Gender: Male Age: 31 Joined: 07 Mar 2009 Posts: 261 Location: Kortessem (België)
Posted: Sat 25 Apr 2009, 21:15 Post subject: 150-500
Hallo
Ik merkte dat heel wat mensen hier op Birdpix fotografeerde met een 150-500mm lens van Sigma.
Zelf heb ik ook intressen in deze lens, maar ik heb ook gehoord dat hij soms onscherp is.
Is hier een verklaring voor? En kan je met deze lens uit de handfotograferen? _________________ Canon 5D Mark III
Canon EOS 7D
Canon 300mm 2.8L IS USM , Canon 100mm macro USM en nog een 1.4 teleconvertor.
Posted: Sun 26 Apr 2009, 8:19 Post subject:
Dag Pascal
Al enkele jaren werk ik o.a. met de door jou genoemde lens, Sigma 150-500 1:5-6.3 APO HSM OS.
Ik vind het een erg fijne lens en heb al vele foto's met deze lens gemaakt, maar om uit de losse hand met deze lens te fotograferen moet ik je ontraden, ondanks OS.
Wat mij wel opvalt is dat als OS is ingeschakeld en de lens met AF scherp gesteld heeft, ik de indruk heb dat je handmatig altijd nog een klein beetje moet bijstellen.
Ik heb mij aangewend om altijd handmatig scherp te stellen en dan gaat het prima in combinatie met OS.
Succes met je keuze.
Gerard _________________ Canon EOS 5D mark II en EOS 40D en veel glaswerk, tele en macro, tussenringen, Manfrotto statief, 2x afstandbed.
lenzen van 28mm tot 500 mm
Posted: Thu 21 May 2009, 20:33 Post subject: sigma 150-500
Ik heb m ook. Het schijnt trouwens dat er bij sigma veel variatie zit tussen de verschillende exemplaren. Dus je kunt pech hebben.
Ook schijnt het dat bij veel sigma-lenzen je eigenlijk niet onder de F8 moet gaan zitten, en dat je ook niet op het uiterste bereik moet gaan zitten (500 mm dus), maar net een stukje daar onder, omdat de scherpte op 500 niet optimaal schijnt te zijn.
Ik vind het verder een fijne lens. Zeker voor z'n prijs is ie gewoon goed. _________________ Pentax K10D
Sigma 150-500 HSM
Ik heb ook een tijdje met een Sigma 150-500 rondgestoeid en heb ook de ervaring dat de fotos (vooral op 500mm) er nogal soft uitkomen. Ik heb nu een Canon 300 f4.0 L IS USM icm 1.4 II extender en 't is een wereld van verschil wat betreft scherpte en AF. Als je voornamelijk op 400-500mm gaat schieten, zou ik je sterk aanraden om ff door te sparen voor deze combi.
Grtn, Michael
PS. Ik kon trouwens prima uit de hand fotograferen met de 150-500.
Gender: Male Age: 33 Joined: 25 Dec 2006 Posts: 604 Location: Lutjegast
Posted: Thu 21 May 2009, 22:16 Post subject:
Bevalt me altijd prima, geen dure lens, naja wl veel geld, maar ivm een F4 lens wel een goedkope.
Ik kan er prima mee uit de hand fotograveren, maar waar zo nodig steun is gebruik ik het..
De foto's op BP zijn met die lens gemaakt. En grootste gedeelte op mn site ook..
Iss op de volle 500mm is hij wat minder scherp, maar nog scherp..
zie mijn foto's maar.. op 480mm is het Net even wat scherper, dus probeer ik het op 480mm af te maken, als het kan,,
Gender: Male Age: 31 Joined: 07 Mar 2009 Posts: 261 Location: Kortessem (België)
Posted: Sat 11 Jul 2009, 20:28 Post subject:
Allemaal bedankt voor de uitleg.
Ik ga volgende week de lens kopen heeft misschien nog iemand handige tips voor mij?
Ik heb gehoord dat de lens minder scherp is op 500mm, zijn de foto's dan echt rot slecht of minder goed als je op 480mm fotografeerd?
Groetjes
Pascal Gielen _________________ Canon 5D Mark III
Canon EOS 7D
Gender: Male Age: 33 Joined: 25 Dec 2006 Posts: 604 Location: Lutjegast
Posted: Sun 12 Jul 2009, 10:23 Post subject:
Ik heb eigenlijk geen idee. Maar dat is meestal zo, hoe mindere mm, hoe meer scherpte bereik ook. Als ik iets bijzonders zie, is het eerste wat ik doe, hem gewoon op de volle 500mm zetten. Op heb het zelf eigenlijk nog niet echt ondervonden.
Posted: Mon 13 Jul 2009, 19:30 Post subject:
Allemaal hartelijk dank. Ik wandel zelf nogal veel tijdens het fotograferen, heb dan ook gehoord dat als ik de lens gewoon niet ondersteun kan hij van mijn body afbreken. Zou ik dan best de lens op statief zetten als ik hem tijdens een wandeling niet ondersteun?
Groetjes
Pascal Gielen _________________ Canon 5D Mark III
Canon EOS 7D
Posted: Mon 13 Jul 2009, 20:33 Post subject:
De meeste grotere / zwaardere lenzen hebben een bevestiging voor draagband. Je verruilt dus je draagband van je camera voor die van je lens. Zo heb je geen problemen met beschadiging van je banjonet.
Groet,
Kees
p.s. of de 150-500 dit ook heeft weet ik niet; geen ervaring mee. Ik loop / fiets regelmatig met mijn 500mm aan de draagband.
Je krijgt in de doos een riem erbij die je aan de gondel bevestigd, en zo kun je hem om je nek hangen. Maar nooit met de bodyriem om je nek.
Ik vind hem prima voor in het veld, en door de OS kun je na oefening nog redelijk lange sluitertijden halen. Al moet je dat niet te gek maken uiteraard, en zonder OS heb ik het idee dat ie sneller focust. Kost je ook minder accu.
grtz, josephine
Gender: Male Age: 60 Joined: 14 Mar 2005 Posts: 61 Location: Eindhoven
Posted: Wed 04 Nov 2009, 18:59 Post subject: sigma 300-800
te koop: sigma 300-800 voor canon zie marktplaats _________________ Diverse Canon apparatuur, schuiltentjes en vaste hutten. Verder allerlei zaken voor natuurfotografen die ik in het veld test.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum