergronden vervangen? Geef eens een voorbeeld op deze site als je wil?
Hypocrisie vind ik hier wel een vergaand woord.
Ik kan me best voorstellen dat je ernaar wil streven een ongecropte opname te maken, zoals we dat vroeger bij analoge fotografie met name bij dia's wel moesten. Stond zo slordig, een afplakrandje! In dat licht bezien kun je vinden dat de opname zodanig moet worden gemaakt, dat er verder geen bewerking nodig is, net zoals je dat vroeger bij je dia's niet meer kon aanpassen. Je kunt dat net zo ver doortrekken als je wilt, bv in het geval van je belichting, is die bij de opname fout gekozen, dan kun je die naderhand met je RAWbestandje aanpassen, evenals kleurtemperatuur, en contrast. Dat zijn de dingen die je bij negatieffilm in de doka tot op zekere hoogte naderhand nog kon corrigeren in je belichting en met je filters. Of als je ging werken met doordrukken en retoucheren, allemaal werk dat je bij digitale opnames met photoshop, lightroom of de camerasoftware in feite doet. Hoever je daarin wilt gaan is een eigen keuze en als je het één niet meer acceptabel vind en het ander nog wel, dan is daar toch niets hypocriets aan, lijkt me.
Zelf ben ik best nog wel van de oude doos en vind ik het al verlakkerij als je een paar takjes wegpoetst, maar ik doe het vrolijk, want hé, ik ben hier met een hobby bezig en hoef tegen niemand verantwoording af te leggen.
Overigens vergeten veel mensen denk ik, dat alle digitale aanpassingen gepaard gaan met gegevensverlies en/of -verandering, en dat je er dus wel goed aan doet je RAW bestanden zuinig te bewaren. Lekker aanklooien, fotoshoppen, noiseninja toepassen, lekker verscherpen! Daar leer je van en de mods van BP bepalen wat BP accepteerd, bij een wedstrijd lees je in de voorwaarden wel wat ze daar niet willen en in je eigen vriendenkring hoor je over het algemeen oh en ah, prachtig!, en mag je dus gewetenloos alles doen wat je wilt (kopen? .... )
Volg lekker je eigen smaak en geniet van je hobby!
grtz, josephine
Posted: Fri 24 Apr 2009, 11:05 Post subject:
Ik ben het met de opmerking van Doodles en Josephine eens.
Echter blijf ik me verbazen over de gedachte dat men ECHT foto's kan bekritiseren op een JPG formaat van max. 800x600 pixels met een compressie tot max. 150 Kb.
De voorwaarden van de meeste wedstrijden zijn puur voor mezelf een mooi kader in wat ik zelf wel en niet wil afhankelijk van de toepassing de foto zal hebben. Meestal komen die overeen met wat men vroeger in de DOKA deed. _________________ Natural Inspiration
Posted: Fri 24 Apr 2009, 12:21 Post subject:
De opmerking van Ger vind ik niet zo heel relevant. Het betekent hoogstens dat je achteraf een paar procent wegcropt omdat er meer in beeld staat dan je door de zoeker zag. So what?
Jammer dat dit topic weer is opgerakeld, nergens goed voor. UIteindelijk komt het er toch op neer dat iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt. Vanwege de educatieve functie van BP is het dan wel prettig als er wordt vermeld dat, en hoeveel, er is gecropped Overigens geldt dat vermelden voor alle bijzonderheden. Je leert er enorm veel van.
Als iemand netjes zegt dat ie 50% heeft gecropped, hoef je je als kijker niet meer af te vragen waarom die fotograaf wel zo dicht bij de "vogel naar keuze" kon komen en jij niet.
Posted: Fri 24 Apr 2009, 12:55 Post subject:
@Digidaan: Sluiten die hap dan....de opmerking van Ger vind ik persoonlijk te minimaal om over te gaan discussieren. _________________ Natural Inspiration
da's ook niet helemaal waar Doodles
Al ik een foto zodanig crop zodat hij vierkant wordt en ik behoud hierdoor de volledige breedte, maw een 2/3 wordt 2/2 zonder kleiner te gaan, dan heb ik een crop gedaan van 33%, wat volgens de poster van dit topic, gezien meer dan 20%, niet aanvaardbaar is, terwijl je niets hebt veranderd aan het zicht van hoe dichtbij het vogeltje wel zat.
Een mooi voorbeeld hiervan is mijn kolibri die ik gisteren heb gepost.
Posted: Fri 24 Apr 2009, 13:26 Post subject:
Als je er niet bijzet dat het nog wel de volledige hoogte van het beeld is, kan toch niemand dat weten?
Als iedereen vermeldt welke spullen zijn gebruikt en hoeveel er van het origineel over is, kan de rest zich een goed beeld vormen van de afstand tot de vogel. En dat is leerzaam, toch?
idd dat kan leerzaam zijn, althans ik sta daar eigenlijk nooit bij stil, als de foto mooi en scherp is en er blijkt uit de foto dat er geen verstoring is geweest, dan zegt dat voor mij genoeg.
Mits de nodige milimeters in lens krijg je alles kortbij getrokken.
Daarom vind ik het meer een uitdaging om met alleen een 100-400mm toch zoveel mogelijk en zo goed mogelijk te kunnen vangen, zonder daarvoor in sluiphutjes en dergelijke te moeten gaan overnachten, bij wijze van spreken
Gender: Male Age: 35 Joined: 20 May 2007 Posts: 125 Location: Beuningen Gld.
Posted: Fri 24 Apr 2009, 19:54 Post subject:
voor mij zit de lol ook in om het vogeltje zo dichtmogelijk bij me te krijgen, maar ik heb geen problemen met fotos die gecropped zijn, tuurlijk is het minder mooi maar het gaat meer om hoe de vogel er op staat dan hoe de beeldkwaliteit is (tenzei het echt slechte kwaliteit is natuurlijk)
Die opmerking van Ger vind ik nog helemaal zo gek nog niet. Ik probeer altijd veel tijd te besteden aan de compositie en let er op dat alles goed in beeld staat. Bij het nabewerken zie ik dan vaak dat ik aan de bovenkant van de foto meer ruimte zit dan ik mij kan herinneren.
Vaak heb ik getwijfeld aan mezelf (heb ik dit over het hoofd gezien?) of laat mijn zoeker beeld niet het centrum van de foto zien?
Wat het probleem ook is, croppen lost dit op. Al gaat het hier dan niet om hele grote oppervlakten foto.
Zeuren over croppen vind ik overigens zonde van de tijd. Je ziet het vaak aan de kwaliteit van de foto. Dat is de prijs die je betaalt voor croppen en die prijs is geheel voor rekening van de fotograaf. Mij heb je er iig niet mee. _________________ Nikon D7200 sigma 10-20mm, sigma 105mm, sigma 60-600mm, manfrotto 055DB
vele digi reflexen hebben van nature al een cropfactor van zo,n 1.5 tot 2 . dus ongewilt cropt men al als men met een digiireflex fotografeert . de fulle frames daar gelaten .
Gender: Male Age: 39 Joined: 25 Jun 2008 Posts: 43 Location: Ede
Posted: Fri 08 May 2009, 18:10 Post subject:
Ik las net even alle reacties over croppen wel of niet. Ik begin net met fotograferen, en ben er achter gekomen dat wanneer je in schuiltent zit, aardig dichtbij het beestje kan komen, zonder dat je het verstoord. Croppen moet dan wel kunnen inderdaad om storende beelden weg te halen. Maar ik heb toch ook het liefst zo min mogelijk crop. Is het zo dat wanneer je gaat croppen, je de foto is vergroot met 200% (in raw) en dat je daarna gaat croppen?? Heeft iemand hier antwoord op?
groeten Nathan _________________ PentaxK100d super, Sigma 150-500 mm APO
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sat 09 May 2009, 6:55 Post subject:
meesternathan wrote:
... Is het zo dat wanneer je gaat croppen, je de foto is vergroot met 200% (in raw) en dat je daarna gaat croppen??...
nee
croppen is een kleiner beeld snijden uit het beeldmateriaal wat voor je op ligt.
Wat je daarna doet met de foto, vergroten, verkleinen, verscherpen, whatever, dat valt niet onder de noemer croppen.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 11 May 2009, 7:22 Post subject:
meesternathan wrote:
Is het ook niet zo dat de kwaliteit van je foto beter blijft als je eerst vergroot?
nee
(dit geldt wel voor verkleinen, maar niet voor croppen. Verkleinen doe je als een-na-laatste stap, laatste stap is lichtjes verscherpen. Croppen kun je doen wanneer het je uitkomt.)
Ehhh, zolang er nog geen lenzen zijn die alles, dus 360 graden verticaal en horizontaal, pakken is fotografie toch altijd een kwestie van croppen?
Als je eerst in het veld flink cropt en daarna thuis -relatief gezien- nog een ietsje, mag je jezelf van mij best wel respecteren.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Wed 27 May 2009, 21:41 Post subject:
haha....wordt het niet eens tijd dat ik dit onzin topic eens langzaamaan uitdooft? :-p _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
...inderdaad, Marcel - trouwens, om misverstanden te voorkomen:
Zichzelf respecterende natuurfotografen moeten croppen!
Er moet gewoon meer gecropt worden!
Croppen is leuk, en ook gemakkelijk.
En zo goed voor je haar!
Allemachtig - waar gaat het over...
Zolang het eindresultaat mooi en kwalitatief acceptabel is, mag je voor mijn part alles met de pixels doen wat je wilt.
Zij die overdrijven zien het resultaat toch wel wegkwijnen...
Croppen dus met die handel, mensen!
En bij de Utrechtse Blauwborsten zou croppen zelfs verplicht moeten zijn, zodat de boel eens een keer niet vertrapt wordt. Ook dit jaar was het weer zover ... bedankt
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum